30 Dagen Productiviteit Challenge (discussie)

Een boek dat ik al langer had liggen, The Secrets of Dance Music Production, blijkt een prima startpunt voor me: In Ableton met Operator een snaredrum kunnen maken met hulp van dit boek! Gelijk erachter komen dat Valhalla Room er kennelijk niet meer op de schijf stond terwijl ik wat reverb wou toevoegen, dus die gelijk ook weer geinstalleerd. Ik kijk uit naar de komende dagen, blijkt het behoorlijk meet e vallen hoe ver ik kom in 15 minuten al! :)

Beetje zitten samplen en choppen op de mpc live2 gisteren. Nog niet het delen waard, maar ik begin in de workflow te komen.

Mijn 15 minuten voor vandaag zitten er weer op. En ik vind het echt ongelooflijk wat je in zo'n korte tijd kunt bereiken. Beetje druk erop en keuzes maken, heerlijk.

De track die al maanden lag begint echt tof te worden.

Wat ik trouwens een heerlijke feature in Studio One vind, is Track Arranger. Dan maakt hij een extra track aan boven het arrangement, en dan kun je secties tekenen als balkjes: intro, couplet, bridge. Het aantal maten bepaal je zelf.

Klik je zo'n balk aan, dan kopieert hij alle kanalen die eronder vallen. En kun je slepen, husselen, kopiëren en plakken etc. Dat werkt voor mij geweldig.

Dan maak ik bijvoorbeeld een loop van 8 maten uit de intro. Als ik de track na 32 maten wat saai wordt kijk ik wat er gebeurt als ik de 8 maten uit de intro achteraan plak. Of een andere stuk uit het arrangement. Zo merk je heel snel wat werkt en hoef je niet allemaal partijtjes te kopiëren en te plakken.

als je op inspiratie wacht zul je een luie en onproductieve kunster
naar worden.

simpel statement: moet je inspiratie hebben om je werk te doen?
nee dat doe je. ook al heb je geen zin.
dat werkt voor creativiteit ook zo.
Bij mij niet hoor. Als ik geen zin heb werk ik niet. Inspiratie, daar kun je op wachten, maar je kunt het ook opwekken natuurlijk. En wat betreft lui: Dat is natuurlijk ook relatief. Luiheid staat als negatief te boek, terwijl ik denk dat het bizar is dat mensen vanuit een soort sociale druk mogen bepalen of jij genoeg doet of niet, en zo niet, dan ben je dus lui blijkbaar. Hier heb ik best problemen mee. Niet iedereen leeft op hetzelfde tempo. Niet iedereen is op dezelfde manier productief. Er zijn zat mensen die mij lui zullen noemen als ik in de tuin zit te chillen met een drankje oid. Maar als ik, terwijl ik daar zit 3 goede ideeën heb waarmee ik later aan de slag ga, is het dan nog lui ? of toch productief. Mijn vader bv. zou me nog steeds lui noemen, terwijl ik bv wel een hele tekst 2 sterke baslijnen en een paar mooie akkoordenschema's heb uitgevogeld in mijn hoofd.
Is het lui als je maar 2 tracks per jaar maakt ? Wat nou als je daar bewust voor kiest? Hangt dat ook niet af van de tracks ? Waarom moet er steeds zoveel mogelijk geproduceerd worden ?
Ik denk dat het een debiele situatie is waarin we verkeren tegenwoordig, dat mensen zich door anderen laten aanpraten dat ze niet genoeg doen, niet hard genoeg werken. Want waar is dat bepaald ? Ik denk dat dit nog steeds voortkomt uit de geschiedenis, waarin werkgevers altijd tot aan ( of over) het randje van de wet zoveel mogelijk uit hun werknemers proberen te persen. iets wat nog steeds normaal lijkt te zijn. Zekere in sommige andere landen.. Wat ik verwerpelijk vind. En waarvoor ik me zeker niet laat gebruiken.
Ik vind die hele ratrace naar de top een beetje zielig. En ver onder het niveau waarop we ons als soort inmiddels zouden moeten bevinden. Natuurlijk is het leuk als mensen uitblinken in wat ze doen, en er helemaal gepassioneerd voor gaan, maar dat kun je niet van iedereen verwachten.

We zouden het feit dat mensen dingen op hun eigen tempo kunnen doen moeten zien als een verworvenheid en een luxe ipv er op afgeven als iemand rustig aan doet.

Allemaal een basisinkomen? Dat wordt lachen. Dan draait er helemaal niks meer. Of ga je de huisvuil ophalers plots een berg loon geven.

helemaal eens met man-T maar ik beschuldig die kut parabel van die talenten. Ze leggen een hoop druk en moetes op je en gans mijn leven vecht ik ermee wat maakt dat ik tijdens mijn off time me altijd (ja altijd) schuldig voel. Krijg ik al levenslang stress van en dat geeft dan weer nare ziektes.
Sunny pedaal zei me ooit dat 't komt door t katholiek geloof. Hij heeft vast een punt. "Los laten, kan je niks mee"
Ik pis nog steeds tegen de kerk als ik kan, doe ik al sinds mijn 10's
zo dit was mijn tekst voor vandaag. Nu nog noten op verzinnen. Mijn yoga mat roept. Succes heren. Maar vooral pret.

Ik denk dat het een debiele situatie is waarin we verkeren tegenwoordig, dat mensen zich door anderen laten aanpraten dat ze niet genoeg doen, niet hard genoeg werken.
Ik reageer ook nog even inhoudelijk, want hier ben je toch zelf bij? Laat je door niemand iets aanpraten en je bent klaar.

Daarom is de Challenge wat mij betreft ook geen wedstrijd met goed, fout, winnaars en verliezers. Hooguit een uitdaging voor jezelf om te ontdekken wat je met focus uit je talent kunt halen.

Doe de dingen die je wilt, omdat ze bij jou horen. Als dat in de tuin zitten en nadenken is, prima toch? Maar dan zou ik me ook niet (onbewust) druk maken om anderen. Dan laat je hun toch lekker 'zielig' zijn? Laat lekker gaan. Dat scheelt je meteen energie en wie weet levert het extra inspiratie op 😉

Er zijn wel wat voorwaarden om creatief te (kunnen) zijn. Een daarvan is dat je mentaal goed herstelt van alle informatie die op je afkomt de hele dag. Dus rust pakken (goede slaap cycli) en dingen doen om rust te kunnen pakken (ook fysiek) is heel belangrijk. En dit is per persoon weer anders, de een kan gewoon meer hebben dan de ander dus labels als 'lui' zijn is eigenlijk niet van toepassing vind ik.

Zelf ben ik een groot fan van David Lynch en zijn monologen over creativiteit (en ritme daarin).

Een gechopte gitaar geretuned en toegepast op het 2e thema die een compleet ander tempo heeft. Verrassend resultaat bereikt. Voor mij een geslaagd experimentje. Wie weet wat vandaag nog meer brengt.

Ik zal wat meer context geven waar ik mee bezig ben voor de geïnteresseerden. Eind jaren 70 zat ik mijn 1e bandje genaamd Szmotsz. Daarmee maakten we regelmatig opnames op een bijeengeraapt zooitje. Kwaliteit van de opnames en niveau van spelen is dus belabberd. Maar we hadden wel leuke ideeen. Mijn project is om van deze opnames een remake te maken met de gear en kennis van nu. En dan wel proberen het qua compositie herkenbaar te houden. Geeft me heel veel materiaal om mee te werken en kan ik me focussen op het arrangeren, sound design, experimenteren en vlieguren maken met mijn setup. En je weet nooit wat je er aan over houdt qua muziekjes.

Vandaag aan de hardware gegaan, met mijn midi keyboard.
Het is een uit een oud keyboard gesloopt keybed, wat door een Arduino nano werd uitgelezen en omgezet in midi (zo’n 180 graden, 5 pens din connector) dus als ik er iets mee wil met de pc dan moet ik eerst via een midi naar usb geval mijn pc in.
Waar ik nu mee bezig ben is een Arduino Uno erin bouwen, die omgeprogrammeerd is tot een native usb midi device én tegelijkertijd de midi uitvoert naar de 180 graden, 5 pens din connector.
Zo kan ik midi naar mijn synth en tegelijkertijd naar m’n pc sturen.
Dat tot native usb midi device programmeren doe ik met ddiakopoulos/hiduino en daarvoor heb je wel een Arduino Uno nodig die een ATmega (8u2/16u2) aan boord heeft als interface naar de usb en niet een FTDI (clone) want dat werkt niet.

Bij mij niet hoor. Als ik geen zin heb werk ik niet. Inspiratie, daar kun je op wachten, maar je kunt het ook opwekken natuurlijk. En wat betreft lui: Dat is natuurlijk ook relatief. Luiheid staat als negatief te boek, terwijl ik denk dat het bizar is dat mensen vanuit een soort sociale druk mogen bepalen of jij genoeg doet of niet, en zo niet, dan ben je dus lui blijkbaar. Hier heb ik best problemen mee. Niet iedereen leeft op hetzelfde tempo. Niet iedereen is op dezelfde manier productief. Er zijn zat mensen die mij lui zullen noemen als ik in de tuin zit te chillen met een drankje oid. Maar als ik, terwijl ik daar zit 3 goede ideeën heb waarmee ik later aan de slag ga, is het dan nog lui ? of toch productief. Mijn vader bv. zou me nog steeds lui noemen, terwijl ik bv wel een hele tekst 2 sterke baslijnen en een paar mooie akkoordenschema's heb uitgevogeld in mijn hoofd.
Is het lui als je maar 2 tracks per jaar maakt ? Wat nou als je daar bewust voor kiest? Hangt dat ook niet af van de tracks ? Waarom moet er steeds zoveel mogelijk geproduceerd worden ?
Ik denk dat het een debiele situatie is waarin we verkeren tegenwoordig, dat mensen zich door anderen laten aanpraten dat ze niet genoeg doen, niet hard genoeg werken. Want waar is dat bepaald ? Ik denk dat dit nog steeds voortkomt uit de geschiedenis, waarin werkgevers altijd tot aan ( of over) het randje van de wet zoveel mogelijk uit hun werknemers proberen te persen. iets wat nog steeds normaal lijkt te zijn. Zekere in sommige andere landen.. Wat ik verwerpelijk vind. En waarvoor ik me zeker niet laat gebruiken.
Ik vind die hele ratrace naar de top een beetje zielig. En ver onder het niveau waarop we ons als soort inmiddels zouden moeten bevinden. Natuurlijk is het leuk als mensen uitblinken in wat ze doen, en er helemaal gepassioneerd voor gaan, maar dat kun je niet van iedereen verwachten.

We zouden het feit dat mensen dingen op hun eigen tempo kunnen doen moeten zien als een verworvenheid en een luxe ipv er op afgeven als iemand rustig aan doet.
Nou ja als ik echt geen zin heb dan doe ik idd ook niets.
Maar wellicht dat zin en inspirtatie toch wat anders zijn.
Dat bedoel ik ook.
Heb je geen inspiratie maar begin je met iets dan kun je het opwekken.
Heb ik echt geen zin dan doe ik ook geen reet.

Iedereen bepaald natuurlijk zelf wat die will doen.
verder I don't give a f*ck om de rat race :)
Wat jij zegt is een soort valse norm van onze maatschappij.
Is hier in Tjechie een stuk minder dan in NL.
werken werken werken....zoveel mogelijk belasting geld genereren.
En dan op latere leeftijd ondekken dat je kids hebt die je eigenlijk niet goed kent.... no way...

Pielen met de Sonicware Liven, tijdje geleden gekocht en het werkt gemakkelijk. De handigheid om vlot er iets mee te doen moet nog een beetje komen. Ca. 50 minuten vandaag. Kijken of ik deze maand tenminste één nummertje eruit kan persen. :)

Nadat ik eergisteren de mix in de auto had geluisterd, maar eens verder gegaan met mixen in mono en meer gefocussed op het midrange van de track.
Ook nog een paar youtubes gekeken van Pensado's Place o.a. over het mixen in de midrange.
Voel een paar mixcubes aankomen :D

Dag 2: De Novation Circuit Mono Station die ik via de Marktplaats van dit forum heb gekocht eindelijk eens aangesloten, wat een heerlijke to the point synth waar je in no time fijne sounds uit haalt! Die ga ik zeker met de gister gemaakte snaredrum in een track verenigen. Ik had ook een simpel Behringer Fuzz Pedal maar ben erachter dat ik daar nog een adapter voor nodig heb, een stroomadapter die ik nog had liggen doet het er niet op. Productief weer hoe dan ook! :)

Nadat ik eergisteren de mix in de auto had geluisterd, maar eens verder gegaan met mixen in mono en meer gefocussed op het midrange van de track.
Ook nog een paar youtubes gekeken van Pensado's Place o.a. over het mixen in de midrange.
Voel een paar mixcubes aankomen :D

Sinds kort ben ik wat aan het spelen met brainworx plugins, deze hebben een mono-band die je kunt instellen waardoor alle frequenties onder een bepaalde waarde mono worden maar de rest niet. Echt een aanrader.

beetje frustrerende start voor mij, de B2600 lust m'n midi signaal niet lekker dus daarmee zitten klooien, maar heb het van me af kunnen zetten en toch lekker gejamd. gisteren niet thuis geweest maar heb me bij gebrek aan gear een kwartier gestort op het verbeteren van m'n timing door op m'n benen te trommelen (16e nootjes, steeds een beetje sneller tot de noten aan elkaar gaan plakken). Vandaag eerste dag dat ik echt los kan.

Back