Normalizen

Re: Met je ogen dicht..

Re: Met je ogen dicht..

Origineel geplaatst door CraZ
Het is dan heel lastig om zo iemand duidelijk te maken dat het de opname niet ten goede komt als je aan het normalisen slaat.
B]

Dat komt omdat je het ook helemaal niet hoort... tenzij je natuurlijk bv. +42db gaat normalizen.

Als ik jou nu 2 maal hetzelfde stukje laat horen, de éne perfect op 0 db opgenomen, de andere +9db genormalized, kan je net evengoed gaan gokken welke de onaangetaste is.

mijn ideeen over normalizing:

Gebruik het als het handig is, verder niet.

Als je bijvoorbeeld een drumbankje of multisample instrument maakt dan is het (meestal) handig dat alles ongeveer hetzelfde niveau heeft. Normaliseren dus.

Als je aan het tracken bent in een sequencer dan is het weer niet handig omdat je onnodig rekent aan het bronmateriaal.
Er is geen reden om alle tracks naar 0dB te trekken als het eindresultaat toch niet over de 0dB kan komen.
Als dan een track harder moet kun je dat altijd nog met de volumeregelaar van het desbetreffend kanaal doen (1 berekening voor desbetreffende track).
Dit is beter dan alle tracks eerst normaliseren (berekening op alle tracks) en daarna alles weer zachter zetten om binnen het dynamisch bereik van je outputs te blijven (nog een berekening op alle tracks).

Een willekeurige volumeregelaar doet overigens precies dezelfde berekening als normaliseren, dus er is geen verschil in kwaliteit.
Het enige verschil is dat bij normaliseren de computer eerst kijkt wat de maximale piek is in het bestand en het volume net zo hard zet dat die hoogste piek op 0dBfs uitkomt.

groetos en een Gelukkig Nieuwjaar!!!!!!

je afzonderlijke samples normalisen zowiezo is een goed uitgangspunt. Zo trek je de samplehardtes al wat naar elkaar toe. Eqen pre kanaal met eerder cut dan boost technieken kan ook helpen. hierna 0Db voor de tradi limiter of -0.1 of 2 of 3 voor een matiger gelimit geluid. Indien je houdt van harde dansmuziek afkappen op +0.1 Db of voor hardcore kan je gaan tot 0.3Db zelfs

succes.

een goede multiband limiter (ik denk aan waves of tc) als soft is echt wel aan te raden. als je echte vintage dikke shit wil kan je superdeluxe hardware limiters, compressors of finalisers vinden alsook goedkope hardware met een zeer mooi resultaat voor meestal tweedehands weinig geld.

Vraagje,

Als ik een cd aan het maken ben en mijn masters allemaal op -3db normalize, is dat dan ook niet goed, ik bedoel het is toch de eindtrack, normalizen is dan toch juist goed om gelijke volumes te krijgen door je gehele cd heen of zit ik er naast ?

bedankt. :doei:

dat hangt volgens mij 100% van de samenstelling van je tracks af. als je zachte passages normalized naar -3db, en harde passages ook op -3db, is natuurlijk heel je opbouw weg.

nah niet zozeer normalizen naar -3db maar op -3db wanneer hij uit de eind mix komt zijn mijn tracks altijd -3db om het wat meer lucht te geven (wat tot nu toe altijd goed en lekker werkt naar mijn oren)

Op zich is er niks op tegen om voor een cd alle tracks naar hetzelfde level te trekken d.m.v. normalisen.

Dit zegt overigens niets over de waarneembare luidheid van de tracks.
Het zou best kunnen dat alle tracks een andere piekvolume moeten krijgen om allemaal even luid te klinken!.

Inderdaad, bij het cd masteren is het belangrijk om te kijken of tracks de juiste luidheid bij de luisteraar veroorzaken. Stel je biedt alle losse tracks aan op 0 dB, dan zal de master engineer toch nog een beetje aan de niveau's gaan draaien om er voor te zorgen dat je op bij het afluisteren van de cd geen niveausprongetjes gaat horen. De ene track is harder gecompresst dan de ander en dat kan veel verschil maken.

Ik gebruik zelf de "K-20, K-14, K-12" RMS-metering methode van Bob Katz(?). Als in mijn mix het gemiddelde signaalnivo, afhankelijk van welke type metering, bijna continu is, kan ik ervan uitgaan dat het met de levels wel goed zit en dan kan een eventuele (mulitband) kompressor en/of limiter zijn werk goed doen.

ff tussendoor,,,,, weet iemand een prog. dat in een keer meerdere files kan normalizen?
Heb net bijv. een zooi percusie samples opgenomen en om ze nou allemaal met de hand te normalizen (233 stuks) daar heb iik niet zo'n zin an.

Origineel geplaatst door gerrie79
ff tussendoor,,,,, weet iemand een prog. dat in een keer meerdere files kan normalizen?
Heb net bijv. een zooi percusie samples opgenomen en om ze nou allemaal met de hand te normalizen (233 stuks) daar heb iik niet zo'n zin an.

Heb je Soundforge geprobeerd? Deze heeft een batch-conversie voor normalize. Kan het eventueel wel even doen als je de boel in een zip zet en via Yousendit opstuurt. Pb maar.

Origineel geplaatst door Herbert
Heb je Soundforge geprobeerd? Deze heeft een batch-conversie voor normalize. Kan het eventueel wel even doen als je de boel in een zip zet en via Yousendit opstuurt. Pb maar.

damm.... echt waar. ik gebruik um al jaren maar dit ken ik niet, ga het zo even checken.
hartelijk dank Herbert!!

Back