Hoe maak ik mijn track GROOVY?

als de topicstarter meer over groove maken wil weten is het wellicht handig om articles over pfunk (de ietwat electronischere funkvariant uit het verleden) te gaan lezen. George Clinton heeft zeker wel veel onderzoek gedaan naar 'machine beatable' humanmade grooves.
De pfunk approach is de perfecte hybride dosering van machines en menselijke timing.

groove and funk is a feeling, with no limits.

www.newfunktimes.com
www.georgeclinton.com
etc.etc.

Wat ik vaak een leuk effect vind bij bijvoorbeeld techno is bij de laatste 4 bassdrums van je loop ff de bass eruit halen, zodat de rest nog lekker doorloopt...en dan weer alles erin gooien, dat geeft zo'n 'ja daar zijn we weer!' effect:)

Origineel geplaatst door OJS
Als je dan toch gaat werken met een sequencer zou ik je aanraden om bassdrum en snare te quantizen en de rest bij voorkeur niet. Zeker een hihat die een beetje zweeft kan bijdragen tot een groove.

Eigenlijk niet helemaal mee eens Juist lichte timing verschillen in de snare geven de swing en groovy feel.

Origineel geplaatst door 6 trak
"Groovy"... "Groefig"...

slaat dit niet meer op het fenomeen Vinyl van origine? en werd deze term ook niet veel gebezigd in de 60's/70s als men cool/strak/dope/gaaf bedoelde? (kijk bijv. maar eens naar de tekenfilm Scooby Doo)

is het dus een gevoel of toch wel iets technisch? want die laatste gaat het nu toch om qua thread of niet?

scooby doo tekenfilm muziek is vet!!!

Zoals ze zeggen: It's the fruit that makes the Fristi!

Standaard grooves zijn een beetje oninteressant vindt ik. Enkele de groove template functie van Logic vindt ik wel grappig. Verder kun je groovy niet echt standaardiseren vindt ik. Groovy is iets van jezelf en jij maakt iets dan ook op je eigen manier groovy.

Funky is wel beter vast te leggen. Wat mensen als funky beschouwen is toch vaak eenzelfde soort gebruik van geluiden en de manier waarop ze gespeeld zijn (denk aan James Brown muziek)

Prince wordt ook vaak als Funky gezien.

Groove is inderdaad iets van jezelf, daarom vind ik het ook zo interressant wat iedereen zijn visie hierop is.
Het mooie is dat je ook altijd gelijk hebt als je begrijpt wat ik bedoel:D

Ik gebruik vaak een "basisloop" (bijvoorbeeld hihat of brushes) die een bepaalde groove heeft welke ik fijn vind. Dan ga ik de rest (snare bekkens en kick) er omheen leggen. Dit doe ik soms het de muis en soms met een octapad van roland.

Vervolgens schrijf ik de melodieen en zang e.d.

Daarna pas ga ik de bas "inleggen". (want dan weet ik pas precies welke tonen waar moeten) Het "inleggen" van de bas probeer ik zo te doen dat de groove wordt versterkt. Dit doe ik soms met de muis en soms met een basgitaar. De bas vind ik overigens meestal het moeilijkst

Zoiets is het wel geloof ik.

by the way...ik gebruik meestal Jazz drums ofzo

:okdan: ja, en het mooie is als ja dat goed doet, dat het toch klinkt alsof alles juist met de bas meegaat.
Bij mijzelf wisselt het ooit hoe ik een track opbouw. Soms ben ik met een bassynthesizertje aan het kloten, en komt ere ineens een mooi baslijntje uit, en bouw ik er de rest omheen, maar het kan ook een lead zijn, of drums.
Ik begin in ieder geval meestal klotenderwijs tot ik ineens iets groovies tegenkom, en daar bouw ik dan een hele track omheen.

Het gebruik van compressors heeft zeker een grote invloed op de groove.

waarom ben ik dat nog niet tegengekomen? of heb ik niet goed gelezen?

Volgens mij zorgt compressie zorgt er alleen voor of drums beter of slechter te horen zijn in het geheel.

Met groove heeft het volgens mij weinig te maken.

Origineel geplaatst door Exzit
Volgens mij zorgt compressie zorgt er alleen voor of drums beter of slechter te horen zijn in het geheel.

Met groove heeft het volgens mij weinig te maken.

eg wel!

Een compressor is natuurlijk niet in staat de timing van een stuk muziek te veranderen. Maar een compressor heeft wel invloed op de dynamiek (lees velocity) hiervan. Ik denk daarom dat een compressor wel een wezenlijke invloed op de groove kan hebben.

Maar Midioot ... kan je me vertellen hoe jij daar dan gebruik van maakt?
Op welke instrumenten zet je een compressor en welke compressor gebruik je daarvoor...en natuurlijk waarom?
Ik heb namelijk nog nooit echt op een geslaagde manier gebruik kunnen maken van een compressor om de groove van een liedje beter te maken.
Dat kan natuurlijk te maken hebben met de muziekstijl die ik maak...wat maak jij voor muziek?

Ik sluit me aan bij wous.

Ik ben toevallig zelf met iets bezig (let niet op de sound:)): http://www.cherevo.nl/drum.mp3.
Bij mij gaat het om de swing (verlegging van de maataccenten) als ik groove maak. Oftewel de SYNCOOP.

in Westerse muziek hoor je vaak: 1.e.2.e.3.e.4.e. Waarbij de accenten vaak even zwaar tellen. Terwijl je het ook zo zou kunnen benaderen: 1 e... 2 e ... 3 e... 4 e of gebruik zestienden: 1 NE.ne.ne 2je.je.je ... 3 JU.je.je... 4 e...etc.

Ik werk trouwens ook met volumeverschillen in de hihat of de ride.

groove is iets tussen je oren, ik denk dat inspelen met je eigen gevoel de kortste weg is naar een lekkere groove. Dan nog een beetje quantàsizen voor kleine timingsaanpassingen. Ik geloof niet zo dat je met een wiskundige aanpak (zus en zo op de zoveelste tel etc) makkelijk een goede groove kunt krijgen. Gewoon spelen man. Voor hen die geen gevoel voor ritme hebben, koop dan maar een groove-box...............................:D

Groove is een stukje magie in je muziek. En als je dat teveel wil verklaren en / of ontleden verdwijnt de magie van zoiets.
(das mijn visie, ik vind dat je dingen die goed klinken niet hoeft te verklaren ;))

-C-

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Een compressor is natuurlijk niet in staat de timing van een stuk muziek te veranderen.

Dit is precies wat ik bedoel compressie heeft dus niets met groove te maken.
Groove is zelf inspelen. quantize is geen groove. Ook geen groove quantize die bootst ook alleen maar iets na.
Dat iets door compressie lekkerder gaat klinken of pompen hoe je het wil moemen is wat anders dan groove.

Last edited by a moderator:
eerder een onderdeel van wat de groove maakt dan echt wat anders dan de groove denk ik.
Ook een compressor zou je kunnen zien als een instrument waar je je mee uit kunt drukken,
net als de meeste effecten. toch?

Origineel geplaatst door too much
eerder een onderdeel van wat de groove maakt dan echt wat anders dan de groove denk ik.
Ook een compressor zou je kunnen zien als een instrument waar je je mee uit kunt drukken,
net als de meeste effecten. toch?

Groove gaat om timing een compressor doet daar niet zoveel mee een delay wel.

Ik ben van mening dat er wel meer is wat de groove maakt dan alleen timing,
accenten zorgen bijvoorbeeld ook voor een heel belangrijk deel van de groove.
Maar accenten kunnen ook weer nog meer geaccentueerd worden met behulp van filters,
en ga zo nog maar even door.

Back