Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Origineel geplaatst door olafmol
dat midi latency probleem heb je ook bij "normale" DAW's waar je audio en midi met elkaar mixed toch?
anyway, nog iets koels: je kan in een clip van bv een drumloop een snare of een kick of whatever selecteren als loop en deze dan naar de impulse of de simpler modules slepen, op deze manier kan je supersnel slices uit een drumloop onder verschillende pads van de impulse drumsampler zetten en via midi triggeren..heel vet...

Origineel geplaatst door robnet
Prachtige truc! En ik maar naar slicing opties zoeken.
En ja, een DAW regelt dat dmv een delay waarde waardoor audio en MIDI ten opzichte van elkaar verschoven kan worden, zodat alles lekker strak opelkaar valt.
Die optie is er niet in Live4. De MIDI clock delay is iets heel anders, en werkt niet voor 'gewone' MIDI data zoals notes, CCs, etc. En variaren met latency maakt geen moer uit. De timing van de MIDI is hard gererlateerd aan de timing van de audio, maar wel met een 'gat' ertussen die ik niet wegkrijg. Balen...

Latency is perfect ingesteld. Ik heb die test met de kabels gedaan, waarbij de output doorverbonden wordt met de input. De default instellingen bleken goed (6 + 6 ms).
En wat betreft MIDI is het echt heel simpel. Maak een nieuwe MIDI clip en teken op elke kwart een noot. Stuur die clip naar een externe (hardware) MIDI synth. Laat 'm een percussief geluid afspelen (bijv een cowbel). Luister daarnaar via een mixer. Allemaal prima.
Zet nu ook de metronome aan van Live. Luister daar ook naar via de mixer.
De geluiden zouden perfect over elkaar moeten vallen, als ware het één sound, maar ik hoor duidelijk dat ze uitelkaar liggen.
Da's niet zo raar natuurlijk, want audio en MIDI moet een hele andere weg afleggen. En om dat te tweaken heb je normaal een delay instelling waarmee je de hele MIDI zooi kan 'verschuiven' in tijd tov audio.
Waar oh waar is die delay instelling nu? Ik kan 'm niet vinden in de manual.
Bedankt voor je geduld, overigens.![]()

Het is niet zo zeer een *track* offset, alswel een globale MIDI offset die ik nodig heb. Ik probeer al weken lang het hele MIDI timing gedeelte onder de aandacht te brengen bij de Abletons, maar loop nonstop tegen een muur. Ik denk dat ik ze aan iets pijnlijks help herinneren. Misschien laat hun engine wel niet toe dat de timing van MIDI tracks verschoven liggen tov audio tracks. Ze hebben waarschijnlijk ontzettend hun best gedaan om alles in fase te houden, en nu bij de invoering van MIDI moet dat ineens los getrokken worden. Oops!
Ik zal eens een direct meeltje proberen. Tot nu toe heb ik hun forum gebruikt.
Een update. Ik heb een vriend gevraagd om mijn test situatie op zijn hardware te herhalen. Hij gebruikt ook een PC, maar andere hardware synths, en een PCI based MIDI output. Hij kreeg exact dezelfde offset tussen audio en MIDI uit Live4, van drum flam-achtige proporties.
Ik stel nu gewoon even dat *iedereen* deze offset heeft met Live4 (op z'n minst op een PC), maar dat niet iedereen het hoort, of het niet getest heeft. Proof me wrong.![]()
Dat betekent ook dat je geen ritmische structuren kunt maken met Live4 waarbij de partijen deels op MIDI tracks staan die naar externe MIDI devices zenden, zonder een K timing te krijgen. Mind you, een 'flam' is een niet geringe delay! Dat verziekt de hele groove big time.
Ik denk dat de timing van de MIDI tracks in Live4 is geoptimalizeerd voor interne softsynths. Maar MIDI tracks die naar externe MIDI synths zenden moeten veel eerder afgevuurd worden om te compenseren voor de tijd die MIDI data nodig heeft om bij de hardware aan te komen. En daar hadden ze (nog) geen zin in, denk ik, dus.
Ik heb een directe email naar Ableton support gestuurd. Ben benieuwd. Hoop nog steeds dat ik het mis heb.

Origineel geplaatst door demian
Maar kan je er ook een serieus arrangement mee neer zetten of is het gewoon leuk live pielen en hopelijk komen er dan leuke stukjes uit?
(waarom vraag ik dit? Omdat ik cubase rottig vind editten maar ik kan er wel goeie arrangements mee bouwen)
Origineel geplaatst door demian
Okay... ik dacht dat er alleen audio werd opgenomen, maar hij neem ook al je handelingen op die je dan nog kan nabewerken?
Misschien moet ik toch die demo ff checken![]()
Origineel geplaatst door jimmy
kan je met live ook je noten zo quantitizen dat je het op iedere resolutie die je wilt kan plaatsen?
als je de grid uitzet kan je het wel schuiven en dergelijke maar kan het ook wat preciezer? (zoals bijvoorbeeld in fruity of eigenlijk iedere sequencer)