Nieuwe hardware synths?

sinew1958

Je hebt niet veel nodig om mooie muziek te maken.
T'ja zo moet je al tegenwoordig beginnen om iedereen te laten weten soft of hard.Soft de één na de ander.Hard moet je tegenwoordig zeer lang op wachten als er iets nieuws op de markt komt en dan zijn het synths met klonennamen van vroeger,denk aan Juno-D,die eigenlijk een rs is,maar een naam uit het verleden zou verkopen(volgens roland).Waar is de tijd dat de één na de andere hardware synth op de markt kwam,je deze synths kon aanraken,dat er echt iets nieuws kwam op de markt.Nostalgie mag en moet nog aanwezig zijn,zeker onder muziekvrienden,onder degene die hun binnenste,hun gevoelens, naar buiten brengen via de muziek.

Het aanbod van nieuwe revolutionaire synths wordt steeds minder. Op zich ook logisch want zoveel valt er niet meer uit te vinden denk ik. Dus heel veel synths lijken qua architectuur op elkaar, het komt vaak neer op persoonlijke smaak en budget.

Echte hard synths zijn er bijna niet meer aangezien iedere synth tegenwoordig wel software bevat. De meeste zijn dan ook hybride synths. Ik heb daar niet zo'n moeite mee want de digitale technologie en software hebben toch mooie synths voortgebracht, bv:

- Nord Modulars / G2, Nord Leads
- Kawai K5000
- Workstations zoals de Fanthom, Triton, Motif

Ik speel live nog steeds zonder soft-synths (dus in de PC) en ik geef nog steeds de voorkeur aan een doos met knoppen...hard dus. Het oog wil ook wat toch? Zo'n Nord lead 3 kerstboom vind ik nog steeds iets hebben, ook al zou de soft-synth versie daarvan goedkoper zijn ;) Afgezien daarvan, soft-synths....je hebt er best goeie bij maar live ben je 1 van de weinigen die er mee speelt...zie ook deze thread over soft-synts en live gebruik , dat wordt dus pionieren. Zou ik best willen doen maar ik wil in ieder geval een betrouwbare en stabiele setup. En hardware dozen bevalt mij daarom nog steeds prima.

De vraag is natuurlijk ook of we zitten te wachten op nieuwe synths. Het principe van hedendaagse synths werkt erg makkelijk en daarmee kan je de meeste geluiden al maken.

Het nadeel van revolutionaire synths is dat ze ook erg duur zijn. Misschien een paar ontwikkelingen verder dat ze betaalbaar worden, maar dan is het niet echt nieuw meer.

Origineel geplaatst door BananaWorld
De vraag is natuurlijk ook of we zitten te wachten op nieuwe synths. Het principe van hedendaagse synths werkt erg makkelijk en daarmee kan je de meeste geluiden al maken.

Dat denk ik dus ook ;) Als je het vergelijkt met de 80's dan kunnen we nu 10x meer voor 10x minder. Maar ik zou wel eens willen weten wat voor features we zouden willen hebben in synths die er nu nog niet zijn.

Origineel geplaatst door Sjaak
Dat denk ik dus ook ;) Als je het vergelijkt met de 80's dan kunnen we nu 10x meer voor 10x minder. Maar ik zou wel eens willen weten wat voor features we zouden willen hebben in synths die er nu nog niet zijn.

nou.. een sint die kan koffie zetten zou makkelijk zijn.. enne meteen me bier kan koelen.. mjammm

Ik zou nog steeds een keer een kleine hardwaredoos op batterijen willen hebben die je (a la QY serie mee kan nemen), met daar in een rompler, een sampler en misschien een VA (of insteekkaartjes a la Yamaha).....gewoon koptelefoon out en digitaal out, 2x midi out...

Of....wat dacht je van een mpc1000 met 4x midi out, een iets groter scherm en een iets uitgebreidere sampling en effecten engine, maar dan wel gewoon klein en fijn en niet zo'n groot monster als de mpc4000. Eigenlijk een mpc1500 of een mpc 2500.

Of wat dacht je van een MPC achtige synt/sequencer met wat pads, 2 oktaven toetsenbord en iets van 8 vrij toewijsbare knoppen.....en genoeg midi outs om je gear mee aan te sturen.

Of wat dacht je van een electribe met 8 stemmen microkorg erin (EN de drum engine uit de ER + een sampler a al ESX....)

Of wat dacht je van een machinedrum met zelf te ontwerpen machines en misschien een klein samplertje er in.

Of wat dacht je van een synth die geen draaiknoppen en schuiven heeft maar iets heel anders om je geluid mee te manipuleren. (door te knijpen, slaan, wrijven weet ik veel)...

Of wat dacht je van een bak die ontworpen is om (live) met loops te klooien.

Een hardware bak waar je echt fatsoenlijk op een tracker achtige manier kunt werken..

Een Virus met 76 toetsen, 128 stemmen polyfonie, 32 parts multitimbraal en een delay per part. Voorts alle functies onder de knoppen zodat er geen menu's meer zijn.

Voor de rest zijn de workstations best wel volledig tegenwoordig.

:doei:

een chameleon met toetsen, controls ala x-station/remote 25.

en deze zal natuurlijk een ongekende dsp hebben.

Ik mis eigenlijk de open-source synths. Gewoon een dikke dsp met een hardware interface. Eigenlijk het concept van de Nord Modular (en anderen waarschijnlijk), maar dan dus open-source. Misschien zelfs met enkele analoge componenten geintegreerd, zodat je ook de mogelijkheid hebt om echt analoog te gebruiken.

Origineel geplaatst door Putzi
Ik mis eigenlijk de open-source synths. Gewoon een dikke dsp met een hardware interface. Eigenlijk het concept van de Nord Modular (en anderen waarschijnlijk), maar dan dus open-source. Misschien zelfs met enkele analoge componenten geintegreerd, zodat je ook de mogelijkheid hebt om echt analoog te gebruiken.
Chameleon is zo'n open-source synth. De hardware koop je, en de software kun je vrij downloaden. Neem eens een kijkje op http://www.soundart-hot.com/cgi-bin/ikonboard.cgi?s=415a881c1630ffff;act=ST;f=1;t=92

Ik mis vooral echte analoge filters!!
Waldorf was echt goed bezig vlak voordat ze dood ging;(
Was alleen een beetje prijzig..maar die usb filterdoos met 16! analoge filters was wel heel vernieuwend.Vraag me alleen af of dat 16 dezelfde vcf's waren? dan zou het voor mij alweer te saai worden denk ik!

I.d.d. een mpc/step achtige seq engine met een 3 vco analoog gedeelte..genoeg modulatie en een 8 voice dsp synth engine in 1..met als uitgangspunt--> mooie verschillende analoge filters. Het liefts exacte replica's van de beruchtste oude monster.

Verder Snap ik er echt helemaal geen reet van dat roland geen drumbox uitbrengt met een echte analoge 909,808,606 engine erin...topped met een strakke step seq., sample geheugen voor je eigen banks met digitale sounds en een lekkere uitgebreide fx engine ala de sp-808 en natuurlijk uitgebreide midi en sync opties!!

Ik denk dat dat echt loopt als een tierelier...vraag er 1500 euro voor en ze gaan echt als warme broodjes!:koffie:

Verder lijkt mij het ook heel vet als er een stabiele voice naar pitch conversieadapter/synth zou komen.
Een beetje ala de x-911/ms-20 maar dan echt zeer accuraat en stabiel, met gate achtige sensor zodat het gejengel stopt wanneer jij dat ook doet en natuurlijk geheel midinized.
Gewoon al je synth's besturen met toonhoogte van je stem!:D

Greeting,

Chris

Origineel geplaatst door xpanded stereo

Verder Snap ik er echt helemaal geen reet van dat roland geen drumbox uitbrengt met een echte analoge 909,808,606 engine erin...topped met een strakke step seq., sample geheugen voor je eigen banks met digitale sounds en een lekkere uitgebreide fx engine ala de sp-808 en natuurlijk uitgebreide midi en sync opties!!

Ik denk dat dat echt loopt als een tierelier...vraag er 1500 euro voor en ze gaan echt als warme broodjes!:koffie:

Dat gaat nooit gebeuren,dat is veel te duur,bepaalde onderdelen waren geloof ik uitbesteed aan derden,die nu meer bestaan.
Verder willen ze de cultstatus hoog houden.
Zo stond het een ik letterlijk in een intervieuw met de grote man van roland.
Plus er zijn al genoeg alternatieven.

En dat van waldorf die filter,dat is idd erg jammer,maar zou dat mischien de rede geweest zijn waarom ze over de kop gingen?
Die pulses,micro q's enzo verkochten volgens mij erg goed.
Pas na die q + en dat analoge filter ging het fout leek me.

Origineel geplaatst door nen belg
Chameleon is zo'n open-source synth. De hardware koop je, en de software kun je vrij downloaden. Neem eens een kijkje op http://www.soundart-hot.com/cgi-bin/ikonboard.cgi?s=415a881c1630ffff;act=ST;f=1;t=92

Dat komt aardig in de buurt ja, bedankt voor de tip

Origineel geplaatst door mc_kwok
een chameleon met toetsen, controls ala x-station/remote 25.

en deze zal natuurlijk een ongekende dsp hebben.

Dan sluit ik me hierbij aan! Maar eigenlijk moet er wel nog wat analoog spul inzitten.

Zelf vind ik het jammer dat Creamware de keyboard versie van hun Noah niet uitbrengen. Ik vond dat een mooie combinatie tussen software en hardware. Je ontwikkelt je eigen synth en zet die dan over naar het keyboard. Net zoals Clavia dit doet met hun Modular synths.

Attachments

• noah.jpg
    noah.jpg
    8 KB · Bekeken: 67
nieuwe hardware synths:

Gewoon doorgaan met opvolgers zoals de JP8080 en VIRUS bommen maar dan met weeral nieuwe gebakken DSP programs en filters ook de optie analoog te filteren of digitaal.... Nieuwe filters, eindelijk genoeg meerstemmigheid en ook niet gespaard op de outputs, mlan, firewire, ja zelfs USB 2.O voor het zelf laden van samples die dan als waveform dienen enzo......
Niet "TE" uitgebreid op de modulatie en routings zodat je het bos tussen de bomen nog kan zien. Maar meer gespecifieerd op het nieuwe geluidcapaciteit, vernieuwing van sound dus. Er is een markt voor, zie maar naar de ROZZBOX gekte. Nu (sommige) VSTi's beter beginnen klinken en POwercore,Pulsar toestanden vaste ondergrond vinden, moeten ze de concurrentie durven aangaan vind ik. Ze kunnen de concurrentie omverblazen met deze, maar dan zullen ze uit hun pijp moeten komen.

En de andromeda dan?
Polyevolver.
Adrealinn.
Kurz VL1

Met dunkt dat er nog zat hardware uitkomt.

Er komen wel veel VST's uit maar de helft klinkt gewoon naadje en heeft het niet. En dat terwijl de hardware nagenoeg allemaal knallers zijn.

Back