Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Het is hier al eerder aangehaald, maar een goede reden voor CD kan tegenwoordig ook goedkoop zijn. Zelfs nieuw. Goed voorbeeld: verzamelaar Tangerine Dream - The Virgin Years. Dat zijn 5 complete TD albums en extra's voor slechts 20€! Het enige wat je er op aan zou kunnen merken is dat het niet 5 schijfjes zijn maar verdeeld over 3, dus in die zin ben je de "speel een album" ervaring een klein beetje kwijt. Tenminste, je moet gewoon weten op welk nummertje van welk schijfje je moet beginnen. :)

Muziek op vinyl heeft voor mij wel een extra waarde. Het is leuk om het te draaien, klinkt ook anders.. warmer of gewoon lekker en mooie hoezen vaak. Maar bij cd's heb ik dat totaal niet. Het is in mijn ogen gewoon een onhandige drager van files die veel beter op een opslagmedium als een haddisk of USB-drive gestald kunnen worden.

Ik koop alleen CD's als ik de muziek nergens kan downloaden en na het rippen verkoop ik de CD direct weer. Overigens heb ik altijd een hekel aan CD's gehad, direct al toen ze zo belachelijk duur waren toen ze voor het eerst in de winkels lagen. Om nog maar te zwijgen van die brakke hoesjes die altijd stuk gaan en die tandjes die afbreken.. bah!

Dat is gewoon jeugdsentiment? Rave the City had mijn buurjongen destijds. Wat een herrie! 😁
Die oude verzamel CD's luister ik niet super vaak (er zit vaak ook bestwel bagger tussen), maar ik luister momenteel toch een aanzienlijk deel van de tijd naar recentere gabber.
Eergisteren blijkbaar dusdanig lang dat mijn partner kwam vragen of ik wat anders aan wilde zetten omdat ze er gek van werd :D

In 2017 ben ik nog eens naar Thunderdome geweest, was best vet maar merkte dat een hele nacht alleen maar gabber toch wel wat veel van het goede was.

hahaha, Rave the city en Powerhouse waren mijn eerste zelf aangekochte cd's als ik me niet vergis }:|
Bij mij was dat Techno Trance 1, de eerste Thunderdome die ik kocht was nummer 6.

als ik een album echt goed vind, koop ik het. liefst op vinyl, maar soms op cd, zeker als die cd zo laag geprijsd staat dat je het voor dat geld niet eens kunt downloaden op bv bandcamp.
tegenwoordig zijn dat meestal dingen die ik meermaals digitaal heb voorbeluisterd en telkens weer indruk op me maakten.
maar van een paar labels heb ik ongeveer alles wat ze hebben uitgebracht en als er iets nieuws op uitkomt, bestel ik het blind (ant-zen, hymen, raubbau, galakthorrö, loki found.).
dat zijn meestal ook dingen die prachtig uitgegeven zijn en dan is het een totaalbeleving, een ritueel bijna, om erin te duiken.
sowieso, naar platen en cd's luister ik ipv te skippen. ik maak er tijd voor, steek er meer moeite in.
cassettes zijn in de underground overigens ook terug van weggeweest, dat ontbrak er nog aan...

het strafste is dat ik gewoon 90% van de tijd op youtube zit om nieuwe dingen te ontdekken en dan dus niet naar mijn platen aan het luisteren ben.
ik heb ondertussen echt gewoon veel te veel maar ik zie op tegen de rompslomp van de verkoop, want dat betekent
  • al die platen en cd's checken (meer dan 4000...) en beslissen wat er weg mag
  • de kandidaten oplijsten, grondig nakijken, een 'grading' geven
  • opzoeken hoeveel verzenden kost voor hoeveel items naar alle verschillende landen, want dat moet je aangeven op discogs
  • prijzen nakijken en beslissen welke prijs je erop plakt, voor elk item
  • de spullen stuk voor stuk te koop aanbieden
  • als je ze al verkocht krijgt: verpakking zoeken, verpakken, wegbrengen om te verzenden, hopen dat het pakketje (heel) aankomt
  • commissie betalen aan discogs en aan paypal
  • hopen dat je goede feedback krijgt en geen lastige klanten die hun geld terugwillen omdat ze een andere interpretatie hebben van je 'grading' of omdat de post het pakket heeft mishandeld
da's eigenlijk gewoon een slecht betaalde fulltime job bovenop mijn fulltime job en hobby's...
maar goed, misschien moet ik me er gewoon aanzetten en er eens een paar avonden en weekenddagen aan opofferen.
door de zure appel heen bijten, beginnen bij het begin, terwijl ik goede platen speel :)

als er iemand tips heeft, hoor ik het graag. geen kooptips, hé, verkooptips ;)

als er iemand tips heeft, hoor ik het graag. geen kooptips, hé, verkooptips ;)
  • Zorg dat je 100% feedback houdt want veel kopers betalen liever iets meer voor een plaat van een betrouwbare verkoper. Sommigen kopen niets van verkopers onder 90% positief.
  • Als een koper ontevreden is, kom hem altijd tegemoet. Ga niet je gelijk willen halen voor een paar euro's ten koste van je reputatie
  • Krijg je toch negatieve feedback van een onredelijk iemand, breng Discogs hier van op de hoogte.. ze kunnen het dan namelijk ongedaan maken (binnen een bepaalde tijd)
  • Als je zelf nog platen koopt online, bewaar dan de verpakking want die is 9 van de 10 keer te hergebruiken. En bewaar ook ander karton om als vulling/versteviging te gebruiken)
  • Altijd conservatief graden. Dus 1 haarlijntje is niet Near Mint. Vermeld er dan bij in de omschrijving dat het op een haar na NM is. Dit ook weer om negatieve feedback te vermijden.
  • Verpak goed. Zorg dat de plaat niet kan bewegen in de verpakking. Tijdens transport gaat het er ruig aan toe en daardoor kan de plaat door de hoes heen schieten. Schud er mee als je hem verpakt hebt. Kan de plaat bewegen, doe er dan alsnog extra vulmateriaal in. Sommigen verpakken de plaat daarom buiten de hoes.
Ik heb vast meer tips want ik handel al meer dan 20 jaar op Discogs (nog steeds 100% positieve feedback 👑) maar dit is wat ik nu even kan bedenken.

Ik ben benieuwd hoe lang het zou duren voiraleer verticaal vinyl uitzakt en dus onderaan dikker wordt.

Bij glas (ruiten) zie je dit na honderden jaren. Maar glas is raar spul, fysisch gezien een vloeistof.

Bij CD's is er bitrot, maar ik heb het zelf nog nooit gezien.
Misschien is er al op gereageerd, maar dit blijkt dus fout te zijn. Geloofde het lang ook, gebaseerd op middeleeuwse ramen, maar het zou langer duren dan het universum heeft bestaan voor glas-moleculen om zo veel te bewegen dat ze er gesmolten uitzien.

Ik ben benieuwd hoe lang het zou duren voiraleer verticaal vinyl uitzakt en dus onderaan dikker wordt.

Bij glas (ruiten) zie je dit na honderden jaren. Maar glas is raar spul, fysisch gezien een vloeistof.

Bij CD's is er bitrot, maar ik heb het zelf nog nooit gezien.
helaas heb ik bitrot al wel mogen ervaren, met cd's die ik bewaard heb in het doosje rechtop in een normale leefruimte zonder vocht/rook/etc.
gewoon niks meer mee aan te vangen...

In de 80s vond ik die MFB luidsprekers van Philips ook heel boeiend.. Sony had ook een luidspreker die gebruik maakte van motional feedback in combinatie met een Electrostaat tweeter.. ik ben wel een Sony fan en zou zoiets nog weleens willen. Philips heb ik de MFB544 van. 3-weg systeem (2-weg aktief).. echt baanbrekend voor die tijd.

Nou, het heeft wel GAS bevorderend gewerkt dit draadje.. Sony setje is gevonden.. vanavond d'r op af.. hoop dat het nog goed werkt.. :engel:

• Zorg dat je 100% feedback houdt want veel kopers betalen liever iets meer voor een plaat van een betrouwbare verkoper. Sommigen kopen niets van verkopers onder 90% positief.
  • Als een koper ontevreden is, kom hem altijd tegemoet. Ga niet je gelijk willen halen voor een paar euro's ten koste van je reputatie
  • Krijg je toch negatieve feedback van een onredelijk iemand, breng Discogs hier van op de hoogte.. ze kunnen het dan namelijk ongedaan maken (binnen een bepaalde tijd)
  • Als je zelf nog platen koopt online, bewaar dan de verpakking want die is 9 van de 10 keer te hergebruiken. En bewaar ook ander karton om als vulling/versteviging te gebruiken)
  • Altijd conservatief graden. Dus 1 haarlijntje is niet Near Mint. Vermeld er dan bij in de omschrijving dat het op een haar na NM is. Dit ook weer om negatieve feedback te vermijden.
  • Verpak goed. Zorg dat de plaat niet kan bewegen in de verpakking. Tijdens transport gaat het er ruig aan toe en daardoor kan de plaat door de hoes heen schieten. Schud er mee als je hem verpakt hebt. Kan de plaat bewegen, doe er dan alsnog extra vulmateriaal in. Sommigen verpakken de plaat daarom buiten de hoes.
Ik heb vast meer tips want ik handel al meer dan 20 jaar op Discogs (nog steeds 100% positieve feedback 👑) maar dit is wat ik nu even kan bedenken.
bedankt voor de tips!
ik heb al een hele zolder vol dozen voor lp's tot groot ongenoegen van mijn wederhelft :D
tijd om die gevuld te verzenden me dunkt, idd met de plaat buiten de hoes.
het lijkt op het eerste zicht raar maar cd's verzenden zal voor mij vervelender zijn wegens de verpakking.

Juist niet, haha. De duurste was 110 euro en het model dat ik meenam 35 euro. Ik hoorde het 'romige laag' niet 😁
:okdan: Ja.. dat bedoel ik ook.. dat er een hoop lucht verkocht wordt in high-end audio.. zolang je maar gelukkig bent en tevreden met wat je hoort.. daar gaat het om. En de reis of ergens ineens over struikelen geeft soms ook wel een gevoel van geluk of destiny.. :)

Zag 'n keer in een kringloop winkel 'n Sub en 2 losse luidsprekers.. het was net binnen en niet getest nog.. ik mocht het meenemen voor 'n tientje.. en terugbrengen als het niet goed was.
Toen ik het aansloot trilden een paar componenten in de satelietspeakers. Dit is verholpen door simpel de componenten wat strakker aandraaien.. klonk echt super daarna. Dat geeft ook een gevoel van geluk ofzo.. :)
Het setje hieronder maar dan in het wit. In goede uiterlijke staat ook.

Zichtbare of hoorbare rot? Ik heb wel wat CDs die wat gecorrodeerd lijken, bij CDr's meer dan originelen. Die CDr's heb ik allemaal op de server gezet en het plastic gegeven aan een 12 jarige met ouders die die aan muzikale armoede lijden. De meid is er superblij mee. Leuk hoor, die streaming diensten maar het duurt wel even voordat je bij Mahavishnu Orchestra en King Crimson bootlegs uitkomt.

Muziek die ik ondertussen schadelijk acht voor gezondheid, en copy-cd's, zijn ondertussen knutselmateriaal voor mijn kinderen geworden. Wat ik gewoon niet meer goed genoeg vind, wordt weggegeven. Het beste van de collectie staat opgesteld in de huiskamer. De rest staat in de studio, of in opslag.

Ik sinds afgelopen vrijdag wel weer. Een zo goed als nieuwe Philips, voor 35 euro. Klinkt goed en werkt razendsnel 😊

Zeker wel. Ik vind die eerste cd's van In Trance We Trust te gek. Als ik die op CD tegenkom, koop ik ze. Heb hier ook een dubbelaar van Bonzai liggen, dat was een van mijn eerste cd's 30 jaar terug ofzo. Die mag gewoon niet weg 👍

Dat heb ik dus ook. Als ik een apparaat met wifi heb, ben ik snel afgeleid. Mail, Instagram, Synthforum, ander album dat misschien nét wat leuker klinkt. Bij een CD luister ik het album van begin tot eind, omdat ik geen zin heb om op te staan...

Dat is gewoon jeugdsentiment? Rave the City had mijn buurjongen destijds. Wat een herrie! 😁

Wow, ziet er gaaf uit! LP's zijn toch veel leuker dan streams.

Ik betaal meestal tussen de 2 en 5 euro. Bij een plaatselijke muziekwinkel 3 cd's voor 10 euro. Die zijn dan in bijna perfecte staat.

LP's zijn booming, begreep ik. CD's ook weer in opkomst, volgens de meneer van Plaatboef in Utrecht.

Juist niet, haha. De duurste was 110 euro en het model dat ik meenam 35 euro. Ik hoorde het 'romige laag' niet 😁

Dat merk ik ook bij de Kringloopwinkels in mijn woonplaats. Je ziet wel meteen wat veel verkocht is vroeger. Vanessa Mae, Wet Wet Wet, altijd en over Alanis Morissette en - voor den Ollanders - BZN, Jan Smit, René Froger en Jan Vayne.

Mocht iemand die aandrang voelen, stuur me dan vooraf even een DM 😁
...ik heb het wel over al 10 jaar geleden denk ik, toen maakte je echt niemand blij met CD's ;) En nu slaat de nostalgie weer toe :) Ik koop weer DVD's overigens, 2de hands uiteraard, omdat heel veel films niet worden aangeboden via de bekende streamingdiensten. Ik gooi de hoesjes gelijk weg en de schijfjes gaan dan allemaal in een compacte map, in een poging na aanschaf toch weer wat te ontspullen. Alleen muziekgear is echt welkom in huize Takegawa :)

En nu slaat de nostalgie weer toe :)
Enigszins ja :D

Toen ik enige tijd geleden opzoek was naar een knappe versterker met mooie Klipsch zuilspeakers keken ze me in de winkel aan alsof ik 15 jaar gedetineerd had gezeten, kun je nagaan als je naar platen- of CD spelers opzoek bent :D
Ze hadden achterin het magazijn nog nieuw setje Klipsch speakers, het stond niet meer opgesteld in de winkel omdat niemand het koopt. Kreeg er op de koop toe een Marantz versterker bij voor een prikkie met gratis Yamaha sub, Inifinty center en satellites, en de bekabeling. Dat was dus wel heel oke :okdan:

Back