Vraagje over CV/Gate...

Aaron

Stamgast
Mede synthfreaks!

Ik heb een vraagje ivm cv/gate.

Op mijn Solina Stringensemble zitten CV/gate uitgangen, nu is mijn vraag wat ik hier precies mee kan en hoe?
Kan ik hiermee bv. mijn minimoog mee aansturen? En heb je dan speciale kabels nodig?

En wat is het verschil met CV en Gate? Is het dat cv, constant is?

Veel vragen! :)

Hoop dat jullie me (weer) kunnen helpen!

- Aaron

het cv (control voltage) is een voltage dat door een synth kan worden omgezet in een bepaalde toonhoogte. Hoe bepaalde voltages worden geinterpreteerd kan overigens per synth verschillen.

Maar dan heb je alleen nog maar de toonhoogte. Gate is er dan weer voor om de aangestuurde synth te laten weten wanneer de toets ingedrukt wordt en wanneer ie weer los gelaten wordt, zodat je niet continu een signaal hoort.

CV: de toonhoogte, dit kan bij sommige merken verschillend zijn (logaritmisch of linear)
GATE: is letterlijk de note-on, de envelope generator word getriggered en doorlopen tot/met de sustain

een lineare CV spanning: elk octaaf hoger is 1 volt meer ( 1,2,3,4 )
een logaritmische: elk octaaf hoger is een verdubbeling qua volt ( 1,2,4,8 )

Laatst gewijzigd:
Oei, dus een moog en de solina zou niet kunnen rijmen?
Ik zag ook dat je speciale kabels nodig had een mini-jack?

Of denk ik teveel in midi-termen.

zoals, masterkeyboard>>>andere midi keyboards>>modules..

Origineel geplaatst door Aaron
Oei, dus een moog en de solina zou niet kunnen rijmen?
Ik zag ook dat je speciale kabels nodig had een mini-jack?
moog heeft idd een andere trigger aansluiting dan bijv. Korg, Roland, Arp etc.

je zou alvast kunnen testen of de CV spanningen overeen komen door de env. van je minimoog helemaal los te gooien (release) vervolgens druk je 1 toets in op je moog en speelt direct daarna op de solina...

Of denk ik teveel in midi-termen.

zoals, masterkeyboard>>>andere midi keyboards>>modules..
je kunt CV/Gate niet vergelijken met midi... het is niet polyfoon, geen prg changes, je kan geen midi kanaal instellen etc.

Op die manier!
Ik snap het, bedankt! :)

Nu nog de kabeltjes en ik ga het testen.

ik dacht dat de solina alleen twee soorten trigger/gate uitgangen had en geen cv uitgang !
een is de positieve ( zoals bij bv roland 0 ->5 volt is tone aan) en de andere miniplug is de negatieve
( zoals bij korg en moog). de overige connectors zijn voor de pedaal en voor de audiouitgangen.
wat je kan doen is de solina aansluiten op de external in en dan filteren en vca gebruiken, welke je laat triggeren (monofoon ) door de solina. klinkt beter dan ik hier beschrijf. de oscillators van de moog zullen echter niet de toonhoogte volgen, helaas.

Origineel geplaatst door 6 trak
geen CV...?! staat mij idd ook iets van bij...
ik vraag me af wat het nut nu is om alleen een trigger of gate op een synth te zetten, niet echt zinnig/bruikbaar...
in plaats van de synthesizer oscillator gebruik je de string en of brass golfvormen , en dmv de trigger heb
je dan toch alle synth functies ter beschikking.( en je kunt accoorden spelen, welliswaar met maar een filter envelop etc).

Helaas, nog geen tijd gehad om het uit te proberen, ik heb toch sowieso die kabels niet. De Solina heeft mini-jacks.
Ik probeer als ik thuis ben wel met mijn Jupiter-8. Trouwens de TR-808 triggert wel alles superstrak.

Was altijd al benieuwd hoe ze een en ander in pre-midi tijd syncten triggeren etc.

Helaas, nog geen tijd gehad om het uit te proberen, ik heb toch sowieso die kabels niet. De Solina heeft mini-jacks.
Ik probeer als ik thuis ben wel met mijn Jupiter-8. Trouwens de TR-808 triggert wel alles superstrak.

Was altijd al benieuwd hoe ze een en ander in pre-midi tijd syncten triggeren etc.
Woon je in de buurt van eindhoven? Kom anders maar langs. :)

Hey, bedankt voor je aanbod!
Helaas, woon ik helemaal in het noorden des lands. :(

Wat sync jij zoal? :)

Ik wilde nog even vermelden dat het is gelukt! :)

De Minimoog met de Solina's cv/gate getriggert.
Een geweldige synth die minimoog (uiteraard) maar dat toetsenbord...?!

En single note triggering is soms ook wel eens lastig.
Hebben jullie, mede mono synth gebruikers, daar ook wel eens "last" van?

:( Ja, dat toetsenbord weet wat. Maar het is ook al meer dan 30 jaar oud (ouder dan sommige op deze site!):engel:

Drie problemen die makkelijk te verhelpen zijn.
1.8D De hoogte van de toetsen. Door de tijds is dat soms wel eens schots en scheef gaan staan. Kan recht worden gezet.
2. :luv: De contacten. De railsjes en veertjes zijn vuil. Schoonmaken kan, maar let op. Ik gebruik nu contact 2000 gold, want de contacten zijn verguld. Niet inspuiten maar geduldig met een wattenstaafje vroeten. Soms wordt ook wel een gummetje aanbevolen, maar de oude kwaliteit maken ze niet meer en dat nieuwe plastic bevat te veel vettige substanties.
3. ;{ Het moeillijkste. Door uitdrogen van de rubbertjes die de toetsen op hun plats houden, verpulveren die, met als gevolg dat de inddrukhoogte veranderd. Gevolg - slechte triggering, speelt niet lekker meer. Maar dit kan allemaal verholpen worden.

:biertje: Tot slot, wil je meer weten mbt de mini en zijn onderhoud, schroom dan niet om me te mailen.

John Havermans:doei:

Origineel geplaatst door sunny pedaal
in plaats van de synthesizer oscillator gebruik je de string en of brass golfvormen , en dmv de trigger heb
je dan toch alle synth functies ter beschikking.( en je kunt accoorden spelen, welliswaar met maar een filter envelop etc).
ik snap ff niet waar je heen wilt met je verhaal... maar goed, nogmaals:

met een trigger 'start' je alleen maar eens envelope (op een andere synth)
zonder CV out kun je dus niet extern een pitch sturen, laat staan accoorden spelen...

Laatst gewijzigd:
Bedankt John!

Inderdaad, als je sommige mini's en hun toetsenborden ziet...
En dan helemaal in combinatie met dus die single note triggering, hij houdt dan in.
Je moet de toets ook echt helemaal losgelaten hebben voor de volgende noot.

Met mijn mini valt het nog wel mee, de toetsen nog tenminste recht.
Ik denk wel dat die bushings vervangen mogen worden.

http://www.kleonard.com/gear/MiniMoog6128.htm

Origineel geplaatst door 6 trak

zonder CV out kun je dus niet extern een pitch sturen, laat staan accoorden spelen...

klopt, maar je kunt wel de audio-out van de string in de extern-in van je monosynth duwen en dan kun je wel accoorden ( op de string..) spelen.
daar was het o.a.voor bedoeld in die oude tijd van " poly is nog erg duur "

Mijn Solina heeft een Trigger Out en een Gate Out. Deze waren toendertijd met name bedoeld om de Solina te "linken" met Arp synths als de Axxe en Odessey

waarom een Trigger _en_ een Gate? Trigger is een puls, de Gate blijft "hoog" (open) zolang je een of meerdere toetsen ingedrukt houdt. de eerste gebruik je bijv. om een VCF envelope te starten terwijl de Gate de VCA open zet en houdt.

Back