Ableton 4 beta voor iedereen die maar wil proberen

dat midi latency probleem heb je ook bij "normale" DAW's waar je audio en midi met elkaar mixed toch?

anyway, nog iets koels: je kan in een clip van bv een drumloop een snare of een kick of whatever selecteren als loop en deze dan naar de impulse of de simpler modules slepen, op deze manier kan je supersnel slices uit een drumloop onder verschillende pads van de impulse drumsampler zetten en via midi triggeren..heel vet...

ook vet: via een envelop de loop-offset in een clip veranderen, bv elke 16e stap, op deze manier gooi je in sync met het tempo de complete loop overhoop, maar wel de hele tijd precies alle slices..soort van realtime recycle random functie...

laatste vette ding: de follow-action.... plaats bv 3 verschillende drum-breaks of bass-lines onder mekaar, en geef ze elk een random follow actie, op deze manier springen de clips at random van de ene naar de andere...je kunthet ook precies programmeren als je wilt, zo krijg je veel meer afwisseling in je nummers...

love it! ;)

Origineel geplaatst door olafmol
dat midi latency probleem heb je ook bij "normale" DAW's waar je audio en midi met elkaar mixed toch?

anyway, nog iets koels: je kan in een clip van bv een drumloop een snare of een kick of whatever selecteren als loop en deze dan naar de impulse of de simpler modules slepen, op deze manier kan je supersnel slices uit een drumloop onder verschillende pads van de impulse drumsampler zetten en via midi triggeren..heel vet...

Prachtige truc! En ik maar naar slicing opties zoeken. :)

En ja, een DAW regelt dat dmv een delay waarde waardoor audio en MIDI ten opzichte van elkaar verschoven kan worden, zodat alles lekker strak opelkaar valt.

Die optie is er niet in Live4. De MIDI clock delay is iets heel anders, en werkt niet voor 'gewone' MIDI data zoals notes, CCs, etc. En variaren met latency maakt geen moer uit. De timing van de MIDI is hard gererlateerd aan de timing van de audio, maar wel met een 'gat' ertussen die ik niet wegkrijg. Balen...

Origineel geplaatst door robnet
Prachtige truc! En ik maar naar slicing opties zoeken. :)

En ja, een DAW regelt dat dmv een delay waarde waardoor audio en MIDI ten opzichte van elkaar verschoven kan worden, zodat alles lekker strak opelkaar valt.

Die optie is er niet in Live4. De MIDI clock delay is iets heel anders, en werkt niet voor 'gewone' MIDI data zoals notes, CCs, etc. En variaren met latency maakt geen moer uit. De timing van de MIDI is hard gererlateerd aan de timing van de audio, maar wel met een 'gat' ertussen die ik niet wegkrijg. Balen...

heb je je midi recording qantise goedstaan? (of uitstaan that is)...
en boost bedoeld denk ik de audio latency instelling, niet de midi sync latency

Latency is perfect ingesteld. Ik heb die test met de kabels gedaan, waarbij de output doorverbonden wordt met de input. De default instellingen bleken goed (6 + 6 ms).

En wat betreft MIDI is het echt heel simpel. Maak een nieuwe MIDI clip en teken op elke kwart een noot. Stuur die clip naar een externe (hardware) MIDI synth. Laat 'm een percussief geluid afspelen (bijv een cowbel). Luister daarnaar via een mixer. Allemaal prima.

Zet nu ook de metronome aan van Live. Luister daar ook naar via de mixer.

De geluiden zouden perfect over elkaar moeten vallen, als ware het één sound, maar ik hoor duidelijk dat ze uitelkaar liggen.

Da's niet zo raar natuurlijk, want audio en MIDI moet een hele andere weg afleggen. En om dat te tweaken heb je normaal een delay instelling waarmee je de hele MIDI zooi kan 'verschuiven' in tijd tov audio.

Waar oh waar is die delay instelling nu? Ik kan 'm niet vinden in de manual.

Bedankt voor je geduld, overigens. :)

Latency is perfect ingesteld. Ik heb die test met de kabels gedaan, waarbij de output doorverbonden wordt met de input. De default instellingen bleken goed (6 + 6 ms).

En wat betreft MIDI is het echt heel simpel. Maak een nieuwe MIDI clip en teken op elke kwart een noot. Stuur die clip naar een externe (hardware) MIDI synth. Laat 'm een percussief geluid afspelen (bijv een cowbel). Luister daarnaar via een mixer. Allemaal prima.

Zet nu ook de metronome aan van Live. Luister daar ook naar via de mixer.

De geluiden zouden perfect over elkaar moeten vallen, als ware het één sound, maar ik hoor duidelijk dat ze uitelkaar liggen.

Da's niet zo raar natuurlijk, want audio en MIDI moet een hele andere weg afleggen. En om dat te tweaken heb je normaal een delay instelling waarmee je de hele MIDI zooi kan 'verschuiven' in tijd tov audio.

Waar oh waar is die delay instelling nu? Ik kan 'm niet vinden in de manual.

Bedankt voor je geduld, overigens. :)

ik neem aan dat je zo'n track offset bedoeld toch waarmee je de midi tracks in de tijd kunt verschuiven? als dat niet middels die latency compensation settings werkt dan lijkt me dat een mooie nieuwe feature die ze bij ableton kunnen gaan inbouwen, mail ze! ;)

Het is niet zo zeer een *track* offset, alswel een globale MIDI offset die ik nodig heb. Ik probeer al weken lang het hele MIDI timing gedeelte onder de aandacht te brengen bij de Abletons, maar loop nonstop tegen een muur. Ik denk dat ik ze aan iets pijnlijks help herinneren. Misschien laat hun engine wel niet toe dat de timing van MIDI tracks verschoven liggen tov audio tracks. Ze hebben waarschijnlijk ontzettend hun best gedaan om alles in fase te houden, en nu bij de invoering van MIDI moet dat ineens los getrokken worden. Oops!

Ik zal eens een direct meeltje proberen. Tot nu toe heb ik hun forum gebruikt.

Het is niet zo zeer een *track* offset, alswel een globale MIDI offset die ik nodig heb. Ik probeer al weken lang het hele MIDI timing gedeelte onder de aandacht te brengen bij de Abletons, maar loop nonstop tegen een muur. Ik denk dat ik ze aan iets pijnlijks help herinneren. Misschien laat hun engine wel niet toe dat de timing van MIDI tracks verschoven liggen tov audio tracks. Ze hebben waarschijnlijk ontzettend hun best gedaan om alles in fase te houden, en nu bij de invoering van MIDI moet dat ineens los getrokken worden. Oops!

Ik zal eens een direct meeltje proberen. Tot nu toe heb ik hun forum gebruikt.

hmmm zo'n offset ken ik eigenlijk niet...waar zit dat bv bij cubase sx 2/nuendo 2?

In Logic zit ie ergens in het audio drivers setup gedeelte. Een beetje serieus pakket moet wel zoiets hebben, want je hebt als DAW engineer geen idee hoe lang MIDI er over doet om bij de hw devices te komen. Drivers, USB, hubs, parsers in de synths, MIDI thru shit, you name it. Dat kan aardig oplopen allemaal!

Een update. Ik heb een vriend gevraagd om mijn test situatie op zijn hardware te herhalen. Hij gebruikt ook een PC, maar andere hardware synths, en een PCI based MIDI output. Hij kreeg exact dezelfde offset tussen audio en MIDI uit Live4, van drum flam-achtige proporties.

Ik stel nu gewoon even dat *iedereen* deze offset heeft met Live4 (op z'n minst op een PC), maar dat niet iedereen het hoort, of het niet getest heeft. Proof me wrong. :D

Dat betekent ook dat je geen ritmische structuren kunt maken met Live4 waarbij de partijen deels op MIDI tracks staan die naar externe MIDI devices zenden, zonder een K timing te krijgen. Mind you, een 'flam' is een niet geringe delay! Dat verziekt de hele groove big time.

Ik denk dat de timing van de MIDI tracks in Live4 is geoptimalizeerd voor interne softsynths. Maar MIDI tracks die naar externe MIDI synths zenden moeten veel eerder afgevuurd worden om te compenseren voor de tijd die MIDI data nodig heeft om bij de hardware aan te komen. En daar hadden ze (nog) geen zin in, denk ik, dus.

Ik heb een directe email naar Ableton support gestuurd. Ben benieuwd. Hoop nog steeds dat ik het mis heb.

Een update. Ik heb een vriend gevraagd om mijn test situatie op zijn hardware te herhalen. Hij gebruikt ook een PC, maar andere hardware synths, en een PCI based MIDI output. Hij kreeg exact dezelfde offset tussen audio en MIDI uit Live4, van drum flam-achtige proporties.

Ik stel nu gewoon even dat *iedereen* deze offset heeft met Live4 (op z'n minst op een PC), maar dat niet iedereen het hoort, of het niet getest heeft. Proof me wrong. :D

Dat betekent ook dat je geen ritmische structuren kunt maken met Live4 waarbij de partijen deels op MIDI tracks staan die naar externe MIDI devices zenden, zonder een K timing te krijgen. Mind you, een 'flam' is een niet geringe delay! Dat verziekt de hele groove big time.

Ik denk dat de timing van de MIDI tracks in Live4 is geoptimalizeerd voor interne softsynths. Maar MIDI tracks die naar externe MIDI synths zenden moeten veel eerder afgevuurd worden om te compenseren voor de tijd die MIDI data nodig heeft om bij de hardware aan te komen. En daar hadden ze (nog) geen zin in, denk ik, dus.

Ik heb een directe email naar Ableton support gestuurd. Ben benieuwd. Hoop nog steeds dat ik het mis heb.

denk dat je gewoon gelijk hebt hoor...... er is op dit moment 1 oplossing: de midi nootjes in de clip of in het arrangement venster allemaal selecteren en naar voren schuiven in de tijd...

niet iedereen werkt natuurlijk met hardware voor percussie, met bv pads of strings valt het niet op....

ben er ook achter wat er nou precies voor mij zo geniaal aan live 4 is:

bij een lineaire sequencer/DAW hoor je bij het arrangeren niet wat je aan het doen bent..het is dus puur visueel, blokjes schuiven, knippen en plakken..elke keer weer stoppen en afspelen, bijwerken, aanpassen, toevoegen, en weer verder arrangeren...tenminste zo werkt het bij mij...na 15 minuten ben ik op en ben ik gewoon het complete gevoel van het nummer kwijt.....juist doordat ik het niet meer kan horen

bij live4 heb je dat dus niet....je gaat gewoon jammen in de session view en je hoort alles.....en tegelijkertijd neemt ie dat ook nog eens allemaal op......ok, je zou zoiets ook met automation in bv cubase kunnen doen, door bv de mutes en solos van kanalen te automaten enzo, maar dat gaat lang niet zo intuitief.....en het daarna editten is al helemaal een stuk lastiger........

zo! altijd fijn om erachter te komen waarom iets je aanspreekt ;)

Maar kan je er ook een serieus arrangement mee neer zetten of is het gewoon leuk live pielen en hopelijk komen er dan leuke stukjes uit?

(waarom vraag ik dit? Omdat ik cubase rottig vind editten maar ik kan er wel goeie arrangements mee bouwen)

Origineel geplaatst door demian
Maar kan je er ook een serieus arrangement mee neer zetten of is het gewoon leuk live pielen en hopelijk komen er dan leuke stukjes uit?

(waarom vraag ik dit? Omdat ik cubase rottig vind editten maar ik kan er wel goeie arrangements mee bouwen)

ja dat kan...het grote verschil is dat je met je oren werkt ipv met je ogen... vergelijk het maar met een hardware sequencer waarmee je een shitload apparatuur aanstuurt....... je hoort direct wat je doet, met het grote voordeel dat alles gemultitracked wordt opgenomen zodat je daarna je complete opname/arrangement kunt finetunen, overdubben, remixen etc.

Okay... ik dacht dat er alleen audio werd opgenomen, maar hij neem ook al je handelingen op die je dan nog kan nabewerken?
Misschien moet ik toch die demo ff checken ;)

Origineel geplaatst door demian
Okay... ik dacht dat er alleen audio werd opgenomen, maar hij neem ook al je handelingen op die je dan nog kan nabewerken?
Misschien moet ik toch die demo ff checken ;)

hij neemt helemaal geen audio op maar alleen de meta-data..... dus idd al je handelingen.... ik zou zeker de demo even checken als ik jou was, en geef het wat tijd, het kost echt een paar uurtjes om om te schakelen in je hoofd naar de non-lineaire aanpak.....en vergeet vooral ook niet de tutorials door te lopen

kan je met live ook je noten zo quantitizen dat je het op iedere resolutie die je wilt kan plaatsen?
als je de grid uitzet kan je het wel schuiven en dergelijke maar kan het ook wat preciezer? (zoals bijvoorbeeld in fruity of eigenlijk iedere sequencer)

Origineel geplaatst door jimmy
kan je met live ook je noten zo quantitizen dat je het op iedere resolutie die je wilt kan plaatsen?
als je de grid uitzet kan je het wel schuiven en dergelijke maar kan het ook wat preciezer? (zoals bijvoorbeeld in fruity of eigenlijk iedere sequencer)

ja...... je kan zowel gewone als triplets zetten, en je kan echt tot 1/256e ofzo gaan...... met de control-1 tm control-4 shortcuts kan je dat ook allemaal instellen..als je echt heel erg gedetailleerd wilt quantisen moet je meestal wel ff inzoomen zodat ie de hogere oplossing kan selecteren.....

net ff reactie van ableton gekregen met wat antwoorden op vragen/suggesties:

> - is there a shortcut-key to scrolling left and right? I know there is
> zoom
> in/out with + and - keys, but i cannot find scroll left and right
> shortcuts.... this means i cannot use a shuttle jogwheel f.e. to
> scroll left
> and right, or use the keyboard..i always have to use the mouse....this
> is
> not really a way of working fast...

/ Not yet, we have this on our improvement list.
>
> - i miss a "scissor" cursor... i know about split and consolidate, but
> often
> i want to place the cursor on a wave file inside the arrangement view,
> and
> then split it at that exact point......

/ cmd-e should do what you want
>
> - i find the cursor is very hard to see..it's a thin red line which is
> almost always exactly in line with the grid, so it's very hard to see
> where
> the current cursor position is...
>
/ I agree. We´ll improve this.

> - i would love to be able to resize individual lanes/tracks in height
> in the
> arrangement view.......
>
/ this is already possibly. track s can be reseized if you unfold them
and drag the mouse in the lower border of the tracks (in the mixer
section).

> - it would be very cool to be able to show/hide certain tracks, f.e.
> routing
> tracks or buss-tracks...

/ in a future version....

>
> - dual monitor suppport to show the session view in the left monitor
> and the
> arrangement view in the right monitor would be amazing...even better:
> maybe
> a seperate mixer view?

/ also in a future version...
>
> - keyboard shortcuts for the plugin browser: when i press the "T" i
> want to
> jump to the first plugin (folder) that starts with a T ..this makes
> navigating a large list of plugins much quicker

/ same here: future version
>
> - automatic plugin latency compensation.....i work with UAD1 plugins,
> and it
> would be amazing to have automatic latency compensation

/ will be adresses very soon
>
> - midi transpose

/ possibly clip transpose will come
>
> - numeric keys also available for keyboard shortcuts

/ will be adresses very soon

>
> - randomise function for plugin parameters

/not in the near future
>
> - mute/bypass button for plugins also in the GUI window
>
/ already in. drag a VST on a Track and you upper left button is the
mute button.

> - a global midi delay offset compensation parameter, to enable audio
> and
> external midi information to aline correctly in time
>
/ will come

> - crossfade of audio in the arrangement view, this would make a huge
> difference imho

/ not in the near future.
>
> - when i drag and drop a clip in the session view i cannot copy it to
> another track when holding the shift key....i need to copy&paste it
> manually..... it would be very nice if i drag a clip to an empty
> lane/track
> that the track is automatically generated, and when holding shift that
> the
> clip is automatically copied...

/ will be addressed
>
> - direct import of audio CD's from the live4 browser.....

/ will be addressed.

Back