Dag Daniël,
Ik heb zelf sinds 1988 een D20 (wat de keyboardversie van de D110 is met daarboven op een kleine sequencer). Op het eerste zicht lijkt het misschien een zeer beperkte synth, maar als je hem beter probeert te doorgronden, dan blijken er geweldig veel interessante geluiden uit te halen. (Let wel: hij is absoluut niet te vergelijken met een D50 of D70)
Iedereen die zegt er geen strings uit te kunnen halen, geven blijk van het ding niet goed te kennen. Met behulp van een aantal zaagtanden en LFO's met verschillende rates krijg je de strings die Vangelis in de jaren 80 gebruikte (Private Collections, Chariots of Fire enz).
Ruis valt best mee en het klankkarakter gaat van analoog tot digitaal. Ik gebruik hem tot op vandaag de dag nog steeds. Vooral sustainbassen, effecten en percussie zijn voor mij erg te smaken.
Voordeel van de D110 tov de D10/20: je hebt 8 outputs, wat interessanter is voor aan een mengtafel te hangen. Op gebied van de polyfonie kan je ook nog wel wat schipperen, hoor. Wil je de D zelfstandig gebruiken, dan kom je inderdaad al gauw aan geluiden die 4 partials per noot gebruiken en dan is ie inderdaad slechts 8 stemmig. Maar je kan net zo goed met 2 partials werken, en hem door een stereochorus halen ... zo krijg je een warm en breed geluid en heb je nog steeds 16 stemmen polyfonie.
Nog een ander voordeel van de D110 is dat ie een aparte voice preservefunctie heeft (tov een dynamische voice allocatie op de keyboardbroertjes. Je kan met andere woorden gaan aangeven voor welke part hoeveel stemmen moeten gealloceerd worden. Zo ga je meer invloed hebben op het stelen van voices. Daarnaast kan ik wel zeggen dat het algoritme voor de dynamische allocatie toch wel redelijk goed in mekaar steekt. Ik heb met m'n D20 indertijd composities gemaakt waarbij het lijkt of er een volledig symfonisch orkest speelt, zonder dat er ook maar één stem afbreekt.
Een nadeel (als je het zo wil noemen) van de D110 is dat ie geen effecten heeft (maar dat wordt dan weer opgelost door de aparte uitgangen, waar je dan weer aparte externe effecten kan inzetten.
Kortom ... als je de D110 GOED doorgrond, kan je er erg veel mee. Luister eens naar enkele van m'n tracks die hier in een ver verleden gepost werden ... de D20 zit er ALTIJD bij. Met een editor of een PG10 zijn ze best te editeren en dan liggen warme analoge sounds, bizarre effecten of ijskoude digitale klanken ter beschikking.
De prijs is wel aan de hoge kant. Meer dan 100 EUR is ie echt niet waard. Wil je hem per se hebben, dan zou ik gewoon even afwachten ... hij passeert regelmatig de revue.
Hopelijk heb je hier iets aan
Succes