Moog prijzen flink omhoog

xpanded stereo

Ouwe rot
Moogs zijn flink duurder sinds vorige week.
Over de hele line-up diverse soms behoorlijk stijgingen.
Sub25 nu €1499,-. Moog One 8 voice €8099,-

Sick! Als bedrijven niet kapot gaan aan de chip tekorten, dan gaan ze wel kapot omdat ze de prijzen veel te hoog maken. Ben benieuwd wanneer het tumult in de wereld weer een beetje terug gaat naar pakweg 2 jaar geleden...

Ben benieuwd wanneer het tumult in de wereld weer een beetje terug gaat naar pakweg 2 jaar geleden...

het-ergste-moet-nog-komen.jpg

Sick! Als bedrijven niet kapot gaan aan de chip tekorten, dan gaan ze wel kapot omdat ze de prijzen veel te hoog maken. Ben benieuwd wanneer het tumult in de wereld weer een beetje terug gaat naar pakweg 2 jaar geleden...
Is gewoon de dollar vs. euro koers. Heeft weinig met duurder maken te maken.. wordt gewoon doorberekend naar consument 😞

Is gewoon de dollar vs. euro koers. Heeft weinig met duurder maken te maken.. wordt gewoon doorberekend naar consument 😞

Heeft iets te maken met de koers dollar/euro, maar niet veel. Het verschil tussen de koers van de munten begin 2020, net voor de coronatijd, en nu is niet meer dan ca. 13%. De prijsstijging van de Moog-spullen is veel groter. Artikel hier:

Fabrikanten stoppen of gooien hun prijzen enorm omhoog, producten worden afgeblazen of uitgesteld, levertijden worden langer en onzekerder. Die trend is wel duidelijk. Gaat nog wel even duren ook ben ik bang.

Juist. Koop nu of later nog hogere prijzen.

Moog wordt ook duurder omdat de euro waarde verliest ten opzichte van de dollar. Ze lopen nu ongeveer 1 op 1.

Behringer Crave was altijd 160,-... nu 205,-. Best een pittige prijsstijging..

Behringer zal vooral het probleem hebben dat ze door de tekorten bijna niks van hun 8479 aangekondigde synths kunnen leveren?

Het is geloof ik al een hele tijd stil rond Behringer lanceringen - als in nieuwe, eerder aangekondigde producten die je ook echt kunt kopen zeg maar. Hun businessmodel van lage kosten door schaalvoordelen van massaproductie flikkert natuurlijk ook als eerste onderuit op het moment dat er tekorten zijn aan onderdelen. Dan kun je én niet goedkoop én niet in enorme hoeveelheden tegelijk inkopen (dus produceren).

Gedurende mijn bezoek aan Moog krap twee weken geleden werd er gesproken over de beperkte beschikbaarheid van onderdelen (niet enkel chips). Zo hebben ze kennelijk enige tijd niet de normale productie kunnen draaien van de M-32, DFAM en Subharmonicon. Gelukkig heb ik mijn set compleet, ik verwacht dat we nog het e.e.a voor onze kiezen gaan krijgen, niet enkel op synthgebied. Er is geld genoeg, het blijft enkel in tamelijk grote hoeveelheden aan een selecte groep van de bevolking plakken.

En als toevoeging op bovenstaande: Moog is “employee owned”, Amerikaanse levensstandaard en salarissen i.t.t. bijvoorbeeld Behringer die een flinke fabriek in China heeft. Tijd zal uitwijzen of dit voor Moog handing uit gaat pakken. Het “employee owned” was een wens van Bob, het is echter ook bekend dat hij op zakelijk gebied minder handig was (meer passie en “mens” mens). Anderzijds is de dollar voor ons momenteel minder gunstig, jaren geleden stond hij op € 0,75 en nu op € 0,97 wat een op grote bedragen een aanzienlijk verschil is. Ben overigens benieuwd wat MakeNoise (zit ook in Asheville) gaat doen. Bij Schneidersladen is de O-Coast nog op voorraad, bij Thomman staat binnen 13 tot 17 weken beschikbaar. Vraag me af of na deze 3 á 4 maanden de prijs nog hetzelfde zal zijn. Er nu mee gespeeld in Asheville en daar gekocht (niet veel goedkoper met de huidige koers). Ik heb al een Grandmother en Soundstudio 3, de Mavis doet me niet veel en de Moog One past niet in de koffer + partner vind het niet zo oké om daarop te investeren (wacht maar als we deze winter geen gas hebben en het bij mijn analoogjes lekker warm is! 😉)

Laatst gewijzigd:
Back