Onderbreking van een creatief proces en hoe verder?

Soms voel ik er niet veel bij terwijl ik wel enthousiast was tijdens de eerste keer.
Sommige mensen nemen elk ideetje op. Pierre Kartner (vader Abraham) zei ooit: "Ik onthoud het in mijn hoofd. Als ik het de volgende dag niet meer weet, was het sowieso niet pakkend genoeg." Dat is ook een aanpak 😁

Wat me ook wel'ns gebeurt is dat ik dan opnieuw met de track bezig ben en dan wordt ie anders dan ie eerst een beetje bedoeld was maar toch wel leuk.

Zo gaat het toch vaak. De muziek leidt je ergens heen. Als je je ertegen verzet, wordt het vaak geforceerd.

Het is meer dat ik het dan zonde vind om uit die mood te stappen want het gebeurt me bijna nooit dat ik weer precies het spoor oppak van waar ik gebleven was.

Volgens mij kun je daar weinig aan doen en ik herken het enorm. Daarom laat ik ideetje ook altijd minstens 1 dag liggen voor ik ze echt beoordeel. Meestal vallen ze de volgende dag met frisse oren flink tegen 😁

Als ik dan bijv een jongen als Slynk zie die heel snel in Live met wat klooien met samples en klikken met z'n muis een hele goede beat vlotjes maakt dan lijkt het zo makkelijk maar in de praktijk niet echt.
Dat is denk ik een combinatie van talent, ervaring en technische skills. Sowieso vind ik altijd dat de beste dingen heel makkelijk klinken. Ik hoorde net Ed Sheeran op de radio en dat klinkt allemaal zo vanzelfsprekend. Maar bedenk het maar eens.

Dan kan ik best tevreden zijn met wat ik uiteindelijk heb maar het is dan niet zo mooi als ik het in m'n hoofd had,

Misschien heeft Ed Sheeran dat ook wel? 😁

alhoewel ik soms met het resultaat ook tevreden kan zijn maar het gebeurt maar weinig dat alles echt op z'n plek valt.
Er zijn kunstenaars die gek werden van deze gedachte. Volgens mij zijn ook maar heel weinig makers echt tevreden met het eindresultaat. Soms heb je geluk en klopt opeens alles. Maar wat dat is?

Hoe lastig autorijden voor sommigen was terwijl bij mezelf ging het vrij makkelijk.
Misschien kun je nog eens een andere DAW proberen? Ik werk heerlijk met Studio One en ben daar heel creatief in. Ableton heb ik ook, maar dat nodigt me totaal niet uit. Ik weet dat de producer van de Prodigy ooit een compleet album gemaakt heeft met Reason. Hij zat vast met al zijn hardware en hervond zijn plezier met die DAW. Het is maar een idee 👍

Zo gaat het toch vaak. De muziek leidt je ergens heen. Als je je ertegen verzet, wordt het vaak geforceerd.
Dat is zeker zo maar soms hoor je als je opstaat iets in je hoofd en dat wil je dan wel maken maar dat lukt eigenlijk (bijna) nooit.
Daarom laat ik ideetje ook altijd minstens 1 dag liggen voor ik ze echt beoordeel. Meestal vallen ze de volgende dag met frisse oren flink tegen 😁
Oké, ik begin meestal maar gewoon en zie dan wel waar ik eindig.
Maar wat je zegt klopt; soms kan het die dag best leuk klinken en een paar dagen daarna denk ik dan; "ach, was dit het nou helemaal"?
Sowieso vind ik altijd dat de beste dingen heel makkelijk klinken. Ik hoorde net Ed Sheeran op de radio en dat klinkt allemaal zo vanzelfsprekend. Maar bedenk het maar eens.
Ja, je bedoelt die tracks die echt zo vanzelfsprekend klinken dat het lijkt alsof ze er altijd al waren en dat iemand ze alleen nog maar hoefde op te nemen?
Het gaat ook dan om het basisidee, een pakkende melodie ofzo, Paul McCartney vertelde wel dat hij en John in de eerste jaren elke dag een uurtje bij elkaar kwamen om dan een idee van één van hun samen verder uit te werken en dan kwam daarna alleen het afmaken in de studio.
Maar ja; dat waren maar Beatlesongs hé, dat stelt ook niet veel voor natuurlijk. :D

Misschien heeft Ed Sheeran dat ook wel? 😁
:D

Er zijn kunstenaars die gek werden van deze gedachte. Volgens mij zijn ook maar heel weinig makers echt tevreden met het eindresultaat. Soms heb je geluk en klopt opeens alles. Maar wat dat is?
Dat is ook zo, elke kunstenaar streeft toch wel naar een soort van ideaalbeeld en da's niet iedereen gegeven.
Charlie Parker vertelde ooit in een interview dat hij op z'n dertiende "wakker" werd en de noten direct vanuit z'n hoofd kon spelen maar Hendrix daarentegen vertelde wel 'ns dat hij die ene noot die hij in z'n hoofd hoorde nog nooit gespeeld had.
Maar laat ik mezelf maar niet met Parker en Hendrix vergelijken. :D

Misschien kun je nog eens een andere DAW proberen? Ik werk heerlijk met Studio One en ben daar heel creatief in. Ableton heb ik ook, maar dat nodigt me totaal niet uit.

Ik heb Studio One maar ik grijp toch meestal weer naar Ableton omdat deze me toch makkelijker afgaat op de een of andere manier?
Zowiezo vind ik het een klus om alle ins en outs van meerdere daws goed bij te houden omdat je nou eenmaal niet alle functies regelmatig gebruikt.
Ik beheers Ableton tot in zekere mate, in ieder geval in dat wat ik meestal nodig heb en soms moet ik zoeken.

Laatst gewijzigd:
Wat ik al jaren doe is het resultaat van een sessie opnemen, en dan misschien tijdens het opnemen gewoon wat basis mixen zoals je denkt dat de track progressie gaat lopen. Het voordeel is dat je het resultaat ook gewoon even anders kunt luisteren, of in ieder geval los van je DAW. En dan je ook weer even terughaald waar je mee bezig was. Als je '8 bar loop' weer in je DAW luistert in een nieuwe sessie verschuift mijn focus vaak weer naar een ander element (bijv. als je met een meer ambient iets bezig bent ga je dan opeens helemaal op percussie richten en dan krijg je dus iets heel anders).

Back