Wat is je grootste 'producing' ontdekking van 2020?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

2020 loopt op zijn eind. Gelukkig hebben we een hoop tijd gehad om binnen te musiceren :D Nu vroeg ik me af: wat is je grootste 'producing' ontdekking van 2020? Dat mag van alles zijn, een VST, een techniek, een synth. Dat vind ik altijd inspirerend om te horen.

Ik ben benieuwd naar jullie ontdekkingen.

P.S. Mijn beste ontdekking was gratis: luisteren! Ik heb het afgelopen jaar heel veel naar professionele tracks geluisterd. En heb mezelf daardoor enorm verbeterd. Gewoon luisteren en regelmatig namaken. Wat gebeurt er, hoe steekt het in elkaar en waarom werkt het? Dat had ik serieus 10 jaar eerder moeten doen :P

Pfoe, heel 2020 was een ontdekkingsreis voor mij. Oktober 2019 begon ik met een kleine Volca, sinds januari dit jaar ben ik steeds fanatieker geworden. Ik heb onder andere geleerd:
- Hoe ik een DAW moet gebruiken
- Welke plugins er zijn, hoe ik ze goed kan gebruiken - Hoe mijn workflow soepel is - Dat ik een grote liefde heb voor overdrive/distortion pedalen
- Dat ik een grote liefde heb voor reverb/delay/flanger plugins - Dat een eigen release een haalbare kaart is
- Dat ik wil kijken hoe ver ik kan komen wat betreft muziek

​​​​​​ik vergeet nog van alles, maar het moet wel leesbaar blijven :D

Hoe maak ik 2021 dan interessant? Nou, onder meer zo:
- Releases proberen te realiseren in drie verschillende (sub)stijlen
- Mogelijk meer verdiepen in synthese (hoewel het mij niet heel erg interesseert). Hoop op die manier gerichter geluiden te kunnen creëren, nu is het veel experimenteren tot ik iets vind wat ik tof vind
- Mogelijk oefenen met muziek theorie en het daadwerkelijk spelen van toetsen. Nu doe ik alles met arpeggiators/sequencing (wat past binnen techno), maar zou m'n horizon graag verbreden. Kanttekening: Hiervoor kocht ik ook een Blofeld Keys. Die heb ik nu ruim een half jaar maar de keys nog nauwelijks aangeraakt :P

De Nord Wave (1). Ik heb dit jaar maar weinig muziek gemaakt. Studio moet ik nog opbouwen, maar de Nord Wave had ik aangeschaft en wat is dat voor mij een inspirerende synth, waaraan nog heel veel te ontdekken valt.

Uhhh ff denken.
vermoedelijk live dub mixen met send en returns...
en wat ik nog nooit deed: andere workflow... spoor per spoor opnemen, waarvan een deel “live” als “geen midi noten”

recent zag ik een interview van daf waar ze vertellen aan alle regels hun laars te
vegen. Zoals tunen enz.
Dat ga ik in 2021 ook wat doen zonder me ervoor te schamen.

Recht daar tegenover het onrealistisch voornemen de kordbot eens te leren. Deed er nog he le maal niks mee.

Soms droom ik om alle poly buiten te zetten en enkel te focussen op monosynths. Dat kan ik nog net vatten

Das makkelijk, de Uli Clone Wars. Heeft me zowaar weer aan GAS geholpen dit jaar.

oe moeilik, erg veel eigenlik, een jaar geweest, langer, van eksperimenteren, verschillende synthese vormen, etc. meer in technieken duiken, meer begrijpen hoe iets werkt, en dat lekker loslaten, je hebt de basis wel nodig, om een synth of effekt te gebruiken.

toch wellicht niet moeilik; het hoogtepunt: MPE; roli seabord block + 2 lightpad M blocks, en natuurlik een reeks MPE synths gekocht, had er al een paar.

Pfoe, heel 2020 was een ontdekkingsreis voor mij[..]
Cool! Inspirerend als mensen zo gericht aan de slag gaan!

Voor mij de ontdekkingen:

1. Dat de lol nog véél belangrijker is dan ik dacht en dat je moet uitvinden hoe jouw creativiteit het beste werkt. En dat dat niet altijd de meest logische setup is. Ik heb jarenlang een gevecht gevoerd om alles zo logisch mogelijk aan te sluiten zodat ik zoveel mogelijk kon doen, en daarna moest het dan gebeuren. Was dodelijk voor mijn creativiteit. Maar één avondje onbezorgde lol met de antieke DOS-computer en ik heb zo 3 nummers waar ik zelf in elk geval blij van word. Ik heb dus veel weggedaan en sample nu vooral losse dingen
2. Dat knoppendraaien voor ideeën bij mij een ander proces is dan een track maken. Ik kies om het één te doen OF het ander
3. de pocket operators
4. Dat ik beter staand kan werken dan zittend. Ik maak dansmuziek, geen zitmuziek

Op Youtube ontdekt: Pete Cannon (heerlijk hoe hij werkt), Ricky Tinez (ook altijd in gevecht met zn setup, veel herkenning), Samplik Prost (lekker pielen, wel Russisch)

Dat ik met minder beter muziek ben gaan maken.Weg koopjes, weg dat moet ik hebben.Vele(free) plugins weggegooid en weinig aangekocht.Meer verdiepen en zoveel te ontdekken in één plugin.Niet meer beginnen in het arsenaal aan plugins om na een uur nog niet bezig te zijn met muziek te maken.
Hoe meer ik me verdiep in de VAST technologie van Kurzweil,hoe meer ik verbaasd ben hoe fantastisch VAST is.Van zacht naar onstuimig.Alles kan Kurzweil aan.

De koop en synth van het jaar is de Knifonium,de softsynth die beter klinkt dan een hardware synth.

Doel(en)voor 2021?Nog meer bekwamen in mijn speeltechniek,Ik lees veel hoeveel jullie kennen van techniek, maar wat ook belangrijk is wat je kunt op de toetsen.Er is niks mis mee met alleen te werken met sequencers,maar met wat speeltechniek kun je je composities op een veel hoger peil brengen en andere richtingen uitgaan.

Dit jaar heb ik de Kronos beter kunnen doorgronden waardoor ik mijn arrangementen eindelijk de orkestrale touch ben kunnen gaan geven. Daardoor heb ik me ook beter kunnen verdiepen in hoe strijkers, koren en solo instrumenten samen werken waardoor mijn muziek een paar niveau s gestegen is en de productiviteit serieus toegenomen.

ik kan wel stellen dat 2020 het meest succesvolle jaar is van de 39 jaar dat ik met synthesizers bezig ben :mega:.

:doei:
Danny

Wat een mooie en herkenbare ontdekkingen, nu al :okdan: Het zit hem inderdaad niet in de hoeveelheid spullen die je hebt. Wel wat je ermee doet.

Grappig ook van dat staand werken Knop. Ik heb zelf een sta-zit-tafel gekocht en staand musiceren geeft inderdaad meer energie.

Mooie aanvulling ook Danny, mindset en focus doet heel veel. Vorig jaar zat ik vast en had ik er geen lol meer in. Dit jaar heb ik een platendeal getekend en 12 (!) tracks afgerond die allemaal uitkomen. Ik kan meer dan ik dacht :W​​​​​​​

- De 14-16 khz band voor 'air'.
- hardware eq waarmee je een shimmer mee kan toveren wat met software niet gaat.
- parallel compressie met meerdere types op verschillende aux bussen.
- ben echt waarderen wat een goede pre voor je kan doen
- heb veel soundesign en mijn synths leren kennen
- ......de rest is "for internal use only" :D

Weer de lol terug gekregen in muziek maken, ipv de drang om tracks te releasen, meer gaan verdiepen in analog gear en dit te betrekken in mijn studio set up.

Beter geworden in afmixen, en hiermeen de totale kwaliteit naar boven weten te halen.

Zo wie zo door de jaren heen gemerkt, is dat wanneer ik even een paar stappen terug neem met het maken van muziek, er meteen een paar grote stappen worden/zijn gemaakt als ik weer begin.

Dat ik tijdens het eq’en vooral moet luisteren naar de andere geluiden in de mix in plaats van luisteren naar het geluid dat je aan het eq’en bent .

simpele tip die mijn mixen al veel beter maakt. Misschien voor velen vanzelfsprekend maar voor mij een eye opener 8)

Beter geworden in afmixen, en hiermeen de totale kwaliteit naar boven weten te halen.

Herkenbaar! Ook het afstand nemen. Ik ben zelf strategischer naar produceren gaan kijken en minder hijgerig naar nieuwe plug-ins. Ik gebruik er een paar en ken die goed. Dat leidt tot betere resultaten.

Ik stuitte gisteren trouwens op deze video-serie. 'Pick the brain' van een professionele producer. Fascinerend :okdan: Vooral nomdat hij in eerste instantie helemaal geen plug-ins gebruikt, maar puur luistert naar het nummer. Wat wil ik eigenlijk vertellen en versterken?

1) Dat mijn tracks van 10 jaar geleden veel beter waren gemaakt,, Alles was toen met de Amiga MED-SoundStudio Tracker gemaakt, en verschillende takes op één avond.
2) Als ik ook begin met een perfecte Kick-Sub-hat, dan trekt de pads sfeer ook altijd op niks zoals bij de meeste platen,,
3) Dat m'n macbooks dual core te zwak waren, een quad core zoals de mac mini v2012 i7 is eigenlk het minimum en incl firewire
en 4) Dat m'n aggregate audiocards eindelk de goeie clock sync settings hebben, dat heeft heel lang geduurd.
en 5) dat de m-audio ligtbridge eigenlk maar tot osx 10.7 gaat, en niet tot 10.8,,
Alé, dus bijna allemaal debug dingens

Zo wie zo door de jaren heen gemerkt, is dat wanneer ik even een paar stappen terug neem met het maken van muziek, er meteen een paar grote stappen worden/zijn gemaakt als ik weer begin.

Heel herkenbaar!

Herkenbaar! Ook het afstand nemen. Ik ben zelf strategischer naar produceren gaan kijken en minder hijgerig naar nieuwe plug-ins. Ik gebruik er een paar en ken die goed. Dat leidt tot betere resultaten.

Ik stuitte gisteren trouwens op deze video-serie. 'Pick the brain' van een professionele producer. Fascinerend :okdan: Vooral nomdat hij in eerste instantie helemaal geen plug-ins gebruikt, maar puur luistert naar het nummer. Wat wil ik eigenlijk vertellen en versterken?

Ik zal je eerlijk zeggen, omdat ik jou mixen erg open en schoon vind, heb je me geïnspireerd om hier meer aan te werken.

Back