Normalizen

Albert van Abbe

Stamgast
net las ik op dit forum dat het beter is om niet te normalizen?

Als ik muziek opneem ziet er in soundforge niet 'uitgevuld' uit, als ik dan normalize ziet het er beter uit. wel 'uitgevuld'.Het klinkt daarna ook harder en volgens mij niet slechter.

Is dit eigenlijk niet goed om te doen?

en wat kan ik beter doen?

normalizing is gewoon het maximale volume behalen die mogelijk is (dus zonder vervorming)

als er een paar overmatige pieken in je geluid zitten zal normalizing minder goed werken.
in dat geval zou je net iets boven het gemiddelde volume de pieken er keihard af moeten kappen (hard limiter)
en vervolgens nog eens normalizen...

ik moet er nog even op terugkomen...

dat je niet moet normalizen dat lees ik steeds van 'fuse'

ik citeer ::::En tracks normalizen is net zoiets als bier met een theelepeltje drinken.

Waarom beter niet normalizen en wat dan? voor mij werk normalizen prima,
als bijvoorbeeld mijn track nog headroom heeft.

Origineel geplaatst door penik-ettek-now
ik moet er nog even op terugkomen...

dat je niet moet normalizen dat lees ik steeds van 'fuse'

ik citeer ::::En tracks normalizen is net zoiets als bier met een theelepeltje drinken.

Waarom beter niet normalizen en wat dan? voor mij werk normalizen prima,
als bijvoorbeeld mijn track nog headroom heeft.

In sommige gevallen werkt een compressor of limiter beter, je "percieved loudness" gaat omhoog terwijl je pieken nog steeds even hard zijn. Maximaal 0dBFS..

Kortom, je track klinkt harder.

Normaliseren werkt op zich redelijk simpel.
De hele file wordt afgescand wat de hoogste piek is.
Is die lager als 0dB (het hardst) dan berekend hij hoeveel % het kost om die piek naar 0dB te zetten.
En met dat % hoogt hij de hele track op inclusief de minder goed hoorbare dingen zoals lage tonen, (quantisatie) ruis etc.
Dan had je net zo goed bij het opnemen het volume wat harder kunnen zetten. En dan is normaliseren niet nodig want het is toch al hard genoeg.

En vaak zat heb je pieken van een paar ms dat het net even wat harder is en als hij dat als hardst punt gebruikt om te normaliseren dan blijft de track zelf wellicht zachter dan andere nummers (omdat die niet van die pieken hebben) en wordt je reeks van nummers ongebalanceerd qua hardheid.

En harder (mooier uitvullen) is niet perse beter. Je kan ook bewust uit de buurt van de 0dB blijven zodat geen mogelijke vervormingen krijgt.

Er is niets mis met Normalizen hoor!

Waar fuse waarschijnlijk op doelt, is wanneer je een track harder wilt laten klinken en het niet erg vind om het geluid in zijn totaliteit te beïnvloeden, kun je beter eerst de pieken een stukje bijsnijden (limiter) en of een compressor gebruiken (Dit komt vaak vooral neer op het gelijktrekken van het algehele geluidsniveau. Om de klankkleur tijdens het compressen ten goede te komen (hier zijn de meningen over verdeeld) kun je ook een multiband compressor gebruiken.

Eigenlijk als je de muziek al goed afgemixed hebt, en de geluidslagen waaruit je track bestaat naar voren laat komen door ze elkaar zo min mogelijk in de weg te laten liggen (gebruik equalizer om de geluiden/ geluidslagen per stuk beter te verdelen over de gehele frequentie. ) is naar mijn mening compressen en te veel limiten niet altijd goed. :)

Edit:
-----------------
Ik zie nu dat Fuse dat zelf ook even haarfijn uitlegt :okdan:

Niet dat het een doodszonde is of zo maar ik vind dat als je normaliseerd je je geluid niet goed hebt opgenomen.

Ligt het ook niet een beetje eraan wat je gaat normalizen? de individuele tracks die de song maken of de song zelf?

Ook dat hardlimiten zou ik niet doen. Dat is hetzelfde als de hele kaas doormidden snijden als je maar 1 plakje wil ;)

Soms zitten er maar 2 of 3 pieken in een opname, die kan je veel beter handmatig zachter maken door simpel in te zoomen, dat stuk te selecteren en gently een envelope-volume erover toepassen met een curve van 100% -> 50% -> 100% en dan pas normalizen!! als de opname barst van de pieken (structureel dus) dan zou ik opnieuw opnemen met andere compressor/limiter instellingen.. ik zou er niet mee doorgaan met die opname.

Maar vooraan blijft -zoals Fuse al zei- dat je teveel headroom genomen hebt met de opname en met het normalizen versterk je dus ook de ruis . Opnieuw opnemen terwijl je het volume monitored zoals het binnenkomt is de beste manier en dan zou je een klein beetje headroom over kunnen houden maar niet teveel (zeg maar 1 of 2 db)

als ik een track opneem zorg ik dat de output op men mixer odb is, men geluidskaart stel ik zo in dat het geluid (net)niet klipt.Ik zorg er zeg maar voor dat er odb men computer binnen komt.

De tracks die ik opneem zijn altijd al goed afgemixt en hebben ook geen pieken, daar controleer ik op voor het opnemen. dus vaak hoef ik in de computer niet na te bewerken.

Wat ik daarna in soundforge doe is wat bij mij altijd goed werkt. Ik haal de 'inaudiable' frequenties weg (onder de 20hz?)
Daardoor ziet het geluidsspectrum er al breder uit (minder headroom) .vaak is er dan toch nog een stuk headroom over, dan kies ik ervoor om te normalizen om al men tracks (in dezelfde stijl) die ik maak dezelfde geluid hardheid te geven.

Voor mij werk deze techniek prima,maar volgens mij is de hele disscussie meer een kwestie van smaak.....

maar toch bedankt de uitleg;)

Kwestie van smaak ken natuurlijk altijd, maar gister ff getest: hele song genormalized, maar ik vond 't ervoor beter klinken. Leek allemaal wat agressiever, of er een toefje overdrive overzat=> 't klonk niet vervormd, maar wat scherper, harder, agressiever. En soms is dat niet erg natuurlijk, maar 't veranderde 't geluid wel iets, vond ik.

Ach ja, ben ook maar een beginner/n00b..

Origineel geplaatst door fuse
Niet dat het een doodszonde is of zo maar ik vind dat als je normaliseerd je je geluid niet goed hebt opgenomen.

ik vind het makkelijker om even te normalisen dan om steeds te moeten opletten of mijn geluid wel precies op -0,1 dB piekt tijdens het opnemen. En aangezien bij mij het meeste toch geheel binnen het digitale domein gebeurt maakt het opname volume niet echt uit (i.v.m ruis of zo)

Ik neem het liever iets zachter op om zo te voorkomen dat ik geclipte peaks krijg, en dan later even normalisen.

ik neem altijd relatief zacht op, omdat kleine pieken anders het signaal verpesten omdat de analoge inputs van mij digitale recorder precies een kraakje laten horen als je over de 0db grens gaat.

dus liever een compleet goed opgenomen stuk audio, mét alle pieken beneden 0db en 100% kraakvrij, dan het risico dat het misgaat.
achteraf normaliseer ik de boel, zodat al mijn geluidjes even hard klinken (want de hele tijd je mediaspeler hard en zacht zetten omdat alles op een ander volume is opgenomen, nee dank u)

Origineel geplaatst door fuse

Ik neem altijd zo hard mogelijk op tot 0Db. Maar waarom klinken bij mij producties altijd zachter en de rest vaak kanonhard.
Dit is een probleem waar ik al lang mee worstel.

Beter bij opnemen 5-8 dB marge houden, mixen, en dan de uiteindelijke file normalisen op 0 (of -0.2). Als je echter een hele CD samenstelt moet je op elk nummer genoeg marge hebben om de RMS gelijk te trekken dus dan kan je pas normalizen na het masteren .

Origineel geplaatst door Symen
Eigenlijk als je de muziek al goed afgemixed hebt, en de geluidslagen waaruit je track bestaat naar voren laat komen door ze elkaar zo min mogelijk in de weg te laten liggen (gebruik equalizer om de geluiden/ geluidslagen per stuk beter te verdelen over de gehele frequentie. ) is naar mijn mening compressen en te veel limiten niet altijd goed. :)

Klopt helemaal!
Een evenwichtige, goed helder gemixt muziek stuk, met mooi hoog, middden en laag,
zonder te veel eq- en fx- en met een interessante flow die ook na 4 keer luisteren niet verveelt-

heeft eigenlijk helemaal geen normalizing nodig! Het gaat vanzelf goed klinken.
Zelf gebruik ik een weinig 'hard limit' - om te veel dynamiek weg te strijken en het wat makkelijker luisterbaar te krijgen. En altijd werk ik in 32 bit en converteer het naar 16 bit.

Met je ogen dicht..

Met je ogen dicht..

Veel mensen normalizen met hun ogen dicht zo ongeveer alles wat ze opnemen. Ja.. dan is het geluidsniveau van de tracks onderling tenminste gelijk. Het is dan heel lastig om zo iemand duidelijk te maken dat het de opname niet ten goede komt als je aan het normalisen slaat.

Als je in het digitale domein mixt... dan moet ik zeggen dat ik het verschil niet een-twee-drie zie tussen een zacht opgenomen track harder in de mix gooien.. of die track te normalisen en minder hard in de mix te kieperen. Welke algorithmes zijn beter.. de volume/gain knoppen van logic of protools.. of het normalise proces?

Als je dan zonodig een te zachte track harder wilt hebben.. neem 'm dan opnieuw op.. of laat 'm via een goede limiter bouncen (ouput gain!.. je hoeft niet persé te limiten.. in ieder geval niet al te veel).. en neem 'm zo opnieuw op. Er zijn ook vast goede plugins om dit te doen.

Re: Met je ogen dicht..

Re: Met je ogen dicht..

Origineel geplaatst door CraZ
Veel mensen normalizen met hun ogen dicht zo ongeveer alles wat ze opnemen. Ja.. dan is het geluidsniveau van de tracks onderling tenminste gelijk. Het is dan heel lastig om zo iemand duidelijk te maken dat het de opname niet ten goede komt als je aan het normalisen slaat.

ik ben 1 van die mensen .. ik ben dit sinds kort gaan doen omdat ik om 1 of andere reden dingen niet lekker opneem ook al neem ik volgens mn peak meters toch op max volume op zonder dat t gaat clippen.. maar toch zijn mn tracks te zacht, ik normalize dan al mn tracks naar 0db .. mix t dan goed af (in mijn oren dan) .. en heb daarna ook niet echt meer de drang om t geheel nog te normalizen .. imo is het of individuele tracks normalizen of t geheel .. persoonlijk haal ik betere resultaten met t eerste ..

Origineel geplaatst door Exzit
Ik neem altijd zo hard mogelijk op tot 0Db. Maar waarom klinken bij mij producties altijd zachter en de rest vaak kanonhard.
Dit is een probleem waar ik al lang mee worstel.

Omdat anderen multibanders gebruiken?

Back