Opnieuw, maar dan alles digitaal

DJ41

Lid sinds 1834
Hallo allemaal,

Ik zat nog een beetje te twijfelen of ik een her-introductie van mezelf zou geven, omdat het toch zeker bijna 2 jaar geleden is toen ik hier wat heb gepost. Voor degenen die me niet kennen (en dat zal waarschijnlijk bijna iedereen zijn) een kleine introductie, die aansluit op mijn vraag.

Ik ben Dennis, 26 jaar en woon in Nieuwerkerk aan den IJssel. Ik had een aantal jaren geleden dezelfde hobby als jullie hier allemaal : Synths. Een jaar of 3 met vanalles en nogwat "gespeeld" op synth-gebied. Veel hardware gekocht, veel hardware verkocht. Na een tijdje lanterfanten werd ik het opeens "zat". Vraag me niet waarom, het gebeurde opeens.
Ik had al mijn gear verkocht en dat was dat. Maar nu begint het weer te kriebelen.... Dat gevoel van iets maken.

Ik heb besloten om in de nabije toekomst weer te beginnen met muziek maken. Alleen nu flink anders. Ik wil namelijk alles digitaal gaan doen. Dit om een paar redenen:

* Synths zijn duur
* Ik heb er eigenlijk geen ruimte voor.
* Makkelijker qua "even bezig zijn"

Die laatste zal ik even uitleggen. Met hardware synths, drumcomputers, FX apparaten etc, duurde het een flinke tijd voordat ik alles "start-klaar" had. Met digitaal is alles met 1 druk op de knop weer helemaal als de dag ervoor. Met Midi was ik daar altijd (veel) langer mee bezig.

Ik ben nu aan het inventariseren wat ik allemaal nodig heb om weer (digitaal) te beginnen. Ik dacht zelf aan:

* Mixer, liefst 16 kanalen
* Monitors (geschikt om Hardcore mee te maken)
* geluidskaart, liefst met 16 uitgangen.
* VST(i) plugins

Mijn budget is ongeveer 3000 euro. Cubase SX heb ik al in mijn bezit.
Kan iemand mij vertellen, die ook digitaal werkt, of mijn budget toereikend is en of ik nog wat belangrijke dingen vergeet? Een PC heb ik al (P4 2,8 ghz).

Als iemand een geluidskaart aan wil raden (wellicht in combinatie met een bepaalde mixer) dan hoor ik dat ook graag.

(En voor de mensen die denken, "waar ken ik die naam nou van?" Ik ben in het grijs verleden moderator geweest van het synthforum. ;) )

Bericht door een moderator:
Welkom terug! :)
Ik ben maar zo vrij geweest je topic te verhuizen...

bedankt Hans. Ik zag al dat er behoorlijk wat forumgedeeltes bij waren gekomen. Het kiezen wordt hierdoor wat lastiger. ;)

@ Hover: hey man. Alles goed?! :okdan:

Is dit al 2 jaar geleden nee toch :confused:
Ben nu ruim 2 jaar lid en kan me je nog goed herinneren....:D

Ach ja welkom terug in elk geval ! :okdan:

Hee hallo!

Enne in 2 jaar is er zat begekomen on eens lekker door te spitten.
Wie weet dat je nog wat zinnigs tegenkomt die je vragen helpen te beantwoorden.

Ik ga ook een heleboel lezen, dat absoluut. Maar 2 jaar threads doorspitten kan erg lang duren. Vandaar de vraag of iemand me iets meer info kan verschaffen over het digitaal muziek maken.

Welkom terug :)

Omdat je alles digitaal wilt hebben is misschien een gewoon mengpaneel een verkeerde keuze, je zou bijvoorbeeld ook zo een mackie control / Tascam FW 1884 / Digidesign digi 002 of misschien wel een of meer van die bcr dingetje van behringer. Sommige van deze apparatjes zijn meteen een geluidskaart.

Origineel geplaatst door DJ41
bedankt Hans. Ik zag al dat er behoorlijk wat forumgedeeltes bij waren gekomen. Het kiezen wordt hierdoor wat lastiger. ;)

@ Hover: hey man. Alles goed?! :okdan:

Alles ok hiero :D

Zo zie je maar weer dat het synthvirus niet zo makkelijk loslaat.

Welkom terug :doei:

Wat ik zou doen in jouw geval?
-Yamaha 01x (28ch-mixer/onboard DSP/16ch-audio-if)
-Korg microKontrol (controller met toetsen/knoppen/schuivers/pads/joystick)
-Enkele leuke kwalitatieve VSTs (maar hier kan ik je niet echt bij helpen)
Ik zou er iig geval niet te veel nemen aangezien dit vaak een serieuze inspiratie-killer kan zijn.
-En zodra je CPU van je PC het niet meer kan trekken wat extra DSPs:
(TC Electronic Powercore (met mLAN?), Clavia G2 Engine, Universal Audio UAD-1, Emu E-DSP)

Succes en vooral veel plezier ermee...

Ik geloof dat de "quote van de dag" topic nog van jouw hand was, die leeft nog steeds :D

--------------------
ontopic:

http://produceren.terratec.net/product.php?pid=3

De Terratec Producer Phase 28 heeft als een van de weinige geluidskaarten 8 outputs en niet gelijk ook 8 inputs. Verder zijn het normale jack aansluitingen, wat ook enorm handig is natuurlijk.

Question 9:

Can the card be cascaded with additional PCI audio systems?

Answer 9:

Yes, the system can be synchronised to additional systems with EWS-Connect facility (EWS88 MT/, MIC, PHASE 88,…) Up to four systems be linked in one PC.

Terratec heeft het wel een stukje beter voor elkaar op het gebied van drivers tegenwoordig, maar ik zou toch wel ff goed gaan spitten op internet voordat je er twee van deze koopt, het is niet zo dat ik hem zelf heb en hem daarom aanbeveel, dus niet blind kopen.

Qua VSTi plugins kan ik je zeker de Legacy Collection van Korg aanraden. Softsamplers zijn tegenwoordig erg goed, welke jij het liefste gebruikt heeft vooral met smaak te maken. Verder zijn er een boel leuke freeware plugins te krijgen.

He goza welkome terug.

Ik kan je wel wat dingen aanraden nl. het volgende:

Spirit 16 sporen mixertje staat er 1 op marktplaats voor 500,-

20287.jpg

Voor de geluidskaart zou ik gaan kijken voor de 2 x een RME Multiface ( http://www.rme-audio.com/english/hdsp/multifa.htm ) DIe kosten bij Feedback 699,- x 2 = 1400,-

Nou is het wel dat je bij deze kaart nog een verbing er bij moet kopen om op je CPU aan te sluiten, kon niet zo snel vinden hoe duur dat kost maar ga maar uit van iets van rond de 250 euro, hijs wel erg goed moet ik zeggen, heb hem zelf ook.

Als dat iets te veel van het goeie is zou je misschien een kunnen kijken voor de
ESI Waveterminal 192 M, deze kost bij Feedback iets van 239 x 2 =480 en dan kun je hem wel meteen aansluiten op je PC.

Hier wat meer info http://www.proaudiomusic.com/software/waveterminal_192m.htm

Monitors kan ik je de Tannoy Reaval (actiev) wel aanraden, heb ze zelf ook en moet zeggen dat ze erg goed zijn. Kosten 600 de set bij feedback als het goed is.

Als je nog geld overhoud zou ik kijken voor een externe revurp zoals de M-One XL of MPX 1, dat doet je zekers goed.

Welkom terug :halleluja

Volgens mij heb je heel wat topics door te spitten als je de draad weer wilt oppakken, want als je alleen een pc hebt en digitaal wilt gaan werken ... damn dat zijn veel mogelijkheden :) Software vs. Hardware, Intern vs. Externe apperatuur, Geintegreerd vs. Losse apperatuur, en alle combinaties hiertussen en dan hebben we nog geen schifting gemaakt in de mogelijkheden qua monitoren en bekabeling e.d.

Zo, dj41, welkom terug in het nest.

Wat je vraag betreft, pc en software heb je al en je wilt digitaal. Wat dacht je van een 01v96 met firewire-optie?

Die Yamaha 01x lijkt me wel wat. qua prijs ook best interessant. Dan hou ik nog genoeg $ over voor een set Mackie HR824's. Die had ik vroeger ook en die klinken echt mega bruut.

Nou voor 500 euro zou ik nooit die mixer kopen :S

Voor 350 zie ik nieuwere exemplaren voorbij komen met betere EQ. Verder is een Spirit (ja ik heb hem zelf ook) niet echt super goed voor hardcore. Hij is warm, en misschien een beetje ongefocused qua sound als je veel dingen gaat combineren. Verder is het oversturen ook niet goed voor Hardcore.

Prima mixer, maar je kunt voor hardcore beter nog een Behringer gebruiken. Mackie is nog wat beter, omdat die clean klinkt maar niet Behringer ;)

Hé, da's lang geleden! :)

Over die mixert, ik denk ook dat het handiger is om digitaal (in de pc dus) te mixen als je toch al geheel digitaal bezig bent.

Origineel geplaatst door DJ41
Die Yamaha 01x lijkt me wel wat. qua prijs ook best interessant.
Dan hou ik nog genoeg $ over voor een set Mackie HR824's.
Die had ik vroeger ook en die klinken echt mega bruut.

Dan hou je nog altijd zo'n dikke 800€ over voor een leuke controller en enkele VSTs...

Back