[Gear is duur]

Origineel geplaatst door Slipperman
maar goed neem nu dan een sample cd... die dingen kunnen ook al snel 200 dollar kosten. is best veel als je ook maar een apar geluiden ervan gebruikt...

Ik denk dat je geen flauw benul hebt van de tijd en het geld dat een bedrijf hier in moet investeren. Een gebouw, de apparatuur, de mensen, reclame, etc.
De markt voor een sample cd is erg klein. In Nederland eten misschien 12 miljoen mensen regelmatig aardappelen (er zijn namelijk vast wel een aantal miljoen die het niet lusten). Over de hele wereld zul je waarschijnlijk geen 100.000 dezelfde sample cd's afzetten. Reken dan ook nog eens mee dat velen vinden dat zij het recht hebben om illegale kopiën te maken van zo'n cd en je zult heel misschien ooit kunnen begrijpen dat zo'n sample cd nog best z'n geld waard is.

Hetzelfde geld eigenlijk voor muziekapparatuur. Hoeveel mensen eten er stamppot en hoeveel mensen hebben een sampler nodig?

Origineel geplaatst door Yoozer
Ik wil wel eens weten wat er zou gebeuren als synths compleet zonder presets zouden worden verkocht... ik denk dat de hele ontwikkeling van editors en patch-share methoden dan heel wat beter zou opschieten dan dat 't nu het geval is.

Dan ben je als beginneling meteen verloren... Je moet dan namelijk eerst helemaal leren programmeren voordat je uberhaupt kunt beginnen met leren spelen! Dat is niet leuk! En daarbij komt dat presets je een beetje een indruk moeten geven van hoe een synth klinkt. Zonder presets wordt het moeilijk vergelijken hè...

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Zonder presets wordt het moeilijk vergelijken hè...

Om eerlijk te zijn, denk ik juist dat het makkelijker wordt om te vergelijken. Hoe kun je nu weten wat een synthesizer biedt, als je enkel presets doorloopt? Tenzij je natuurlijk enkel presets gebruikt ...

Maar wat ik zoek in een synthesizer is nog altijd of de interface, het geluid en wat ik eruit kan krijgen bij mij past. En niet wat er aan presets reeds inzit.

Ik begrijp het eigenlijk ook niet goed, die mensen die in de muziekzaak presets doorlopen. Als ik iets test, test ik elk deel van de synthese afzonderlijk om te kijken hoe het klinkt. Da's volgens mij de enige manier om echt te kunnen vergelijken.

Origineel geplaatst door Yoozer
Ik wil wel eens weten wat er zou gebeuren als synths compleet zonder presets zouden worden verkocht... ik denk dat de hele ontwikkeling van editors en patch-share methoden dan heel wat beter zou opschieten dan dat 't nu het geval is.

25 jaar geleden had je niets anders .... geen presets, geen geheugens ... en dan kwam het er op aan zo goed mogelijk de synthese te kennen om een indruk van de synths te krijgen.

Duurte is mijnsinziens een relatief begrip. Ik heb indertijd 3370 EUR betaalt voor m'n SY99, wat ik best veel geld vond. Maar als je dan bekijkt hoeveel nummers ie me opgebracht heeft. Om dan nog te zwijgen over het plezier om aan nieuwe geluiden te werken (maar dat ontzeg je jezelf natuurlijk als je je concentreert op preset :D ).

En het is al eens gezegd geweest, maar dan nu even anders bekeken:

1983: 2500 EUR : nog geen JP 6
1990: 2500 EUR: nog geen SY77
1995: 2500 EUR: nog geen E III
2004: 2500 EUR: Motif 7 ES, Triton LE, Virus C, Novation enz .... en dan hebben we het nog niet over het tweedehandsaanbod ;)

Dus ... duurte is voor mij een beetje relatief :).

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
25 jaar geleden had je niets anders .... geen presets, geen geheugens ... en dan kwam het er op aan zo goed mogelijk de synthese te kennen om een indruk van de synths te krijgen.

Duurte is mijnsinziens een relatief begrip. Ik heb indertijd 3370 EUR betaalt voor m'n SY99, wat ik best veel geld vond. Maar als je dan bekijkt hoeveel nummers ie me opgebracht heeft. Om dan nog te zwijgen over het plezier om aan nieuwe geluiden te werken (maar dat ontzeg je jezelf natuurlijk als je je concentreert op preset :D ).

En het is al eens gezegd geweest, maar dan nu even anders bekeken:

1983: 2500 EUR : nog geen JP 6
1990: 2500 EUR: nog geen SY77
1995: 2500 EUR: nog geen E III
2004: 2500 EUR: Motif 7 ES, Triton LE, Virus C, Novation enz .... en dan hebben we het nog niet over het tweedehandsaanbod ;)

Dus ... duurte is voor mij een beetje relatief :).

:doei:

Inderdaad ;) Ik kan mij nog goed herinneren dat een DX7 zo ongeveer 5000-6000 piek koste...en dan had je:
- 64 presets
- max 16 stemmige "rhodes achtige" piano...
- 0 effecten
- een hoop ruis
- een kaa-u-thee user interface
- geen internet waar je sounds kon downloaden

Een gewelidig apparaat natuurlijk voor die tijd, maar je koopt nu voor 1/10 van de prijs een preset doos met veel meer mogelijkheden. En over presets gesproken, je kunt deze nu downloaden van het net en meestal zit er nog een gratis editor / librarian bij. Of koop gewoon een synth die makkelijk werkt. Ik heb nog nooit zoveel sounds gemaakt als met een Nord Lead. Dus gebruiksgemak bepaalt ook in grote mate of je er snel nieuwe sounds uit kunt toveren.

Duurdere gear is vaak leuker zelfs.

(Daarom zijn vrouwen natuurlijk zo ontzettend leuk omdat ze een vermogen kosten! Woeha!)
Ahum :bekdicht:

Origineel geplaatst door fuse
Duurdere gear is vaak leuker zelfs.

(Daarom zijn vrouwen natuurlijk zo ontzettend leuk omdat ze een vermogen kosten! Woeha!)
Ahum :bekdicht:

Een synth loopt nooit bij je weg en wordt soms waardevoller geacht des te ouder hij wordt. Plus er zit een handleiding bij! :D

Origineel geplaatst door bikkel
Een synth loopt nooit bij je weg en wordt soms waardevoller geacht des te ouder hij wordt. Plus er zit een handleiding bij! :D
en hij heeft nog 's meer knoppen ook :D

Origineel geplaatst door Nightstorm
en hij heeft nog 's meer knoppen ook :D

desalniettemin geef ik toch de voorkeur aan soortement ribboncontrollers, waarmede je het geluid naar wens kunt aanpassen...:engel:

En je kan hem ook gewoon uitzetten als zij genoeg herrie heeft gemaakt............. en ze hoeven niet perse constant geluid te produceren als je er een stuk of vier bij elkaar zet.

Origineel geplaatst door BananaWorld
En je kan hem ook gewoon uitzetten als zij genoeg herrie heeft gemaakt............. en ze hoeven niet perse constant geluid te produceren als je er een stuk of vier bij elkaar zet.

:dubbel: :dubbel: :dubbel:

Voor de niet-acoustische klanken kom je met de combinatie nord modular en sampler ook een heeel eind!

Je hebt een hele dure crossfiets met alles erop en eraan, je hebt je complete outfit erbij, maar een wheelie kunnen maken HO MAAR! op een goedkope fiets kun je ook wheelies trekken!

Gear is duur, tuurlijk, het is net wat je er voor over hebt, en ervoor wilt laten staan.
Wel of niet op vakantie, wel of niet uit eten etc etc.

-C-

Origineel geplaatst door Pim
Gear is leuk!

tieten zijn leuker....

Wat een zeik onderwerp. tis dat ik op mijn werk zit en niets te doen heb....

Origineel geplaatst door Digimod
Soms zijn tieten nep maar dat is weer een andere Topic...:D

Neptieten = Softsynths :D

sorry ik kon het niet laten

Back