Dilemma: Microfoon!

J2DaKizzy

Bedorven lid
Ik ben van plan een microfoon te kopen om raps op te nemen.
Ik had een bedrag in gedachte van ongeveer 150 Euro voor
de microfoon alleen. (Zonder mixer en Fantom-voeding)

Ik wil dit opnemen in mijn kamertje. Deze is echter niet groot.. (qua akoestiek?! 8o))
-> en waar moet ik op letten om de akoestiek te optimaliseren?!!

Na wat navraag bij vrienden ben ik gekomen tot
de Studio Projects B1 of de Samson CL7...
Heeft iemand wellicht ervaring met deze mics
Of kunnen jullie mij wellicht een andere mic adviseren.

Mocht het nodig zijn om bij het adviseren van een goede mic
een indruk te krijgen van mijn stem, verwijs ik jullie naar
een thread die ik eerder op dit board gepost heb..

Klik hier om deze thread te bezoeken

Goede feedback zou ik erg op prijs stellen :halleluja

GreetZ JK47 :maffia:

Gewoon een Shure SM58 , wordt ook altijd voor live gebruikt als bijna standaard zangmicrofoon....:

Attachments

• sm58-big.jpeg
    sm58-big.jpeg
    25,4 KB · Bekeken: 89
Ja eeeh

Raps neem je op met de microfoon vlakbij tot tegen je mond, dus akoestiek maakt geen zak uit, tenzij je misschien in een badkamer staat...

OK...
En hoeveel kost dit beest?!

En heb je ervaring met een van de mics die ik voorstelde?!
Of iemand anders misschien?! :D

Hallo,

Raps neem je dus NIET op met een microfoon vlak bij je mond. Dat zie je altijd in videoclips e.d.. Dat is alleen maar omdat het "stoer" staat. Maar in de studio staan al die gasten netjes een halve meter van hun microfoon vandaan. En staan ze zo stil mogelijk om volume schommelingen te voorkomen.

Een sm58 is inderdaad een standaard microfoon voor live situaties, maar dat is voor een groot deel omdat je die microfoons amper kapot kan krijgen. Een condensator microfoon is kapot als je hem laat vallen. Maar een sm58 klinkt ronduit bagger. Vergelijk een sm58 maar eens met een goedkopere condensator microfoon in de winkel. Dan zal ook jij niet meer begrijpen waarom die sm58's uberhaubt nog verkocht worden.

Die microons die je voor stelde zijn prima. Ik zelf zou een voorkeur hebben voor de Studio Projects, maar ik heb de Samson nooit gehoord. De Studio Project wel..en ik was er wel van gecharmeerd. Verder zijn er nog merken zoals Rode, Audio Technica en AKG die hun sporen allang hebben verdiend in de microfoon industrie.

De keuze welke microfoon je neemt zou ik baseren op een luistertest in de winkel. Akg, Sennheiser, Audio Technica, Rode, Studio Projects, Samson, enz hebben allemaal goede microfoons voor een goede prijs. Dus ik zou zeggen, kies de microfoon die je het mooist vindt klinken.

Succes met uitzoeken.

Studio Projects b1 nemen, ik gebruik hem zelf ook voor raps, erg stil, erg heldere mic, goed geluid! als ik opneem voeg ik vaak alleen ng klein beetje compressie en EQ toe, en mensen geven me altijd postief commentaar over mn opnames...zorg voor een goede preamp IPV een mixer en een goede geluidskaart en je hebt een erg dope setup!

Origineel geplaatst door Christov
zorg voor een goede preamp IPV een mixer en een goede geluidskaart en je hebt een erg dope setup!

Wat is een preamp en hoeveel kost deze?
Welke kun je mij aanbevelen?!

En welke geluidskaart beveel je aan?!

Ik ben zelf er te spreken over de oude Telefunken/Siemens preamps. Soms kom je deze preamps tegen op internet...niet vaak. Maar als je ze te koop ziet staan kan ik je maar 1 ding zeggen: KOPEN.

Verder zijner natuurlijk mooie spullen nieuw in de winkel te koop. Bijvoorbeeld de Focusrite Voicemaster. Deze is heel clean en heeft een compressor, EQ en de-esser aan boord.
Er zijn nog veel meer goede merken, maar ik ken die niet allemaal.

Bij Feedback heb je een Superlux Condens mic voor maar 20 euro daarbij koop je een MIc100 amp van behringer zit je op nog geen 70 euro. Heb ik ook gedaan, kwaliteit is goed :)
Klinkt lekker grimey

Ik heb een Samson Q1 gekocht, erg helder en prima voor zang. Lekker simpel, hier staat meer.

Een betere prijs/prestatie kon ik niet vinden. Hij is erg robuust (dus niet meteen defect als hij valt), en kan hard geluid hebben, eigenschappen die je meestal alleen bij dynamische broertjes ziet.

In Duitsland kun je hem hier bestellen voor EUR 69!

Ik zeg: koopje! Eet wel spookvoeding uit je mixer. Voor keukenprinsen dus :W !

Phantom...

Phantom...

Ik had altijd gedacht dat met een condensatormicrofoon (ik gebruik dus wél gewoon een SM58) je geen pre-amp nodig hebt als je de Phantom-voeding van je mixer gebruikt. Klopt dit niet dan? En omgedraaid, als je een pre-amp hebt, dat je de phantom-voeding kan/moet uitschakelen?

Wesko, wat bedoel je met "voor keukenprinsen"?

Origineel geplaatst door wesko
Ik zeg: koopje! Eet wel spookvoeding uit je mixer. Voor keukenprinsen dus :W !

Re: Phantom...

Origineel geplaatst door pjeut
Ik had altijd gedacht dat met een condensatormicrofoon (ik gebruik dus wél gewoon een SM58) je geen pre-amp nodig hebt als je de Phantom-voeding van je mixer gebruikt. Klopt dit niet dan? En omgedraaid, als je een pre-amp hebt, dat je de phantom-voeding kan/moet uitschakelen?

Als je een condensator mic gebruikt, dan heb je altijd een preamp nodig met phantom voeding... in het geval dat je je mixer hiervoor gebruikt,functioneert je mixer dus als pre-amp en verzorgt je mixer de mic van phantoom voeding.
Bij een condensator mic moet je altijd de phantoom voeding inschakelen omdat de mic nu eenmaal een hoger voltage verbruikt, bij sommige speciale mics zoals de Solid Tube van Akg zit er zelfs een apparte voedings unit bij, omdat de tube zelf andere voltage's nodig heeft.

Om nog even terug te komen op de vraag van de topicstarter : de studio projects is een goed alternatief voor een betaalbare goed klinkende condensator microfoon,de samson kan ik nix zinnings over zeggen,Kijk ook eens naar de Behringer B1, dit is ook een goed klinkende zeer betaalbare mic... (ik gebruik em graag,en het resultaat van de opname's is goed.)

Verder kan ik je aanraden naar de winkel te gaan en daar een stuk of wat mics te proberen, om te kijken welke in de buurt komt van wat jij verwacht van een goede condensator mic....

succes!!

Haak ik ff aan met mijn vraag:

iemand ervaring met kop-microfoons (noem ik ze maar) voor live. Lekker handjes vrij om aan knoppen te draaien lmz. Kan iemand mij iets vertellen over de prijs/kwaliteit verhouding.. Of misschien een paar modellen voorstellen waar ik echt eens naar moet luisteren. alvast bedankt

Ik zelf heb een AKG C3000B ... een beetje buiten je prijsklasse, dus daar zul je niet veel aan hebben. Maar ik gebruik daarbij als pre-amp/phantompower-geval de Berhinger Sharc DSP110.
Kostte me een 30,- volgens mij. Had ik besteld in Duitsland...

Re: Re: Phantom...

Re: Re: Phantom...

Origineel geplaatst door d.j.conflict
Behringer B1, dit is ook een goed klinkende zeer betaalbare mic... (ik gebruik em graag,en het resultaat van de opname's is goed.)

kheb niet zo'n erg goede dingen gehoord over de Behringer B1...?
(als die in vergelijking wordt gesteld met de Studio Projects)

Origineel geplaatst door d.j.conflict Verder kan ik je aanraden naar de winkel te gaan en daar een stuk of wat mics te proberen, om te kijken welke in de buurt komt van wat jij verwacht van een goede condensator mic....

Probleem is dat er geen geweldig goede muziekwinkels hier in de buurt zijn... :confused:

Origineel geplaatst door pjeut
Grapje. Mixer, voeding. Associatiedwang. Zijn geen pillen voor.

Goede feedback zou ik erg op prijs stellen

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
We hebben het over microfoons toch? :confused:

Hehehehe... goeie grap! 8o)

Back