Moog Memory moog - what compares ?

Ja. Ik heb de Pro One gehad en het is een ding met een eigen karakater. Dat absoluut, maar wel aggresief ja. Echt een heel rauw ruw scheurijzer. Zo klinkt ie en zo voelt ie aan ook. Maar niet om te vergelijken met een Voyager ofzo vind ik. Daarvoor is die Moog veel te smooth en die Pro One veel te rauw.

Een alternatief is iets dat altijd minder goed is.
Wil je geen compromissen stellen, ga dan voor het origineel, de Memorymoog dus. Ik ken gasten die al meer dan 10-jaar opzoek zijn naar het ultieme Hammond B3 geluid en hun geld uitgegeven (of moet ik zeggen, weggegooid) hebben aan alternatieven. Uiteindelijk hebben ze toch het origineel gekocht, omdat niets klinkt als het origineel. Aan de andere kant moet ik toch ook even kwijt dat die nieuwe Arturia Minimoog-V, die ik zelf ook gebruik, wel heel erg gelijk aan een echte minimoog klinkt. Er is trouwens een hele mooie controller voor de Mini, kijk op Midisoft.de

Als je dus echt niet het geld voor een Memorymoog op kunt hoesten, ik heb zelf een Prophet-600. Komt uit hetzelfde tijdperk, is mischien niet zo veelzijdig als een Memorymoog, maar heeft hele vette bassen en kost zeker de helft minder. Ik ben nog steeds de eerste eigenaar van de Prophet zinds 1983. De Prophet-600 is mischien de meest onderschatte Synthesizer aller tijden , want hij kwam net te laat op de markt. Hij heeft midi, de Memorymoog niet altijd. Hij is gegarandeerd ook stabieler en meer betrouwbaar dan een Moog. In die 21-jaar is ie nog nooit stuk geweest, zelfs de batterij is nog nooit vervangen.

De Pro One is inderdaad totaal niet te vergelijken met de mini maar is als zichzelf toch zwaar om van te genieten. Als het per see Moog moet zijn dan kom je toch al snel in het traject wat iunowhu omschrijft m.b.t. de B3. Zoek je Moog, koop dan Moog of een vermomde Moog zoals de Tandy.
Mono-Poly> Tandy??? bedoel je niet de Realistic MG-1? Die Tandy ken ik niet
Die Realistic (by Moog) is volgens mij ook best een lekker bakkie. Er staat een mooie op ebay:
.Ebay Realistic Mg-1

Voor de leads klinken de softsynths best aardig maar voor wat betreft de bassen klinken de softsynths i.m.o. nog steeds veel te braaf

Bij vintagesynth.org staat :Related &
Alternative Gear:

ARP Odyssey
ARP Avatar
Elka Synthex
FruityLoops SimSynth
Korg PolySix
Moog Music Minimoog Voyager
Moog Minimoog
Moog Multimoog
Moog Source
Oberheim OB-8
Oberheim OB-Xa
Oberheim OB-X
Rhodes Chroma Polaris
Roland Jupiter 4
Roland Jupiter 6
Roland Jupiter 8
Roland JX-3p
Roland JX-8p
Roland JX-10
Sequential Prophet 5
Sequential Prophet 10
Sequential Prophet 600
Studio Electronics Midimoog
Studio Electronics Omega 8
Yamaha CS-80

Re: Moog Memory moog - what compares ?

Origineel geplaatst door BelgianGuru
Liefst een synth die gekend staat voor vette bass sound. Virus is lekker genoeg voor de leads.

Volgens mij doe je toch echt iets verkeerd als je geen vette bassen uit je Virus krijgs; misschien eerst wat meer tweaken voor je een aparte bassynth gaat kopen? (laat staan iets duurs...)

De Pro-one is echt grof. Ik zette hem laatst aan zonder te kijken naar de instelling waarbij het volume vrij zacht stond. In twee seconden sloeg al het vilt uit de rand van mijn grote boxen..................wel gaaf deze ervaring...............

Ik heb de Pro one en Rogue en vint zeker de Pro one wat agressief maar met een beetje draaien kan je er toch lekkere sounds uit halen.

De Rogue vindt ik zeker geschikt om lekker lage bassen mee te maken en heeft ook nog een audio in

ok tis totaal geen vergelijking want het gaat hier om VINTAGE... maar om even in Budgetland te blijven

ik ben dik tevreden over mijn simpele Yamaha AN1x zeker in combi met de PC Editor

pads zijn cute.. bassen zijn lekker ( krijg er zat MOOG a-likes uit) .. gewoon een lekker allroundertje en voor niet al te veel geld :)

Origineel geplaatst door cybermax
Naar mijn mening komt geen VA in de buurt van de MEMORYMOOG.

Een analoog alternatief, net zo mooi, is de Synthex van Elka, en de Chroma van ARP/RHODES.

Mooiste analoge is naar mijn mening toch de Prophet 5.

De alternatieven die jij opnoemt missen de Brute POWER van de Moog. Het enige apparaat dat in de buurt komt is de OB8 van Oberheim. De Synthex en Chroma zijn klinken te 'LIEF'... Zelfs de Omega 8 (als alternatief voor de Memorymoog) haalt het niet. Bovendien is de Omega 8 naar voorbeeld van de Prophet 5 ontworpen maar dit terzijde...

multimoog? stuk goedkoper dan menig ander vintage en heerlijk om live mee aan de gang te gaan, en een lekkere strakke en toch behoorlijk"dure" bas.

Heb een tijdje een memmorymoog + gehad met de midi retrofit. de eerste 2 uur dat ik ermee speelde had ik letterlijk hoofdpijn. het is een geweldige machine en ik heb nog niet veel gehoord dat ook maar in de buurt kwam. Bassen, strings, maffe sequences, de memorymoog scheurt erdoor als geen ander. Downside was natuurlijk dat dit ding heel veel tech support nodig heeft, niet gemaakt is om veel te verplaatsen, loodzwaar is, en ontzettend moeilijk om te herstellen als er iets mee scheelt. er zijn bitter weinig techs die weg kunnen met de memorymoog. Dus is hij weggegaan. Het is echt een technicians nightmare, dus als er wat aan scheelt heb je een heel groot probleem.

???????????

Memorymoog is gewoon de bomd als ik hem krijg wordt het een kind van me... elk jaar ff na kijken door een exper enz....
Naar mijn mening is de memory de best klingende polyfone synth die er is (ook een kwestie van smaak)
Ik heb er diverse keer op gepingelt(musichouse) dus ik weet waar ik over praat.

Als je met dat ding zonder fx een accoord speelt blaast je je toupet er mee af wat een machine daar is een andromeda niks bij met zijn klank!

En met een virus kan je vette basslines maken??????? uuh ok? ja onder de va's scoort hij misschien goed...

hehe dat ben ik weer kwijt:engel:

Lees vooral ook wat reviews hier:

http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Moog/MemoryMoog-01.html

Onderaan geven eigenaars hun mening over het apparaat.

Denk voor het aanschaffen vooral aan wat je ermee wilt doen en aan de staat waarin je het apparaat aanschaft.

Onderaan de pagina:

Summary
Manufacturer URL www.moogmusic.com
Ease of Use 9 (10 responses)
Features 8.4 (10 responses)
Expressiveness/Sounds 9.3 (10 responses)
Reliability 4.6 (10 responses)
Customer Support 2.5 (10 responses)
Overall Rating 7.9 (10 responses)

heel toevallig was ik aan het priegelen op me AN1x en ja sorry.. dat ding kan echt wel vette MOOG sounds maken .. incl heftige basjes... de AN1x is toch niet echt gek duur op de 2e hands markt

had een geluidje en echt.. hoorde Schultze voorbij komen met z`n donkere kant

heftig hoor... kippevel.. en dat uit zo`n AN1x

überhaupt wel eens een Moog aangeraakt?
Q vind de AN een OK ding maar absoluut geen Moog

Hoi
zoveel mensen zoveel meningen.
Het leuke is dat iedereen zijn/haar synth of wensenlijistje aanbeveelt. Vraag 1 = wat wil je er mee doen. Vraag 2 = wat voor muziek wil je er mee maken, Vraag 3 = moet die midi hebben, vraag 4 = hoe technisch wil je gaan.

Zo, als je dat weet, weet je welke echte synth je wilt hebben.

En dan nu mijn tip = ga voor een originele modulaire synt, dat is fun en je leert er erg veel van. Is dat te duur, kijk dan eens naar een MiniMoog of een Arp2600 (laatste is ookwel wat modulair). Geen zin in klassiekers, neem dan een Kurzweil met het sounddiver programma.

Success

JOhn

hi,

persoonlijk zou ik voor mijn eerste synth voor een nordlead gaan, kheb zelf een NL2 en als je knoppen wilt voor je virus te controllen, en ook een synth voor analogisch sounds ;)

natuulijk word de moog altijd genoemd als DE synth (is zelfs een film over gemaakt), maar vraag je eerst af voor wat je de synth gaat gebruiken, als master keyboard + controller ben je met een minimoog niet veel, ook echt super veelzijdig is die niet.

ik heb ook een microQ gehad, ik was persoonlijk wel zeer tevreden over het geluid, nu niet direct om moogs mee na te bootsen ofzo, maar, ik vond dat er erg originele sounds uitkwamen, en ik vond de filters niet slecht, kheb hem wel verkocht omwille van dat onozele matrix ge-edit ;)
niet echt intuitief.

een vriend van mij heeft een Spectral Audio Neptune, hier komen ook geweldige moog like sounds uit.

greetz....

Bert

Origineel geplaatst door phase57

een vriend van mij heeft een Spectral Audio Neptune, hier komen ook geweldige moog like sounds uit.

Dan heb je volgens mij toch ook nog nooit met een echte moog gespeeld. Spectral audio klinkt gewoon zeer slecht en goedkoop, ranzig zou ik het zelfs durven noemen. Draai de resonance van de filter eens open, dat klinkt als een varken dat gekeeld wordt!

Trouwens ging deze discussie niet over de Memory Moog, welke synths in de buurt komen. Dan sla je de bal denk ik een beetje mis met Nord Lead, micro Q ... Met elke synth valt ongetwijfeld muziek te maken, maar als je een bepaalde sound zoekt ben je vaak het beste af met de originele synth (of softsynth clone :D )

een vriend van mij heeft een Spectral Audio Neptune, hier komen ook geweldige moog like sounds uit

natuulijk word de moog altijd genoemd als DE synth (is zelfs een film over gemaakt), maar vraag je eerst af voor wat je de synth gaat gebruiken, als master keyboard + controller ben je met een minimoog niet veel, ook echt super veelzijdig is die niet.

Man!

wat een slap geouwehoer weer hier

:D

Back