monitors plaatsen

Auralex - MoPAD

Auralex - MoPAD

Origineel geplaatst door radiance
.... op een stuk verend kunstof zoals b.v. een mouse pad alleen dan dikker.

Auralex - MoPAD

Zijn speciaal voor deze toepassing gemaakt, dus wel vrij duur. Wordt oa. verkocht bij Feedback.

Origineel geplaatst door redje
Gebruik je trouwens geen mixer?

Jawel, maar ik wil me een rack-versie halen. off-topic: iemand een tip voor een rack-mixer?
Maar ik gebruik NOG geen hardware (alleen bij zang wel), maar aangezien dit er in de toekomst wel inzit, wil ik daar nu alvast rekening mee houden, vandaar de rack's.

Een ander optie waar ik aan heb gedacht is om de racks in het bureau te bouwen. Althans, in het bureaublad, zodat ze een 20cm ofzoiets lager staan. Hier zal ik binnenkort ook eens een plaatje van posten :)

Verder zijn m'n monitors Mackie's 824. Wat is ongeveer een goede afstand om daatr vandaan te zitten? Ik zat zelf te denken aan een afstandje van 1 to 1,5 meter?

Bouw gewoon deze meubel na(blank&jones) en zorg er gewoon voor dat de racks aan beide zijden gelijk lopen met de desk waar de tft schermpjes opstaan. Je hebt dan nog genoeg ruimte voor wat modules.

Wat mopads onder je monitors en klaar is kees.

www.blankandjones.info

zie studio.

Attachments

• auralex-mopad-tb.jpg
    auralex-mopad-tb.jpg
    3 KB · Bekeken: 109
Justin > goed idee... Die mopads richten de monitors wel wat omlaag, maar da's misschien wel goed, want dan kan ik ze uiteindelijk weer een 10cm hoger zetten. (Ze staan dan ongeveer op 1m hoogte) ... Als de monitors recht vooruit zouden "blazen" dan zou ik ze op 90cm hebben gezet. Geeft weer wat speelruimte omtrent de plaatsing qua hoogte.

Thanks (y)

beste is voordat je een meubel koopt/maakt van alles gaat proberen met een stapel gipsblokken of zo .

Origineel geplaatst door mischa
beste is voordat je een meubel koopt/maakt van alles gaat proberen met een stapel gipsblokken of zo .

Uhm, is een optie, ligt eraan van wat voor oogpunt jij dit bekijkt. Bedoel je om te kijken of het bureau wel hoog genoeg, breed genoeg is. Of toch meer voor te kijken op welke hoogte/plaats/afstand de monitors het beste staan, etc?

Anyway, ik maak 'm toch zoals in de tekeningen hierboven, alleen de racks maak ik wat lager zodat er aan ieder kant 6 units in kunnen. Met een paar Auralex MoPads onder iedere monitor, kan ik ze een 10cm hoger zetten en evengoed op m'n oren gericht hebben. Door deze keline verhoging in de monitor-stand en de kleine verlaging van de racks, kan ik m'n monitors overal plaatsen waar ik ze wil; zonder dat het rechtstreekse geluid ergens worden "geblocked".

Nieuwe pics jhieronder. Het blauwe bolletje moet m'n hoofd voorstellen :)

opstelling03.jpg

opstelling04.jpg

Al beter toch? Zoals je kunt zien, is er rechtstreeks geluid, want m'n hoofd staat in het veld van de hele bass-conus (laat staan de tweeter). De monitors kan ik dus een stuk dichter bij elkaar zetten evt. zodat ik die mooie gelijkzijdige driehoek die zozeer gewenst, maar als ik dat ook niet precies heb, ben ik evengoed een gelukkig man :mega:
Alles is beter dan m'n huidige opstelling, ik zit zo dicht bij m'n rechter-speaker, dat ik de linker nog niet eens hoor :S

nearfields staan normaal nog dichter bijelkaar . je moet de conusen bijna kunnen aanraken met je vinger toppen

probeer maar even . zet ze neer op de afstand wat je nu heb bedacht en dan even 1 meter uitelkaar .

als ze wat dichter bijelkaar staan heb je veeeeel minder last van reflecties een directer beeld en het hoef niet zo hard

10 keer beter . maar het idee van 19 inch rakjes word dan anders . gooi de speakers maar direct naast je tft scherm ( met 40 cm links en rechts van de monitor de speakers )

nearfields staan normaal nog dichter bijelkaar . je moet de conusen bijna kunnen aanraken met je vinger toppen

Kijk!!! Dit is nuttige informatie, had ik ook al ergens in een andere thread gevraagd, maar daar kreeg ik geen respons op volgens mij. Kun je me misschien ook vertellen wat zo ongeveer een goed gebied is? (Dus min. en max. afstand). Ik meen me te herinneren dat ik hier ooit ergens gelezen heb van: min. 0.80m tot max. 1.50m...

:okdan:

Nearfield monitoren moeten zo opgesteld staan dat de afstand tussen boxen onderling net zo groot is als de afstand van de box naar je oor. Een gelijkzijdige driehoek dus.

Als je de handleiding van de Alesis M1 downloadt, staat er een uitgebreide beschrijving in (ook van gebruik in hoeken, tegen muren en op verschillende hoogtes enzo).

Edit:
Ik zie nu dat je Mackie 824s hebt... als je zulke dure kneiters hebt staan, snap ik niet dat je niet weet hoe je ze op moeten stellen. Dat staat toch wel in de handleiding van die dingen... :confused:

Edit 2:
Verdomd, Mackie heeft 't er niet ingezet. Nou, moet je toch maar ff die van Alesis downloaden :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door AxiMaxi
Verdomd, Mackie heeft 't er niet ingezet. Nou, moet je toch maar ff die van Alesis downloaden :)

Heb ik al gedaan. Weet hoe ik ze moet opstellen en (minstens zo belangrijk) hoe ik ze moet instellen :)
Het gaat me gewoon even om de afstand. Dat van die driehoek weet ik ook wel, heb ik al paar keer teug laten komen in m'n posts. Maar dacht dat er binnen die driehoek ook nog een "ideaal" werkgebied was. [Bijv. zoals Mischa al opmerkte, je moet ze net aan kunnen raken met de toppen van je vingers]. In die Alesis handleiding staat dus ook geen afstand aangegeven :) Maar ik denk dat ik het hou op 1m ofzo... Lijkt me mooie afstand :)

Maar ik weet inmiddels genoeg om actief voorbereidingen te gaan treffen! Ik dank u allen voor uw bijdrages :kroon:

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Het gaat me gewoon even om de afstand. Dat van die driehoek weet ik ook wel(...)[/B]

- Je moet in de "sweet spot" zitten als je aan het werk bent;
- Je moet niet teveel reflectie van objecten hebben;
- Je moet geen objecten tussen de speakers en je oren hebben;
- en je moet niet iedere keer 5 meter met je stoel achteruit moeten rollen om in de "sweet spot" te komen.

Lijkt me dus dat ze op max. 1,5 meter afstand komen, maar in de praktijk zal 't er inderdaad op neerkomen dat je ze bijna of helemaal aan kan raken.

Als je je boxen 5 meter uit elkaar zet, betekent dat dat je ook ca. 5 meter van iedere box vandaan moet zitten. Als de boxen op je bureau staan (of ter hoogte van...) dan betekent dat jij op meer dan 4 meter van je bureau zit.

Met een draadloos toetsenbord lukt dat nog wel, maar anders... 8>

Kwestie van logisch nadenken, dunkt me. Het is echt niet zo dan 60 cm beter of slechter is dan 80 cm.

Nearfield monitoren moeten zo opgesteld staan dat de afstand tussen boxen onderling net zo groot is als de afstand van de box naar je oor. Een gelijkzijdige driehoek dus.

Edit 2:

Om welke Alesis manual gaat het ? :)

Origineel geplaatst door sten
Om welke Alesis manual gaat het ? :)
Zoals ik eerder in datzelfde berichtje schreef: die van de M1.
(Maar misschien staat het in de andere exemplaren ook wel)

- Je moet in de "sweet spot" zitten als je aan het werk bent;
- Je moet niet teveel reflectie van objecten hebben;
- Je moet geen objecten tussen de speakers en je oren hebben;
- en je moet niet iedere keer 5 meter met je stoel achteruit moeten rollen om in de "sweet spot" te komen.

Uitgaand van het schema van hierboven wil ik de monitors achter het bureau zetten, in een gelijkzijdige driehoek. Met wat geschuif, zijn ze in ieder geval zo neer te zetten dat ik aan alle 4 bovenstaande voorwaarden voldoe. Dus dat komt wel goed :)
Dus ik hou het op een 1,2m... Dus 1,2m tussen de 2 speakers en 1,2m van mij tot de speakers... Het gaat wel lukken, daar ben ik van overtugid :)

het beste is het om de monitors achter de desk op poten te zeten

Origineel geplaatst door sten
Wat is trouwens beter, losse monitorstands of je monitors op je (houten) studiomeubel geplaatst?

Het gaat eromdat er geen resonantie is met het bureau. Iets wat je wel sneller hebt als de speakers op het bureau staan, dus dan is het plaatsen van monitors op statieven beter.
Daarentegen, als je die monitors op statieven zet achter het bureau, dan heb je weer meer reflectie van dat bureau (ligt natuurlijk ook eraan, hoe dat bureau in elkaar steekt.) Dus tja ...

je moet eigelijk eerst je speakers nee zetten en dan derest .. niet in een volgebouwd hokje kijke .. aah daar is nog plaats en hier past ook wel 1

je moet eigelijk eerst je speakers nee zetten en dan derest .. niet in een volgebouwd hokje kijke .. aah daar is nog plaats en hier past ook wel 1

Weet niet of deze voor mij is bedoeld. Maareh, dat heb ik nu dus en daarom ga ik dus zelf een bureau bouwen, dat echt specifiek voor muziek is. En nu heb ik de mogelijkheid om het zodanig te maken dat ik er EN goed kan werken/zitten EN alles zo kan neerzetten en instellen als ik wil. Dus dan wil ik het ook goed doen. Verder is mijn "hokje" 4x5m en staat er verder niks meer in straks, behalve mijn bed en dat studio-meubel (2.50m breed, 0.70m diep)... Dus ik heb wel wat speling, schuif/verplaats-mogelijkheden...
En dan wat later (als ik weer geld heb) wat absorberend spul, dat evengoed bij het interieur past (er moet natuurlijk wel "nog steeds" een babe-magnet sfeer hangen bij m'n bed ;) ... :engel: ... hehe )

4 bij 5 ! dan zou ik zeker een groter systeem erbij nemen een nearfield kan in die volume niet veel doen . ( tenzij het niet tot nauwelijks geisoleerd is en je in een bad van staande golven zit te werken die het gevoel geven dat je genoeg laag heb )

Back