Of Roland of Yamaha een beter klavier heeft kan niemand beter uitmaken dan jijzelf. In de pianowereld is er niet een bepaald type klavier dat overal bovenuitspringt. Elk klavier heeft eigen karakteristieken, en wat daarbij het belangrijkst is bepaalt de speler. Mijn ervaring is dat ik de Yamaha's fijner vind spelen (S08, S90, Motif88 ); bij Roland heb ik het idee dat de toetsen mijn vingers te snel achterna komen als ik de toets loslaat (de toets is bij wijze van spreken eerder boven dan mijn vinger). Yamaha speelt wat zwaarder met trager terugspringende toetsen, wat ik prettig vind.
Een 'balanced' klavier is geen oorspronkelijk pianoklavier, maar voor een synth wel handiger. Een klavier met gradaties bestaat omdat in de hogere octaven meestal snellere dingen gespeeld worden dan onderin, wat gemakkelijk gaat met lichtere toetsen, vandaar dat het boven wat lichter speelt op een piano. Bij een synth heb je daar echter vaak weinig mee te maken, want zodra je met splits en octave shifts gaat werken kun je bovenin bassen spelen en onderin melodieën, enzovoorts. Vanuit synthoogpunt lijkt mij op de langere termijn een balanced klavier dus handiger, als je niet van plan bent een 'echte' pianist te worden.
De piano van de S08 ken ik niet. Erg slecht zal hij niet zijn, denk ik. Yamaha is altijd goed in (e-)piano's. Beter in ieder geval dan Roland en Korg, want op de Fantom (en voorgangers) en de Tritons zitten écht brakke piano's. Hoe het met digitale piano's zit weet ik niet. Ik weet wel dat de e-piano's van de S08 (wurli, rhodes, CP's, enz.) waarschijnlijk goed zijn. Op de CS6x zitten al goede varianten daarvan, en die synth is bij mijn weten ouder dan de S08, dus het lijkt me dat ze op de S08 minstens zo goed zullen zijn. Die van de S90 zijn wederom uitstekend, natuurlijk

(en hetzelfde als op de S08?). Orgels vind ik niet zo bijzonder, niet de presets in ieder geval. Maar goede orgels moet je altijd zelf maken, aangepast aan je eigen wensen, dus dat komt vast wel goed.
Of de S08 een specifieke masterfunctie heeft weet ik niet. Ik kan er niets van vinden in de specs, dus ik denk het niet. Maar als masterklavier gebruiken moet ook wel zonder die functie kunnen, lijkt mij.
Een Promega 3 is hartstikke mooi, maar gaat nog vet over de Nord Elektro 2 heen qua prijs. Je kunt je wel afvragen of je een complete synth zoals de S08 wilt als je alleen wat piano's, e-piano's, orgels en een gewogen klavier zoekt. Van de andere kant: deze combinatie vind je alleen terug in de Promega's en Elektro, maar die zijn beide erg duur, waarbij de Elektro er niets eens in een 88 toetsenversie is. Dus misschien is de S08 daarom wel een goede optie. Digitale piano's hebben meestal geen goede andere geluiden (behalve wat strings en brakke e-piano's).