Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Vervelend! Bij oude of recentere cd's?
cd's van rond 2000 of later laat ons zeggen (voorlopig toch). of dat recent is, laat ik aan jou over :D
de laatste waar ik het mee voorhad: deze
in de speler gestoken en me erover verbaasd dat het allemaal zo digitale noise was en niet te vergelijken met wat ik me in herinnering had. ook altijd dezelfde loop... ik had wel noise verwacht, alleen niet van die soort. dan check ik de onderkant en zie ik dat die compleet om zeep is. raar hoor. kan er straks eens een foto van maken als je wilt.

Mochten er nog mensen zijn met vinyl of cd's van hardere stijlen die ze weg willen doen, dan houd ik me aanbevolen.

Bekijk bijlage 3830060
Hardcore en trance vinyl +- 720 (trance ruilbaar voor hardcore)

Bekijk bijlage 3830061
2 Bakken vol cd's (+- 230) en linksachter in de hoek nog wat (+- 50) synth/symph rock vinyl

Laatste tijd weer wat m'n cd collectie aan het aanvullen, grootste gedeelte van Thunderdome heb ik compleet, maar ook Hellsound, Mysteryland, Ravers Religion enz. Natuurlijk rip ik het allemaal wel via de computer, want anders kan ik het niet luisteren :dubbel:

De gehele collectie:
Leuke lijst!

De mijne: Check out Daantsjie's music collection on Discogs

cd's van rond 2000 of later laat ons zeggen (voorlopig toch). of dat recent is, laat ik aan jou over :D
in de speler gestoken en me erover verbaasd dat het allemaal zo digitale noise was en niet te vergelijken met wat ik me in herinnering had. ook altijd dezelfde loop... ik had wel noise verwacht, alleen niet van die soort. dan check ik de onderkant en zie ik dat die compleet om zeep is. raar hoor. kan er straks eens een foto van maken als je wilt.
Ja, dat is opmerkelijk! Ik hoor dat het vaker voorkomt bij CDR dan bij muziekCD, maar het gebeurt ook bij officiële muziekCD's. En het ligt dan niet enkel aan leeftijd, want er zijn er heel veel van de jaren 80 die nog perfect zijn.

Ondertussen de kindjes kennis laten maken met Roxy Music. Wordt door de oudste niet gesmaakt. Was te verwachten, hij heeft ook nog geen interesse in de liefde. :D Deze LP is trouwens helemaal kraakvrij dankzij vinyl in goede staat en een Shibata naaldvorm die anders in de groef zit dan een standaard naaldje. Het is geen wonderoplossing hoor, een vuile/beschadigde LP kraakt nog altijd. Niet dat ik me daar aan stoor. De kachel brandt toch.

Dan zijn er ook nog mensen met een flinke buidel die dan eventjes een vinyl cutter/player bestellen...:D🤑
Kunnen ze zelf vinyl (letterlijk) groove(n)/recorden...:P
vinylrecorder-c6.jpg
vinylrecord cutter.jpg

Ja, dat is opmerkelijk! Ik hoor dat het vaker voorkomt bij CDR dan bij muziekCD, maar het gebeurt ook bij officiële muziekCD's. En het ligt dan niet enkel aan leeftijd, want er zijn er heel veel van de jaren 80 die nog perfect zijn.

Ondertussen de kindjes kennis laten maken met Roxy Music. Wordt door de oudste niet gesmaakt. Was te verwachten, hij heeft ook nog geen interesse in de liefde. :D Deze LP is trouwens helemaal kraakvrij dankzij vinyl in goede staat en een Shibata naaldvorm die anders in de groef zit dan een standaard naaldje. Het is geen wonderoplossing hoor, een vuile/beschadigde LP kraakt nog altijd. Niet dat ik me daar aan stoor. De kachel brandt toch.
De eerste en For Your Pleasure, of de wat gladde LPs van later (ook fijn hoor, heb alles, ook van Ferry solo)

in de speler gestoken en me erover verbaasd dat het allemaal zo digitale noise was en niet te vergelijken met wat ik me in herinnering had. ook altijd dezelfde loop... ik had wel noise verwacht, alleen niet van die soort. dan check ik de onderkant en zie ik dat die compleet om zeep is. raar hoor. kan er straks eens een foto van maken als je wilt
Zo ziet dat er dus uit in dit geval. De oppervlakte is gewoon glad. De schade zit binnenin.

helaas heb ik bitrot al wel mogen ervaren, met cd's die ik bewaard heb in het doosje rechtop in een normale leefruimte zonder vocht/rook/etc.
gewoon niks meer mee aan te vangen...
Naar verluid was er een fabriek in de UK die in de jaren 90 veel CD's met slechte sealing geproduceerd heeft. Mijn "Selected ambient works vol 2" van Aphex Twin zit in ieder geval vol met roestplekken (zeg maar een glitch remix ;) ). Het is in ieder geval meer een fabricage probleem dan een algemeen probleem met de levensduur van CDs.

Mijn oudste CD uit 1989. Grappig genoeg doet hij het nog steeds ondanks de happen uit de reflecterende laag.

Attachments

• 6C2C3328-5998-4788-BB78-1A1A8660DC9A.jpeg
    6C2C3328-5998-4788-BB78-1A1A8660DC9A.jpeg
    167,7 KB · Bekeken: 141
Die hap zit in de 'lead out' dus daarom niet zo een issue.
Als zo een hap aan de andere kant of het midden zit dat gaat die haperen.
Maar er zijn ook zilver stickers die je boven op de cd kunt plakken om de cd te maken.

Die hap zit in de 'lead out' dus daarom niet zo een issue.
Als zo een hap aan de andere kant of het midden zit dat gaat die haperen.
Maar er zijn ook zilver stickers die je boven op de cd kunt plakken om de cd te maken.
Ja, ik had al een vermoeden omdat CDs van binnen naar buiten zijn beschreven en de CD in kwestie ook niet zo lang is (rond de 40 minuten geloof ik).

Ik heb overigens al een of andere reissue special collectors final cut limited rare edition van deze CD dus mocht het origineel de geest geven en de streaming diensten uit de lucht raken, kan ik altijd nog naar The Seeds of Love luisteren gelukkig.

Ha, die TFF heb ik op een DCC cassette (de enige pre-recorded die ik heb). Over obsolete formats gesproken. Maar hij doet het nog steeds (Philips DCC600). Ik gebruikte 'm om op af te mixen eind jaren '90. Had niks met Mini Disk (watte?)

Ha, die TFF heb ik op een DCC cassette (de enige pre-recorded die ik heb). Over obsolete formats gesproken. Maar hij doet het nog steeds (Philips DCC600). Ik gebruikte 'm om op af te mixen eind jaren '90. Had niks met Mini Disk (watte?)
Minidisc heb ik ook gehad (heb zelfs de player/recorder nog wel liggen maar echt al in geen eeuwen gebruikt), maar ik gebruikte die echt alleen om eigen muziek op te nemen of CDs van anderen en de bieb te kopieëren. Was wel een ideaal medium voor onderweg, in die tijd luisterde ik er altijd naar in de trein. Uiteindelijk obsolete geworden dankzij de opkomst van MP3 spelers en later de smartphone.

Haha.. DCC ja.. :) DAT is ook een DCC-achtige.. DCC deed aan audio compressie dacht ik, DAT iig niet.
Ik heb nog heel veel Mini Disk's.. prima houdbaar en met ATRAC een audiocompressie die iets onder de 320kbs MP3 ligt. Prima kwaliteit. Latere MD speler/recorders hadden zelfs een LongPlay setting.. dan zat het ergens tussen de 128 en 160kbs per seconde.

Er was ver voor de DCC en MD ook nog een andere optie met Video 8 recorders om je audio digitaal vast te leggen. PCM was dat geloof ik en ging tot 16khz maar de capaciteit lag gelijk aan 6 cassettebandjes ofzo.. en geen last meer van drop-outs.. (voor zover digitale informatie op tape niet degradeert..).

Ik heb zelf al mijn CD's na heel veel testen met MP3 encoders in het begin van de eeuw overgezet op hoogste variabale bitrate. Maar de meesten draai ik echt nooit meer.. en ook de MP3 encoders van toen (Fraunhofer) bleek met sommige programma's niet compatible.. als ik dan terug converteerde had in instant audioterreur.. Maar geen nood meer nu met Deezer en Spotify.. (alhoewel ik niet alles kan vinden..)
Ik kan met Deezer trouwens ook playlists maken op mijn telefoon en deze offline beluisteren.. Dacht ook met de computer.. daar kan ik iig Deezer bestanden streamen in het programma Virtual DJ en daarin de BPM en key aanpassen mocht dat gewenst zijn..

Laatst gewijzigd:
Minidisc heb ik ook gehad (heb zelfs de player/recorder nog wel liggen maar echt al in geen eeuwen gebruikt), maar ik gebruikte die echt alleen om eigen muziek op te nemen of CDs van anderen en de bieb te kopieëren. Was wel een ideaal medium voor onderweg, in die tijd luisterde ik er altijd naar in de trein.
Ik heb de afgelopen maand al mijn Minidiscs met eigen werk gedigitaliseerd en de speler en schijfjes laten veilen. Ik had al een beetje het idee dat het medium wat populairder aan het worden was, maar ik had geen idee hoe populair exact. De speler heeft 330 Euro opgebracht en 61 schijfjes zo'n 100 Euro, veel meer dan ik gedacht (en gehoopt) had.
Ik heb er dus nog even mee zitten prutsen en het was toch echt wel een mooi medium. Alleen vond ik het meest frustrerende altijd dat wanneer ik een mix opgenomen had (van backingtracks die we live gebruikten) dat ik dan niet het schijfje digitaal kon kopiëren naar een andere speler. Daar zat altijd die ellendige kopieerbeveiliging in de weg. Ik denk dat de kopieerbeveiliging de populariteit van de MD geen goed heeft gedaan. Maar het was toch echt een mooi alternatief voor de cassette.

Ik vond het destijds het beste compromis tussen geluidskwaliteit, gebruiksgemak en draagbaarheid. In veel opzichten best of both worlds tussen CD en cassette: compact en draagbaar, prima geluidskwaliteit, zelf opnames maken en overschrijfbaar en stabiele playback. En dat zonder de nadelen van een discman (te groot en slaat snel over bij beweging/schokken) of walkman (geluidskwaliteit, spoelen van bandjes). DCC heb ik me nooit zo in verdiept, ik vond destijds wel een groot nadeel dat je nog steeds moest spoelen met die dingen. DAT recorder heb ik paar keer mee gewerkt maar alleen voor educatieve/commerciele toepassingen. Moet ik ook nog ergens een tape van hebben liggen.

Wel verrassend dat zo'n minidisc nog zoveel oplevert. Maar ik hou hem denk ik toch maar.

Discman lijkt me nog steeds een heel fijn formaat, maar het was altijd zo duur in vergelijking met CDR of daarvoor: cassette.

Back