Gewogen toetsen synth om piano te leren?

Steven V

Ouwe rot
Een goede dag.

Omdat ik wil leren toetsen spelen heb ik mij vorige week ingeschreven in de muziekschool, piano (en dat op mijn 20e).

Ik zoek nu een toestel met gewogen toetsen, dat echter ook bruikbaar is in de (aangroeiende) studio. Liever geen digitale piano dus; die hebben toch wel te weinig klanken. Het toestel moet wel geschikt zijn om piano te leren, met andere woorden ik moet er piano op kunnen oefenen. Als een echte piano moet het toestel niet klinken, zoals hierboven vermeld heb ik me niet ingeschreven om stukken Mozart of zo te leren spelen, ik wil gewoon de techniek onder de knie krjigen. Als de pianosounds wat minder zijn is dat helemaal niet zo erg (ik hoor het verschil waarschijnlijk toch niet).

Even zeggen dat een echte piano niet tot de mogelijkheden behoort, ten eerste is dat veel te duur en ten tweede heb ik daar geen ruimte voor. Mijn budget is niet zo hoog (omdat ik een hoop andere zaken wil kopen momenteel) >> ongeveer 1000 euro maar hier mag ook wat vanaf geweken worden (laat ons zeggen 500 euro).

Ik had een beetje de Yamaha S08 in de gaten, eigenlijk omdat er niet echt iets anders is (voor zover ik weet) dat ongeveer in de buurt komt (en niet overdreven veel kost). Iemand ervaringen met deze?

Alvast dank voor de hulp.

Ik ben op dezelfde queste... voor mij zijn de volgende bakken nog interessant:
Yamaha's P90 (1100EUR), S90 (2000EUR), Motif ES8 (3100EUR)
Alesis QS8(.2) (800EUR)
Fatar SL880pro (600EUR)
Viscount Viva X (515EUR - thomann)

Alleen van de Yammies weet ik dat ze goed klinken en een heel goed klavier hebben (voor mijn -beperkte- gevoel dan)... die andere heb ik nog niet live aan mogen raken... De Fatar is een masterboard zónder sounds, dus daar moet nog een (piano)module bij... Viscount is hetzelfde als Oberheim blijkbaar, en heeft niet echt een synth aan boord... De Alesis schijnt wat dun te klinken en voor een nieuwe synth niet up-to-date (zie SOS review).

Groet,
Roy

Hmm ik vergat er eigenlijk bij te vermelden dat ik eigenlijk niet echt op zoek ben naar synth sounds -> ik zoek dus een toestel met piano sound én orgels (Hammond) + EP's (Clav, Wurlitzer, Rhodes). Ik wou maar even zeggen dat enkel een piano klank te weinig is. Maar er hoeven nu ook geen 700 patches in zitten zoals in de S08 (is geen vereiste).

Daarnaast zijn "echte" klanken ook meer dan welkom.

Ik moet ook nog te vermelden dat ik graag het toestel als masterkeyboard wil gebruiken.

001208.jpg

Dit is misschien iets?

Ik vind het alvast een erg mooi ding qua looks, helaas is er erg weinig info te vinden op http://www.roland.co.uk/

Ik krijg pianoles op het conservatorium en ik gebruik een Kawai K1

Dit is een oud beestje maar de toetsen zijn redelijk, en hij is mad goedkoop.

Rond de 100 euro

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik krijg pianoles op het conservatorium en ik gebruik een Kawai K1

Dit is een oud beestje maar de toetsen zijn redelijk, en hij is mad goedkoop.

Rond de 100 euro

Heeft deze een gewogen klavier? De K1 heeft wel maar 5 octaven (61 toetsen), wat te weinig is -> het moeten er 88 zijn.

Maar wel misschien iets om te overwegen; erg goedkoop.

s08

s08

de S08 klinkt en speelt goed, heeft veel klanken en dan vooral "echte" dus geen V.A. zal'k maar zegge, heeft alles in huis om thuis te produceren ( veel geluiden, multitimbraal, echte synth...), tot GM aan toe,.........en niet te duur.
luister ff de demo op www.yamahasynth.com

Re: s08

Re: s08

Origineel geplaatst door hisolid
de S08 klinkt en speelt goed, heeft veel klanken en dan vooral "echte" dus geen V.A. zal'k maar zegge

Dat is wat ik zoek. Het moet echter ook een geschikt klavier zijn om piano te leren. Het is wel een klavier met hamertechniek maar elke toets is even zwaar gewogen (op een echte piano is dit dus niet zo). Geeft dat problemen of is dat te verwaarlozen?

luister ff de demo op www.yamahasynth.com

Heb ik reeds gedaan, vond het erg goed klinken. Wel spijtig dat er maar één demo is van 26 seconden...

Heeft de S08 hetzelfde klavier als dat van de Motif ES8 en S90? En zo nee is er veel verschil?

Re: Re: s08

Re: Re: s08

Origineel geplaatst door Steven V
Dat is wat ik zoek. Het moet echter ook een geschikt klavier zijn om piano te leren. Het is wel een klavier met hamertechniek maar elke toets is even zwaar gewogen (op een echte piano is dit dus niet zo). Geeft dat problemen of is dat te verwaarlozen?
Ik denk dat je er best een end mee komt, aangezien qua gewicht bij een echte piano nou ook niet echt veel verschil zit tussen de laagste en de hoogste toets, het gaat er bij jou denk ik om dat er weerstand is en dat je met gevoel je accoorden neer kan leggen :engel:

Sorry maar hier ben ik weer met hetzelfde antwoord... KOOP DE Yamaha S90 :dubbel: Fantastisch graded hammer klavier, heerlijke pianosound, prachtige wurli/rhodes, hammond klinkt vet! Kortom superbak!!!

Uit ervaring vind ik synth met pianokeys die niet graded zijn "dus allemaal even zwaar van touché" echt niet goed.
Tenminste niet als je piano erop wilt gaan spelen... Je krijgt ermee de neiging om sloridg te spelen, en dat ligt echt aan de toetsen: vb een RD-100 liszt op zo'n stagepiano spelen is een onogelijk klus, de Yamaha P-series en Clavinova is er praktisch perfect voor 1 instrument is nog beter en das Yamaha disklavier want die heeft echte pianotoetsen en echte hamers zoals in de C7 vleugel. Maar de S90 is van touché perfect echt iets voor jou... (nee ik werk niet bij yamaha :P )

In België betaal je gewoon per jaar een bedrag van om en bij de 100 euro als inschrijvingsgeld in de muziekschool... ik weet niet hoe dat in Nederland eraan toegaat... Kben trouwens van plan om de volgende vakantie pianoles te geven :) ik zal dan zeker niet duur zijn (20 euro per week ofzo), maar ik woon wel in West-Vlaanderen...

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Sorry maar hier ben ik weer met hetzelfde antwoord... KOOP DE Yamaha S90 :dubbel: Fantastisch graded hammer klavier, heerlijke pianosound, prachtige wurli/rhodes, hammond klinkt vet! Kortom superbak!!!

Jajaja dat wist ik al... Had ik geld dan kocht ik hem maar ik heb geen geld (genoeg) dus ik koop hem niet. En nee ik ga er niet voor sparen want dan moet ik weer een jaar wachten...

Is dat klavier van de S08 nu gelijk aan dat van de S90?

In België kost inschrijving in de muziekschool zo'n 200 euro per jaar, ik ben echter nog student dus ik krijg korting -> ik heb 97 euro betaald.

2,5 uur notenleer plus 1 uur instrument. Per week.

graded hammer

graded hammer

alle nieuwere yamaha's hebben graded hamer effect, naarmate de snaren dunner worden wordt de aanslag lichter, net echt dus, de toetsen hoef je je geen zorgen over te maken, yamaha maakt al jaren goede toetsen door de ervaring in "echte "piano's en vleugels van topklasse......
zo'n toets vindt je op geen enkel ander merk voor die prijs......
tis gewoon een instap S80, geen pluginn optie wel GM/XG iets minder degelijk voor minder dan de helft van de prijs...:P

Een S08 is een yamahasynth met graded hammer action klavier iets minder goed dan de S90 vond ik zelf, maar de pianosound is zoals die van de motif (classic) SLECHT dus... maar verder is ie wel redelijk om op te spelen.

Kvind Roland RD-170 echt niet zo'n goeie aanslag hebben... Ik kan er tenminste niet geod piano op spelen... Het voelt aan als de toetsaanslag van de XV-88

Origineel geplaatst door Steven V

In België kost inschrijving in de muziekschool zo'n 200 euro per jaar, ik ben echter nog student dus ik krijg korting -> ik heb 97 euro betaald.

2,5 uur notenleer plus 1 uur instrument. Per week.

Goed geregeld daar in belgië! geloof dat ik voor mn saxofoonlessen al jaren zo'n 600 euro per jaar betaal (en dat is nog maar de helft van het totaal want de andere helft wordt gesubsidieerd door de gemeente Eindhoven!)

Ik heb een soort van prive keyboard les kost ongeveer 14 euro per les en ongeveer 6 euro voor de huur van het zaaltje :D

Back