Waarom moet Moog altijd zo duur zijn?

een eerlijke prijs voor een eerlijk product neer te leggen

Het is wel beetje de vraag in hoeverre dat echt opgaat voor een product van Moog. Want Moog gaf zelf toe dat zo'n 50% van de gebruikte onderdelen uit China komen, grote kans dat de mensen die daar werken dat doen onder dezelfde soort omstandigheden als bij Behringer, misschien soms wel slechter. Dus of een product van Moog dan zo "eerlijk" is, als je het in z'n geheel bekijkt en waar de door Moog gebruikte onderdelen vandaan komen, daar zet ik daar zo m'n vraagtekens bij. Misschien is Uli B. dan eigenlijk wat "eerlijker", die stampt gewoon zelf in China een fabriek uit de grond en laat daar Chinezen tegen zo laag mogelijke kosten met goedkeuring van de CCP z'n spullen maken, en steekt dat niet onder stoelen of banken.

Of op mensen die gewoon bereid zijn een eerlijke prijs voor een eerlijk product neer te leggen. Niet alles hoeft altijd maar ultra goedkoop te zijn, mooie dingen die met liefde zijn gemaakt mogen best iets kosten.
Ik snap wat je zegt, maar het impliceert ook een beetje dat ze in China geen eerlijke producten maken. Er zijn absoluut misstanden. Maar het is óók een ontwikkeld land en als het om technologie gaat stoppen ze daar écht heel veel liefde en toewijding in. Ik ben in el geval blij met mijn Oppo-telefoontje 😀

Het is wel beetje de vraag in hoeverre dat echt opgaat voor een product van Moog. Want Moog gaf zelf toe dat zo'n 50% van de gebruikte onderdelen uit China komen, grote kans dat de mensen die daar werken dat doen onder dezelfde soort omstandigheden als bij Behringer, misschien soms wel slechter. Dus of een product van Moog dan zo "eerlijk" is, als je het in z'n geheel bekijkt en waar de door Moog gebruikte onderdelen vandaan komen, daar zet ik daar zo m'n vraagtekens bij. Misschien is Uli B. dan eigenlijk wat "eerlijker", die stampt gewoon zelf in China een fabriek uit de grond en laat daar Chinezen tegen zo laag mogelijke kosten met goedkeuring van de CCP z'n spullen maken, en steekt dat niet onder stoelen of banken.

"The company’s synths aren’t marked “Made in the USA,” but each one is made by hand in its factory using metal sourced from Missouri and wood from Tennessee. In fact, with the exception of a few circuit boards and hard-to-find components, every piece of every Moog synth is sourced from the USA."

“We don’t really build anything to put it on a shelf and wait for orders. We build the majority of our products to order.”

"Building a Minimoog isn’t an easy task, nor is it a quick one. Running at full capacity, the Asheville factory can create just 15 Minimoogs in a day, or 30 if it runs a night shift. It takes six people to build and test each product, a process that takes almost three days to complete. “Four people are involved in the physical mechanical construction, taking all the components and the parts and ensuring that each part individually passes our quality standards, that each part goes together correctly that everything is mechanically and physically perfect on the instrument” DeBardi says. “That process for those four people takes about five hours.”

"Once the calibrations have been done it goes through what we call a ‘final check’ of the instrument, because even if everything is correct on paper, we recognise that we’re not making a television or a toaster or something that you passively interact with.”

Dat is wat ik, even los van de ronkende marketingpraat, bedoel met een "eerlijk product" ten opzichte van de gekopieerde, liefdeloze, zo goedkoop mogelijke massaproductie van een bedrijf als Behringer.

In vergelijking met de prijs van sommige boutique pedalen vind ik een Matriarch of Grandmother zeker niet slecht eruit komen qua waarde voor je geld. Een Grandmother of 3 a 4 JHS pedalen...

"In fact, with the exception of a few circuit boards and hard-to-find components, every piece of every Moog synth is sourced from the USA."

Nogal misleidend. Het zal kloppen als ze de vele uit het buitenland afkomstige componenten kopen van een Amerikaanse distributeur, dan zijn die componenten voor Moog inderdaad 'sourced from the USA', maar dat laat onverlet dat ze echt niet gemaakt zijn op Amerikaanse bodem.

Toen Trump importheffingen wilde invoeren voor componenten uit China was Moog één van de eerste bedrijven die moord en brand schreeuwde, hier.

Het is maar net wat je (te) duur vind.
Ik zal niet beweren dat Moog een goedkoop merk is, maar ik kocht de Sub Phatty destijds mede omdat ik dat een heel betaalbare Moog vond.
Ook de Mother/Grandmother/Matriarch vind ik geen dure instrumenten voor wat je ervoor krijgt.

Ik heb verder niets tegen Behringer, maar het is natuurlijk ook niet zo dat 'we' nu allemaal recht hebben op goedkope instrumenten.
Ik denk ook dat het prima naast elkaar kan bestaan. Ik heb Behringer spul waar ik tevreden over ben en verwacht binnenkort een Matriarch.

Deze thread zo doorlezend lijkt het erop dat Moog net zo'n bedrijf is als bijvoorbeeld Dreadbox. De Dreadbox synths vind ik ook schreeuwend duur maar ik snap dat ze duur moeten zijn omdat Dreadbox een piepklein bedrijfje is dat niet kan concurreren (qua prijs) met Korg en Roland. Maar in mijn beleving is Moog een veel groter bedrijf. Als het echt klopt dat ze maar 15 Moogs per dag kunnen maken dan begint de prijs ietsje reëler te worden. Ook als ik bedenk dat hele grote synth bedrijven als Sequential nu alweer voor de 2e keer hun naam verkopen aan een groter bedrijf. ARP ging failliet. Kun je je niet voorstellen: zo'n geweldige lijn aan producten die de halve synth-wereld gebruikt en dan de deuren moeten sluiten...

P.S. [Zeer] Off topic over die plakkerige knoppen: hebben de recente Korgs (Monologue) ook last van. Als chemicus kan ik je vertellen dat elke mongool halve zool van een plastic fabrikant je kan vertellen welke plastics gaan zweten. Dat soort plastic verkopen ze alleen voor producten die maar een jaar meegaan (huishoud spul ofzo). Het is een een belediging en een middelvinger naar de consument dat Korg en Moog degelijke klotezooi plastics gebruiken. In de jaren '70 wisten ze niet beter en maakten ze de handen van het kinderspeelgoed 'Action Man' van plastic met extreem veel weekmaker om de handen flexibel te maken. Weet u nog ouwe? Die weekmaker verdampt in een jaar en dan braken de vingers van Action Man af en zat je met een peperdure gehandicapte superheld. Toen wisten ze niet beter, nu is dat onacceptabel!

Wat is eigenlijk duur? Als ik naar de gemiddelde dreadbox synth kijken zie ik hele schappelijke prijzen…

Kijken we nu echt alleen nog maar naar de prijzen van behringer als ‘normaal’? Dat zijn producten waar alles waarop bespaard kan worden bespaard is. Waar een enorm (slimme) bizarre productie machine achter zit. Kijk bv naar soortgelijke producten van behringer. Dezelfde behuizing, knoppen op dezelfde plek, grotendeels zelfde pcb design, veelal dezelfde functies. Alleen een andere paintjob. Dat is allemaal zo efficiënt in zowel design als productie, daar kan een gemiddeld bedrijf dat echt nieuwe producten ontwikkeld volgens mij echt niet tegenop boxen qua prijs. Das ook niet erg, zoals gezegd bestaat voor beide een markt. Maar om dan alles wat niet behringer heet duur te gaan noemen….

Veel geld betekent niet hetzelfde als duur ;)

Als ik denk aan productie in China moet ik altijd denken aan dat verhaal van zelfmoorden in de fabrieken waar Apple z'n spullen laat maken. Door de werkdagen van 10-12 uur pleegden veel arbeiders van ellende zelfmoord. Als oplossing voor de beroerde arbeidsomstandigheden spande de fabriek vangnetten om de springende mensen op te vangen.... Da's toch gewoon sneu nieuws en helemaal gezien de gigantische winst die Apple maakt..

Als ik denk aan productie in China moet ik altijd denken aan dat verhaal van zelfmoorden in de fabrieken waar Apple z'n spullen laat maken. Door de werkdagen van 10-12 uur pleegden veel arbeiders van ellende zelfmoord.

Evenmin niet best. Wat een treurigheid. :(

Mooi contrast:

Deze thread zo doorlezend lijkt het erop dat Moog net zo'n bedrijf is als bijvoorbeeld Dreadbox. De Dreadbox synths vind ik ook schreeuwend duur maar ik snap dat ze duur moeten zijn omdat Dreadbox een piepklein bedrijfje is dat niet kan concurreren (qua prijs) met Korg en Roland. Maar in mijn beleving is Moog een veel groter bedrijf. Als het echt klopt dat ze maar 15 Moogs per dag kunnen maken dan begint de prijs ietsje reëler te worden. Ook als ik bedenk dat hele grote synth bedrijven als Sequential nu alweer voor de 2e keer hun naam verkopen aan een groter bedrijf. ARP ging failliet. Kun je je niet voorstellen: zo'n geweldige lijn aan producten die de halve synth-wereld gebruikt en dan de deuren moeten sluiten...

P.S. [Zeer] Off topic over die plakkerige knoppen: hebben de recente Korgs (Monologue) ook last van. Als chemicus kan ik je vertellen dat elke mongool halve zool van een plastic fabrikant je kan vertellen welke plastics gaan zweten. Dat soort plastic verkopen ze alleen voor producten die maar een jaar meegaan (huishoud spul ofzo). Het is een een belediging en een middelvinger naar de consument dat Korg en Moog degelijke klotezooi plastics gebruiken. In de jaren '70 wisten ze niet beter en maakten ze de handen van het kinderspeelgoed 'Action Man' van plastic met extreem veel weekmaker om de handen flexibel te maken. Weet u nog ouwe? Die weekmaker verdampt in een jaar en dan braken de vingers van Action Man af en zat je met een peperdure gehandicapte superheld. Toen wisten ze niet beter, nu is dat onacceptabel!
Dreadbox schreeuwend duur? Monosynths van een paar honderd euro en nu zelfs een aantrekkelijk geprijsde poly nymphes erbij dus ik snap niet hoe je bij duur komt.

Voor we helemaal afwijken van de draad en iedereen zijn Mac uit het raam gooit, wil ik graag aantonen waarom Moog duur is en deze geen zin heeft om goedkoper spul te maken zoals o.a. Behringer dat wel doet terwijl Moog dat bijvoorbeeld best wel zouden kunnen.

Een mooi voorbeeld (los van Behringer) is AION Modular. Een klein bedrijf die niet zo lang geleden hun versie van de Moog Model 15 hebben uitgebracht en die je kunt kopen voor slechts! 2900 euro.
Datzelfde systeem kost bij Moog 10.000 euro! Het engste verschil is het veel kleinere formaat van de AION.
Dan vraag ik me af.. Waarom kan Moog niet met een kleinere versie op de markt komen en daarmee een betaalbare prijs, zoals de AION Modular dat met hun versie van de Model 15 wel gedaan hebben, zodat dit systeem of andere systemen meer voor iedereen toegankelijk worden? De wereld bestaat tenslotte niet alleen uit kekke bandjes die de Moog naam op het podium laten schitteren.
Korg bijvoorbeeld kan het met zijn MS20, Behringer kan het met zijn synths maar Moog haalt "zo lijkt het" de neus ervoor op.
Sorry maar ik krijg bij Moog vaker de indruk dat het meer om het verdienmodel gaat dan om de liefde van de Moog sound.

Voor we helemaal afwijken van de draad en iedereen zijn Mac uit het raam gooit, wil ik graag aantonen waarom Moog duur is en deze geen zin heeft om goedkoper spul te maken zoals o.a. Behringer dat wel doet terwijl Moog dat bijvoorbeeld best wel zouden kunnen.

Een mooi voorbeeld (los van Behringer) is AION Modular. Een klein bedrijf die niet zo lang geleden hun versie van de Moog Model 15 hebben uitgebracht en die je kunt kopen voor slechts! 2900 euro.
Datzelfde systeem kost bij Moog 10.000 euro! Het engste verschil is het veel kleinere formaat van de AION.
Dan vraag ik me af.. Waarom kan Moog niet met een kleinere versie op de markt komen en daarmee een betaalbare prijs, zoals de AION Modular dat met hun versie van de Model 15 wel gedaan hebben, zodat dit systeem of andere systemen meer voor iedereen toegankelijk worden? De wereld bestaat tenslotte niet alleen uit kekke bandjes die de Moog naam op het podium laten schitteren.
Korg bijvoorbeeld kan het met zijn MS20, Behringer kan het met zijn synths maar Moog haalt "zo lijkt het" de neus ervoor op.
Sorry maar ik krijg bij Moog vaker de indruk dat het meer om het verdienmodel gaat dan om de liefde van de Moog sound.
Zonder hun boekhouding te kennen, is het gissen hoeveel winst ze kunnen maken op hun producten en kunnen we denken wat we willen zonder de waarheid te kennen.

Ik denk idd dat ze bewust mikken op de ‘hogere kant’ van de markt en dat kleinere bedrijven in een gat zullen springen met een ander kostenplaatje.
Ofwel door massa te maken, ofwel door heel klein te blijven en weinig overhead te hebben.

Een Moog Matriarch is op de modular modules gebaseerd en kan je nieuw voor minder dan 2000€ kopen. Voor elk wat wils, denk ik dan.

Een Moog Matriarch is op de modular modules gebaseerd en kan je nieuw voor minder dan 2000€ kopen. Voor elk wat wils, denk ik dan.
Dat wel maar natuurlijk nog lang geen model 15. Ik bedoel ook meer dit soort verhoudingen. Btw de Matriarch is een leuke synth zeker!

Misschien maakt die (bijna) geen winst? Hoeveel zijn de vaste lasten van AION? Bedrijf een solist die dit voor de leuk erbij doet, of een heel team in dienst? Wat moet het marge zijn om het bedrijf gezond te houden? Directe verkoop, of via distributeurs? Ik vraag me echt af waarom men niet begrijpt dat je niet zomaar kunt stellen, bij bedrijf A is een product 100 euro, en bij bedrijf B is het 500 euro, dus bij bedrijf B is het te duur.

Laatst gewijzigd:
Maken mensen betere muziek met Moogs dan met andere merken?
Zo niet, lijkt de keuze me vooral een luxe dingetje.

Back