Opnieuw, maar dan alles digitaal

Origineel geplaatst door r.5
Wat een nonsens :dubbel:

Zodra je digitaal boven de 0dB gaat krijg je distortion/clipping die niet te aanhoren is.
Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Dit ligt id aard van het beestje.

De pre-amps van mijn digitale mixer (01v96) zijn wel analoog en kunnen dus
wel "normaal overstuurd" worden, net zoals met een analoge mixer!

Waarom zou je distortion plugin wel goed klinken en je mix "beter in balans blijven"?
Die zijn toch net zo digitaal als die uit een doorsnee FX unit of uit een digitaal mengpaneel?

Lang niet meer zo gelachen als met deze vooroordelen :D

r.5, je levert commentaar op iemand die waarschijnlijk meer weet over distortion over kicks gooien en hoe de mix in balans te houden met zulke kicks dan wie dan ook op dit forum.

Dit even ter info ;)

Ik heb inderdaad al vanalles uitgeprobeerd wat kicks en oversturen betreft. Alleen altijd analoog gedaan.
Vandaar mijn vraag over wat er nu digitaal allemaal mogelijk is. 8o

Dat van die pre-amps. Ze gaan allemaal kapot als je er teveel signaal in stopt. De duurdere merken kunnen er wel beter tegen. Da's de reden waarom kanaal 1 van mixers nogal wel eens rot kan zijn. (daar is al een paar keer over gepost btw)
Dan kan je makkelijker een preampje ervoor gooien die je helemaal kapot in kan sturen.

En digitale distortion vind bij de huidige mixers niet meer plaats. Dat wordt in de preamp al opgevangen, die komen niet boven een bepaald voltage uit. Echte digitale distortie wil je echt niet horen.

Verschil tussen digitale(normale) en analoge is de verhoudingen van de amplitudes van harmonischen die bij analoger wat natuurlijker klinken. Bij analoge distortion zorgt de beperking van het versterkingscircuit ervoor dat de hoge frequenties gedeeltelijk worden gefilterd.
Kun je zelf makkelijk bekijken als je twee soorten distortion via een frequentie analyser bekijkt.

Maar dan nog hangt het altijd af van of de componenten of de software die gebruikt is hoe de distortion klinkt. En via aangepaste software zou je ook analoge distortion kunnen simuleren. Of digitale distortion nog scheller laten klinken.

Conclusie:
Allebei en kiezen wat je het beste (of in dit geval slechtste) vind klinken.

Ondertussen ben ik er uit. Het wordt een Yamaha 01x, Mackie HR824's en een M Audio Oxygen 8.
Misschien in de toekomst nog een Juno 2 erbij, omdat dat toch de standaard synth is van de muziek die ik maak.
Maar dan moet ik een leuke aanbieding voorbij zien komen met een PG-300, want die Alpha dial...brrrrrr.. da's door een sarcast uitgevonden.

Dus met andere woorden:

31.1.jpg

HR824.jpg

moxygen8xx.jpg

Cubase SX pak ik redelijk snel weer op, ben er al weer een beetje mee aan het stoeien geweest. Het viel me alleen tegen hoeveel VSTi's en VST FX ik kon gebruiken, totdat mijn CPU level het niet meer aankon. Maar dat kan misschien ook te maken hebben met mijn SB Live kaart die er nu in zit. Klopt het dat de Yamaha 01x ervoor zorgt dat mijn CPU flink ontlast wordt? Anders zou ik alle midi-tracks van de VSTi's eerst naar een audio track moeten kopieren inclusief FX.

Mijn PC is een P4 2,7 Ghz met 1 GB aan ram. Zou toch wel wat meer aan moeten kunnen dan 4 VSTi''s met wat effecten, of zie ik dat helemaal verkeerd? (Ik denk zelf dat die SB live ook meespeelt in de slechte prestaties...)

Het pluspuntje is dat ik nu een aantal leuke plug-ins heb gevonden die erg gave vervormingen kunnen geven op bassdrums. Ik sta te popelen om te beginnen weer in ieder geval.

Die 01x en die HR824 zijn volgens mij een zeer goede keuze.

Maar over die Oxygen 8 controller ben ik toch niet zo zeker.
Ga er zeker eerst eens mee spelen om te zien/voelen of
hij niet al te goedkoop en plasticerig aanvoelt. Er is keuze zat tegenwoordig...

Die SB Live heb je binnenkort niet meer nodig omdat je die 01x via Firewire aansluit
op je PC. Maar verwacht niet dat die 01x je CPU zal ontlasten. Dat zal een 0-operatie zijn!
Enerzijds kan je dan wel die interne FX aanroepen maar anderzijds hebben die mLAN drivers
ook wel wat CPU overhead... Ik blijf bij mijn al eerder gepost standpunt:

...En zodra je CPU van je PC het niet meer kan trekken wat extra DSPs:
(TC Electronic Powercore (met mLAN?), Clavia G2 Engine, Universal Audio UAD-1, Emu E-DSP)

Die Mackies ben ik nog een beetje over aan het twijfelen. Misschien dat ik iets goedkopere monitors ga aanschaffen en een Jomox Xbase + Juno 2 erbij neem. Ik ben nu reviews aan het lezen en ook dit geweldige forum aan het doorneuzen natuurlijk.

Een aantal alternatieven zouden zijn:

Alesis Monitor one MK2, nu 189 euro bij feedback.

Fostex PM-1, rond de 400 euro de set.

Yamaha MSP 5, 269 euro per stuk bij Feedback.

Ik ben alleen erg benieuwd hoe deze monitors presteren in het laag. Ze zijn veel goedkoper dan 2 Mackies, wat me weer wat ruimte geeft voor andere spullen qua budget. Mocht er iemand ervaringen hebben met bovenstaande monitors (positief of negatief), dan graag. Ik wil ze gaan gaan gebruiken voor Hardcore muziek.

(Ik zal voor deze vraag een apart topic openen, omdat dit toch wel behoorlijk afwijkt van dit topic.)

edit: Bij nader inzien open ik geen nieuw topic. Ik kan al genoeg in de search vinden

Origineel geplaatst door DJ41
...en een Jomox Xbase + Juno 2 erbij neem.

Wat was de naam van deze thread ook alweer? 8o)

Waarom koop je niet de rack versies ervan
(JomoX Airbase-99 & een Roland MKS-50)

airbase99.jpg

roland_mks50.jpg

en een leuke controller zoals de Korg microKONTROL

lrg_microkontrol.jpg

Een aantal alternatieven zouden zijn:
Alesis Monitor one MK2, nu 189 euro bij feedback.
Fostex PM-1, rond de 400 euro de set.
Yamaha MSP 5, 269 euro per stuk bij Feedback.
[/B]

Die Alesis & die Yamahas klinken idd iets te weinig in het laag.
Je eerste keuze is vaak de beste! Je kent deze monitors ook
al door & door en dat is al minstens even belangrijk... :geslaagd:

Budgetair gezien zou dat toch perfect mogelijk moeten zijn?

01x (1400€) + HR824 (750€) + microKONTROL (350€) = 2500€
Dan heb je nog 500€ over om die 2 bovenstaande synths te kopen.

Als jij mij een SET HR824's kan leveren voor 750 euro, dan neem ik 10 setjes van je af! :luv: Ze zijn nieuw rond de 750 euro per stuk, 2de hands meestal +-1200/1100 per set. Mijn budget is trouwens helaas gedaald naar 2500, maar dat mag de pret niet drukken.

De reden waarom ik de Juno graag wil, is omdat 90% van de geluiden die ik wil hebben daar uit komen. En het ding is meestal vrij goedkoop. De reden dat ik de Jomox Xbase graag wil hebben, is omdat ik geen zin heb om heel de dag bassdrums te gaan zitten samplen.

Mijn budget is dus : 2500 = 1400 yamaha 01x + 1100 mackies of geen Mackies, maar Monitor "X", met Juno 2 + Jomox Xbase.

Je hebt uiteraard wel gelijk wat die Mackies betreft. Ik ben er bekend (en verwend) mee. Alleen moet je het net weer treffen dat iemand ze verkoopt, dat kan soms ook weken/maanden duren.

Origineel geplaatst door DJ41
Als jij mij een SET HR824's kan leveren voor 750 euro, dan neem ik 10 setjes van je af! :luv: Ze zijn nieuw rond de 750 euro per stuk, 2de hands meestal +-1200/1100 per set. Mijn budget is trouwens helaas gedaald naar 2500, maar dat mag de pret niet drukken.

Idd lees het net "Stückpreis". Mijn Duits is blijkbaar niet zo goed als mijn Frans :o:

Voor hardcore kicks heb je volgens mij die JomoX niet nodig hoor. Stomper volstaat en
is bovendien gratis. Trouwens is die MKS-50 geen rack versie van die Juno?
Die 01x vind je ook al 2de hands (999€) hoor. Dus beetje afwachten zou ik zo zeggen...

Ik zie trouwens net op Gearjunkies dat Korg een "Kreative Control Pack"
(met oa Ableton Live Lite enz...) verscheept met die microKONTROL

view_image.php

Ik ga het zo doen: A.s. donderdag ga ik de Alesis Monitor one MKII, de Tapco S8 en de KRK RP 8 beluisteren. Mocht er eentje goed bevallen, dan koop ik die. Mochten ze allemaal tegenvallen ,dan ga ik toch Mackies halen.

Dit lijkt me de beste oplossing.

Hoi, ik lees dit met enige alles met enige aandacht. Stel ik wil dit ook toepassen, bv een portable studio krijgen.
Hoe zou ik dat kunnen doen?>> Met betrekking op geluidsopwekkers?

Dan moet ik toch wel denken aan zo'n TC Powercore ofzo om de kwaliteit van een virus of Q te krijgen of niet?
En dan een clavia G2 als controller?

En dan voor de rest? zou het daar mee lukken? en laptop natuurlijk....

Ola Dennis,

Tip van mij: Laat die JOMOX lekker staan...

Kijk eens naar de plugin van E-Phonic, is een drumsynth die ik ook gebruik voor de bassdrum...

Alle bassdrum's kan je hier mee maken, lange decays en harde attacks geen probleem!
Het enige verschil met jou, is dat ik 'm in een analoge tafel nog een beetje overstuur. Misschien klinkt ie digitaal ook errug goed.

Heb zelf ook de JOMOX gehad, tof ding, goede sound, maar deze plugin klinkt echt beter!
De hihats enzo haal ik overigens niet uit die plugin. Dus daar geen ik geen oordeel over.

Gr Henri

Origineel geplaatst door Alex Omega
Dan moet ik toch wel denken aan zo'n TC Powercore ofzo om de kwaliteit van een virus of Q te krijgen of niet? En dan een clavia G2 als controller?

Er bestaat zelfs een Virus plugin voor de TC PowerCore

viruspowercore_400.jpg

en zelfs een TC PowerCore Compact:
PoCo_Compact_Persp_small.jpg

Een Clavia G2 als controller :confused: Beetje duur hoor...

ik woon ook in nieuwerkerk a/d ijssel.

misschien kunnen we een keer ff ophooken. altijd leuk om ff te kijken toch?
misschien ken ik je wel van gezicht.
ik heb alles digitaal... bunch of VST's / laptop.

je bent welkom.
PM me ff als je interesse hebt.

Origineel geplaatst door MULDER MAN
ik woon ook in nieuwerkerk a/d ijssel.

misschien kunnen we een keer ff ophooken. altijd leuk om ff te kijken toch?
misschien ken ik je wel van gezicht.
ik heb alles digitaal... bunch of VST's / laptop.

je bent welkom.
PM me ff als je interesse hebt.

Hola, lijkt me gezellig. Eerst moet ik even het een en ander aanschaffen. Anders is er niet genoeg speelgoed om mee te spelen. ;)

Een Clavia G2 als controller :confused: Beetje duur hoor...

Nee, niet alleen als controller natuurlijk maar als nog meer dsp! en de mogelijkheden qua geluidsynthese...
Deze bak spreekt mij erg aan...wat meer budget zou een remote van novation zijn maar dan geen modulaire synth.

Dus ik dacht aan een combi alles soft en dan 1 hardware synth....ik ben hardop aan het denken hoor....misschien is een
g2 engine dan wel beter hoewel je dan niet die handige lcdtjes hebt...

Maar misschien is een dat niet nodig met die Virus plug en er is volgens mij ook een Waldorf Q plug....

Al de Nord Modular G1 overwogen?

Het is niet omdat er een nieuwere versie uit is,
dat die vorige plotseling ruk zou klinken :D

Back