Tb-303

Whoehahaha, de hele tijd MM dit, MM dat, beter dan 303 etc en dan heeft hij hem zelfs nog niet eens, krijg je geld van Elektron ofzo voor die onzin praat in deze draad?! :dubbel:

Nou ik heb een SFX-6! gehad en de 303 is gebleven ;) :doei:

hehe idd

Ik heb een 909 verkocht voor een Machinedrum.

die is ook niet gebleven. Khad graag terug een 909 in de plaats :okdan:
niet dat de machinedrum slecht is, maar zn sound is niet uniek genoeg, ik heb andere manieren om betere sounds te maken.
de sequencer heerst maar kan beter

ik heb al 303 lijntjes gehaald uit mijn:
evolver, juno60, juno106, alpha juno, jx3p, DX-7, mc202, en vast nog wat andere meuk

boeiend hé 8o)

Ach ja veel oeverloos gezeur in dit topic, voornamelijk omdat sommige mensen het leuk vinden om relletjes te starten.... wat was die signature ook alweer? het gaat er niet om wat je hebt maar wat er mee doet.... :okdan:

idd..

en ik moet een 303 hebben om te doen wat ik wil doen. zoals ik ook al zei :)

maar de non-believers die 0,0 ervan afweten weten het natuurlijk beter dan ik en roepen dan maar dat alle 303 bezitters fanboys zijn, dat het om de status draait, en dat er 101 alternatieven zijn.
meestal stopt hun 303 kennis bij "cutoff" en "accent" en *bliep*

Hey, heb jij er ook een?

Haat?!? heb niks te haten, ben 38 en was een kwart eeuw geleden al op de eerste 808 Space feestjes (net voor het electric Boogie tijdperk) te vinden hoor, kan je verzekeren dat ik NIKS heb gemist, wél keuzes gemaakt maar dat is wat anders :)

Kheb t niet over t op jonge leeftijd frequenten van feestjes dude,..

Ik heb t over begin jaren negentig ieder weekend duizenden teknohippies aanslingeren en dagenlang gaande houden met 606, 909, 808, ms20 en,.. jawel,.. onmisbaar,..onmiskenbaar,. tb303,..

klopt, ik haakte dan meestal na een uurtje of 8 af, maar dat weren wel gouden tijden :)

Nostalgie

Ik heb t over begin jaren negentig ieder weekend duizenden teknohippies aanslingeren en dagenlang gaande houden met 606, 909, 808, ms20 en,.. jawel,.. onmisbaar,..onmiskenbaar,. tb303,..

jij? ben je er mee gestopt?
vertel meer :koffie:

Hmm,. vertel,.. ok,.

Nooit gestopt,.. wel geminderd,.. niet meer ieder weekend,.. nu 1x in de 2 of meer maanden,..Ik ben sinds begin 90 vaste live kru van CYB-x010,..
En heb op honderden illegalen en teknivals livesets gedaan,.. vaak co-ops met Mononom, Spirals,.. Matika,..Weerloos en nog veeele anderen.
Fijn beuken met de bekende namen uit die tijd.

Ook nog een klein jaartje ofzo iedere vrijdag Met tha Dragon en MC Joe (the beat the flow) in Parkzicht liveset gedaan,. Als "Live and Direct" Clarence had ons ingehuurd om de gabbers te verjagen,. gheheh,. De Gabbers waren wel weg,.. maar wat kreeg ie er voor terug? 8o)

Hedentendage is t wat rustiger,.. Kheb twee kids,. koophuis,. designburootje,.. Dus ik doe alleen nog op verzoek en ben niet meer altijd van de partij!
Twee weken terug nog in rotterdam,.. Een liveset gedaan van 6 uur met Ricky D,.. Cyb-x en Discomfort en een tsjechisch system,..25 juli weer in Berlijn! Zal de flyer posten als ie af is.

De ouwe analogen zijn al jaaaren weg,.. kheb alleen nog een 202,. voor de wrede sequencer,.een 606,.. was mn eerste
drumbak en een ms20,.. mijn eerste synth!,.. Nieuw gekocht in 80 ofzo

Hier is mijn Cyb-x en co. collectie waarvan ik op zeker driekwart live heb gebeukt!
Er missen er nog een hoop,.. Maar we zijn nog op zoek naar de rest!

HY HEEFT ZN MS TAPE 20 NOG ,......

hy heeft kinderen ...dat veranderdt de vboel
zou ik ook stoppen ..:D [yoke]

er zijn hier optforum gasten hihi die plaatsen elke maand een post ; IK STOP TER MEE ALLES 4 SALE !! ,......:geslaagd::kont:

kan me wel voorstellen waarom de laatste tyd best veel tr / tb spul te koop staat
vanwege de aan gewakkerde gekte ,..
veel mensen hebben hun spullen nog van 10+ jaar geleden en verkopenm t niet uit nostalgishe redenenn

en zien / luisteren hier de story,s en prijzen en denken nou nou

was toch laatst iemand die werdt afgezeken; terwijl die eerlijk was om te zeggen doe er niks meer mee en wilde de hoofd prijs voor een tb en tr909 d8datie 3000 eu wilde ofso
eerlijk en er zijn nono,s die t nog betalen ook !
:smeris:

vreemd dit wist k niet !!!
Features
Features
The TB-303 has a single audio oscillator, which may be configured to produce either a sawtooth wave
Square wave
. The square wave is in fact created by flipping every other cycle of the sawtooth wave upside down, giving it a specific, more hollow, sound a bit different from regular square waves

huh dus de osc deeld zen golg vorm ,
maw ; je kan niet saw / en square tegelijk uit de tb krijgen
ik heb d8ikwels ergens een mod gezien die dat doet
zodat je de square wave bv uit de tb naast je saw kan bewerken in een andere filter unit

naaja:confused:
info alhier
http://www.absoluteastronomy.com/topics/Roland_TB-303

hey en je hebt nog mensen die niet weten wat t is ...
een tb 303 transistor bass
wie t rontworpen heeft,
- en dat t een basline gear dingetje was die " mislukt " was ,
- en dat er toen egt voor heeel weinig in t laatste jaar fabricage te koop werdt aangeboden
info al hier

Acid history
Lucian | Saturday, April 19, 2008

I was writing about Higher States of Consciousness , and it was this very song that made me investigate the history of acid house. I want to post here some of what I have found, although I imagine that anyone who wants to know all this stuff already knows it and the people who don’t know it wouldn’t want to read about it anyway. But hey, I gotta blog about something, right? :)

Basically, everything revolves around a small piece of electronic equipment called the Roland TB303. This was a synthesizer created by Roland in 1982 with the intention of marketing it as a replacement of the bass guitar to members of the rock and punk scene. Here is a picture of it (source):

But it never caught on. For one thing, it was hard to use, difficult to program and didn’t even sound like a bass guitar. So Roland built about 10.000 units and then stopped. All these pieces that were manufactured ended up forgotten in some basement or attic.

Occasionally, they were used, however, although I was only able to find references to one song that used the TB303 for its intended purpose. It was a band called Heaven 17, with their song Let Me Go (year as yet unknown - early ’80s however). Here it is:

http://lucian.iuga-popescu.ro/blog/2008/04/19/acid-history/

The originators of Acid House!
http://www.deejaybooking.com/phuture303

Attachments

• tb phuture 303.jpg
    tb phuture 303.jpg
    39,8 KB · Bekeken: 152
klopt, ik haakte dan meestal na een uurtje of 8 af, maar dat weren wel gouden tijden :)

Nostalgie

sochtends om 8 uur naar huis ?
dan komt de zon op en begint t pas ...uitspacen ...in de "open area " van een dik tek/acid/no feestje ,...zon in je bakkes ....bier op

grappig is dat de uitspraak " acid droppen " alin the 60 ies bestond
[who did ,...knowsss...:okdan::dubbel: ]

en dankzij de tb 303 de uitspraak " acid droppen " weertot leven werdt gewekten een turbulent leventje ging leiden ,...
een een officiele werkwoord status kreeg ;):geslaagd:

drop acid not bombs

" acid dropping " en tb zijn on losmakelijk met elkaar verbonden

haha grappig
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=4944

The square wave is in fact created by flipping every other cycle of the sawtooth wave upside down, giving it a specific, more hollow, sound a bit different from regular square waves

huh dus de osc deeld zen golg vorm

attachment.php

Attachments

• saw.gif
    saw.gif
    1,6 KB · Bekeken: 153
acid uhh ...house

acid uhh ...house

Herkomst van de naam

Er is veel discussie geweest over de herkomst van de naam "Acid House".

Volgens één theorie ontstond de naam als referentie aan alle muziek die klonk als de eerste acid house-plaat, "Acid Trax" van Phuture. Dit nummer stond in het nachtleven van Chicago bekend als "Ron Hardy's Acid Track" omdat het zo populair was dat het "burned the dance floor like acid" (als zuur op de dansvloer brandde). Vanwege de guisnaam besloten Phuture om hun plaat "Acid Trax" te noemen.

Er is een tweede theorie die zegt dat "acid" of "acid burning" in Chicago in die tijd een negatieve, afkeurende term was voor sampling in house-platen.

Volgens een derde theorie verwijst de naam naar "acid", de slang-benaming voor LSD. De reden hiervoor zou zijn dat de muziek zeer vreemd en vervormd klinkt, alsof men aan het "trippen" is. Een andere mogelijke reden zou zijn dat de muziek lekker zou klinken terwijl men aan het "trippen" is. Deze derde theorie werd veel gebruikt door politici om Acid House als drugsmuziek en -cultuur aan te pakken.

.
.
.
De ouwe analogen zijn al jaaaren weg,.. kheb alleen nog een 202,. voor de wrede sequencer,.een 606,.. was mn eerste
drumbak en een ms20,.. mijn eerste synth!,.. Nieuw gekocht in 80 ofzo

Hier is mijn Cyb-x en co. collectie waarvan ik op zeker driekwart live heb gebeukt!
Er missen er nog een hoop,.. Maar we zijn nog op zoek naar de rest!

ja amai een hele geschiedenis..

nooit met falende 303's te maken gehad op het podium?

vind het altijd interessant om te horen hoe mensen hun 303 live gebruiken.
Met of zonder track mode, Blaadjes met geheugensteun, Speciale trucen om van bank te wisselen, dat soort zaken.;)
Ik merk zelf in mn omgeving dat iedereen er een beetje verschillende aanpak op nahoud.

Attachments

• tb green.jpg
    tb green.jpg
    20,5 KB · Bekeken: 142
moi tb
en die van bliepertronic hihi

Attachments

• tb trol.jpeg
    tb trol.jpeg
    22,7 KB · Bekeken: 141
  • tb tr more.jpg
    tb tr more.jpg
    126 KB · Bekeken: 150
dit is de square wave ask om op en scoop zet ???
nee das de saw wave... een normale saw bouwt op en valt op het hoogste punt helemaal terug naar het dal (in de min dus). deze saw valt terug naar 0 en wordt dan bij iedere even cycle geflipped door een blok osc (ofterwijl clock). in principe is deze saw dus unipolar maar word bipolar gemaakt door de clock.
dit is ook de reden waarom bij sommige oude synths de sawtooth 1 octaaf hoger klinkt dan de blokgolf bijv.

Back