Yamaha CS6XR vs. Korg Triton Rack

Cubik_Planet

Knoppofiel
Nou dit gaat waarschijnlijk weer enige discussies losmaken...... maar goed ik ga het gewoon proberen....

Ik wil een nieuwe sound module gaan kopen en twijvel een beetje tussen de CS6XR en de Triton Rack versie..... en ja waarom de twijvel????? De Korg is zeker een EUR 1000,00 meer dan de CS6XR, en krijg je ook natuurlijk wat meer voor terug..... dus waarom koop ik niet gewoon de beste van die twee en ga ik voor de Korg???? (moet ik wel weer langer doorsparen) ;{

You tell me...... wat ik dus eigenlijk wil is een paar antwoorden wat ik wat mee kan..... kortom waarom moet ik voor de Korg gaan een waarom voor de Yamaha!!!

Thnx guys....and don't make it to hard on me... I'm only a rookie ;)

Cubik Planet........

Redelijk simpel: de korg is veel meer een allroundbak: kan je alle stijlen mee aan, de cs6x is specifiek dancegericht. Cs6x is enorm uitgebreid qua klankopwekking en modulatiemogelijkheden en je kan er veel bruikbaars uithalen, maar klinkt mijns insziens minder vet dan zeg maar een nordlead of microwave (maar ja. welke doet dat wel). Cs6x en triton kunnen ongeveer evenveel, maar triton is braver.
De cs6x is naar mijn mening een beetje onderschat.

De cs6x is naar mijn mening een beetje onderschat.

vindt je het gek, als je een performer als G-Spott op tv nep ziet spelen (en uit zijn dak ziet gaan) op die bak met daarbovenop een MC505 !?!. Dan krijg ik altijd hetzelfde gevoel: wat een :[> bak!

sorry moest er ff uit.

De vergelijking tussen deze twee is door de prijs inderdaad al redelijk scheef.

Dan zou ik de Triton eerder tegen de Motif (of oudere EX5) zetten wat dat betreft. Maar de Motif is er (nog) niet in rack formaat.

Maar Triton rack en CS6xr zijn beide uitbreidbaar wat dat betreft. En dan MOSS vs AN of DX vs PCM. :)
En die uitbreidingen zijn nou meestal net de dure dingen die je er eigenlijk wel moet bijtellen, want met een kale bak blijf je toch altijd die uitbreidingen missen. (omdat je weet dat het kan)

Als het budget je toelaat is uiteraard de Triton Rack gewoon dé keuze. Maarrrr..... als je toch van de Yamaha sound houd is misschien een tweedehands EX5r ook wel interessant, zeker voor de huidige prijzen. (en dat vind ik nou de best klinkende synth op het moment) En dan komt de XV5050 ook wel in beeld omdat die wat dat betreft wel past bij die groep.

Thnxx guys so far..... lijkt er dus toch op dat ik voor de Triton moet gaan.. had ik wel verwacht....

Ik denk overigens wel dat de CS6X een beetje ondergewardeerd is.....ik heb de key versie gespeelt in de shop en klonk toch wel errug lekker....

Voornamelijk wil ik (wat ik dan ook koop) de synth voor dance gaan gebruiken.... dus wie weet moet ik dan toch voor de CS6X gaan of krijg ik dan spijt??

Heeft de Triton geen ingebouwde sampler, of zit dit alleen op de keyboard versie??? En is de sampler de moeite waard of moet je die gewoon vergeten?

Cubik Planet

Sampler zit volgens mij ook gewoon op de rackversie, weet alleen niet zeker, maar moet toch wel, want zoveel goedkoper is de rackversie niet. :)

Cs6x heeft zo'n phrase sampler... bwa beter echte sampler nemen, is een beetje voor erbij. Met de cs6x ga je zeker geen miskoop doen, wees gerust. Als je hem al goed vindt klinken, dan zeker, want je kan heel veel gaan bewerken. Veel realtime bediening voor live, midicontrollers... Voor dance is cs6x beste denk ik...

Origineel geplaatst door nick nova
... Voor dance is cs6x beste denk ik...

Daar ben ik het dus niet mee eens omdat de CS6x een middenklasser is en de Triton een vlaggenschip. En er qua geluid wel veel verschil is maar de Triton écht veel meer toeters en bellen heeft. En de Triton ook erg vaak door allerlei diverse bands on stage gebruikt word. Het is dan ook een allround synth die zeker de taak van dance bak zeker aan kan.
En dat uit de mond van iemand die erg gecharmeerd is van Yamaha synths (niet de Yamaha support).

En als je die CS6x al eens geprobeerd heb moet je dat ook zeker met de Triton even kijken of het jouw ding is. Want het zelf horen spelen is dus wel het allerbelangrijkste wat je moet doen voordat je ook maar denkt om je zuurverdiende/gespaarde eurocentjes d'r aan te spenderen. ;)

Gewoon ter aanvulling

Gewoon ter aanvulling

Persoonlijk zou ik zowel de CS6XR als de Triton Rack links laten liggen en direkt gaan voor een XV-3080 of XV-5080 of waarom niet, een JV-1080/2080. Maar ja, ik maak dan ook geen dancemuziek.

:doei:

Re: Gewoon ter aanvulling

Origineel geplaatst door Hover

Persoonlijk zou ik zowel de CS6XR als de Triton Rack links laten liggen en direkt gaan voor een XV-3080 of XV-5080 of waarom niet, een JV-1080/2080. Maar ja, ik maak dan ook geen dancemuziek.

:doei:

Ik heb ook aan die bakken zitten denken, klinkt ook wel goed, maar niet vet genoeg voor mijn gevoel..... vind het mooie bakken maar wel errug braaf klinken....

Ik ga binnenkort ff snel met de Triton Rack spelen..... kijken of ik het die Euros waard ga vinden.......

Cubik Planet...

Origineel geplaatst door Hover

Snap ik niet hoor, een XV of (nog beter) een JV? In de XV zitten de JV patches en klinkt stukken beter. (hij is dan ook de opvolger) Of bedoelde je wat anders dan je gepost had. ;)

Maar (kijk maar naar m'n sig) de XV's zijn beesten van synths. En net zo als de Triton allround. En met een Dance uitbreiding (de SRX versie niet de JV) moet je zeker lekker dance kunnen maken.
Maar als je al besloten hebt voor een goede master synth dan is een XV5050 een hele goede module om je synthverzameling uit te breiden. Qua prijs prestatie is het gewoon een van de meest interessante modules op het moment.

Re: Re: Gewoon ter aanvulling

Re: Re: Gewoon ter aanvulling

Origineel geplaatst door fuse

Snap ik niet hoor, een XV of (nog beter) een JV? In de XV zitten de JV patches en klinkt stukken beter. (hij is dan ook de opvolger) Of bedoelde je wat anders dan je gepost had. ;)

De volgorde was niet zoiets als beter, best maar eerder gericht op de prijs die je nu voor die dingen betaald. De XV's zijn nieuw maar de JV's zijn tegenwoordig heel wat goedkoper geworden en het blijven idd goeie bakken.

Ook de XV-5050 is zeker interessant gezien de prijs.

cs6r is uitbreidbaar met een echte nieuwe synth..an1x, dx7 op een printplaat...al die andere (korg, roland) enkel met extra ROM...ik vind persoonlijk een cs met AN bord veel interessanter dan een met standaard ROM klankjes aangevulde synth..maar ja, smaken verschillen..gelukkig maar

Svenn, zegt de afkorting MOSS je iets?

ok..maar het merendeel van de andere synths gebruiken enkel ROM als uitbreiding..

Met de Triton kun je echt supervette shit maken!!!
Als je hem gaat proberen zorg dan dat je niet de hele tijd met presets gaat kutten want vergeleken met de sounds die je zelf kan maken zuigen deze gewoon!!
dus:
lekker in de user programmas gaan zitten klooten, fx toevoegen en freaken maar.
btw volgens mij zit er op de rack geen touchscreen, maar als je er nog nooit mee gewerkt heb mis je het ook niet.
Ik zou niet zonder kunnen;)

Back