In hoeverre zijn CRT-monitoren slecht voor de gezondheid?

Bass

Gepokt en gemazeld
Op mijn werk heb ik in 1 ruimte 4 computers waarop ik werk en dus ook 4 CRT monitoren, nog nooit problemen ondervonden, maar is het echt slecht als je 4 monitoren in 1 werkruimte hebt ???

Weet iemand hier wat meer over ???

:biertje: :peukie:

Ik zou 't eens op Gathering of Tweakers proberen...

Da's een vraag voor de ARBO.
Die mogen dan wel tegen het kinderachtige aan regeltjes hebben maar een ideaal middel om je baas om te lullen om iets aan je werkplek te veranderen. (4TFT'tjes dan maar?) Of een KVM switch of zo.

Maar er zijn in die trend ook interessante tips voor de muziekanten thuis die uren en uren achter een wazige monitor met een krome rug op een slechte stoel liedjes in elkaar klussen plus een beginnende RSI kweken.

Algemeen advies
http://www.arbo-advies.nl/Beeldscherm.htm

RSI info
http://www.unimaas.nl/am/organisatie/richtlijnen/algemeen_en_organisatie/RSI (muisarm).htm

Zoek zelf meer
http://arbo.pagina.nl/

Re: In hoeverre zijn CRT-monitoren slecht voor de gezondheid?

Origineel geplaatst door Bass
is het echt slecht als je 4 monitoren in 1 werkruimte hebt ???

De complexe theorie erachter kan ik je niet vertellen (fuse zal vast al onderweg zijn ;) ), maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je er iig geen merkbare schade aan overhoudt. ik heb al jaaaaaren minstens 3 schermpjes op m'n herriehok staan en leef nog steeds, zonder potentie- of andere problemen.

Origineel geplaatst door fuse
Da's een vraag voor de ARBO.
Die mogen dan wel tegen het kinderachtige aan regeltjes hebben maar een ideaal middel om je baas om te lullen om iets aan je werkplek te veranderen. (4TFT'tjes dan maar?) Of een KVM switch of zo.

Maar er zijn in die trend ook interessante tips voor de muziekanten thuis die uren en uren achter een wazige monitor met een krome rug op een slechte stoel liedjes in elkaar klussen plus een beginnende RSI kweken.

Algemeen advies
http://www.arbo-advies.nl/Beeldscherm.htm
l/[/url]

Thanx,

maar daar staat niets in over straling, positieve ionen enzo...Meer over houding en afstand...

Voor zover ik het heb gehoord: weet dus niet zeker of het waar is, maar heb het al meerdere keren vernomen.

Een monitor is aan de voorkant afgeschermt door 1: het beeldscherm zelf, en 2: doordat de magnetische waarde aan de achterkant wordt afgestoten.
Het schijnt dus dat er aan de achterkant van een crt monitor een flinke magnetische kegel hangt, die niet echt goed voor de gezondheid is. Dit houdt in dat voor een monitor zitten niet zo erg is, maar tegenover iemand met crt monitor zitten (zoals ik op dit moment op mijn werk zit dus :o:) ongezond is, omdat je dan in die kegel zit.
Wat de schade is of kan zijn weet ik niet, hoelang het duurt nog minder, maar kan me er wel wat bij voorstellen.

Btw: heb zelf wel eens last van migraine, maar ik kan beter een paar uur achter een tft zitten dan achter een crt (wie niet? ;) ) Maar goed.

Misschien dat je hier wat aan hebt!?

door veel achter (slechte) crt monitoren te zitten, zijn mijn ogen er feller dan normaal op achteruit gegaan...
Verder is een crt-monitor eigenlijk een electronenkanon.
Een kameraad van mij had zijn beeldadapter en zo eens "geherprogrammeerd", zodat niet telkens lijntjes
geschoten werden om het beeld te verversen, maar dat alles op een punt concentreerde.
gevolg: nog net kon hij het stopcontact uittrekken of het scherm was ontploft en hij bijna blind (van in dat puntje te kijken) Dit is iets wat met lcd schermen niet kan IMHO.

verder moet je er ook rekening mee houden, dat met een gewoon crt scherm, je continu met deeltjes gebombardeerd wordt, ook naast mogelijke ontsnapte electronen!!!
De oppervlakte is magnetisch, en statisch geladen, en trekt stofdeeltjes en andere rommel in de lucht aan.
Zo'n deeltje plakt tegen dat oppervlakte, wordt geladen door ertegen te hangen, krijgt dezelfde lading, en wordt dan terug weggeschoten... juist, in jouw richting uit!

Verder weet ik uit ervaring (goeie vriendin had er last van) dat slechte CRT-monitoren de kans op een migraine aanval, als je er gevoelig voor bent, kan verhogen in sommige gevallen. Dat trillend beeld... need I say more?

maar goed, tot dusver mijn kritiek op onze goeie ouwe deeltjesversnellers :D

Origineel geplaatst door cloudman
: nog net kon hij het stopcontact uittrekken of het scherm was ontploft en hij bijna blind (van in dat puntje te kijken)

was jouw vriend toevallig ook een belg? :D

[vriendschappelijk geintje cloudy... niet te serieus nemen! ;)]

Origineel geplaatst door koediman
was jouw vriend toevallig ook een belg? :D

[vriendschappelijk geintje cloudy... niet te serieus nemen! ;)]

:dubbel:

nogal ja :)
Maar hij is ook het soort gekke wetenschapper dat een gloeilamp in de microgolfoven legt, en zeep, om te kijken wat er dan gebeurd :D
Ik heb hem trouwens ook "aangestoken" met de synthziekte (goeie god) :)

ik zit bijna de heledag achter een 19" + 2 x 15" ctr's en ik heb vrijwel nooit hooftpijn of last van mn ogen en als ik bij mn vrienden achter een tft zit heb ik er net zo min last van dus ik denk dat het persoonlijk is en dat je er gewoon ff aan moet wenne ofzo .

en ik vind persoonlijk een tft veel iritanter kijken veel te scherp fel beeld alleen het staat wat stoerder dan zoon lompe ctr :D

o jah en zet je beeld frequency hoog rond de 85hz is voldoende

Origineel geplaatst door overclocked
ik zit bijna de heledag achter een 19" + 2 x 15" ctr's en ik heb vrijwel nooit hooftpijn of last van mn ogen en als ik bij mn vrienden achter een tft zit heb ik er net zo min last van dus ik denk dat het persoonlijk is en dat je er gewoon ff aan moet wenne ofzo .

en ik vind persoonlijk een tft veel iritanter kijken veel te scherp fel beeld alleen het staat wat stoerder dan zoon lompe ctr :D

o jah en zet je beeld frequency hoog rond de 85hz is voldoende

ik zit al ongeveer zo'n acht jaar dagelijks minimum zo'n zes uur achter het scherm...
(meestal langer, en als ik nu op mijn werk zit is dat twaalf uur aan een stuk :( :stupid )
tijd genoeg gehad om te wennen dus.
komt er wel bij dat jouw schermen groter zijn (negentien inch), en dat die schermen dan ook nog eens die hoge verversingsrate
aan moeten kunnen. sommige schermen blaas je daar namelijk mee door...
namelijk deze op mijn werk en deze die ik vroeger thuis had.

anyway, ik ben blij dat jij er geen last van hebt :)

groetz

wolkie

Back