De D-Two van TC Electronics was ook zo'n ding wat ik moest en zal hebben. Zou een van de beste delay's zijn... (na horen zeggen). Uiteindelijk was de ping pong delay van Cubase beter en makkelijker in gebruik. Heeft toch nog iets van 6 jaar nutteloos in de studio gestaan
Drum Machine (Electron) had ik gekocht als aanvulling voor me TR909. Dit zou toch wel de ready to go drum synth voor mij gaan worden. Hoorde er alleen maar positieve verhalen over en iedereen was door het dolle heen betreft de mogelijkheden op dat ding. Blij als een kind dat ik dat ding had, maar hij stond uiteindelijk alleen maar mooi te wezen en stof te happen in een hoekje. Heb de MD vaak genoeg een kans gegeven, maar het mocht niet baten. Kreeg er niet de geluiden uit waar ik naar opzoek was. Vengeance samples zijn aan mij beter besteed.
De Yamaha Motif 8 (2008 geloof ik). Wilde een hardware versie van de Nexus 2 hebben, en had me zelf er van overtuigt dat dit de juiste synth was daarvoor. Heb er zelfs m'n Andromeda voor verkocht om aan het geld te komen. Een paar keer getest bij volgens mij Studio de Dijk, en toen maar meegenomen. Iedere avond begon ik met volle hoop, opzoek naar de Nexus 2 Trance geluiden, maar kwam iedere keer van een koude kermis thuis. Naar mate de week vorderde zonk de moet me steeds verder in de schoenen met deze veel te duren aankoop. Kan me herinneren dat ik toen aan Quifster heb gevraagd of hij me een beetje wegwijs kon maken met de synth, wat niet is gelukt. De Motif is gewoon geen bak om dikke Trance geluiden uit te halen. Zelf niet met de ingebouwde synth engine (die klonk echt nergens naar). Gelukkig kon ik de Motif terugbrengen en m'n geld terugkrijgen. Op de laatste dag dat dit kon, net voor sluitingstijd de synth ingeleverd. Als ik er nu aan denk ben ik nog blij dat ik hem niet heb gehouden. Wel mooie bak en onwijs fijn te bespelen klavier. Dat dan weer wel.
Focusrite Mixmaster... Ik wilde perse een compressor hebben die een mooi eindgeluid aan me mix zou geven. Geen geld om een compressor van een paar duizend euro te kopen kwam ik deze tegen. Heb het zo vaak geprobeerd om het er beter te laten uitgaan dan het er in ging (en mede omdat m'n mixen ook erg slecht waren), maar het was een drama. Nou ja, drama is overdreven, het maakte me muziek gewoon niet beter. Bij aanschaf dacht ik dat dit wel het geval zou zijn.
DBX 266XL (had er 2) als in "ik moet compressors hebben" maar heeft nooit wat toegevoegd aan me muziek. Had er ook deels mee te maken dat ik niet wist wat een compressor deed. Net als met de Focusrite Mixmaster had ik de hoop dat het geluid dat er in ging er beter uitkwam. Maar van een compressor in die prijsklasse moet je niet al te veel verwachten...
Alesis ION... Tja, een keer een vet geluid uitgehaald en een track mee gemaakt, maar was net als de Andromeda niet fijn om mee te werken. Presets waren slecht, maar dan ook echt bar en bar slecht. En de waarde in het editen was te groot. Als je bijvoorbeeld een LFO op je pitch zette, dan waren de eerste 0.30% (of zo iets) bruikbaar en werd het daarna te extreem. De effecten waren ook erg bout. Vooral die delay... Een slapstick delay, waarom dan niet een echte delay met ping pong mogelijkheid? Vond het wel een mooi ding en de lampjes in het pitch/modulatie wiel waren ook een mooie toevoeging.
Als ik zo terugkijk op 20 jaar muziek maken, ben ik best wel naïef geweest. Heb veel geld uitgegeven aan diverse apparaten die niet aan de verwachtingen voldeden (lees: de overtuiging die ik voor mezelf had gecreëerd wat zo'n apparaat voor mij zou gaan betekenen). Sinds ik ben overgestapt naar volledig ITB in 2017 ben ik meer lol gaan beleven in het maken van muziek. Moet er nu echt niet meer aan denken om met al die omslachtige outboard gear muziek te gaan maken. Compressor waar je maar een geluid door heen kan laten gaan (met software kan je het aantal ongelimiteerd gebruiken totdat je cpu het niet meer trekt). Mixer standen die je moet opschrijven, een synth die het even niet doet omdat een kabel is losgeschoten of anders gepatched, slechte presets die waardoor de synth geen inspiratie opwekte en meer van die dingen. De gedachten alleen al om OTB te gaan werken laat me bibberen
Het is eigenlijk since de laatste 2 jaren dat het me veel beter lukt, dat ik de dingen er uit krijg die ik beoog en ook de muzikale resultaten maak waar ik achter sta. Een hoop heeft toch wel te maken door te lezen en filmpjes op YT te bekijken, en al deze informatie ook te implanteren in het proces van muziek maken. Vroeger probeerde ik altijd het wiel zelf uit te vinden, had ik geen hulp nodig van andere en was ik stronteigenwijs.