Sommige mensen nemen elk ideetje op. Pierre Kartner (vader Abraham) zei ooit: "Ik onthoud het in mijn hoofd. Als ik het de volgende dag niet meer weet, was het sowieso niet pakkend genoeg." Dat is ook een aanpakSoms voel ik er niet veel bij terwijl ik wel enthousiast was tijdens de eerste keer.
Wat me ook wel'ns gebeurt is dat ik dan opnieuw met de track bezig ben en dan wordt ie anders dan ie eerst een beetje bedoeld was maar toch wel leuk.
Zo gaat het toch vaak. De muziek leidt je ergens heen. Als je je ertegen verzet, wordt het vaak geforceerd.
Het is meer dat ik het dan zonde vind om uit die mood te stappen want het gebeurt me bijna nooit dat ik weer precies het spoor oppak van waar ik gebleven was.
Volgens mij kun je daar weinig aan doen en ik herken het enorm. Daarom laat ik ideetje ook altijd minstens 1 dag liggen voor ik ze echt beoordeel. Meestal vallen ze de volgende dag met frisse oren flink tegen
Dat is denk ik een combinatie van talent, ervaring en technische skills. Sowieso vind ik altijd dat de beste dingen heel makkelijk klinken. Ik hoorde net Ed Sheeran op de radio en dat klinkt allemaal zo vanzelfsprekend. Maar bedenk het maar eens.Als ik dan bijv een jongen als Slynk zie die heel snel in Live met wat klooien met samples en klikken met z'n muis een hele goede beat vlotjes maakt dan lijkt het zo makkelijk maar in de praktijk niet echt.
Dan kan ik best tevreden zijn met wat ik uiteindelijk heb maar het is dan niet zo mooi als ik het in m'n hoofd had,
Misschien heeft Ed Sheeran dat ook wel?
Er zijn kunstenaars die gek werden van deze gedachte. Volgens mij zijn ook maar heel weinig makers echt tevreden met het eindresultaat. Soms heb je geluk en klopt opeens alles. Maar wat dat is?alhoewel ik soms met het resultaat ook tevreden kan zijn maar het gebeurt maar weinig dat alles echt op z'n plek valt.
Misschien kun je nog eens een andere DAW proberen? Ik werk heerlijk met Studio One en ben daar heel creatief in. Ableton heb ik ook, maar dat nodigt me totaal niet uit. Ik weet dat de producer van de Prodigy ooit een compleet album gemaakt heeft met Reason. Hij zat vast met al zijn hardware en hervond zijn plezier met die DAW. Het is maar een ideeHoe lastig autorijden voor sommigen was terwijl bij mezelf ging het vrij makkelijk.