Favoriete Hardware MIDI Sequencer Controller

Favoriete Hardware MIDI Sequencer Controller

• Akai ASQ-10

Stemmen: 5 13,5%
  • Alesis MMT-8

Stemmen: 5 13,5%
  • Kawai Q-80 & Kawai Q-80EX

Stemmen: 1 2,7%
  • Korg SQD-1

Stemmen: 0 0,0%
  • Korg SQ-8

• Roland MC-50

Stemmen: 3 8,1%
  • Roland MC-300

Stemmen: 2 5,4%
  • Roland MC-500 & MC-500 MKII

Stemmen: 2 5,4%
  • Roland MC-80

• Roland MSQ-700

• Roland PR-100

• Yamaha QX-3

• Yamaha QX-5

• Geen, Doe mij maar Software

Stemmen: 13 35,1%
  • Geen, Doe mij maar een Analoge Seq.

Stemmen: 4 10,8%

• Totaal aantal stemmers
    37
MPC2kXL, blijft voor mij de meest eenvoudige en no non-sense sequencer. Doet gewoon wat die moet doen, midi recorden, ez... en voor live, tja kan niet makkelijker. Ik ben ook niet op zoek naar een sequencer-wonder-doos, dikke effecten en sounds haal je nou eenmaal niet allemaal uit 1 kastje cq workstation dus waarom zou ik extra voor die crap betalen ? Tja, mischien sleep ik wat meer mee, maar als qualiteit je lief is weet je wel beter denk ik zo. Midicontrollers ?

Vooreerst even de opmerking dat je beter de MC300 en MC500 bij mekaar neemt en de MC500 Mk II apart zet (maar dat even terzijde).

Ik heb tot nu toe gewerkt met de sesquencers uit de Roland W30 en de Yamaha SY99. Deze zijn beiden heel goed. Ze kunnen niet alles wat software kan, maar dat vind ik persoonlijk niet erg.

Sinds een maand staan hier nu ook een MC500 én een MC500 Mk II bij. Ik wou de II hebben omdat deze qua werking er veel trekt op de W30-sequencersoftware. De eerste indrukken zijn erg goed. Ze werken vrij intuïtief en handig en kunnen tot 32 MIDI-kanalen tegelijk aansturen. Ik ben er best tevreden over.

Langs de andere kant beschik ik ook nog over een Roland CSQ600 en een (werkloze) CSQ100. De 600 is al sinds jaar en dag gekoppeld aan m'n Roland 101 en ik vind de werking van die sequencer nog steeds het meest inspirerend. Je klopt een notensequence in (bv één maat). Je drukt op start en kan vanaf dan het keyboard van de 101 gebruiken om de sequence te transponeren ... je speelt dus als het ware met de sequence.

Dit zijn pas dingen die de laatste jaren in de workstations worden opgenomen.

:doei:

Even zonder iets uit te willen lokken.
Waar ik het mee doe.
Sonic Bytes Era
Reason sequencers
En Ableton Live 4 zag er ook promising uit.

En als ik hardware sequencers gebruik is het om een firmware te flashen of zo.
Met m'n EX5 een smf file naar m'n XV 'blazen'. Dat beter gaat dan via de computer.

Voor mij is de E-Mu Command Station de ideale sequencer; met name door de 16 controllers die naar keuze te programmeren zijn. Zoiets heb je niet met een MPC. Tenzij je met één slidertje genoeg zou hebben natuurlijk. Bij een MPC moet je dan weer een midi knoppendoos erbij nemen. De sequencer van de E-Mu heeft ook een veel hogere resolutie, voor mensen die graag offbeat spelen.

Tis misschien ook wel een rare thread, maar dat komt omdat ik zelf ook raar ben. vandaar dat ik me wat soepeler het opgesteld, en doen we gewoon alle apparaten waar een sequencer, in, aan, op, of achter zit, ik bedoel de MPC2000XL vind ik ook wel heel erg cool.

De RS7000, werkt gewoon lekker. Maar meestal neem ik mijn MIDI Informatie op in Cubase

Origineel geplaatst door Steven V
Voor mij is de E-Mu Command Station de ideale sequencer; met name door de 16 controllers die naar keuze te programmeren zijn. Zoiets heb je niet met een MPC. Tenzij je met één slidertje genoeg zou hebben natuurlijk. Bij een MPC moet je dan weer een midi knoppendoos erbij nemen. De sequencer van de E-Mu heeft ook een veel hogere resolutie, voor mensen die graag offbeat spelen.

inderdaad goed spul, die command stations.

bij mij is het e-mu xl7 command station icm roland mc505 (net iets sneller te programmeren dan de e-mu) en dx200 (voor de simpele 16 step lijntjes).

Origineel geplaatst door feindbild
inderdaad goed spul, die command stations.

Vind ik ook, maar dat had ik al gezegd natuurlijk. Spijtig dat ik me zo dood erger aan de presets daarin (ik heb de Mo'Phatt of hoe schrijf je dat en de XL V2). Dat kwam omdat dit mijn eerste "echte" synth is, en ik een complete newbie ben op dat gebied. Toch wel een ingewikkeld machien met steile leercurve vind ik. Vooral de synth dan, de sequencer daar was ik veel sneller mee weg.

Recentelijk heb ik uitgevist dat er ook een "default patch" betond, jochei! Nu is het leuk om geluiden proberen te bouwen, wat voordien niet het geval was; ik kwam nooit tot het resultaat dat ik wilde benaderen omdat er zeer veel mogelijkheden zijn, die ook in de presets gebruikt worden. De presets zijn op de drumkits na bijna allen onbruikbaar voor mijn stijl (vind ik zelf). Zeer stom van E-Mu dat ze er geen patch-wis-functie o.i.d. in gestopt hebben, zou me hopen frustratie bespaard hebben.

Maar als sequencer is'tie ideaal. Beter dan een MPC vind ik zelf. Je kunt er een gewoon een hoop meer mee. Nadeel is misschien dat een Command Station maar 16 tracks heeft, maar als ik een song wil bouwen dan maak ik van de bron-pattern altijd kopieën en noem die dan I/O, LOOP, BODY, BREAK enzovoorts. Zo kom ik nooit tracks tekort. En nu hopen dat de MPC fanaten onder ons me een kastijding besparen.

cu36.jpg

Origineel geplaatst door Steven V
Vind ik ook, maar dat had ik al gezegd natuurlijk. Spijtig dat ik me zo dood erger aan de presets daarin (ik heb de Mo'Phatt of hoe schrijf je dat en de XL V2). Dat kwam omdat dit mijn eerste "echte" synth is, en ik een complete newbie ben op dat gebied. Toch wel een ingewikkeld machien met steile leercurve vind ik. Vooral de synth dan, de sequencer daar was ik veel sneller mee weg.

Recentelijk heb ik uitgevist dat er ook een "default patch" betond, jochei! Nu is het leuk om geluiden proberen te bouwen, wat voordien niet het geval was; ik kwam nooit tot het resultaat dat ik wilde benaderen omdat er zeer veel mogelijkheden zijn, die ook in de presets gebruikt worden. De presets zijn op de drumkits na bijna allen onbruikbaar voor mijn stijl (vind ik zelf). Zeer stom van E-Mu dat ze er geen patch-wis-functie o.i.d. in gestopt hebben, zou me hopen frustratie bespaard hebben.

Maar als sequencer is'tie ideaal. Beter dan een MPC vind ik zelf. Je kunt er een gewoon een hoop meer mee. Nadeel is misschien dat een Command Station maar 16 tracks heeft, maar als ik een song wil bouwen dan maak ik van de bron-pattern altijd kopieën en noem die dan I/O, LOOP, BODY, BREAK enzovoorts. Zo kom ik nooit tracks tekort. En nu hopen dat de MPC fanaten onder ons me een kastijding besparen.

ja, de synth is diep en ingewikkeld voor een beginner, daar kan ik inkomen! vooral het concept van die virtuele patchcords kan even tijd vragen en veel doorzettingsvermogen. heb zelf ook alleen nog maar vrij oppervlakkig met de interne synth gewerkt, maar ben er me deze week in beginnen te verdiepen en word steeds enthousiaster :)

om geluiden te wissen, kan je gewoon de default patch erover opslaan. vergeet ook niet dat er een 'randomize patch' functie is, waarmee je meestal zeer experimentele, maar ook vaak zeer bruikbare geluiden krijgt. de presets zijn inderdaad wat afgelikt (ik heb wel de xl7, die is iets meer dance-gericht, en erg proper (té)) jij zit toch ook op de xl7 yahoogroup, hé. check daar zeker de file section eens (hints and tips, faqs, allerlaatste handleiding met de snufjes die er in os 2.0 zijn bijgekomen). je hebt toch de software al naar versie 2.0 ge-update, neem ik aan?

wat de 16 tracks betreft: als er dingen zijn die je niet mute/unmute tijdens je nummer, kan je die ook op 1 channel zetten (multi a/multi b functie), en hou je 15 tracks over.

de 16 knoppen zijn zalig (gebuik ik als midi controller voor mijn jomox airbase).
maar de sliders en de intuïtieve bediening van de effecten vind ik dan weer beter op de roland mc505. ook de indeling met 1 de drumtrack met 8 muteknoppen is daar makkelijker. de fx-bediening/routing op de command stations is wat omslachtig en vervelend om real time in te richten. met de command station en de mc505 samen zit ik goed, ware het niet dat de 505 master moet zijn om interne sequences te spelen, en zijn grootste minpunt de zwakke midi timing is, terwijl de command station een strakke timing heeft :(

Origineel geplaatst door feindbild
vergeet ook niet dat er een 'randomize patch' functie is, waarmee je meestal zeer experimentele, maar ook vaak zeer bruikbare geluiden krijgt.

Ja, die functie heb ik één keer gebruikt, en sindsdien weer vergeten, shame on me!

de presets zijn inderdaad wat afgelikt (ik heb wel de xl7, die is iets meer dance-gericht, en erg proper (té))

Die sounds heb ik ook; is namelijk een X-Lead V2 rom, en had ik het geweten, had ik die niet gekocht. Liever een Proteus Drum rom in de plaats. Ik merk nu dat veel "instruments" (wav bestanden) toch ook in de Mo'Phatt zitten.

jij zit toch ook op de xl7 yahoogroup, hé. check daar zeker de file section eens (hints and tips, faqs, allerlaatste handleiding met de snufjes die er in os 2.0 zijn bijgekomen). je hebt toch de software al naar versie 2.0 ge-update, neem ik aan?

Toen de koerier met mijn MP-7 voor de deur stond bleek dat het OS al 2.0 was. Zelfs de handleiding was aangepast; alle functies die erbij kwamen vanaf 2.0 staan hierin beschreven. Waarschijnlijk had ik één van de laatste bakken die de fabriek verlieten.

Tijden geleden dat ik nog op de XL7 group geweest ben. Die hints en tips ben ik destijds aan begonnen, maar dat was een ellenlange file... Zal ik nu opnieuw eens bekijken.

Bedankt voor de tips. :halleluja

fricke MFB-602!!

Heeeel beperkt op MIDI gebied, maar dan ook weer leuk omdat hij CV/gate/trigger uitgangen heeft en geen geld kost..... + leuk om effectief met je cequences te spelen (transeposen of hoe het ook mag heten).
deze samen met men roland MV-30 (niet te onderschatten!)

Voor de rest heb ik enkel ervaring met de RM1-x en de rola..MC-303 die ik veel minder makkelijk werken vind dan bovenstaande.

Als er echt zwaar geprogrameerd moet worden gaat er voor mij toch niks boven softw. ... maar live dan weer....

My 2c.'s

De sequencer van midibox/Uecapps.de vind ik ook best appealing. Wil hem nog gaan bouwen en heb er ook nog niet mee gewerkt. Maar cv, midi en features zoal track morphing maken het wel interesant. Ik wil iig midi controllers op monteren voor externe gear te cc'en, 16 faders (+ 4 midicontrollers per strip ) en swap funktie, mischien gemotoriseerd, dinsync 24.

Kost wat tijd met lezen maar tis opzich best te doen met al een beetje technisch inzicht.

MPC2000 xl

Voor de rest heb ik nog nooit met andere sequencers gewerkt.
In mijn ogen heeft de MPC2000xl de eenvoud en doeltreffendheid van de welbekende mod trackers zoals protracker, fasttracker en scream tracker(<--VET!).
Ik gebruik hem puur als midi sequencer trouwens, dus de interne sampler staat te niksen.
Voor mij ging er een wereld open, voorheen had ik een computer met cakewalk pro audio 9. Dat was (voor mij) de beste en strakste software sequencer. Soms mis ik de piano roll edit van cake wel, maar voor de rest is het prachtig werken.

-C-

MPC60

Er is geen sequencer die zo gebruikers vriendelijk en flexibel is. Kocht 'm in 1991 en heb daarna nooit iets anders gewild. Werkte daarvoor met Cubase op de Atari, wat een ellende als dat was. Ik werd ineens 10-keer creatiever en productiever. Heb de MPC 3000 overwogen, maar de Sequencer was weer net iets anders en niet zo intuitief. De MPC2000 was een soort afgeslankte versie en ondanks dat het Sample gedeelte veel beter was, ging het sequencen toch niet zo makkelijk als op de MPC60. Wat lekker is aan de MPC is 2nd sequence. Je kunt gewoon door blijven pielen terwijl er een 2de onafhankele sequence door blijft kabbelen. Ik heb het dus over een complete sequence, dus dat kan een complete song zijn met verschillende instrumenten. Als je dus al een song af hebt, maar je wilt een andere drum track uit proberen, dan hoef je die drum track dus niet naar alle patterns te copieeren. Je stopt 'm gewoon in de 2nd sequence en hij loopt dan gwoon over de rest mee. Ook lekker is dat je op iedere track een 2de midi kanaal in kunt stellen, dus je kunt twee synths stapelen, zonder het midi-kanaal op beide synths hetzelfde kanaal te geven. Zo spaar je dus ook midi informatie en kun je expirimenteren met geluiden stapelen. Verder slaat de MPC60 nooit vast. Hij heeft ook nog eens 64 midi kanalen, verdeeld over 4-midi outs.
Het zou wel handig wezen als je er een SCSI interface bij hebt, want wegschrijven op floppy is een beetje langzaam.
Het aller beste stuk gereedschap dat ik ooit heb aangeschaft. Koste me toen 4500-gulden, maar dat is het absoluut waard geweest.

mpc60 en floppies! argh... zijn er al mensen die mods hebben gemaakt hiervoor waardoor er bijvoorbeeld op een flashkaartje kan worden geschreven? hoeveel kan het apparaat zonder floppie opslaan? niet dat je tijdens een liveset vanaf diskette moet gaan laden ...
:confused:

Back