Welke synth heeft het meest karakteristieke eigen geluid?

PS. Ooit is er hier op synthforum, ik denk ergens 2008/2009 een soort van elektronisch/akoestisch instrument ter sprake gekomen, uit de jaren 1930 of zo(ben niet exact zeker, met YT filmpjes) en die vond ik enorm karakteristiek (het leek op een piano/orgel qua uiterlijk maar was dit zeker niet). Nooit zoiets gehoord en nog steeds niet. Zeer duister en enorm veel karakter. Ik ken de naam niet meer van het instrument maar wat ik er mij nog kan van herinneren is dat het een combinatie is van elektronisch en akoestisch. Zeer indrukwekkend qua sound en zeker uniek. De geluiden zijn nogal vrij "creepy" maar vol karakter. En het was polyfonisch.

Bij deze wil ik zeggen dat die met stip op nummer 1 staat qua "karakter" en sfeer.

Ik heb hem even voor je opgezocht, Jij bedoelt de novachord uit 1938, http://www.discretesynthesizers.com/nova/intro.htm
Die vergeet ik inderdaad ook nooit meer, wauw.

De synthforum draad van toen

https://www.synthforum.nl/forum/synt...ight=novachord

Laatst gewijzigd:
@ flyweight

Mijn vraag was niets meer of minder dan een aanzetje voor een leuk topic waarin nu veel interessante "iconische" synth's langskomen. Daar luister ik dan m.b.v. YouTube weer naar, en zo steek ik veel op over wat er op dit gebied te koop ik. Mijn vraag heeft dus het gewenste effect, en dat vind ik nu ook het belangrijkste. Ik ben de leeftijd inmiddels gepasseerd waarin ik nog graag discussieerde om maar te kunnen discussiëren.

:beard: Zoek niet te veel achter mijn topic-vraag. ;)

zeer leuk topic en zo zie je inderdaad de meest iconische synth’s langskomen

De synth die ik er wil aan toevoegen is de monomachine al is het maar alleen vr zijn SID chip die hier al vermeld werd.:D

Ik hou niet zo van het uitroepen van een nummer 1, maar deze behoort inderdaad tot de top-categorie! Dank voor de tips.

Maakte de fabrikant van de novachord niet ook nog een àdditieve synthesizer met een vrij karakteristiek geluid?

Of het geluid ook herkenbaar is weet ik niet, mij is dat niet gelukt. Hoe hoor je of het een Buchla Music Easel is of een andere modulaire synthesizer? Misschien weet iemand een video waarop je karakteristieke geluiden van een Buchla Music Easel hoort?
Het is zeker een herkenbaar geluid, maar hij is uiteraard dusdanig flexibel dat hij niet eenzijdig klinkt. Wat de Buchla benadering anders maakt is het gebruik van Lowpass Gates (LPG) ipv filters en VCA's. LPG's hebben een wat natuurlijkere klank, bij gebrek aan een beter woord. Buchla georiënteerde modules zijn ook populair, bv Make Noise hangt meer die filosofie van LPG's aan, dus dat zul je misschien ook wel vaker in modular video's horen. Maar stop er Moog georiënteerde modules in en je hebt iets dat als een Moog klinkt. Dus dé "modular sound" is er niet, het zijn allemaal keuzes van mensen die bepalen hoe hun rack klinkt. De 1 houdt meer van vintage Moog, de ander van modern sample-based. Zo veel mensen, zo veel racks, zo veel verschil.

Dit zijn een paar albums die vrijwel volledig alleen met een Buchla Music Easel gemaakt zijn:

Dark Sparkler - Year one
https://darksparkler.bandcamp.com/album/year-one

Donnacha Costello - Love from dust

Alessandro Cortini - Forse 1

Alessandro Cortini - Forse 2

Alessandro Cortini - Forse 3

Zijn er gratis VST-emulaties van de DX-7 en van de Novachord? Ik heb al Dexed.

Het is zeker een herkenbaar geluid, maar hij is uiteraard dusdanig flexibel dat hij niet eenzijdig klinkt. Wat de Buchla benadering anders maakt is het gebruik van Lowpass Gates (LPG) ipv filters en VCA's. LPG's hebben een wat natuurlijkere klank, bij gebrek aan een beter woord. Buchla georiënteerde modules zijn ook populair, bv Make Noise hangt meer die filosofie van LPG's aan, dus dat zul je misschien ook wel vaker in modular video's horen. Maar stop er Moog georiënteerde modules in en je hebt iets dat als een Moog klinkt. Dus dé "modular sound" is er niet, het zijn allemaal keuzes van mensen die bepalen hoe hun rack klinkt. De 1 houdt meer van vintage Moog, de ander van modern sample-based. Zo veel mensen, zo veel racks, zo veel verschil.

Dit zijn een paar albums die vrijwel volledig alleen met een Buchla Music Easel gemaakt zijn:

Dark Sparkler - Year one
https://darksparkler.bandcamp.com/album/year-one

Donnacha Costello - Love from dust

Alessandro Cortini - Forse 1

Alessandro Cortini - Forse 2

Alessandro Cortini - Forse 3

Dank! Het klinkt mij als "subtieler" dan Moog in de oren. In de loop van de tijd zal ik het verschil wel leren herkennen.

Back