Monofone Synths bespelen

Aaron

Stamgast
Hallo allemaal,

Ik vroeg me dat af of jullie dat nou ook hebben bij het bespelen van je monofone synth.
Dat heb toch niet meevalt, dat heb ik dus met de minimoog, zoals ik ook al in een review las:
"Het dwingt je op een bepaalde manier te spelen"

Tja...

Echt prettig vind ik het niet, met name omdat je de toets dus volledig los moet laten anders houdt die in op de volgende noot. Speel je legato dan klapt het filter helemaal dicht op een gegeven moment..

Hebben jullie dit ook, heeft iemand misschien een tip/truukje voor het bespelen van monofone synths?

Ik hoor het graag! :)

Groeten,

Aaron

Nooit echt last mee eigenlijk. Het is een andere manier van spelen ja, maar da's gewoon wennen. Bij sommige synths kun je de prioriteit instellen: last note: highest/lowest. En ook een retrigger optie kan erg handig zijn. Misschien moet je daar es wat mee uit gaan proberen?

das met va's wel zo
maar met oude mono's niet...
ik had er ook last van met m'n siel mono :)

Origineel geplaatst door Aaron
Volgens mij heeft de mini dat niet...
Nee da's waar, die dingen zitten meestal alleen op va'tjes.

Misschien bruikbaar: stel je release hoog in. Dan hoef je je er niet druk over te maken dat je de noot tot de volgende moet vasthouden en een brij wordt het desondanks toch niet door de monofonie. Lange noten hoef je ook niet vast te houden, zodat je met je speelhand bijvoorbeeld aan de modwheels kunt draaien. En wil je aan net einde toch een korte noot, dan snel een handmatige fade van je geluid maken (met je speelhand aan de volumeknop of de release).

< this trick (c) Mark Kelly > ;)

ARPjes hebben dat niet. (behalve als je de AR gebruikt ipv de ADSR) Ze hebben een 'muliple triggering' op de ADSR zitten. DWZ bij iedere aanslag wordt de ADSR overnieuw getriggerd. ARP gebruikt dan ook een gate en een trigger. De meeste anderen alleen een gate of een triggercircuit dat reageerd op nieuwe CV spanningen.

De Roland SH-101 kun je ook zo instellen dat de ADSR reageert op: Gate, gate+trigger of LFO als trigger.

Ik vind het juist prettig spelen. Zeker ook bij mijn Mono/Poly (in mono stand dan).
Gewoon kwestie van voldoende volume en filter middels adsr, een beetje portamento en spelen maar.
je kunt er juist hele snelle truukjes mee uithalen door 1 toon te laten liggen en er andere "omheen" te spelen. ;)

Hetgeen wat je als nadeel beschouwd, is de triggering methode. Is deze 'single', dan duidt dit erop dat een trigger gestart wordt iedere keer als iedere toets losgelaten is en dan een nieuwe ingdrukt wordt. Speel je inderdaad legato, dan wordt een tweede toets ingedrukt nog voor de eerste losgelaten is en dan wordt de filterenvelope niet getriggerd. Op sommige synths kan je kiezen tussen single of multi triggering.
Bij multitriggering zal je filterenvelope zowiezo getriggerd worden, of je nu legato speelt of niet.

:doei:

Het is idd zo dat je met een mono-synth anders moet spelen dan met een poly synth. Ik speel zelf graag accoorden of de melodie extra, maar dan een octaaf lager. Dat kan niet, maar je wordt wel gedwongen er creatief mee om te gaan, wat leid tot erg leuke resultaten.

Even ter info, mijn monosynth is een korg Prophecy.

Re: Monofone Synths bespelen

Origineel geplaatst door Aaron
heeft iemand misschien een tip/truukje voor het bespelen van monofone synths?

Oefenen. Een instrument bespelen vereist enthousiasme en doorzettingsvermogen. En vooral veel oefenen. :geslaagd:

tip;
zet er een midi interface b.v. van doepfer op of laat er een inbouwen (oude minimoogs hebben 1,2 volt per octaaf!). dan kun je hem bespelen met single of retrigger( via een ander toetsenbord natuurlijk) en hij is ook nog eens stemvaster en meer te gebruiken met sequensers/computer.
ook zou je de minimoog bij een goede reperateur analoog kunnen laten modificeren , er wordt dan een printje ingebouwd waarna hij wel retriggert naar keuze. is voor zover ik me herinner niet zo'n moeilijke operatie.
er zijn ook monofone analoge waar je de triggervorm bij kunt kiezen b.v. de multimoog. speelt inderdaad fijner vindt ik.:kimono:

Ik vind op een monofone synth spelen, of op een VA met unison juist lekker om te spelen. Je kunt er zoiezo sneller op spelen, dus last heb ik er niet van. Je moet er heel ff aan wennen, en dan kun je best wel virtuose toeren uithalen zoals die toetsenist van ELP op z'n moog modular system.

:confused: als het filter 'dichtvalt' als je legato speelt, kan je ook de sustain van het filter omhoog gooien.

Of idd de release van vcA & vcF zo ver mogelijk dichtgooien kan ook helpen.

Fijn hè, die trigger optie op de monopoly :)

Wat ook misschien helpt en ook erg leuk is als het kan op je synth, is de envelope van de filter negatief zetten en ff met
de envelope spelen tot je weer een scherpe attack hebt. (beetje met attack en release 'rommelen')
Op een gegeven moment komt het filter weer terug omhoog terwijl je speelt

Ik vind juist altijd dat die haperingen bij het bespelen van een mono synth er echt zo'n mooi retro tintje aan geven. Als sommige noten wegvallen, dan hoor je juist dat het echt een oude monosynth is.....
Maarja als je echt beethoven ofzo op je monosynth wil spelen is het natuurlijk wel irritant8)

Origineel geplaatst door Sander02

Of idd de release van vcA & vcF zo ver mogelijk dichtgooien kan ook helpen.

B]

hmm, dat moet natuurlijk zover als nodig opengooien zijn :o:

:) Helpt ook al als je de decay functie uitzet op de Minimoog.
Volgens mij hebben die bekende Minimoog jongens als Keith Emerson dus EN Rick Wakeman alleen op die manier die vloeiende solo's kunnen krijgen. Dat zie je dan ook in die patches van hun leadsolo sounds.

Back