Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door r.5
Je wil eigenlijk alleen iets vervangen maar je wil anderzijds dan het meeste blijft... :confused:

Ik bedoelde daarmee dat ik niet van plan ben/was mijn setup uit te breiden. Dus voor een apparat eruit weer een ander erin. Maar die rekening gaat toch niet op vrees ik. Ik heb nl. moeite om iets weg te doen wat ik leuk vind.

Wat me opvalt aan je setup is:
-qua recording & sequencing zit je voorlopig wel ok.
-monitoring kan idd wel een kleine upgrade gebruiken
-op het gebied van synths heb je redelijk wat (virtueel) analoge synths (die moeten blijven)
zonder dat ej enige romplers of samplers hebt.
-percussief heb je wel al wat maar een sampler zou ook hier welkom zijn.
-je bent niet echt tevreden van je huidige master keyboard en softsynths
-FX moet dringend uitegebreid worden.

Wat een (hardware)sampler betreft, daar zie ik eigenlijk het nut niet van in omdat ik liefst alle geluiden met mijn synths maak. Aan de andere kant vind b.v. een groove box met sampler of zoiets als Devine Machine wel interessant, zeker wat percussie betreft. Valt trouwens een EMU procussion en een Kawai K4 ook in de categorie rompler? Die twee dingen heb ik nl. onlangs gespot en ik denk ze aan mijn setup toe te voegen.

Niet twijfelen: Die softsynths, OB12 & siel eruit en inruilen voor
een rompler-masterkeyboard van Korg/Roland. (Er zijn er zovelen
van gemaakt en die gaan tegenwoordig bijna gratis de deur uit.)
Vervolgens een sampler (zou je als experimentalist al lang in huis moeten hebben)!
Misschien kan je zelfs 2 vliegen in 1 klap slaan en een mooie Triton op de kop tikken.
Dan heb je zowel een sampler, rompler als een master keyboard in huis.
Een Triton of een rompler-keyboard & sampler zou je zo'n 1000¤ moeten kosten.
Het jaar erna upgrade je je monitors en je reverb (TC M-OneXL of MPX) en
koop je ev. nog een goedkopere multi FX (bvb digitech quad) erbij.
En dan ben je weer 1000¤ kwijt...

Ok, de Siel gaat er in ieder geval uit. De monitors zal ik denk nog eerder vervangen dan de OB12. Dan nog liever een goedkoop masterkeyboard erbij. Ik zat aan iets in de richting Korg N5, Roland A33 of Yamaha CS1x te denken.
Het idee met de Triton lijkt me ook wel wat, maar ik wordt er niet echt warm of koud van.
FX wordt aan gewerkt.

Waarom moet die Redstar eigenlijk persé blijven?

Dat ding is eigenlijk ook zo'n twijfelgeval. Qua geluid vind ik hem best aardig maar niet voor alles geschikt. Ik gebruik hem
meest als op/aanvulling en met de joystick zijn wel leuke effecten te maken.

Bedankt voor je advies!

Origineel geplaatst door Thomas
Wat een (hardware)sampler betreft, daar zie ik eigenlijk het nut niet van in omdat ik liefst alle geluiden met mijn synths maak. Aan de andere kant vind b.v. een groove box met sampler of zoiets als Devine Machine wel interessant, zeker wat percussie betreft. Valt trouwens een EMU procussion en een Kawai K4 ook in de categorie rompler? Die twee dingen heb ik nl. onlangs gespot en ik denk ze aan mijn setup toe te voegen.

Ik heb zelf ook een sampler en kan je verzekeren dat ik nog nooit een sample-CD gekocht heb en
nog nooit een sample ingeladen heb die ik niet zelf gemaakt heb. Je kan ook je eigen synths samplen.

Zo kan je bvb je synths in een bepaalde 'chain' hangen (bvb Matrix+Redstar->Micromodular->FX) waarbij er
hevig wat aan de knoppen en joystick gedraaid wordt. Door deze soundscape/loop te samplen kan je dan
die gebruikte FX & controllers terug vrijmaken om live te tweaken of om op een ander spoor te gebruiken.
Je kan bvb ook je eigen drumloop samplen en in acht gelijke stukken kappen en die dan realtime triggeren,
ev in een andere volgorde/timing. Je kan ook bvb door een aantal klanken (van je eigen synths) te layeren
een nieuwe vette sample maken die dan in de sampler bewerkt kan worden (env, LFO, filter, FX) zoals in
iedere andere synth en waarmee realtime gespeeld kan worden. Vooral de Emu's zijn hier sterk in!

Ik ben zelf ook lang tegen samplen geweest omdat ik dacht dat je er alleen maar voorgedefineerde samples
van een sample-CD en gepikte-hip-hop-loops-van-vinyl mee kon afspelen. Ik zag mezelf al helemaal niet
met een micro in de weer gaan (om potten en pannen uit de keuken te samplen...
Totdat ik besefte hoe een sampler wel voor me kon werken.

Als je meer voor het sampler/sequencer principe bent is misschien een MPC of een RS7000 dan wel iets voor je?

Ok, de Siel gaat er in ieder geval uit. De monitors zal ik denk nog eerder vervangen dan de OB12. Dan nog liever een goedkoop masterkeyboard erbij. Ik zat aan iets in de richting Korg N5, Roland A33 of Yamaha CS1x te denken.
Het idee met de Triton lijkt me ook wel wat, maar ik wordt er niet echt warm of koud van. FX wordt aan gewerkt.

Ik had persoonlijk ook al aan de Korg N5 of de Roland XP-30 gedacht (maar die Triton heeft een sampler ingebouwd).

even over samplers... ik kan er over meepraten dat je eigen experimentele sounds maken zonder synths lekkerder werkt dan je eigen creaties samplen. je eigen loops daarentegen kun je prima samplen!

Zo kan je bvb je synths in een bepaalde 'chain' hangen (bvb Matrix+Redstar->Micromodular->FX) waarbij er
hevig wat aan de knoppen en joystick gedraaid wordt. Door deze soundscape/loop te samplen kan je dan
die gebruikte FX & controllers terug vrijmaken om live te tweaken of om op een ander spoor te gebruiken.
Je kan bvb ook je eigen drumloop samplen en in acht gelijke stukken kappen en die dan realtime triggeren,
ev in een andere volgorde/timing. Je kan ook bvb door een aantal klanken (van je eigen synths) te layeren
een nieuwe vette sample maken die dan in de sampler bewerkt kan worden (env, LFO, filter, FX) zoals in
iedere andere synth en waarmee realtime gespeeld kan worden. Vooral de Emu's zijn hier sterk in!

Interessante uitleg. Ik dat dat ik me toch maar een keertje in moet verdiepen. In feite heb ik al beschikking over eenvoudige softsampler, die zit nl. in FL-studio ingebouwd, heb er echter nog geen gebruik van gemaakt.

Als je meer voor het sampler/sequencer principe bent is misschien een MPC of een RS7000 dan wel iets voor je?

Voral de RS7000 lijkt me een schitterend apparaat en dan met een vette ;) naar live spelen, maar ligt nog wat verder in de toekomst.

Origineel geplaatst door Roel
even over samplers... ik kan er over meepraten dat je eigen experimentele sounds maken zonder synths lekkerder werkt dan je eigen creaties samplen. je eigen loops daarentegen kun je prima samplen!

Bedoel je soms je eigen experimentele sounds maken "met" synths? :confused:

Ik snap hem ook niet. Misschien moet hij die distortionpedaaltjes loskoppelen van zijn PC-toetsenbordje. ;)

Laatst gewijzigd:

ik denk dat hij zonder synths, maar mét sampler bedoelt.
je hoeft helemaal geen synths te samplen om leuke geluiden te maken.
ik sample zelden synths, meestal vage omgevingsgeluiden/geluidsflarden waar ik een synth-achtig of vaag geluid van maak in de sampler. zonder synths. ik kan me inbeelden dat ik evenveel muziek zou maken als ik alleen mijn sampler, een sequencer en een masterkeyboard had, maar heb een band opgebouwd met de synths die ik heb, en weet dat het leuk is om ze te gebruiken. nu kan ik niet meer terug. soms mis ik wel de beperking van het werken met 1 toestel en desondanks het maximum eruit te halen... een goeie sampler is veelzijdig genoeg...

Amai, deze is nog moeilijker dan die van Putzi. Dat zal effe tijd vragen...

Ben je er al uit? ;)

Ik denk ik wel btw.

Nu alleen nog een goedkope i88x weten te scoren.
Zal tegen eind van het jaar wel makkelijker worden omdat er dan mensen dat ding weer verkopen omdat hij niet bevalt (of ze geld nodig hebben).

Er moet nog een synth bij maar wat??

Er moet nog een synth bij maar wat??

Ik merk nu toch wel dat er kwa synths een gat zit in mn setup.

ik heb nu een
FB01 voor de fm basjes en soms wat bellen achtige geluidjes
Virus A; Voor bassen en typische synth sounds
Kurzweil K2000: Voor semi realistische strings

Er zit toch nog een gat in mn setup, de k2000 is ok, maar klinkt nogal gedateerd als je er meerdere geluiden in een nummer uit haalt.
Ik zoek nog een synth die in staat is bizarre pads en sound fx te maken.

Budget tot 500 euro

Wat raden julie mij aan? Ik heb zelf op mn verlanglijstje:
Korg Wavestation
K5000
Fs1r

Kan iemand hier zn licht over laten schijnen??

thanx

Kees, alle 3 de synths die jij noemt zijn hiervoor in wezen wel geschikt.
Echter, zoals ik al eerder in deze thread schreef, ik vind de Wavestation persoonlijk té gedateerd klinken (helemaal als je dat al van de K2000 vindt!). Effecten te blikkerig, ROM waves te oudbakken en uitgewoond qua gebruik, niet erg 'schoon' qua D/A en ruisniveau.
Natuurlijk, je kunt ermee synthesizen dus een boel is te omzeilen, maar ik zou liever gaan voor wat nieuwers.

FS1R en K5000 zijn allebei zéér goed in vage space geluiden en pads. Echter, ze vereisen een behoorlijke ervaring met synthese om er goed mee om te kunnen gaan (wil je nieuwe geluiden bakken).
Het zijn jammer genoeg ook niet bakken die je elke dag te koop ziet staan.

Evt. zou je kunnen denken aan wat softsynths (er is zoveel te krijgen) maar dan moet je hele setup om, en het werken met hardware is nu eenmaal anders dan werken met software (néé, niet wéér die hele discussie! ;) )

Op aanraden van r.5 post ik mijn lijstje hier dan maar ook eens... op het moment heb ik het volgende:

synths:

- Clavia Nord Lead 3
- Novation Supernova 2
- Waldorf Q
- Roland Jv1080
- Refx Vanguard
- NI Fm7

sampler:

- Akai s5000

fx:

- Tc Electronic M300
- Behringer Composer Pro-Xl Mdx2600 (2x)
- Behringer Ultragraph Fbq6200

midi:

- Steinberg Midex8

mixing:

- Behringer Mx3282A

overige randapparatuur:

- Behringer Ultrapatch Px1000 (2x)

pc:

- Amd64 Athlon Xp3400+, 1024 MB werkgeheugen
- Terratec Phase26 usb (is defect, wordt vervangen)

monitoring:

- Alesis Monitor One mkII Active

---

Mijn genre is zowat alles binnen de dance (voornamelijk, new-age bevalt mij namelijk ook goed, maar dat is meer voor erbij). En ik zou graag in de toekomst een project-studio willen beginnen.

---

Mijn budget is nogal verschillend, maar binnen een half jaar tot een jaar heb ik nu € 5000,- tot mijn beschikking... het hoeft niet op, maar het mag uiteraard wel... en het mag ook wat meer zijn (niet teveel ;)).

---

Wat zouden jullie doen?

je hebt een hele goeie set up al hoor hee. Ik zou mischien die Behringer dingen wegdoen en een betere tafel kopen.

Een mackie 24/8 of een Allen & Heath ofzo.
Je zou ook digitaal kunnen gaan maar daar heb ik niet zoveel verstand van.
Je zal voor projecten ook een goeie geluidsinterface nodig hebben. Ik zou gaan voor die Motu.

succes

de volgende stap?

de volgende stap?

Dag allen,

Ok ik wil me laten beïnvloeden door de kenners.

Allereerst mijn set-up.

PC : Apple G5 dual 2ghz

Secuencing : Logic Pro 6

Mixing : Mackie Control Universal

Monitoring : KRK 6000 met Samsom versterker van 550 watt

Synths : Nordlead 2X
Arturia Minimoog V

Sampler : EXS 24 (Logic)

Geluidskaart : Motu 828 Mk2

Midi-interface : MT4

Genre muziek : Ik probeer alle muziek waaronder klassiek, jazz, electronische muziek a la Underworld en Radiohead te smeden tot een eigen stijl.

Budget :€ 2.500,- per jaar.

Zoals jullie zien is mijn Set-up vrij nieuw. Ik ben dan ook pas 1 jaar serieus bezig hiermee.

Doel op korte termijn: Live optreden!

Dank voor jullie reflecties!

Semble

:doei:

volgende stap met die setup???? tjemig, sluit jezelf eens een jaartje daarmee op en kijk of je uberhaupt nog iets mist. alleen die pc is al genoeg om hele producties te maken. en zonder dat je producties af hebt hoef je niet aan live te denken, tenzij je hele composities improviseert....

opsluiten

opsluiten

Ben het wel met je eens synthman.

Misschien had ik stiekem wel gehoopt dat iemand zou roepen dat een analoge synth nog noodzaak was.
Overigens is die softwarematige moog ook helemaal de top, maar toch.

Iig dank voor je reactie.
Ik ga mezelf opsluiten in mijn hol!

:doei:

Re: Er moet nog een synth bij maar wat??

Re: Er moet nog een synth bij maar wat??

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Ik merk nu toch wel dat er kwa synths een gat zit in mn setup.
Ik zoek nog een synth die in staat is bizarre pads en sound fx te maken.

Budget tot 500 euro. Wat raden julie mij aan? Ik heb zelf op mn verlanglijstje:
Korg Wavestation
K5000
Fs1r
Als het een virtueel modulaire mag zijn moet je zeker eens kijken naar de Nord Modular G1.
Ook een Waldorf wavetable based synth zou wel wij je huidige setje passen...

Just my 2 cents...

Origineel geplaatst door Wodka
Op aanraden van r.5 post ik mijn lijstje hier dan maar ook eens... op het moment heb ik het volgende:

synths: - Clavia Nord Lead 3 - Novation Supernova 2 - Waldorf Q - Roland Jv1080 - Refx Vanguard - NI Fm7
sampler: - Akai s5000
fx: - Tc Electronic M300 - Behringer Composer Pro-Xl Mdx2600 (2x) - Behringer Ultragraph Fbq6200
midi: - Steinberg Midex8
mixing: - Behringer Mx3282A - Behringer Ultrapatch Px1000 (2x)
pc: - Amd64 Athlon Xp3400+, 1024 MB werkgeheugen - Terratec Phase26 usb (is defect, wordt vervangen)
monitoring: - Alesis Monitor One mkII Active
---
Mijn genre is zowat alles binnen de dance (voornamelijk, new-age bevalt mij namelijk ook goed, maar dat is meer voor erbij). En ik zou graag in de toekomst een project-studio willen beginnen.
---
Mijn budget is nogal verschillend, maar binnen een half jaar tot een jaar heb ik nu € 5000,- tot mijn beschikking... het hoeft niet op, maar het mag uiteraard wel... en het mag ook wat meer zijn (niet teveel ;)).
---
Wat zouden jullie doen?
Qua synths, sampler, midi & PC zit je volgens mij wel meer dan OK, maar je fx zijn wat ondermaats in vergelijking met de rest. Zodra je plannen voor een "commerciële" project-studio concreter worden zou ik ook de mixing & monitoring verder upgraden.

Dus eerst zou ik behringer fx aan de deur zetten en vervangen door
-Lexicon Reverb (MPX- of PCM-serie)
-Transparante Stereo Compressor (bvb RNC)
-Gekleurde compressor (bvb DBX, Focusrite, TLA, ...)
-Leuke multi-FX unit (bvb Digitech Quad, Ensonique DP/4, Sony DPS-V55, ...)

Als mixer zou een 01v96 (of ev. een DM24) volstaan volgens mij hoor.
Je kan hem dan via Firewire aansluiten op je PC en hebt dus geen geluidskaart meer nodig.
Zorg wel dat je dan je sampler via ADAT kan aansluiten op je digitale mixer zodat je niet te veel onnodige A/D-D/A conversies moet doen en zodat je met 2 kabels 8 I/Os hebt.

Bij je monitor upgrade moet je erop letten dat je een setje koopt met meer "bottom end", maar moet je zeker eerst gaan beluisteren. Namen om naar uit te kijken: Genelec & Dynaudio.

Maar ik zou dit nooit in 1 stap doen zodat je de tijd hebt om ieder instrument te doorgronden.

Re: de volgende stap?

Re: de volgende stap?

Origineel geplaatst door Ensemble
Zoals jullie zien is mijn Set-up vrij nieuw. Ik ben dan ook pas 1 jaar serieus bezig hiermee.
Doel op korte termijn: Live optreden!

Aardige setup :halleluja maar leer eerst je nieuwe speeltjes maar eens doorgronden
voordat je iets nieuw bijkoopt. Het enige dat nog ontbreekt is een goede, comfortabele koptelefoon
voor het werk in de vroege uurtjes... :dj: Kijk eens naar AKG of Sennheiser.

Ze moeten niet alleen goed kliken (flat freq response, lage S/N, hoge dynamiek, ...) maar
moeten ook comfortabel op je kop zitten als je er 8 uur aan een stuk mee moet werken!

Semble, misschien is naar Logic 7 upgraden een optie. Daar zitten veel meer plugins bij.

En als je richting radiohead wilt gaan dan is een analoge filterbank misschien ook geen slecht idee. Of andere ranzige analogica fantastica. ;)

Aardige setup maar leer eerst je nieuwe speeltjes maar eens doorgronden
voordat je iets nieuw bijkoopt. Het enige dat nog ontbreekt is een goede, comfortabele koptelefoon
voor het werk in de vroege uurtjes... Kijk eens naar AKG of Sennheiser.

Ze moeten niet alleen goed kliken (flat freq response, lage S/N, hoge dynamiek, ...) maar
moeten ook comfortabel op je kop zitten als je er 8 uur aan een stuk mee moet werken!

Dank je R5. Was nog vergeten dat ik al een HD 600 Sennheiser had8~ maar dat is het dan ook hoor.
En ja je hebt gelijk. Eerst maar eens alles eruit halen wat er in zit.

Semble, misschien is naar Logic 7 upgraden een optie. Daar zitten veel meer plugins bij.

En als je richting radiohead wilt gaan dan is een analoge filterbank misschien ook geen slecht idee. Of andere ranzige analogica fantastica.

Fuse,
logic 7 zit ik echt zwaar aan te denken maar denk aan wat ik R5 beloofd heb;)

Maarrrrrrre wat voor analoge filterbank in een verder volledig digitale setup zou jij mij adviseren?

Dahag
:maffia:

Back