Mijn gear/setup - wat veranderen?

Een computer is ook hardware, en het word ook wel gebruikt om andere hardware aan te sturen Sjaak ;)

even terug on topic. :)

ik zou nu tijdelijk eens even niets aan mijn setup willen veranderen.
heb een digitale niet te vette maar wel heerlijk programmeerbare synth (q), met een pianoklavier eronder voor als ik eens met wat meer aanslag wil spelen (oberheim) dit aangestuurd door zn eigen arpeggiator danwel rm1x sequencer. geluid vanuit synth gaat door een paar effectjes via compressor naar geluidkaart.
verder nog steeds analoge jomox drumbak die voor de percussie zorgt, ook deze door paar effectjes en volgende compressor naar geluidkaart.

heb geen mixer maar wel een goed ingedeelde patchbay.
meestal pets ik alles meteen naar mn speakers en neem ik nog steeds niks op.
ik mis eigenlijk wel een anier om heel efficient lange/korte loops en hele nummers op te nemen en te arrangeren.
de pc spreekt me nog altijd niet aan, hoewel ik misschien eens met ableton aan de slag zou moeten. als iemand dat nog eens wil uitleggen dan is die hier welkom :)

Origineel geplaatst door Negative Plus
Een computer is ook hardware, en het word ook wel gebruikt om andere hardware aan te sturen Sjaak ;)
daar heeft bijna niemand meer wat op te zeggen denk ik 8~

Studio Setup adviezen

Studio Setup adviezen

Na een tijdje (2 jaar) afwezig geweest te zijn, en door allerlei redenen mijn complete thuisstudio verkocht heb, wil ik terugkeren. En HARDER DAN OOIT! *grapje*

Hoe dan ook, tegenwoordig heb ik weer veel tijd, veel zin en ben super gemotiveerd.
Dus wat gaan we doen? Weer een beetje muziek maken, en daar heb ik jullie voor nodig, want na 2 jaar ben ik er een beetje uit!.

Wat is de bedoeling?
Als volgt, minder met hardware, meer met software en alles minimaal, eerst maar weer er es inkomen.

Waarvoor?
Hoofdzakelijk voor mijzelf, groovy house muziek, en soms geile techno beats.
Als bijzaak is er wat nieuws, een goede vriend van mij betaald een paar centjes mee, als het mogelijk is wat recording te doen voor hem. Hij zingt (vooral discohits) en koopt/maakt/ript meestal orkestbanden, en zingt daarna zelf de tekst erbij.

Dus?
Een goeie pc heb ik, mijn good ol' jp8000 staat hier ook nog (omdat ik die nooit weg doe) maar er moet dus het één en ander bijkomen.

Wat?
Ik zat te denken aan een digitale tafel, de laatste x dat ik ermee bezig was was de yamaha 01x HOT. maar inmiddels notdone. Dus na een tijdje zoeken zag ik de Yamaha n8/n12 op het net. En waarschijnlijk dat het zoiets moet worden.
Aangezien ik geen gigantische synth opstelling meer wil, dacht ik aan een 61 keys controller keyboard (usb) en een knoppen controller. Iets van m-audio of novation. Hier moet ik nog wat meer naar kijken.
Ook voor zang opname dus een goede MIC, met mic heb ik al helemaal geen ervaring.

En nu?
Wilde ik vragen, omdat het collectieve Syntforum meer kennis en ervaring hebben dan wat dan ook, om wat tips.

1)Is een yamaha n8/n12 wat ik zoek? Cubase AI4 is hier bijgeleverd, en deze is volgens mij perfect hiervoor, ondersteund VST's, en alles wat ik nodig heb.
Of zoek ik toch naar een 2ehands 01x? Of M-audio, of toch iets anders?

2) Een paar standaard simpele m-audio controllers, keyboards en knoppen, is dit aan te raden, of beter ander merk?

3) Paar mic adviezen.

Budget.... Zo'n 2000 euro. iets meer of minder is altijd goed.

Ik heb geen spoed,dus haast je niet. Enige vorm van hulp word zeer gewaardeerd!
En last but not least, ben ik blij dat het eindelijk weer mogelijk is voor mij, de hulp in te schakelen van het meer dan geweldige Synthforum.!!!!

als jij alleen met software gaat werken is een novation Remote SL misschien wat
automap techniek
61 toetsen
555 euro

misschien is een Remote SL Zero (alleen de controllers) icm een 61 toetsen midi keyboard een goedkoper alternatief

Kijk eens naar die CME controller keyboards. Vooral de 88keys lijkt mij erg interresant als ik een software setup had. Aangezien je geen stapels met synths wilt (hardware) kan je misschien best wat meer uitgeven voor een goede solide controller.

Ik denk dat SHURE wel hele goede overall zang microfoons heeft.

Nu gaat het allemaal een beetje duur worden maar heb je weleens aan een Roland MV8000 gedacht. Kan je de PC de deur uitdoen en heb je iets stabiels speciaal voor muziek. Google er eens op.

Lijkt mij een mooie combi: JP8000,ShureMic,MV8000,CME,Act.Monitors. (misschien een analoog drumdoosje en gaan met die banaan.

'T zijn maar ideeen

2k is zo op hoor. :(

Hebbie nog een mixer/boxen want da's punt 1.

Yamaha n mixers is eigenlijk een mixer met en veredelde start/stop button voor cubase. Dus zou ik nog maar eens goed kijken of het wat voor je is.

Speakers heb ik, Pc heb ik. een jp8000 heb ik (zou ik evt. OOK kunnen gebruiken als controller)
Enige wat ik niet heb is dus een mixer/controller/audiocard, vandaar dat ik dacht aan zoiets als een yamaha n12 of n8. Deze kost zo'n 1200 euro, dan nog 200 euro voor een controller keyboard, 250 euro voor wat draaiknoppen, das samen 1650.
Nog 350 voor MIC. statiefje. micfiltertje en wat kabels, Zo had ik het evt. in gedachte!
In theorie klinkt het goed.
Mede dat door bij die n8 en n12 cubase ai4 meegeleverd is, en zelfs een aantal vst's.
Als ik een goeie geluidskaart moet kopen, een mixer en een midicontroller zit je ook rond de 1200, dus dan maar beter in één dacht ik zo!

ps. ik hoef niet perse alleen met software te werken, en ipv. 2000 mag het ook 3000 worden. Ik wil alleen weer niet gelijk overdreven investeren in een hobby.
Eerst maar weer es beginnen met de hobby!

Origineel geplaatst door Alexandre Redwood
Mede dat door bij die n8 en n12 cubase ai4 meegeleverd is, en zelfs een aantal vst's.
Als ik een goeie geluidskaart moet kopen, een mixer en een midicontroller zit je ook rond de 1200, dus dan maar beter in één dacht ik zo!

Zit iets in, maar met een n8 of n12 betaal je wel dik voor 8 of 12 mic pre's terwijl je er maar 1 tegelijk gaat gebruiken. Mij lijkt die n serie wel mooi en goed, maar is net uit en nouwelijks nog iets over bekend, zoals reviews en gebruikerservaringen. Dus je loopt er wel een bepaald risico mee.

Ik zou eerder gaan voor zo'n heerlijke Motu 828 of Ultralite. Sluit al je hardware er rechtstreeks op aan, dat is geen probleem, want die werkt ook zonder PC als 4 bus mixer, ook helemaal te bedienen met de knoppen die er op zitten. En de mic pre's en het geluid zijn dik in orde ook.

Zit iets in, maar met een n8 of n12 betaal je wel dik voor 8 of 12 mic pre's terwijl je er maar 1 tegelijk gaat gebruiken. Mij lijkt die n serie wel mooi en goed, maar is net uit en nouwelijks nog iets over bekend, zoals reviews en gebruikerservaringen. Dus je loopt er wel een bepaald risico mee.
Good point. Idd veel mic prea's.
Nu kost een Motu828 wel weer zo'n 500. Dan moet daar cubase nog eens bij welke ook volgens mij zo'n 400 kost, en een midicontroller (wil wel graag wat knoppen en schuifen).
Dan kom ik weer op een ander bedrag. Voor de rest vind ik de Motu WEL een goede tip!

e-mu 1616m is idd ook een optie. Alleen ben ik anti-creative (welke nu de eigenaar is van E-mu), op de één of andere manier heb ik altijd problemen met hun drivers!

Origineel geplaatst door Sly Dog
Bericht door een moderator:
Vraag van Alexandre Redwood ingevoegd.
Thnx. ik dacht dat dit topic alleen voor bestaande setups was, welke ik dus niet heb!
Misschien een idee juist voor dit soort topics... Help met NIEUWE studio?

nieuw opbouwen is inderdaad heel iets anders dan veranderen, maar goed aan de andere kant gaat het onderwerp over wat je wil veranderen ten opzichte van je huidige situatie. veranderen van niets naar iets past dan wel weer. zoiets dan.

Tbv. mijn nieuwe, compacte hobby studiotje, dacht ik aan het volgende.

Audiointerface: MOTU UltraLite of 828mk2 (weeg de voor- en nadelen nog ff af)
Controller: Novation Remote SL 37 (een 61 heb ik denk ik niet nodig)
MIC: SHURE SM58 S
Extra's: Oude vertrouwde JP8000 synth.
Software: ABleton of Cubase, van beiden heb ik sowieso nog (officiele) oudere versies.
PC/laptop: voor thuis een Athlon FX55 (mijn oude grafische PC) en voor on-the-road een Ferrari 4005 (van de zaak ;-) )

In de toekomst zou er evt. nog iets als een M-Audio Trigger Finger of i.d. bij kunnen.

Wat dachten jullie hiervan?

Overigens de prijs: 1190,20 EUR
(uitgaande van een motu ultralite/novation SL 37/Shure sm58s incl windfilter,plopkiller,stand,kabel)

ik denk klein maar flexibel. afhankelijk van je keuzes zou je softwarematig of hardwarematig kunnen uitbreiden. heb je een goede midiinterface?

as je m on the road wilt meenemen misschien het formaat en aansluitmogelijkheden van de audiointerface meenemen in overweging.

De Motu Ultralite heeft ook midi in/out . Volgens mij volstaan die meer als prima toch?
Fungeert de Remote SL ook niet als midi interface?

Klein idd, Voorheen had ik alleen hardware studio's, met meerdere synths/drumcomputers etc. Mijn kamer stond helemaal vol, nu hou ik mijn bureau nog overzichtelijk!

Laatst gewijzigd:
Interessante topic :)

Ik zit ook in mn hoofd dat ik mijn setupje wat wil uitbreiden. Momenteel heb ik:

pc met sx3, 3800+ AMD 2 gig ram.
emu 1820m
alesis m1 active mk2

virus ti
909

D&R mixer 28/8/2

wat lijk mij een goede uitbreiding:

- een goede adat uitbreiding zodat ik de 8 ins en 8 outs van de emu kan gebruiken voor de mixer.

dan twijfel ik wat erna verstandig zou zijn, meer geld in analoge syntjes/fx/randapparatuur besteden of gaan voor een apple pro met cubase 4?

Wat maak ik? dance gerichte shit, hardcore/industrial, maar ook "liedjes" :)

het meest belangrijke topic van alle

het meest belangrijke topic van alle

Ok. bij mij is de kogel door de kerk.

Heb zojuist een Motu Ultralite, Novaition Remote SL37, Shure ms54 incl alle accesoires besteld.
Ook koop ik van een forumlid nog een Korg Padkontrol.

Als main midi toetsencontroller gebruik ik de sl37, evt later nog een 81 keys midi controller.
De laatste tijd experimenteer ik steeds meer met ableton, en denk ook dat ik in eerste instantie daar zoveel mogelijk mee ga werken. Cubase v3 heb ik ook, dus ff kijken wat de favoriet word.

Zodra alles draait, zal ik een demo, review en wat foto's plaatsen.

vraagje

dit zijn mijn synth (non-percussie) geluidsbronnen: 303, Virus C en RS7000

zou een MFB II daar nog iets aan kunnen toevoegen of niet?
kwil er wel één maar dan enkel als het iets toevoegt, niet om gewoon te hebben...

Back