Verdroogde bladeren en spetterend water

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Zijn de respectieve geluiden van ritselende verdroogde bladeren en van een spetterend waterstraaltje te onderscheiden?

Ja.

Ik hoorde pas het ritselende geluid van over straat waaiende verdroogde bladeren en toen viel me op dat dat sterk op het geluid van een spetterend waterstraaltje leek. Vandaar mijn vraag.

Doet me denken aan die radiowedstrijden waaar men een geluid los van de context laat horen, en de luisteraar moet raden wat het is ;)
Sowieso als je de context wegneemt, blijven er enkel maar frequentiespectra over om te vergelijken.

Om één of andere reden moest ik denken aan de bekende koan "wat is het geluid van één klappende hand" toen ik de eerste post van het draadje las. ;)

Ja - ik was wel tevreden over die titel. De tegenstelling heeft iets poëtisch...

Om bij de vraag te blijven, het zou interessant zijn om te kijken hoe het frequentiespectrum van zulke geluiden eruit ziet. Kan zijn dat dit anders is op frequenties boven het bereik van het menselijke oor, een kat zal hier misschien wel een groter verschil in horen.

We hadden vroeger een kat die wist dat ze niet op de tafel mocht (ze had genoeg andere plekken om te liggen), dat deed ze dan ook niet. Behalve als je op tafel met iets bezig was dat een ritselend geluid maakt, bv. met papier een kadootje inpakken oid. Ze hoorde dat al van veraf en sprong altijd op de tafel, het was kennelijk een erg aantrekkelijk geluid. Mijn theorie is dat zo'n geluid voor een kat luider en helderder klinkt dan voor ons, omdat het geluid ook frequenties heeft met een vrij hoog volume die wij niet kunnen horen?

Ik hoorde pas het ritselende geluid van over straat waaiende verdroogde bladeren en toen viel me op dat dat sterk op het geluid van een spetterend waterstraaltje leek. Vandaar mijn vraag.

Je bedoelt dat je dacht een waterstraaltje te horen maar dat het verdroogde bladeren bleken te zijn?

Nee hoor - ik zag en hoorde verdroogde bladeren die al ritselend over straat waaiden, en toen bedacht ik mij ineens dat een spetterend waterstraaltje niet veel anders klinkt.

Kan ook met de hittegolf van het moment te maken hebben... ;)

Zou er geen overeenkomst zijn omdat het allemaal min of meer 'white noise' achtige geluiden zijn?

Zo kan de wind door de bomen, een waterval of een snelweg op afstand ook min of meer hetzelfde klinken.

Gisteravond viel me nog een geluid op dat lijkt op iets anders. Het naderende onweer in de verte maakte een geluid dat erg leek om die van een Kliko, rollend over het trottoir. Voor even tenminste, daarna ging het geluid over in gedonder.

Back