Hoe maak ik mijn track GROOVY?

:yamaha:

AustinPowers.jpg

Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Oké... serieus maar weer...

Nou het maakt niet zo veel uit welke muzieksoort je maakt, elke soort heeft weer z'n eigen groove natuurlijk, ik vind het van alle stijlen muziek wel interessant om te horen wat men doet om het echt steeds meer de pan uit te laten swingen.
Maakt echt nie uit of het nou merengue, ska, breakz, tekhouse, nu-metal, hardcore, die andere hardcore, funk, hip hop, disco of jazz of wat dan ook is. Heeft allemaal gewoon een dikke vette groove.
Er zijn toch wel meer leuke dingen dan de gangbare techniekjes?:confused:

dus ik begrijp dat jij vind dat groovy niet gelijk staat aan funky bijv?
wat is het dan wel volgens jouw... soort van hook?
je noemt ff wat stijlen op zeg... sommigen daarvan zijn dus in mijn optiek absoluut niet groovy...

maar waar gaat deze thread nu om dan?
wil je weten wat "groovy" ansich is of wil je weten hoe je een track wat meer groovy maakt?
of weet je beiden al reeds maar wil je zien hoe anderen er over denken?

Re: Re: Hoe maak ik mijn track GROOVY?

Re: Re: Hoe maak ik mijn track GROOVY?

Origineel geplaatst door 6 trak
groove krijg je iig door 2 dingen:

- het verschuiven qua timing van noten (quantize)
- het varieren van velocity waarden op 'sommige' noten...

Met alle respect 6, maar dit is een eerder "enge" benadering van het fenomeen.

Origineel geplaatst door JazzMann
you got to have da fonk & listen to da teacher

JazzMann kon het niet beter uitleggen.
Als je de groove "niet hebt" of als je niet groovy "bent" dan krijg je nooit "groove" in je muziek. Dat blijkt al uit een tal van reacties.
"You gotta have the feeling" zong broeder Brown.
En daarnaast zijn er een aantal "technische" kunstgreepjes die je helpen bij het maken van de juiste feel of groove.

Het hangt er ook totaal van af met welk instrument je bezig bent. Maw, mijn trukje is dat zodra ik drums ga programeren dat ik me ga voorstellen dat ik achter het drumstel zit en ga denken zoals een drummer. (het helpt als je kan drummen...)
Maar eigenlijk geldt dat voor alle instrumenten. Als je strings speelt zoals je orgel speelt, dan loopt het fout. Het is een pluspunt als je kennis hebt van "de beweging" die instrumenten maken en op de hoogte bent van typische arrangementen die van toepassing zijn voor een specifiek instrument binnen een bepaald genre.

Een enorm voordeel dat Jazzmann en ik genieten is dat - zoals men dat noemt - wij multi-instrumentalisten zijn en ons bijgevolg redelijk goed kunnen verplaatsen in een aantal instrumenten. Percussie gaan we dus zelf spelen en opnemen. Idem dito voor gitaar, blazers, drums, bass, digeridoo, sitar, zingen ...

Door muziekstudie krijg je ook een heel goed beeld van "groove", toch als je Jazz studeert. Voor klassieke muziek is dat anders en spreek je dus over "beweging"
Het leidt geen twijfel dat vooral "speelwijze" - zoals Pim dat ook al aangeeft - heel erg belangrijk is.
Daarnast kan je ook technisch ingrijpen om één en ander nog aan te passen.
Ik speel dus idd ook alles zoveel mogelijk "live" in en probeer vooral niet te quantiseren als dat niet moet.
Bijkomend kan je met events gaan schuiven en velocity aanpassen waarbij je je laat leiden door je gevoel voor "groove"
Groove (lees "Swing") is een correct samenspel van arrangementen, timing,velocity, klanken, vocals & lyrics.
Succes !

of weet je beiden al reeds maar wil je zien hoe anderen er over denken?
Inderdaad, ik wil gewoon weten hoe anderen zich daar mee bezighouden.
Ik heb me de het afgelopen heel erg verdiept in de groove, en ben tot best wel interessante ontdekkingen gekomen.
Maar in het kort gezegd is de groove that what makes you move.
En is inderdaad aanwezig in zeer veel muziekstijlen.
En daarnaast zijn er een aantal "technische" kunstgreepjes die je helpen bij het maken van de juiste feel of groove.
En dit is nou precies waar ik op het moment dus heel erg in ben geinteresseerd.
Maar het tegenovergestelde vind ik ook heel interessant.
Je kunt bijvoorbeeld de groove namelijk ook helemaal helemaal de vernieling in helpen door iets compleet verkeerds
in je track aan te brengen, zoals bijvoorbeeld foute drums, die helemaal tegen de groove van de rest van de track in gaan.
De groove heeft in ieder geval alles met gevoel te maken.
Muziek die puur vanuit hersens gemaakt is kan ooit heel indrukwekkend klinken, maar je toch gevoelsmatig helemaal koud laten. Die muziek is dus gewoon niet groovy!
Ik hoop dat ik nou een beetje duidelijker ben geweest...:mexico:

Re: Re: Re: Hoe maak ik mijn track GROOVY?

Re: Re: Re: Hoe maak ik mijn track GROOVY?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Als je de groove "niet hebt" of als je niet groovy "bent" dan krijg je nooit "groove" in je muziek.
helemaal mee eens... maar ik gaf slechts een technisch voorbeeld nutuulk...
als je geen groove, funk of swing in je donder hebt dan wordt het nooit wat idd...

Groove kun je niet kopen, het zit in je muzikaliteit.
Dat weet ik ook wel:gaap: (al helemaal nou dit al een keer of 5 is gezegd, maar dan elke keer net effe in andere woorden) , maar toch kom je zo nu en dan gewoon bepaalde feitjes tegen die gewoon altijd heel positief werken t.o.v. da grooove.
Het is echt een taboe onderhand om zo met de groove bezig te zijn in de muziekwereld, maar toch vind ik het heel zinvol, want ook al heb je de groove in je, er komt toch altijd bepaald denkwerk bij kijken wil je het al programmerende omzetten in muziek. Neem nou bijvoorbeeld trance. Daar komt vaak ook weinig rechtstreeks gemusiceer bij aan te pas, maar toch is het vaak heel groovy, mede door bepaalde techniekjes om het weer heel pompend te maken en dergelijke. Ik zal nog een voorbeeldje geven dan maar. Als je bijvoorbeeld breakz maakt die gewoon lekker zijn, maar net effe nie lekker genoeg lopen, dan doen shakertjes vaak wonderen voor de groove. En zo zijn er nog veel meer maniertjes die
echt cool zijn. Mijn vraag is ook vooral gericht op mensen die heel programmerend muziek maken, maar ik ben uiteraard
in iedereen zijn bevindingen heel geinteresseerd.

Leer toetsen spelen :eureka: (en koop een rhodes)
en programmeer je drums niet ALTIJD met je stepseq.

..niet dat ik piano kan spelen, maar serieus: Laat midi eens met rust, en probeer zelf wat te tokkelen. Het werkt bijv. goed wanneer je een strakke simpele piano sound programmeert(midi), en hier live (geen midi) "arpeggio" overheen tokkelt.

Wat is groovy???? Vul die poll maar in!! :D

Groovy:

1. Gebruik geen standaard akoorden. Probeer een Cm7 ( = C Es G Bes). Na verloop van tijd is dit ook standaard :D
2. Laat een bassline "lopen" op de tel of zelfs in de 2 noten per tel. Dit is zeer :geslaagd:
3. Gebruik wat vaker akkoorden in patroon Een-te-ne-te Twee-te-ne-te Drie-te-ne-te. Vier-te-ne-te
(spelen in dik gedrukt...)
4. Ik zou de beats wel strak houden. Door een groot verschil te maken in een strake beat en funky schords, word je groove expresseiver..

:peukie:

groove is subjectief en het enige wat je in een thread als deze kunt overbrengen zijn de technische aspecten er van...
Groove op zich is niet subjectief, het is een heel wezenlijk deel van de muziek. Elke stijl heeft weer zijn eigen groove, maar het is wel subjectief of de groove je aanspreekt of niet.
Maar die technische benadering van mensen onderling vind ik juist zo interressant.
Je kunt bijvoorbeeld een arpeggiater pattern heel groovy maken, maar dan moet je
toch effe technisch aan de gang, voor ie dat doet.
Technisch is echt niet per defenitie ongroovy bedoel ik,
al zou je op het eerste gezicht misschien denken van wel.

:yamaha:

Re: Hoe maak ik mijn track GROOVY?

Origineel geplaatst door too much
Wat maakt een track echt heel groovy?
Of wat is juist heel slecht voor de groove?

Ik heb bijvoorbeeld ontdekt dat verkeerde drummz bijvoorbeeld de groove vet tegen kunnen werken/afremmen.
Of dat je met behulp van groovequantisers de groove juist wat kunt versterken, of door de bass live in the spelen
ipv te programmeren. En natuurlijk door de kunst van het weghalen van noten kun je de groove ook heel erg versterken.

Deel uw bevindingen, en dit zou nog wel eens een hele leerzame thread kunnen worden...

Bericht door een moderator:
Totaal onzinnige attachment verwijderd.

Als je echt groove wil hebben vergeet quantize en speel alles met de hand in.
Vooral de drums en de bass.
Meestal werkt naar mijn idee het beste en klinkt het meest levendig.
natuurlijk moet je zelf wel die feel hebben anders werkt het ook niet echt.
Gisteren hoorde ik een band die duidelijk mee aan het spelen was met een of andere gequantifiseerdemidi file.
Waren allemaal disco soul nummers jaren 70.
Hoewel de rest van de instrumenten allemaal goed gespeeld werden klonk het volkomen zielloos. Totaal geen drive.

Last edited by a moderator:
@too much

groove/swing etc. en alle soort gelijke termen, is wat mij betreft niks anders als de manier
waarop een instrument word bespeeld de muzikant:
slag
toets
snaar
strijk
blaas
etc.

als je je verdiept in de wereld van desbetreffende muzikanten, hoeft niet eens zo diep,
pak eens zo een instrument op, praat met die lui, leer van ze, jam lekker mee.

hun technieken, plus jou technieken en aanleg/talent
vormen jou benadering voor groove, zij het akoestisch of geprogrameerd.
Enkele basis elementen heeft 6 trak i.i.g al genoemd quantise/velocity en notelength

als je je verdiept in de wereld van desbetreffende muzikanten, hoeft niet eens zo diep,
Ik weet wel waar je over praat, ik heb heel mijn middelbare schooltijd bijna niks anders gedaan als jammen.
Ik speelde toen heel intensief gitaar, en een beetje bas er bij enzo.
Maar toch bedankt:D

Groove is soms bijna ongrijpbaar. Coverbandjes weten er alles van. Proberen ze een te gek groovend nummer na te spelen, blijkt dat dit meer is dan alleen de noten. Het ontstaat vaak in een jam met een band. Je zet een riff in en probeert gewoon een kwartier lang iets uit. En dan maar goed luisteren of je er een groovend geheel van kan maken.

Als je dan toch gaat werken met een sequencer zou ik je aanraden om bassdrum en snare te quantizen en de rest bij voorkeur niet. Zeker een hihat die een beetje zweeft kan bijdragen tot een groove.

Tip: Musicolgy (het nummer) van Prince groovet echt helemaal. Verder kan ik je aanraden om naar 70'er soul- en jambands te luisteren. Little Feat, Docter John, dat soort spul. Geweldig.

Back