hoogte van het keyboard

KeesVerkerk

Ouwe rot
Ik heb nu gewoon de masterkeyboard op bureauhoogte, maar het lijkt me prettiger om de keys wat lager te hebben. Wat is de normale hoogte voor een keyboard??? ZIjn daar standaard maten voor??

zorg ervoor dat je kan spelen zonder dat je je schouders hoeft op te trekken en je elleboog een hoek van 90 graden maken, zo ontlast je je schouders het meeste en speel je het meest ontspannen... :)

Volgens mij is de ideale speelhoogte voor iedereen verschillend.
Vaste maten zijn er niet echt.

Je geeft zelf al aan dat je iets lager prettiger vindt.
Verder sta je, of zit je te spelen?
Een hoogte van zo'n 70 cm kan misschien zittend wel lekker spelen, maar staand werkt dat niet echt lekker volgens mij.
(ligt ook aan je lengte :) )

Een paar oplossingen:
-keys lager zetten, buro lager
-stoel/kruk hoger zetten

als je een keyboardstandaard koopt die je makkelijk in hoogte kunt wisselen kom je vanzelf uit bij de hoogte die je prettig vind.. :eureka:
want standaard bestaat natuurlijk niet

Er is wel degelijk een juiste speelhoogte. Hans heeft gelijk. Dit is er door mijn piano leraar ook ingeramd. Anders krijg je vroeg of laat klachten van o.a. je rug, zeker als je langdurig zit te spelen.
Veel bandtoetsenisten staan achter hun gear tijdens een optreden. Dat is ook funest voor je rug.

Origineel geplaatst door hansbakker
zorg ervoor dat je kan spelen zonder dat je je schouders hoeft op te trekken en je elleboog een hoek van 90 graden maken, zo ontlast je je schouders het meeste en speel je het meest ontspannen... :)

Hans heeft helemaal gelijk, het is daarom ook dat er speciale pianostoelen zijn die je in de hoogte kunt wijzigen. Het is immers veel gemakkelijker om de stoel te verhogen/verlagen dan heel je instrumentaria.
Toch moet eveneens rekening gehouden worden met de maten die Erbralt zei want ook je voeten moeten ontspannen op de grond rusten en niet ergens rondhangen. Een pianostoel kan geen 50 cm overbruggen dus je instrument zou toch wel ergens tussen 65 en 90 cm van de grond moeten staan. (Geheel afhankelijk van de grootte van de pianospeler is dit uiteraard)

Back