monitors plaatsen

Chinetti

Fortune favors the bold
Ik ben m'n studio aan het verbouwen en ik wil alles rondom de speakers situeren. Het is een kleine, rechthoekige kamer. In de breedte, dus aan de 2 korte kanten (waar ik denk dat de speakers het beste tot hun recht zouden komen) heb ik echter aan één kant een deur (waardoor ik mijn mixer daar niet goed kan plaatsen, maar als het moet dan kan 't) en aan de andere kant een raam over de gehele breedte. Ik zat er zelf aan te denken om de speakers dus voor het raam te hangen, maar ik vraag me af of dat wel een goed idee is. Ik zou de speakers natuurlijk ook bij de muren kunnen plaatsen (dus aan de langere kant) maar dan heb ik misschien niet genoeg diepte om afstand te nemen van de speakers. Wat denken jullie wat ik het beste kan doen?

Attachments

• kamer.jpg
    kamer.jpg
    20,9 KB · Bekeken: 132
Ik zou ze in die setup toch proberen voor het raam te zetten. Gewoon omdat ze dan aan de zijkanten van je mixer staan, zodat je niet met 1 oor aan het luisteren bent.

Maar hoe heb je trouwens die synths zo aan de muur bevestigd?

Origineel geplaatst door BananaWorld
Ik zou ze in die setup toch proberen voor het raam te zetten. Gewoon omdat ze dan aan de zijkanten van je mixer staan, zodat je niet met 1 oor aan het luisteren bent.

Ja ik denk dat je gelijk hebt. Mocht het raam teveel resoneren, dan kan ik dat misschien oplossen met wat dikkere gordijnen.

Maar hoe heb je trouwens die synths zo aan de muur bevestigd?

Met houten planken en solide, houten steunen van de ikea en een aluminium hoek-profiel om het verschuiven van de synths te voorkomen. In de planken had ik gaten gemaakt, zodat de kabels daar doorheen konden. Nadeel was wel dat ik door die solide steunen, die nogal groot zijn, niet genoeg planken onder elkaar kon monteren. Dat ga ik nu dan ook anders doen, ik ga een soort verrijdbare stellingkasten bouwen met daarin schuine planken, die ook recht gelegd kunnen worden mocht ik dat nodig hebben. Ik ga niks meer aan muren monteren, omdat het toch lastig is als je later weer wat wilt verplaatsen (iets wat nogal vaak moet in een kleine ruimte, iedere nieuwe aankoop betekent vaak een totale synthverhuizing).

Re: monitors plaatsen

Origineel geplaatst door Chinetti
Ik zou de speakers natuurlijk ook bij de muren kunnen plaatsen (dus aan de langere kant) maar dan heb ik misschien niet genoeg diepte om afstand te nemen van de speakers. Wat denken jullie wat ik het beste kan doen?

Is er een minimum afstand tot de muren? Ik heb speakers beluisterd bij Feedback en zag dat ze allemaal min of meer "vrij" in de ruimte opgesteld stonden [de active speakers. De passieve stonden allemaal lekker tegen de muur].
Ik heb nu van een kennis even twee Behringer B2030A te leen om te proberen mijn "speelruimte" uit te proberen en ze staan op planken redelijk dicht tegen de muur. En ..... nu vind ik ze ineens niet zo mooi meer.

Dus....staan ze te dicht tegen de muur? Dan moet ik ook maar aan het raam gaan denken, zoals de tekening aangeeft. Mijn kamer ziet er bijna hetzelfde uit, alleen ietsje groter en wijder.

Raymond

20 cm vd muur was het beste heb ik ergens gelezen geloof ik (of was het nou 50 :confused: ) vast wel iemand die het weet hier. :)

monitors plaatsen

Origineel geplaatst door omc
20 cm vd muur was het beste heb ik ergens gelezen geloof ik

Ok,
Ik heb ooit eens naar verschillende monitors geluisterd en met name de mackies
Kun je op verschillende manieren plaatsen
deze kunnen op oor hoogte van de muur geplaatst worden
of ze kunnen dichter naar de muur toe.
ook kun je deze platleggen maar dan moet je de tweeter wel om draaien

Kortom vraag eens of je bij een winkel wat blaadjes van mackie monitors of van genelec
daar heb ik het in gelezen

ps

ps

ik hoop wel dat je je nieuwe studio wat subtieler inricht,
In ieder geval wat ruimer (ik zou helemaal gek worden zo als het nu staat)

Ik ben benieuw naar je nieuwe opstelling

ik zou als ik jou was ook even verstelbare monitorstands kopen (ideaal)

Origineel geplaatst door Nolet
De FAQ op de Genelec site is erg goed en geldt voor alle monitoren. Met name:

http://www.genelec.com/support/faq/faq23.php

Maar 90% van de hele faq over acoustics is van toepassing op elke speaker.

Gelezen en geprint. Dank jullie wel, scheelt een hoop zaag-/timmerwerk.
Nu nog de bekabeling beter leggen (muzieksignalen zoveel als mogelijk vrij van de stroomdraden).

Raymond

FF EEN NIEUW GEVAL DAN MAAR

FF EEN NIEUW GEVAL DAN MAAR

Ik kick dit topic maar eens even omhoog, omdat ik me afvraag of m'n toekomstige monitorplaatsing wel goed is.
Ik ga me namelijk zelf een degelijk bureau in elkaar knutselen, etc. Een nieuwe start :maffia:
In ieder geval, ik heb hier 2 plaatjes van wat ik in gedachten heb. Heb ik even in 3DStudioMAX getekend. Is de opstelling van de monitors goed???

opstelling01.jpg

opstelling02.jpg

De driehoek geeft de richting aan van het geluid dat uit de speakers komt.
Iemand tips/commentaar/kritiek over de opstelling? Ik zat zelf te denken om de monitors wat meer naar achter te zetten (van me af), maar dan onderbreken de racks gedeeltelijk het rechtstreekse geluid. Of zou ik ze wat meer draaien richting mij?

Re: FF EEN NIEUW GEVAL DAN MAAR

Re: FF EEN NIEUW GEVAL DAN MAAR

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Ik kick dit topic maar eens even omhoog, omdat ik me afvraag of m'n toekomstige monitorplaatsing wel goed is.
Ik ga me namelijk zelf een degelijk bureau in elkaar knutselen, etc. Een nieuwe start :maffia:
In ieder geval, ik heb hier 2 plaatjes van wat ik in gedachten heb. Heb ik even in 3DStudioMAX getekend. Is de opstelling van de monitors goed???

opstelling01.jpg

opstelling02.jpg

De driehoek geeft de richting aan van het geluid dat uit de speakers komt.
Iemand tips/commentaar/kritiek over de opstelling? Ik zat zelf te denken om de monitors wat meer naar achter te zetten (van me af), maar dan onderbreken de racks gedeeltelijk het rechtstreekse geluid. Of zou ik ze wat meer draaien richting mij?

Als ik jouw was en vraag het nico ...Ik zou de desk aan de zijkanten wat cm inkorten,zodat de hoek precies achter je oren eindigt.

Bij bv. bol.com kan je een heel leuk boekje bestellen van Paul White (Sos) "Basic home studio design"

daar staan veel bruikbare tips in. kost iets van 11 euro :)

zoals het plaatje nu eruit ziet, gaat het geluid langs je heen. je zitpositie hoort in de punt van de driehoek te zijn. Let ook goed op de hoogte van de monitorspeakers. Als ik jou was, zou ik monitorstandaards halen. Ik heb zelf ook een bureau in elkaar gezet en ook monitorstands gebruikt. Je kunt ze in hoogte verstellen, je kunt de standaards verplaatsen en je hebt geen last van de resonantie van hout. Je bent dus veel flexibeler.

Gebruik je trouwens geen mixer?

Dan doe je toch van deze onder je monitors?!

'k Zou gewoon gaan inrichten en dan als laatste gaan schuiven met de monitors, totdat ze naar je zin staan/klinken.

Op papier is nogal theoretisch..

Ik heb dat boekje volgens mij nog ergens liggen. Zal binnenkort wel even wat punten hier neerzetten uit het boekje.

Origineel geplaatst door Zoidsity
Dan doe je toch van deze onder je monitors?!

Op zich geen slecht idee. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je monitors niet te veel kunnen wiebelen. Dit doe je door ze b.v. meer massa te geven. Ik las ergens dat iemand stalen plaatjes had laten zagen bij een "staalboer" van ongeveer 3 cm dik en ter groote van de onderkant van je monitor. Dit weegt aardig wat en zorgt hopelijk voor voldoende massa zodat je een strakke laagweergave krijgt.
Het idee is dus: monitor op stalen plaatje en dit dan weer op een stuk verend kunstof zoals b.v. een mouse pad alleen dan dikker.

Back