Vraagje over CV/Gate...

Okee, ik haal deze oude thread even boven water. ik heb er al wat info uitgehaald maar weet nog niet alles wat ik moet weten helaas. Ik had reeds een aantal analoge synths maar tot op heden hadden ze allemaal MIDI (origineel of later ingebouwd). Met CV/Gate heb ik dan ook geen enkele ervaring, maar ik zal er nu aan moeten geloven...

Onlangs een Crumar Spirit gekocht waar ik heel erg blij mee ben maar uiteraard is deze geheel MIDI-vrij. Deels vanwege de Spirit heb ik pal erna een Spectral Audio Protone gekocht, omdat deze CV en Gate out heeft (volgens mij heeft mijn M3X dat ook maar die zit in een rack ingebouwd waar ik er even niet snel bijkom; bovendien wil ik de M3X en de Spirit natuurlijk wel samen gebruiken :) ) De bedoeling is dus dat ik de Protone via MIDI aanstuur en via de CV /Gate uitgangen daarvan weer de Spirit. De audio-uitgang van de Protone wil ik (zo nu en dan) gebruiken via de audio in van de Spirit, zodat ik een nog flexibeler systeem heb (de Protone beschikt over een zeer uitgebreide en snelle LFO, vandaar).

Om een lang verhaal kort te maken - ik heb gisteren een klein testje gedaan en de VC (pitch) doet het prima, maar de gate werkt dus niet. Beide apparaten hebben normale jack-aansluitingen en ik gebruikl dus ook gewone mono-jacks (ik neem aan dat dat tenminste de bedoeling is). Nu heb ik dus net iets gelezen over positieve- en negatieve gate spanningen; zou het wellicht daar aan kunnen liggen? Of doe ik iets anders fout? Kan het zijn dat de gate-in van de Spirit vuil is of iets dergelijks?

Ik hoop dat ik geen domme vraag stel want het is voor mij nu eenmaal nieuwe materie. Misschien ontkom ik er toch niet aan om een MIDI-to-CV converter te kopen, van Kenton of zoiets.

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik popel om de Spirit aan Cubase te hangen namelijk.... :halleluja

Erwin

mmm... vreemd dattie niks doet... als de spanning omgedraaid is (wat best mogelijk is) zou je toch triggers moeten horen bij de note-off... dat doettie blijkbaar ook niet... waarschijnlijk is er dus toch iets niet helemaal okee.

Aha; als de spanning is omgedraaid dan zou je bij een note-off commando dus juist de gate moeten openen...klinkt logisch. Ik heb gisteren helemaal niets gehoord, maar ga het vanavond toch nog even proberen.

Maar stel nu dat de spanning inderdaad is omgedraaid, dan houdt dit simpelweg in dat je een andere MIDI-to-CV converter moet kopen? Of is er nog een andere oplossing? Zijn die Kenton converters overigens aan te passen op verschillende analoge bakken, of moet je van te voren precies weten welke je nodig hebt?

de ietwat meer uitgebreide cv converters (zoals de kentons) hebben allemaal wel de mogelijkheid om de cv en de gate op de verschillende formaten aan te passen.... als je alleen de gate wil inverteren kun je ook iemand als boemtsjak vragen oftie een apart kastje voor je wil maken. hij heeft voor mij een heel fijne interface gemaakt die o.a. dat doet.

wat je probleem betreft...ik vermoed dat of de gate-uit van de protone of de gate-in van de spirit niet meer funktioneert...kan waarschijnlijk vrij simpel gerepareerd worden (zeg ik met m'n 2 linkerhanden :)).

iig succes ermee!

Okee dan, thanx for the advice....ik ga ermee aan de slag! Zonodig schroef ik beide apparaten open; wie weet is het inderdaad maar een klein dingetje dat los zit of zo.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Om een lang verhaal kort te maken - ik heb gisteren een klein testje gedaan en de VC (pitch) doet het prima, maar de gate werkt dus niet.

Waarschijnlijk is de gate-spanning van de ProTone niet hoog genoeg om de envelopes van de Spirit de activeren. De gate van de ProTone is namelijk 5 Volt en het zou me niet verbazen als de envelopes van de Spirit een spanning verwachten van 10 Volt of hoger.

Nu zijn er een aantal mogelijkheden om dit probleem op te lossen:

- ProTone intern aanpassen, zodat de uitgaande gatespanning verhoogd wordt (dit staat zelfs al beschreven in de service manual van de ProTone)
- Spirit intern aanpassen, zodat ingaande gatespanning verhoogd wordt voordat deze naar de envelopes gaat.
- extern kastje (laten) bouwen dat gatespanning verhoogd
- MIDI/CV converter kopen die hogere gatespanning kan leveren

De eerste optie is het goedkoopst en het makkelijkst te realiseren, de laatste optie is het duurst.

Thanx Boemtsjak, ik ben erg blij met je uitgebreide antwoord. Inderdaad denk ik dat ik ga voor de 1e optie, temeer daar ik liever een Protone naar de Synthesizerhemel help dan een Spirit (mocht het misgaan). Zal morgen de servicemanual eens opsnorren op het net en downloaden, want die had de verkoper niet meer (ook geen gewone handleiding, maar die heb je natuurlijk niet echt nodig bij zo'n makkelijk beestje).

Ik ben in ieder geval wat wijzer geworden qua CV/Gate materie :halleluja :halleluja :halleluja

Zal morgen de servicemanual eens opsnorren op het net en downloaden, want die had de verkoper niet meer (ook geen gewone handleiding, maar die heb je natuurlijk niet echt nodig bij zo'n makkelijk beestje).

Linkjes naar de manuals van de ProTone:

ProTone user manual
ProTone service manual

In de service manual staat bij punt 4.5 omschreven hoe je de gatespanning verhoogt. :)

Yep, ik heb het gezien; helemaal te gek. Beide manuals zijn inmiddels uitgeprint en in een mapje gedaan. Vooral de service manual is inderdaad erg handig zo te zien met de diverse modificaties! Het voltage van de gate spanning ga ik sowieso verhogen...

Wederom bedankt voor de info hoor, zo zie je maar weer hoe handig dit forum kan zijn :mega:

Ik kom er toch nog even op terug, want het verhaal is nog niet ten einde....Zojuist de Protone open gehad en het ziet er allemaal netjes uit, maar wel erg priegelig en het is mij niet duidelijk hoe ik de modificatie uit moet / kan voeren. Ik ga me er dan ook niet aan wagen want dat zou een schromelijke overschatting van mezelf inhouden.

Mijn vraag is dus: zijn er handige mede-forumleden (Boemtsjak misschien) die tegen betaling de operatie kunnen (en willen) uitvoeren? Het gaat dus om het verhogen van het gate-voltage van de Protone, waarbij volgens de service manual een aantal extra onderdelen in het circuit gesoldeerd dienen te worden.

Mocht het nu niets worden met de modificatie dan zou ik graag willen weten welke MIDI-to-CV converter ik het beste kan aanschaffen (ik heb ook geen idee wat die dingen, nieuw of 2e hands, moeten kosten eigenlijk). Misschien is dat nog niet eens zo'n slechte optie omdat ik de Protone in dat geval gewoon als synth kan inzetten.

Alvast mijn dank voor eventuele reacties,

Erwin

Mijn vraag is dus: zijn er handige mede-forumleden (Boemtsjak misschien) die tegen betaling de operatie kunnen (en willen) uitvoeren? Het gaat dus om het verhogen van het gate-voltage van de Protone, waarbij volgens de service manual een aantal extra onderdelen in het circuit gesoldeerd dienen te worden.

Ja, dat wil ik eventueel wel voor je doen hoor. :)

Back