Hooihuis
Acta est fabula
Okee, ik haal deze oude thread even boven water. ik heb er al wat info uitgehaald maar weet nog niet alles wat ik moet weten helaas. Ik had reeds een aantal analoge synths maar tot op heden hadden ze allemaal MIDI (origineel of later ingebouwd). Met CV/Gate heb ik dan ook geen enkele ervaring, maar ik zal er nu aan moeten geloven...
Onlangs een Crumar Spirit gekocht waar ik heel erg blij mee ben maar uiteraard is deze geheel MIDI-vrij. Deels vanwege de Spirit heb ik pal erna een Spectral Audio Protone gekocht, omdat deze CV en Gate out heeft (volgens mij heeft mijn M3X dat ook maar die zit in een rack ingebouwd waar ik er even niet snel bijkom; bovendien wil ik de M3X en de Spirit natuurlijk wel samen gebruiken
) De bedoeling is dus dat ik de Protone via MIDI aanstuur en via de CV /Gate uitgangen daarvan weer de Spirit. De audio-uitgang van de Protone wil ik (zo nu en dan) gebruiken via de audio in van de Spirit, zodat ik een nog flexibeler systeem heb (de Protone beschikt over een zeer uitgebreide en snelle LFO, vandaar).
Om een lang verhaal kort te maken - ik heb gisteren een klein testje gedaan en de VC (pitch) doet het prima, maar de gate werkt dus niet. Beide apparaten hebben normale jack-aansluitingen en ik gebruikl dus ook gewone mono-jacks (ik neem aan dat dat tenminste de bedoeling is). Nu heb ik dus net iets gelezen over positieve- en negatieve gate spanningen; zou het wellicht daar aan kunnen liggen? Of doe ik iets anders fout? Kan het zijn dat de gate-in van de Spirit vuil is of iets dergelijks?
Ik hoop dat ik geen domme vraag stel want het is voor mij nu eenmaal nieuwe materie. Misschien ontkom ik er toch niet aan om een MIDI-to-CV converter te kopen, van Kenton of zoiets.
Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik popel om de Spirit aan Cubase te hangen namelijk....
Erwin
Onlangs een Crumar Spirit gekocht waar ik heel erg blij mee ben maar uiteraard is deze geheel MIDI-vrij. Deels vanwege de Spirit heb ik pal erna een Spectral Audio Protone gekocht, omdat deze CV en Gate out heeft (volgens mij heeft mijn M3X dat ook maar die zit in een rack ingebouwd waar ik er even niet snel bijkom; bovendien wil ik de M3X en de Spirit natuurlijk wel samen gebruiken
) De bedoeling is dus dat ik de Protone via MIDI aanstuur en via de CV /Gate uitgangen daarvan weer de Spirit. De audio-uitgang van de Protone wil ik (zo nu en dan) gebruiken via de audio in van de Spirit, zodat ik een nog flexibeler systeem heb (de Protone beschikt over een zeer uitgebreide en snelle LFO, vandaar). Om een lang verhaal kort te maken - ik heb gisteren een klein testje gedaan en de VC (pitch) doet het prima, maar de gate werkt dus niet. Beide apparaten hebben normale jack-aansluitingen en ik gebruikl dus ook gewone mono-jacks (ik neem aan dat dat tenminste de bedoeling is). Nu heb ik dus net iets gelezen over positieve- en negatieve gate spanningen; zou het wellicht daar aan kunnen liggen? Of doe ik iets anders fout? Kan het zijn dat de gate-in van de Spirit vuil is of iets dergelijks?
Ik hoop dat ik geen domme vraag stel want het is voor mij nu eenmaal nieuwe materie. Misschien ontkom ik er toch niet aan om een MIDI-to-CV converter te kopen, van Kenton of zoiets.
Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik popel om de Spirit aan Cubase te hangen namelijk....
Erwin