Soundfonts

Slipperman

Rooibosje iemand?
Over een paar weken eindelijk m'n soundblaster card met soundfont ondersteuning. Nu ene kleine vraag:
Zijn er mensen hier met ervaring met soundfonts???

Ben je nou lang bezig om zo'n file te maken en als ik alle DX7 geluiden ga sampelen, zal dat een groot bestand worden.

Nog een vraag:
Kan ik alle gewone midi geluiden ook toevoegen???? Handig voor m'n dx7.

THNX

zal wel aan mij liggen....:confused: ...maarre,waarom zou je een synth met Midi, zoals je DX7, gaan sampelen?

equate

Ik zou maar 1 ding kunnen bedenken. Je kan er dx/vst fx overheen knallen.

Mijn ervaringen met Soundfonts zijn nou niet echt goed maar OK ik heb zo'n oud AWE64 kaartje dus misschien dat de mogelijkheden nu wat zijn uitgebreid.

Verder is dat programma waar je die soundfonts mee maakt (vienna ofzow) niet echt een heel duidelijk programma. En ja als je veel samples gebruikt worden die bestanden groot.

Ik persoonlijk vond indertijd Impulse tracker veeeeel eenvoudigen dat die gekke soundfonts. dan kan je wel niet layeren maar wel alerlei andere vreemde trcuks uithalen die met soundfonts niet mogelijk zijn.

D'r zijn plenty goede soundfonts die je een softsampler prima kunt gebruiken. (dr zijn een aantal freeware VSTi soundfontplayers)
Maar over het algemeen is soundfonts gebruiken op je Creative labs kaart pure ellende omdat de geluidskwaliteit ervan meestal vette ruk is. Helemaal als je de galm van die kaart gaat gebruiken. Of ik moet te vaak naar de brakke GM soundfont sets geluisterd hebben bij de oudere Creative modellen.

Ik sample de dx7 omdat ik de sounds in een andere synth wil laden. Ik zet er alleen een MIDI out (van synth naar computer) en het geluid gaat daar dus doorheen. DIt moet vanwege mijn opstelling. Veel geluiden kan ik met de dx7 maken maar ik moet ze dan op een andere synth gebruiken. Dit vanwege mijn toekomstige opstelling.

Ook sample ik nu al het een en ander aan Genesis geluiden dus vandaar dat ik het maar vroeg.
Ik denk dat ik overigens cubase vst hier niet voor gebruik. Het programma is te ingewikkeld voor dit. Denk dat ik Quartz Audio master maar beproef.

Origineel geplaatst door Slipperman
Ik sample de dx7 omdat ik de sounds in een andere synth wil laden. Ik zet er alleen een MIDI out (van synth naar computer) en het geluid gaat daar dus doorheen. DIt moet vanwege mijn opstelling. Veel geluiden kan ik met de dx7 maken maar ik moet ze dan op een andere synth gebruiken. Dit vanwege mijn toekomstige opstelling.

...nu kan het zijn dat ik ontzettend dom ben...maar ik snap dus geen ene hol van dit verhaal...

:confused:

equate

ehhh....ik voel me ook ineens heeel erg dom

O.

Echt goed Soundfonts programmeren is vrij lastig, ik heb het zelf ook een tijd gedaan todat ik echte synths ging kopen.
Site met veel soundfonts omt te downloadn:
http://www.hammersound.net

SF bestanden kunnen behoorlijk groot worden, alles wordt opgeslagen in wave-format

Wat moet je nou met soundfonts?

Origineel geplaatst door Slipperman

Nou ik voel me ook erg dom na dit verhaal, dit gaat mijn pet ver te boven :halleluja . Misschien is wat uitleg op zijn plaats?

Origineel geplaatst door olafmol
ehhh....ik voel me ook ineens heeel erg dom

O.

Arrrgg...

Dom, dommer.. domst

Ik snap er ook niet veel van.. geluid door een midikabel? ehhh
Tony heeft er volgens mij meer verstand van hoor :P

Arv

. Dit vanwege mijn toekomstige opstelling.
[/B]

Een andere opstelling? haal je de vleugelspitsen eruit? ..die verdomde pianisten ok altijd...

geintje, nee ik snapte je verhaal ook niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet :confused:

ff over dat ingewikkelde verhaal, bedoelt-ie niet gewoon dat-ie samples over zet van synth naar comp en van comp naar synth met behulp van een midi kabel? Dat kan namelijk wel. Hoewel je dan volgens mij wel midi in en out moet gebruiken op zowel de synth als de comp.

-- HanzZ

Ik ben recent begonnen met een studie betreffende het versturen van midi signalen over tulp pluggen. Ik moet zeggen dat wanneer ik het laag in deze signalen wat eq, en vervolgens middels mijn SB afspeel op de synthchip daarvan het effect behoorlijk static is. Hebben jullie hier ook ervaring mee? Ik doel hier met name op de gebruikte AD converters.

Greetz,

Yawgmoth

Zonde om het DX7 geluid te samplen in soundfonts. Want de charme van FM synthese zit meestal in die kleine details die je met velocity of aftertouch ed. kunt gebruiken.

En hij legt het nogal omslachtig uit op een onnavolgbare manier. :)

Ik voel me opeens heel slim nu maar goed. Ben ik niet zo.
Wat uitleg op een simpele manier:

Yamaha dx7. Heeft geen ingebouwde speakers en staat een beetje onhandig opgesteld voor enkele nummers. Ik sample dat ding in een soundfont en ik doe gelijk de gewone GM geluiden erbij. Ook sample ik nog wat andere sounds (Zoals de "olifant" in Genesis' No son of mine.). Dit doen we in een grote soundfont.
Deze laden we in denk ik dan maar cubase (die quartz audio master doet het niet. :( )
Ik verbind de midi out van de dx7 met de midi in van m'n pc. (Zal dan eigenlijk een midi interface worden. Ver vooruitkijkend in de toekomst). Als ik een noot aansla (eigenlijk een toets) dan gaat dat naar de computer. Het geluid komt dan daar doorheen. Ik kan dus ook andere geluiden met de dx7 spelen. Nu een beetje duidelijk???

Ik kan dit dus ook met andere synths doen. Dat is alles. Soundfonts leken mij de enige oplossing. Mede omdat ik voor somige nummers een geluid heb van een andere synth die ik op een andere moet spelen. Dit vanwege de opstelling ervan. (Ben niet zo'n ster met akkoorden spelen met links zonder dat ik werkelijk wat kan zien. Dat mag je vergeten.)

Hopelijk zijn de eq's nu wat gestegen;)

Slipperman

Je kan beter samples (.wav) maken en deze met een (freeware) softsampler afspelen.
Dat werkt echt 10x beter dan die k#t soundfonts.

En is principe hetzelfde....

Laatst gewijzigd:
hmmm en als je nou gewoon je dx 7 als controller gebruikt, en ook de kabel van dx-7 naar mengpaneel gooit? Als je m dan op t dx 7 kanaal zet speel je lekker je dx-7 en als je m op een softsynth kanaal zet, en je gooit de volume schuif van je dx-7 omlaag speel je lekker softsynth..?

PS ik heb geen gemis aan ingebouwde speakers hoor

Back