Ableton 4 beta voor iedereen die maar wil proberen

Origineel geplaatst door ricercar
Slightly off topic..

maar zijn de gebruikers hierzo tevreden met 4.0 of zijn er nog veel bugs/instabiliteits-problemen? En is volgens jullie de midi implementatie optimaal om "traditionele" midisequencers te beconcureren of niet?

ik heb af en toe wat rare dingetjes ontdekt op een laptop, maar dat heeft volgens mij met de onboard soundcard in combi met de ASIO4all drivers te maken, op mijn studio PC met delta44 draait ie superstabiel tot nu toe...ik ben al een tijdje intensief met de demo van live 4 bezig, en bij mij gaat ie keihard mijn oude DAW vervangen....

nou moet ik zeggen dat ik niet echt superingewikkelde MIDI en audio bewerkingen deed, geen transforms ofzo..... want dat heeft live4 ook niet.... gelukkig werk ik ook niet echt met audio crossfading want dat heeft live 4 ook niet (een groot gemis lijkt me als je mensen wilt overhalen van hun oude lineaire DAWs) ....

ik zou zeggen: download de demo, die kan alles behalve saven, en ga er mee aan de slag..het kost even wat inwerktijd om de gedachtengang van live door te krijgen, maar dan is het echt super, mits je op een pattern-georienteerde manier te werk gaat over het algemeen......

Ik heb Live er voorlopig weer vanaf gegooid.

Mijn pc is niet al te snel en ik kreeg last van problemen met de timing. Volgens mij komt het door die grafische interface.
Een ander groot gemis is dat je maar naar één output midiclock kunt sturen. Da's 2 te weinig voor mij. :stupid

Live heeft leuke en handige functies (chord, key), maar toch blijf ik het gevoel houden dat het midi-gedeelte er min of meer bijgeplakt is. Misschien dat ik over een tijdje, na enkel updates (en een snellere pc), het nog eens probeer.

Jammer ;{

Waarschijnlijk gaat het nu toch Cubase SE + Kontakt worden

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik heb Live er voorlopig weer vanaf gegooid.

Mijn pc is niet al te snel en ik kreeg last van problemen met de timing. Volgens mij komt het door die grafische interface.
Een ander groot gemis is dat je maar naar één output midiclock kunt sturen. Da's 2 te weinig voor mij. :stupid

Live heeft leuke en handige functies (chord, key), maar toch blijf ik het gevoel houden dat het midi-gedeelte er min of meer bijgeplakt is. Misschien dat ik over een tijdje, na enkel updates (en een snellere pc), het nog eens probeer.

Jammer ;{

Waarschijnlijk gaat het nu toch Cubase SE + Kontakt worden

huh? ik vind het midi gedeelte juist geniaal eenvoudig opgelost..... midi track toevoegen, track armen, druk op opname en inspelen maar........klaar is klara! wat heb je nog meer nodig dan? (midiclocks daar werk ik niet echt mee, kan me voorstellen dat je er daar meer van wilt hebben, maar zou een midi splitter niet werken voor je?)

ohja.op mijn P4 1.8GHz draait ie zo rond de 50% CPU met allemaal plugins en stuk of 10 sporen......dat vinnik heel erg acceptabel

WISTEN JULLIE ........

dat één van de prorgammeurs van het Ableton team ook de main programmer is van Renoise?

(taktik, eduard M.)

Origineel geplaatst door olafmol
huh? ik vind het midi gedeelte juist geniaal eenvoudig opgelost..... midi track toevoegen, track armen, druk op opname en inspelen maar........klaar is klara! wat heb je nog meer nodig dan? (midiclocks daar werk ik niet echt mee, kan me voorstellen dat je er daar meer van wilt hebben, maar zou een midi splitter niet werken voor je?)

ohja.op mijn P4 1.8GHz draait ie zo rond de 50% CPU met allemaal plugins en stuk of 10 sporen......dat vinnik heel erg acceptabel

Ik zou met midi thru kunnen werken, maar dan kom ik toch nog tekort.

Midi is idd eenvoudig, maar grotendeels doeltreffend. Ik heb alleen kleine irritaties, zoals dus de midiclock. Ik zou verder graag een soort van drumeditor zien (met namen voor noten/toetsen ivm gebruik van drums en samples).
En ik heb ook nog geen precount kunnen vinden...dat is ook wel makkelijk. :)

Maar het komt ook deels door mijn trage pc. Daardoor werkt het allemaal niet zo soepel wat het gebruiksgemak ook niet bevordert. ;)

En ik heb ook nog geen precount kunnen vinden...dat is ook wel makkelijk. :)

WAT! Zit er geen precount op Ableton 4?? Dat zou het dus voor mij al meteen onbruikbaar maken...Ik ram altijd op start op mijn RS7000 of Cubase en tijdens de precount maak ik me dan klaar voor het inspelen/opnemen...

Logic Cubase whatever .. heb Live 4 van het weekend aangeschaft en Cubase is al partito van de harde schijf .. en degene die nu aankomen met argumenten dat Cubase of Logic dieper gaat en er meer mee kan gefoefeld worden
en al die dingen .. dat is niet de opzet van Live .. net andersom .. en de midi werkt zoiets als een tien maal sneller
dan Cubase en de interface is honderd maal beter dan die van Logic .. en over de kwaliteit van het geluid enz enz..
Héél kort .. reuze en mbv al de plugins die je maar wenst enz enz .. is nu ook Reason kompleet overbodig !

Simpler en Impulse .. (best gear of 2005 by miles mits enkele kleine updates mss.)
Wat hardware synths ..
Software Minimoog ..
Software pakket Efx om te masteren ..
2 Monitors ..
Computer om dit alles met elkaar te verbinden ..
Een fles cola, een nieuw pak sigaretten ..
De versterker op 10 ..

Weer een dagje Ableton Live 4 verder ...

Ik geef héél hard toe dat ik er verliefd op ben ! :halleluja :luv: :halleluja

Origineel geplaatst door Nolet
WAT! Zit er geen precount op Ableton 4?? Dat zou het dus voor mij al meteen onbruikbaar maken...Ik ram altijd op start op mijn RS7000 of Cubase en tijdens de precount maak ik me dan klaar voor het inspelen/opnemen...

Zet dan vanaf nu de Quantisation op 1 of 2 of 4 of 1/4 of 18 of 1/2 of whatever je wil en na een muisklikje op een clip in session zit je zo je preroll af te tellen .. :doei:

Origineel geplaatst door Frederik654
Zet dan vanaf nu de Quantisation op 1 of 2 of 4 of 1/4 of 18 of 1/2 of whatever je wil en na een muisklikje op een clip in session zit je zo je preroll af te tellen .. :doei:

Sorry als ik hier niets van snap " en na een muisklikje op een clip in session zit je zo je preroll af te tellen"....zit er nu wel of niet precount/preroll op?

Laatst gewijzigd:
Maar enfin .. er zit toch een precount op ??

Je kan een clip toch starten op verschillende barlengtes ?! En dan is het toch niet zo moeilijk meer om de vergelijking te maken met een precount ? Ik snap niet goed wat the big deal is in feite.. Zet bovenaan het blokje bv. op 2 bar en druk dan record of start en 2 bar later start de clip toch pas met opnemen / spelen .. In combinatie met de metronoom is dat
toch een preroll / precount .. en ja ok niet zoals in cubase of logic of zo maar kom .. handig zijn we toch wel ! Of niet ?

Fred

Origineel geplaatst door Frederik654
Maar enfin .. er zit toch een precount op ??

Je kan een clip toch starten op verschillende barlengtes ?! En dan is het toch niet zo moeilijk meer om de vergelijking te maken met een precount ? Ik snap niet goed wat the big deal is in feite.. Zet bovenaan het blokje bv. op 2 bar en druk dan record of start en 2 bar later start de clip toch pas met opnemen / spelen .. In combinatie met de metronoom is dat
toch een preroll / precount .. en ja ok niet zoals in cubase of logic of zo maar kom .. handig zijn we toch wel ! Of niet ?

Fred

idd zo kan je het zien......

ikzelf gebruik het eigenlijk niet eens..ik loop alle clipjes gewoon, en dan druk ik op record..en neem op op het moment dat ik dat wil, vervolgens druk ik op stop, dubbelklik de midi file en schuif de start pointer naar het juiste moment, klaar.....appeltje-eitje.....

precount komt een beetje voort uit het lineaire denken nog imho, daar moet je ff van afstappen om live echt optimaal te gebruiken

precount komt een beetje voort uit het lineaire denken nog imho, daar moet je ff van afstappen om live echt optimaal te gebruiken

Zou kunnen...vastgeroeste denkpatronen. ;)

Maar ik ben in ieder geval niet enig die het mist. Meer mensen die van cubase/logic komen hebben soortgelijke vragen/opmerkingen op het ableton forum.
Ik ga Ableton toch zo nog even proberen. Gelijk even bovenstaande tip proberen.

Zou kunnen...vastgeroeste denkpatronen. ;)

Maar ik ben in ieder geval niet enig die het mist. Meer mensen die van cubase/logic komen hebben soortgelijke vragen/opmerkingen op het ableton forum.
Ik ga Ableton toch zo nog even proberen. Gelijk even bovenstaande tip proberen.

het zou ook zeker niet verkeerd zijn als het erin kwam, zeker in het arrangement view waar alles lineair gaat zou het wel van pas kunnen komen lijkt me......maargoed, daar kan je ook gewoon op bar 2 beginnen te spelen...

maar in de session view loopen alle clips gewoon, dus waarom niet gewoon 1 loop als precount gebruiken?

maar in de session view loopen alle clips gewoon, dus waarom niet gewoon 1 loop als precount gebruiken?

Dat kan natuurlijk ook ja....ik werk zelf erg lineair, als een taperecorder zeg maar. Vandaar...

Nu het minder heet is (zit op een zolder), heb ik het testen van Live4 weer opgepakt. Ik ben nog steeds aan het onderzoeken hoe Live4 werkt met MIDI voor externe MIDI gear.

Misschien kunnen jullie me helpen met het volgende probleem:

Ik heb in een MIDI clip in Live een strakke hihat partij opgenomen, en stuur die naar m'n RS7k. Werkt prima, en nog strak ook zo te horen.

Vervolgens zet ik de metronoom van Live4 aan zodat zowel Live als de RS min of meer dezelfde partij spelen. De tonen vallen op elkaar.

Bij goed luisteren merk ik dat er een paar msec verschil tussen Live en de RS zit. En er is geen manier op dat weg te krijgen. Het is mij nog niet gelukt althans. Programmas als Logic hebben hier een in te stellen delay value voor. Niets van dat in Live4. Ik werk overigens in demo mode.

Dit is dus puin, want ik krijg mijn MIDI gear niet in de pas met de audio! :(

Suggesties?

(Heb ook al met de MIDI clock out delay gewerkt, maar die werkt echt alleen voor de MIDI clock signalen. MIDI notes zijn er ongevoelig voor. Overigens moet ik die delay op -28ms (!) zetten om de RS en Live strak over elkaar te leggen. En dat geldt zowel voor mijn AMT8 als de 2x2. Maar dit werkt in iedergeval.)

Origineel geplaatst door Boost303
In je opties kan je alle syncverschillen aanpassen, Live is hier juist meer uitgebreid in naar mijn mening, ik heb hier echt alles strak gesynced lopen

Zou je uit kunnen leggen hoe ik dat het verschil in timing tussen Live's uitgaande audio en uitgaande MIDI notes kan aanpassen? Dat zou fantastisch zijn!

Ik zie wel een oplossing voor MIDI *clock*, maar niet voor de normale MIDI data. En die clock delay heeft geen effect op de note data. Audio buffer latency evenmin.

Back