Reggae documentaire gisteren (12.09)

King Tubby is de uitvinder van de DUB! Die vent heeft respect nodig! :D

Ben zelf ook behoorlijk gek op Mad Prof. Ik hem hem meerdere malen live gezien. Met veschillende figuren samen zoals bv Macka B (ook lekker luistervoer)
Lee Perry is zo gek als een deur maar ook erg goed (ook live gezien vroeger)

Ik was tot 10 jaar terug een enorme reggae/dub aanhanger. Veel gezien en veel gehoord.. Nu vind ik DUB nog steeds leuk, maar toch koop ik daar niet vaak meer platen van. Kweetnie waarom

R

bij mij hetzelfde liedje... heb veel jaren 70 re-releases gekocht, maar daar zit zoveel ongelofelijk goeds tussen dat ik eigenlijk niks meer nodig heb ;)

het vreemde is dat ik toch nog steeds aspiraties heb om een vette dubplaat te maken... best moeilijk om iets toe te voegen aan een genre dat al zoveel geniaals heeft voortgebracht, maar ja... soms moet je gewoon maar oogkleppen opzetten en gáán!!! :D

Origineel geplaatst door koediman
het vreemde is dat ik toch nog steeds aspiraties heb om een vette dubplaat te maken... best moeilijk om iets toe te voegen aan een genre dat al zoveel geniaals heeft voortgebracht, maar ja... soms moet je gewoon maar oogkleppen opzetten en gáán!!! :D

Ja dat ken ik. Ik heb ook een grote wens om een vette dikke DUB plaat te maken! Ik heb wel is wat geprobeerd maar nooit echt afgemaakt.

oeps offtopic btw

zeer OT idd... zal er verder niet over doorgaan ook... kan het toch niet laten om even te melden dat ik al een poging achter de rug heb... mixed feelings over die plaat maar toch, er zijn mensen die'm goed vinden (een stuk of drie :D)

edit: ik had een idioot groot plaatje geplaatst... heb de boel dus maar naar een betere plek verhuist.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door koediman
en ja Arv... King Tubby roeleert zeker! ;))

King Tubby is vet relaxt...."The king at the controls"......
prachtig die delays die ze vaak gebruiken ; er zijn trouwens een aantal gratis plug-ins die die sound heel goed na kunnen maken ( die delays dan ;) ...)...

Maar wat ik me nou afvraag : ik hoor regelmatig dub-platen waarvan ik ook wel de reggae-uitvoering hoor ( dus wel met zang en zo)....maar wie was nou eerder ? maakten ze dub van reggae-nummers...of maakten ze reggae van bestaande dub-nummers ? :confused:

Dub was begin jaren 70 de benaming voor de b-side, oftewel de instrumental version. Deze tracks werden echter zo vaak gedraaid om overheen te zingen (Patois!), dat men de platen kocht voor de B-sides.
MEt name LEe scratch Perry en Linval Thompson (:halleluja waren jullie vergeten!!) zijn hierop verdergegaan door juist allen dit soort tracks uit te brengen met onze geliefde tapedelays. Van het één kwam het ander en ziehier: Een wereld vol mensen verliefd op de dub from the 70's.

Mocht één van jullie interesse hebben, ik heb nog een tape delay te koop staan.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34157

ff off topic:Lijkt me best een keer leuk om met wat forum mensen en dub track te maken, uiteraard aangepast aan onze hedendaagse wensen.

Origineel geplaatst door dsil
Mocht één van jullie interesse hebben, ik heb nog een tape delay te koop staan.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34157

ff off topic:Lijkt me best een keer leuk om met wat forum mensen en dub track te maken, uiteraard aangepast aan onze hedendaagse wensen.

Ik ben aan een dubtrack bezig momenteel. Heb een RE-201 Space echo dus de helft van de DUB sound heb ik al! :D :D
Het allerlastigste aan dub is dat de bass en drum zo ontiegelijk belangrijk zijn dat je daar de meeste tijd aan moet besteden en als het effe kan een echte drummer en bassist inhuren.. :)

RV

Origineel geplaatst door Arv
Ik ben aan een dubtrack bezig momenteel. Heb een RE-201 Space echo dus de helft van de DUB sound heb ik al! :D :D
Het allerlastigste aan dub is dat de bass en drum zo ontiegelijk belangrijk zijn dat je daar de meeste tijd aan moet besteden en als het effe kan een echte drummer en bassist inhuren.. :)

RV

Hehe, de bass is op zich wel te doen, m'n juno kan wel wat uitspugen wat enigszins op een dubbass kan lijken. De drums zijn idd lastig en de gitaarriffs ook wel voor mij, heb geen gitaar nl.

Heb wel een oefenruimte met muzikanten (trek gewoon een blik bandleden open :okdan: ) die wel interesse hebben, maar ja, dat is wel in vlissingen!?

Ben op dit moment ook bezig met een dub/triphop track. Goed te combineren, alleen dan wordt het wel hedendaagse dub, en niet de typische 70's dub.

Hier staat nog een trackje met enkele dubinvloeden (minimaal) en gebruik van de tape delay
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34156

Nou ja ik heb dan nog wel een basgitaar die ik gebruik voor nummers.. Maar spelen als Robbie Shakespear, nee dat lukt nog nie :D

Ik weet de naam niet. Maar kan iemand het woord gisteren in de topictitel vervangen door: 5 jaar geleden!? Dank u. 8o)

Trouwens leuke thread!
Misschien is het leuk om het idee gezamelijk een dub track bouwen alsnog concreet te maken? Ik doe mee!

Ik weet de naam niet. Maar kan iemand het woord gisteren in de topictitel vervangen door: 5 jaar geleden!? Dank u. 8o)

Trouwens leuke thread!
Misschien is het leuk om het idee gezamelijk een dub track bouwen alsnog concreet te maken? Ik doe mee!

LOL, ja, idd niet zo handig. Wel een fantastisch docu, maar ik kan 'm echt niet vinden, wat ik nogal jammer vind.

Maar dub trek, goed plan. Dit weekend ga ik ook wat dub maken met een maat van me. Afgelopen vrijdag al wat opgenomen met z'n mondharmonica.

Maar dub trek, goed plan. Dit weekend ga ik ook wat dub maken met een maat van me. Afgelopen vrijdag al wat opgenomen met z'n mondharmonica.

Ow Cool... Ik heb hier nog wel een vers gemaakte (steppers) drumtrack als startpunt als je wil. :dj:

Back