Deze week moet ik beslissen, een motif of niet?

Synthesist

Getoetst lid
Ik heb een vette synth nodig voor zowel live als studio gebruik (in een progressive metal band) en nu heb ik een Motif 6 (niet de ES) gereserveerd staan voor 1000 euro. Wat vinden jullie, zal ik dit doen of niet? Deze prijs is natuurlijk wel erg mooi en de klank vind ik ook erg vet (al heb ik 'm nog niet grondig getest, dat ga ik vrijdag doen). Nou weet ik wel dat de ES natuurlijk nog veel vetter is, maar die kost meer dan het dubbele en dat heb ik niet over voor één instrument. De Motif gaat een aanvulling zijn op mijn An1x en P90 en mijn Roland JV1010 mag dan de deur uit.
Een andere optie zou de Triton LE zijn maar die speelt echt verschrikkelijk slecht en een goed toetsenbord is voor mij erg belangrijk. Heeft iemand nog een andere aanrader? Zo ja, waarom?
Zijn er nog belangrijke voordelen/nadelen van de Motif die ik moet weten?

Bedankt!

Een ijzige groet van de handschoen :doei:

Heb zelf een motif7

Even heel simpel gezegd:

voordeel: als je iets in je uitbreidingsslot pleurt, krijg je er een soort minisynth bij (kost geen polyfonie maar je krijgt het er juist bij)

nadeel: door je polyfonie ben je bij multitracking snel heen.

Maar tis een mooi dingetje, ben er nog steeds erg blij mee.

Gr,
Haarbol.

Yo Iceman,

Lijkt me geen verkeerde keus die Motif6. Een paar weken nadat ik mijn ES6 had gekocht, dropte de prijs van de motif6 van 1700 naar 1500 en daarna naar om en bij 1000 euro. En ik maar bidden dat hetzelfde niet met de prijs van de ES6 zou gebeuren :halleluja

NEwayz, voor iets meer dan 1000 euro heb je ook de Kurzweil KME-61 ( http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=353 )met minder mogelijkheden dan de Motif, maar wel goede aparte klanken ( en ik zie 'm zelden op podia dus je bent lekker exclusief ;) ) . Voor 595 euro heb je bij Dijkman in a'dam ( http://www.dijkmanmuziek.nl/ ) de Roland RS-50; het is weliswaar een bak met alleen maar geluiden en geen uitbreidingsmogeljikheden maar toch een koop voor die prijs.

Met de motif6 doe je in ieder geval een goede koop. Het enige grote nadeel van mijn ES6 vind ik de userface (= grotendeels gelijk aan die van de motif6). Die suckt zwaar en vergt heel wat meer gewenning dan bijvoorbeeld een triton. Maar als je je even boos maakt, heb je die binnen notime onder de knie.

Succes en groeten,
S@tish

allereerst bedankt voor jullie antwoorden :)

Over die polyfonie: ik denk niet dat dat een groot probleem zal zijn, aangezien ik, wanneer ik complete tracks wil maken, de boel toch wel naar de computer stuur. De polyfonie van 62 zou voor mij wel genoeg moeten zijn.
Over de interface: Ik denk dat je aan elke interface wel moet wennen... de een heb je wat eerder door dan de ander, maar als je het eenmaal door hebt (en aangezien het bijna zomervakantie is kan ik er wel veel tijd in steken) valt het meestal wel mee. De handleiding is 300 pagina's zag ik al wel, dus die zal ook wel uitkomst bieden.

Kurzweil KME-61. Tja... ik kan er niks aan doen maar ik ben tegen kurzweil. Gewoon door het feit dat hun synths meestal bijna leeg zijn wanneer je ze koopt. Ze kosten al erg veel geld en dan ben je ook nog eens super veel kwijt aan optionele dingen (als je die wilt hebben). Hoe geweldig een Kurz misschien ook kan klinken, je koopt vaak een lege doos die je nog moet vullen en van dat soort marketingstrategie hou ik niet zo :duivels:

Roland RS-50: Dit zal vast een hele leuke synth zijn en hij is ook niet zo duur, maar ik denk dat er nogal veel overlap is met m'n JV-1010 en daar heb ik eigenlijk geen behoefte aan. Rolands hebben veel mooie geluiden maar ik wil nu een keer wat anders.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Kurzweil KME-61. Tja... ik kan er niks aan doen maar ik ben tegen kurzweil. Gewoon door het feit dat hun synths meestal bijna leeg zijn wanneer je ze koopt.
Da's alleen bij de K2x00-serie. De KME heeft niks op het gebied van zelf samples en sounds erin doen; het is wat dat betreft misschien een beetje een preset-bak. Maar dan nog zou ik liever de Yamaha hebben, die laat je tenminste in de synth-engine duiken.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
allereerst bedankt voor jullie antwoorden :)

Over die polyfonie: ik denk niet dat dat een groot probleem zal zijn, aangezien ik, wanneer ik complete tracks wil maken, de boel toch wel naar de computer stuur. De polyfonie van 62 zou voor mij wel genoeg moeten zijn.

Kijk, en dat is nou precies wat ik bedoelde.
In THEORIE heb je inderdaad 62 noten polyfonie.

Echter, veel presets gebruiken tot 4 voices per noot, dat betekent dus eigenlijk dat je bij zo'n preset je polyfonie al door vieren mag delen. Houd je dus nog maar 16 noten over bij zo'n preset.

Dat je het even weet.

Ja ok, ik weet dat het zo werkt in polyfonie-land. Maar de korg triton classic heeft toch ook maar 64 poly?

Maar om even duidelijkheid te scheppen... de rolands werken ook op die manier (tenminste.. zo is mij ooit uitgelegd). Hoe de korgs en kurzweils omgaan met polyfonie weet k niet zo 123...

Maar voor live gebruik is de polyfonie van de Motif ruuuuim voldoende. Ik denk dat de Motif zich uitermate goed leent voor live gebruik, aangezien ik in de winkel na een paar minuten klooien al in staat was om originele en afwisselende gelayerde sounds kon krijgen. Voor het genre dat je er mee wil spelen, ik weet niet of je er de bekende snerpende (semi)analoge geluiden ala de Nord Lead uit kan halen. Maar met de AN erbij (of je ruilt die in voor het expansie bord) zal je toch ook een eind moeten komen.
Maar ja, ik weet ook niet wat de prijs van de ES gaat doen. Als je die voor iets meer zou kunnen krijgen...

Vette leads haal ik inderdaad wel uit m'n An1x. Het AN plug-in board heb ik wel overwogen maar die kost ongeveer net zoveel als een an1x moet opbrengen en dan hou ik toch liever mijn fijne an1x. en daar komt bij dat ik graag met 2 boards boven elkaar speel.

Ik denk dat de prijs van de ES niet snel omlaag zal gaan... yamaha, korg en roland houden hun topding altijd ongeveer even duur ten opzichte van elkaar en ze zullen waarschijnlijk niet allemaal hun prijzen een stuk omlaag gaan gooien, vooral niet omdat de workstations die ze uit hebben gebracht eigenlijk nog maar net nieuw zijn

Gaan voor die Motif. Is een podiumbeest. En de ES is niet vetter. Tis meer, maar das nog niet vetter.
Vind die Motif (ook de ES) echt de beste synt die ik heb en ik heb er nogal wat....(ben de tel kwijt, maar in elk geval meer dan 20..)

:maffia:

Origineel geplaatst door woody
Vind die Motif (ook de ES) echt de beste synt die ik heb en ik heb er nogal wat....(ben de tel kwijt, maar in elk geval meer dan 20..)

Mogen we ook weten welke 20? Neem aan dat je geen meer dan 20 Korg M1's hebt staan. ;)

Nou daar gaan we dan:

Motif7 (favoriet)
M1
Z1
Triton classic
XB1
cs1x (lekkerding)
Triton Extreme (in aantocht)
P200

Jupiter4 (defect 80's)
YamahaCp30 (80's)
Moog the Rogue

Kurzweil K2500R
JV1010
Emu B3
Korg Wavestation
Korg 05R/W

XB3 + Leslie 122XB
B3 + Leslie 122

Waar ben ik nou ? 17 geloof ik.

En er staat nog wat ouwe rommel in een studio ergens in Brabant:

Voce Hammond module
Emu Protheus
Een rolandje JX of zoiets

Nou zit ik op 20.

Oh ja, nog een TD7-drumrack

Ik weet zeker dat ik wat vergeet. Maar ik gebruik eigenlijk alleen nog maar de Motif + Triton. Die 2 zijn zo vreselijk goed in combinatie dat ik verder niks meer nodig heb.
Ik speel voornamelijk live en gebruik dan alleen de Motif + Triton. Heb jarenlang een enorme rig achter me aan gezeuld, maar dat is met deze combinatie echt niet meer nodig. Die 2 samen dekken al mijn live-behoeften....
Die Kurzweil is trouwens ook wel echt super.

Woody:maffia:

Origineel geplaatst door sander
Koop gewoon een Juno. :D

Jaaa dat moet ik doen! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb :biertje:

Bartology zei
En wat wordt het??

Morgen testdagje voor de Motif... maar ik ben al vrij zeker dat ik 'm ga kopen

Jaaaaaa de Motif staat in mijn kamer en ik vind 'm geweldig :D Morgen m'n eerste gig ermee: jammen op een diploma-uitreiking

Back