Roland D110

Daniël

Ingeburgerd
Wat is jullie ervaring met deze soundmodule?

Het staat te koop in een winkel voor 150 euro, in zeer goede staat.
Ik heb nu een stage piano RD-150 in mijn bezit en wil deze module aanschaffen voor extra strings.

Mijn vraag: Is dit een redelijke prijs voor een occasion dat in perfecte staat verkeerd? Verder heb ik gelezen dat dit apparaat redelijk veel ruis produceert. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Hebben jullie betere suggesties? Mijn budget is maximaal 250 euro!

Bij voorbaat dank, Daniël.

Re: Roland D110

Origineel geplaatst door Daniël
Wat is jullie ervaring met deze soundmodule?

Het staat te koop in een winkel voor 150 euro, in zeer goede staat.
Ik heb nu een stage piano RD-150 in mijn bezit en wil deze module aanschaffen voor extra strings.

Mijn vraag: Is dit een redelijke prijs voor een occasion dat in perfecte staat verkeerd? Verder heb ik gelezen dat dit apparaat redelijk veel ruis produceert. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Die prijs gaat wel denk ik; echt goedkoop is 't ook weer niet.
Ze staan regelmatig op marktplaats rond de 75 tot 150 euro.
Maar dan moet je de staat maar afwachten.

Ruis vind ik mee vallen. Echt muisstil is tie niet.
Persoonlijk vind ik 't geen string bak, maar dat is misschien
een kwestie van smaak (of van een gebrek aan goed
programmeertalent van mijn kant :confused: )

Ik heb hem laatst verkocht, met moeite voor 90 euro.
Ik moet zeggen, ik ben blij dat ik vanaf ben.
Hij heeft behoorlijk veel ruis. En weinig pakkende geluiden.

Met weinig pakkende geluiden bedoel ik:
standaard basjes, magere piano klanken, lauwe leads.
(voor mijn muziek vond ik hem niet geschikt,
en dat is een mix van metal en techno)
Maar ik weet niet wat voor muziek jij maakt.

150 euro is echt te duur voor deze bak van 14 jaar oud,
en de geluiden klinken ook zo oud.

Ze wilden me er 50 euro voor geven in een muziek zaak
(kan ook een verkoop praatje zijn natuurlijk).
Als ik jou was zou ik het niet doen.
Maar da's puur mijn mening

suc6

Ik ben zelf begonnen met een Roland D-10, de keys versie van de D-110.
En ik vind 't nog steeds best een leuk bakkie om de basics mee te ontdekken, zeker voor de going prijs van, zeg, 100 Euro.
Het zijn op de één of andere manier nogal ondergewaardeerde dingen... prima voor de beginner dus!

Vergeleken met de D-10 is de D-110 vanwege de layering mogelijkheden wat krachtiger, maar helaas ook vrij moeilijk te doorgronden en lastiger te bedienen (de handleiding is een absolute vereiste!).
Mijn tip: zorg dat je een computer-editor weet te bemachtigen, want dat bespaart je een hoop gepieker en je komt sneller aan het maken van geluiden toe.

Die geluiden zijn best leuk trouwens, de drums zijn vrij bruikbaar (geluiden uit de TR-626 meen ik me te herinneren) en er komen mooie digitaal-achtige pads en aardige leads uit. Er zitten in de doos al wat reverb- en delay effectjes, dat maakt 't wat beter aan te horen. Nadeel: de polyfonie is vrij laag, zeker als je écht mooie geluiden maakt (reken dan op 32 partials @ 4 partials per part, dus 8-stemmig polyfoon). Multitimbraal is-ie wel, maar in de praktijk is dat dus amper zinvol...

Voor realistische strings en choirs heb je meer aan de optisch vrijwel gelijke, maar inhoudelijk totaal andere Roland U-220, die klinkt in dat opzicht beter. Maar als ik persoonlijk mocht kiezen, de D-110 is de betere synthesizer van de twee.

Als je iets meer budget hebt (250 is meer dan zat) en je wilt snel klaar zijn: een leuke Roland Sound Canvas (liefst een later model als de SC-88 of SC-8820) heeft meer geluiden dan je ooit nodig zult hebben... ;)
Èn ook nog in een handzaam formaat voor bij de RD-150. 19" rack apparaten zijn toch vaak lompe kisten!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mindscan
Ze wilden me er 50 euro voor geven in een muziek zaak
(kan ook een verkoop praatje zijn natuurlijk).

Tja, muziekzaken... ;)
Even serieus, die moeten er natuurlijk ook op verdienen, en dan moeten ze ook nog garantie geven.
Inruilen bij de muziekwinkel levert je dus nooit veel op...
Ter indicatie, ik vroeg laatst voor de grap wat ik terug zou krijgen bij inruil van 'n Clavia Nord Modular Keys
(de 'classic' dus, zo moet ik dat noemen van Wout).
Wat denk je? 300 Euro... gouwe deal! Errr... right...:stupid

Kortom: 50 euro is echt te weinig voor zo'n gebakkie. 75 is goedkoop. 100 is normaal. Meer is teveel.

ook ik gebrui hem af en toe nog wel eens, ik heb er ooit erg veel eigen geluiden via de PG10 voor gemaakt.
als je hem voor minder dan 100 Euro kunt kopen zou ik het wel doen.
Niet naar de fabrieks sounds luisteren die Zijn ruk.

Je kan er echt wel mooie pads en trings uithalen, mooie softe sounds zijn eigenlijk zijn sterkste kant.
Voor techno en trans heb je er weinig aan denk ik.

Ik heb die editor nog hier op m'n pc staan.
Dus als je hem nodig hebt, pb je maar even.

Hanz heeft gelijk, dat je hem moeilijk kan doorgronden alleen via het panel.
Dan is zo'n editor wel handig.

Probeer eens een korg 05RW... die kun je ook van ongeveer 75 tot 150 voor bij zien komen... bakkie ziet er niet serieus uit maar klinkt als een dijk!!!!

Als je nou echt alleen opzoek bent naar een d110,
dan heeft zero1 er hier nu eentje staan op 't forum voor 100 euro (kijk bij vraag en aanbod).

Allereerst wil iedereen bedanken voor zijn / haar reactie!

Jammer van de lage polyfonie en de ruis. Het 19inch formaat vind ik echter wel handig, want dit kan ik zo in mijn rek steken. En ja, voor de één liggen de eisen wat hoger dan de ander. Dus zal ik zelf moeten beoordelen of ik de ruis acceptabel vind. 150 euro voor dit apparaat is volgens jullie dus aan de hoge kant! Het is een occasion dus afdingen kan ik altijd nog proberen. Anders zag ik op dit forum ook een tweedehands D110 aangeboden staan.

Ik maak nu vooral klassieke muziek, maar ik wil me meer gaan richten op modern klassiek / klassieke popmuziek. Met de piano geluiden uit mijn RD-150 ben ik heel tevreden mee. Ik wil de soundmodule voornamelijk gebruiken voor de strings. Ik heb cubase en andere notatie-editors. Het aansturen zal dus geen probleem vormen.

Ik ga hem gewoon eens beluisteren of die aan mijn verwachtingen voldoet. Nogmaals bedankt voor de uitwisseling van jullie ervaringen.

Groeten Daniël.

De D-110 was ook een van mijn eerste synths en ik heb hem nog steeds. Grofweg bestaat hij voor een deel uit "analoog" (zaagtand / blokgolf, filter, lfo , 3 envelopes voor pitch/filter/amp) en een deel "digitaal" oftewel samples. Die samples zijn inderdaad uit het jaar kruik en bovendien niet te filteren maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal onbruikbaar zijn, het ligt er maar aan hoe je ermee werkt natuurlijk.

Maar: eerlijk is eerlijk, de D-110 blinkt niet meer uit in natuurlijke sounds, op een paar orgeltjes na (voor zover je dat "natuurlijk" kan noemen). Wel kan je er met een beetje geduld de mafste electronische geluiden uithalen (ook bassen), zeker ook door de ranzige ringmodulator aan boord. Voor mij nog steeds een juweeltje dus, maar strings zijn zeker niet z'n sterkste kant, ook al produceert hij ze wel.

Het is al gezegd, maar als je hem koopt moet je inderdaad de handleiding hebben, anders kan je hem net zo goed als boekensteun gebruiken. Typische Roland jaren '80 logica.

Ik ken de D110 vrij goed, maar zou hem zeker niet durven aanbevelen voor stringsounds.... Dan nog eerder een U220 in dezelfde prijsklasse of veel beter een JV880 voor iets meer.

Dag Daniël,

Ik heb zelf sinds 1988 een D20 (wat de keyboardversie van de D110 is met daarboven op een kleine sequencer). Op het eerste zicht lijkt het misschien een zeer beperkte synth, maar als je hem beter probeert te doorgronden, dan blijken er geweldig veel interessante geluiden uit te halen. (Let wel: hij is absoluut niet te vergelijken met een D50 of D70)

Iedereen die zegt er geen strings uit te kunnen halen, geven blijk van het ding niet goed te kennen. Met behulp van een aantal zaagtanden en LFO's met verschillende rates krijg je de strings die Vangelis in de jaren 80 gebruikte (Private Collections, Chariots of Fire enz).

Ruis valt best mee en het klankkarakter gaat van analoog tot digitaal. Ik gebruik hem tot op vandaag de dag nog steeds. Vooral sustainbassen, effecten en percussie zijn voor mij erg te smaken.

Voordeel van de D110 tov de D10/20: je hebt 8 outputs, wat interessanter is voor aan een mengtafel te hangen. Op gebied van de polyfonie kan je ook nog wel wat schipperen, hoor. Wil je de D zelfstandig gebruiken, dan kom je inderdaad al gauw aan geluiden die 4 partials per noot gebruiken en dan is ie inderdaad slechts 8 stemmig. Maar je kan net zo goed met 2 partials werken, en hem door een stereochorus halen ... zo krijg je een warm en breed geluid en heb je nog steeds 16 stemmen polyfonie.

Nog een ander voordeel van de D110 is dat ie een aparte voice preservefunctie heeft (tov een dynamische voice allocatie op de keyboardbroertjes. Je kan met andere woorden gaan aangeven voor welke part hoeveel stemmen moeten gealloceerd worden. Zo ga je meer invloed hebben op het stelen van voices. Daarnaast kan ik wel zeggen dat het algoritme voor de dynamische allocatie toch wel redelijk goed in mekaar steekt. Ik heb met m'n D20 indertijd composities gemaakt waarbij het lijkt of er een volledig symfonisch orkest speelt, zonder dat er ook maar één stem afbreekt.

Een nadeel (als je het zo wil noemen) van de D110 is dat ie geen effecten heeft (maar dat wordt dan weer opgelost door de aparte uitgangen, waar je dan weer aparte externe effecten kan inzetten.

Kortom ... als je de D110 GOED doorgrond, kan je er erg veel mee. Luister eens naar enkele van m'n tracks die hier in een ver verleden gepost werden ... de D20 zit er ALTIJD bij. Met een editor of een PG10 zijn ze best te editeren en dan liggen warme analoge sounds, bizarre effecten of ijskoude digitale klanken ter beschikking.

De prijs is wel aan de hoge kant. Meer dan 100 EUR is ie echt niet waard. Wil je hem per se hebben, dan zou ik gewoon even afwachten ... hij passeert regelmatig de revue.

Hopelijk heb je hier iets aan ;)

Succes :okdan:

:doei:

Re: Roland D110

Origineel geplaatst door Daniël

Ik denk dat een JV-1080 ook ongeveer in jouw budget zit en daar doe je zeker geen slechte zaak mee. Tegenwoordig worden ze regelmatig aangeboden; wat gunstig is voor de prijs.

Attachments

• 1080.gif
    1080.gif
    9,4 KB · Bekeken: 98
Er is trouwens ook een Roland Module, specifiek voor strings:

Roland M-SE1: ook verkrijgbaar in SR-JV80 kaart. Als ik me niet vergis werden deze module's (enkele jaren terug) uiteindelijk verkocht voor 220,00 EUR. Ik denk dat je deze tweedehands voor een scherpe prijs kan vinden.

Attachments

• string.gif
    string.gif
    7,7 KB · Bekeken: 97
Origineel geplaatst door Danny

Een nadeel (als je het zo wil noemen) van de D110 is dat ie geen effecten heeft (

Helemaal waar is dat niet;de D-110 heeft een instelbare galm / delay aan boord. Alleen bruikbaar als je voor retro gaat maar daarom juist leuk.

Betere suggesties? Ja! :D

Ik heb voor hetzelfde punt gestaan toen ik een 2e hands D-110 zag. Na wat rondneuzen en praten met wat mensen concludeerde ik dat, ondanks wat leuke geluidjes dit bakkie toch wel erg achterhaald is.

Ik denk dat je idd beter voor een module uit de JV-serie moet gaan, OF, en dat was waar ik uiteindelijk op uit kwam (maar ik heb hem nog niet, financien!!!): de Yamaha MU90R. De MU'tjes van Yamaha staan bekend om goed, veel, voor weinig...! Er zitten iets van 750 geluiden in, een aantal drumkits, een bult effecten, EN een audio input die ook weer naar de effectensectie te leiden is. Dus kun je bv. je microfoon erop aansluiten.

Wil je per se in een zaak kopen? Want dan wordt het lastiger. Als je daar al een MU90R vindt, vragen ze er de gekste prijzen voor. Kijk je op Marktplaats of soms ook wel hier op SF, dan praat je over prijzen van rond de 175-200 euro. Keurig binnen je budget dus!

Bedankt allemaal voor de nuttige reacties. Ik kan daar zeker wat mee!

De JV-1080 ligt helaas wat boven mijn budget. Nu las ik dat er ook een Roland M-SE1 bestaat die alleen voor strings bedoelt is. Ik ben meteen al gaan zoeken en snel kom ik tot de conclusie dat de M-SE1 meer voor mij geschikt is. Bovendien is dit apparaat wat jonger, maar altijd nog 9 jaar oud.

Ik heb al gereageerd op een advertentie van iemand (levka) op dit forum, die dit apparaat voor 140 euro aanbiedt.
Misschien heeft iemand van jullie hier nog ervaring mee?

Denken jullie dat ik een verstandige keuze maak om dan een M-SE1 te kopen? Of is de D-110 meer waard voor zijn geld?

Groeten Daniël.

Laatst gewijzigd:
D-110 is best leuk (D-10 was ook mjn eerste synth :luv: ), maar is al wat ouder (nog steeds niet vintage geloof ik:D ).
Voor iets meer geld kan je ook modernere modules krijgen, waar je misschien meer mee.

Ook een E-Mu Proteus 2000 zie je tegenwoordig voor € 250,- aangeboden, bv. hier:

http://muziek.tweedehands.nl/markt/muz_instr/synthesizers/6104105.html?start=15

Ook al zijn de strings niet meteen zijn beste punt, het is een leuke bak met veel realistische geluiden en een door velen onderschatte synthese-engine.

Back