monopoly vraag

twenteric

Stamgast
Hallo medeleden,

Ik heb een vraag over de monopoly en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb dit beestje nu een aantal maanden en het is best een moeilijke synth in vergelijking tot mijn akai ax73.

Nu kan ik wel doorgaan met draaien aan de knoppen en horen wat er gebeurt maar is er een duidelijk boek of een goede site zodat ik met meer structuur aan de gang kan gaan.

Het meerendeel van de forumlezers kennen de synths van binnen en buiten , helaas behoor ik daar niet toe.
Het moduleren van osc 2 door osc 1, het spelen met het filter, het gebruik van de lfo etc ; het is met de monopoly niet echt eenvoudig klanken te maken , dit maakt deze synth zeer bijzonder en flexibel maar ik heb het gevoel dat ik er niet echt uithaal wat erin zit.
Ik kom er zelf niet uit na veel gegoogle , de Zen site kende ik al en daarom hoop ik dat ik met behulp van jullie meer haal uit mijn synth.

Groeten eric

Bedankt Vincent voor deze snelle reactie,

De duitse site kende ik al , is meer een review van de synth.
De andere 2 sites zien er veelbelovend uit en ga ik morgen goed doorlezen.

Groeten eric

Ik heb dit 'probleem' ook...

Echt supercoole synth, maar soms duurt het echt lang voordat ik echt coole sounds heb. En de toevalligheid van coole sounds is soms nog een beetje frustrerend, als je weer op zoek bent naar nieuwe sounds.

Het probleem met die andersoortige sites is dus vaak, dat je de standaard geluiden voorgeschoteld krijgt, hoe je die moet maken. Analoog bassje, analoog brassje, analoog stringetje. Dat vind ik allemaal leuk en aardig, en die sounds kan ik nu ook wel maken. Maar ik wil nieuwe aparte, vage, space geluiden maken, die ik ook kan gebruiken in mijn muziek.

Denk niet dat er dit soort sites bestaan, om je hierbij te helpen. Want hierbij gaat het uiteindelijk om een random patch zo vet mogelijk te laten klinken.

Ben eigenlijk benieuwd of je zoiets bij Rob Papen leert? Of dat dat ook meer hetzelfde is als bij de Soun on Sound reeks...

Hou de sessies van Rob Papen in de gaten zou ik zeggen. Als je daar geweest bent en goed hebt opgelet, dan krijg je een stuk sneller in de gaten wat waar zit en kan je gericht gaan werken. Zo'n cursus zou voor jullie helemaal te gek zijn.

Maar aan de andere kant, trail & error werkt nog altijd. 'wat gebeurd er met dit knopje' :confused: op een gegeven moment weet je toch wel wat elk knopje doet.
En dan combineren! concreet: zet alleen het volume van Osc2 open en kies een square. Kies bij 'effects' de onderste Xmod en gebruik de envelope ipv lfo om dit effect aan te sturen. Nu heb je als het goed is al een aardig gespaced geluid. Maar als je nu ook nog de pulsewidth-modulatie aanzet wordt-ie nog gespaceder... op die manier combineren dus

En dan heb je ook nog de patchsheets van de MP4 waar je je instellingen op kan schrijven :eureka:

Misschien ligt het aan mij maar als ex-MP4 bezitter snap ik niet wat er zo moeilijk is aan de synth.
De lay out is begrijpelijk en in de handleiding wordt ook nog eens het eea wat duidelijker uitgelegd. Een stukje kennis over subtractieve synthese is wel een must.

Toch nog een tip: Ram voor de gein 's niet alle osc's levels helemaal open, subtiel omgaan met level leid al tot verbeazende resultaten.

Laatst gewijzigd:
Uiteraard dank voor de reacties !

Ik ben inderdaad enige tijd geleden begonnen met slechts 1 osc en luisteren wat er gebeurt.
( eigenlijk werk ik dan net zo als met de 1 osc ax73)

Ook het half opendraaien van de osc helpt om de synth te begrijpen.
De "problemen" beginnen als ik met FX werk of met de Wheels de osc / filter ga aansturen.

Uiteraard ken ik de basisregels van een synth maar zoals ik al aangaf ,, dit beestje kan veel meer dan ik eruit krijg mede gezien de vele voorbeeldgeluiden.

Daarom heb ik het gevoel/idee dat ik iets over het hoofd zie.

Gr Eric

Back