Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Ik heb vorig jaar een nieuwe CD speler gekocht, mijn 1e fatsoenlijke. Veel lol van, ik ontdek een hoop nieuwe details in combi met goede hoofdtelefoon. Ik heb gelukkig maar een CD (nouja 2) met "CD rot", wel meteen een van mijn meest geliefde. Aphex Twin – Selected Ambient Works Volume II
Sinds ik weer CD speler en draaitafel heb, luister ik steeds vaker weer echt met aandacht naar muziek. IPV even check op streaming en dan snel afgeleid door telefoon of computer.

Ik had een draaitafel, floppy en tape, daarna een DAT recorder van Philips en vervolgens een Minidisc recorder én MD walkman, (player) van Sony
Toen kwam Mp3 en daarna het Internet....
Idd, toen ook gekeken naar de philips DCC dat na de DAT kwam (froef! ik ben blij dat DAT en afkorting is want anders werd DAT een heel moeilijk verhaal...🥴:D
Goed vinyl....

Als ik dingen leuk vind neem ik het van youtube op casette.
incl reclame ....f*ck... en een bak ruis.

En als het echt super mooi is zoek ik het op vinyl.
CD is een goed medium een goede speler kan goed klinken.
Natuurlijk niets mis met streaming.
Daar ondek ik weer andere goede dingen. Het beste daarvan heb ik inmiddels op vinyl gekocht.. Loopt wel een beetje uit de hand met 700+ platen.

Ik heb gelukkig maar een CD (nouja 2) met "CD rot", wel meteen een van mijn meest geliefde. Aphex Twin – Selected Ambient Works Volume II.
Als het goed is heb ik nog ergens een techno-cd die je aan 2 kanten af kunt spelen. Van Jeff Mills. Moet er opeens aan denken.

Heb wel een hoop cd's weggegooid waar ik zelf niet zuinig op ben geweest. Daar heb ik met terugwerkende kracht wel een beetje spijt van.

Ik heb mijn vinyl collectie nooit weg gedaan en ben regelmatig mondjesmaat blijven verzamelen.
Het heeft wel enkele jaren volledig stil gelegen wegens andere serieuze bezigheden waardoor er vooral geen budget meer voor was.
De interesse is echter nooit over gegaan en ik ben super tevreden dat ik niets heb verkocht.
Mijn SL1200 mk2's en DJM600 staan hier nog steeds (eveneens een Rodec MX180 mk3 die ik kocht al winter restauratieproject).
De massa vinyl heb ik wel niet; mijn collectie betreft een 1200 stuks maar ik ben meer voor kwaliteit dan kwantiteit.

Ik lees hier dat sommige mensen werkzaam zijn in kringloopwinkels. Vermoedelijk zijn dat Nederlandse kringloopwinkels.
In België vind je quasi nooit wat lekkers in de kringloop. Blijkbaar komen de mooie collecties nooit in de winkels maar worden deze rechtstreeks doorgesluisd naar handelaren.
Ik heb recent van iemand wat techno vinyl gekocht (90's tot max 2000) en die vertelde me doodleuk dat die potten en pannen muziek niets voor hem was en hij 100'en platen in dat genre naar de kringloop had gebracht. Hij was daar vaste klant en kwam er quasi wekelijk. Hij heeft nooit 1 van die 100'en platen in de winkel zien liggen... .

Ik lees hier dat sommige mensen werkzaam zijn in kringloopwinkels. Vermoedelijk zijn dat Nederlandse kringloopwinkels.
In België vind je quasi nooit wat lekkers in de kringloop. Blijkbaar komen de mooie collecties nooit in de winkels maar worden deze rechtstreeks doorgesluisd naar handelaren.
Ik heb recent van iemand wat techno vinyl gekocht (90's tot max 2000) en die vertelde me doodleuk dat die potten en pannen muziek niets voor hem was en hij 100'en platen in dat genre naar de kringloop had gebracht. Hij was daar vaste klant en kwam er quasi wekelijk. Hij heeft nooit 1 van die 100'en platen in de winkel zien liggen... .

Inderdaad werk ik in een Nederlandse Kringloopwinkel. De Kringloop waar ik als vrijwilliger werk heeft meerdere winkels, dus het zou maar zo kunnen dat iemand die bij een van die winkels zijn platen brengt ze in die winkel nooit zal zien staan. Verder worden extreem dure stukken bij ons geveild of via internet verkocht. Als reeds eerder gezegd is de aanvoer van goede platen de laatste tijd sterk gekrompen. Maar het komt zo nu en dan nog wel eens voor dat bijvoorbeeld bij een huisuitruiming de nabestaanden van een overleden platenliefhebber er geen zin in hebben zich in de aangetroffen platen collectie te verdiepen en de hele butst in een keer aan de Kringloop schenken. En heel soms wil een platenliefhebber zelf zijn collectie eens uitdunnen en gunt hij die afgestoten partij aan de Kringloop. Maar de tijden zijn veranderd, en platen worden niet langer als een achterhaald medium gezien maar als een potentieel waardevol item dat men zo nodig ook zelf op internet kan verkopen.

Hoe het in België gaat weet ik niet.

DCC en minidisk heb het nog liggen maar het is allemaal kapot.
Net als :
Het begin van de herschrijfbare CD`s was ook een puinhoop qua comptabiliteit en betrouwbaarheid.
Spijt van de koop.
Lp`s allemaal gewassen in bad waarna er veel vuil af kwam.
Ze passen precies (naakt) plat in een opbergdoos-bak.
De oude lege hoezen stinken die bewaar ik apart. Ze zijn al een beetje gelucht.
En dan het beroemde AVCHD ! met Blu-ray speler die nog steeds werkt. Met HMDI uitgang.
Na zoveel jaar hadden ze de techniek onder-de-knie. Heeft lang geduurd. 28 Mbps

Laatst gewijzigd:
Dan zijn er ook nog mensen met een flinke buidel die dan eventjes een vinyl cutter/player bestellen...:D🤑
Kunnen ze zelf vinyl (letterlijk) groove(n)/recorden...:P
Bekijk bijlage 3830102Bekijk bijlage 3830103
Zelfs Roland heeft vinyl cutters gemaakt:

1670485336486.png

LP's bij voorkeur verticaal bewaren, al is netjes plat in geen al te hoge stapels ook geen drama.

Kringloopwinkels hier zijn een drama, je kan er gewoon niks interessant meer vinden. Alleen brolplaten en duurder dan de platenzaak zodra het geen draaiorgel is. Nooit elektro die iets voorstelt. Zodra speelgoed ook maar iets voorstelt (modeltreintjes, retro games, bouwdozen) gooien ze het in een online veiling. Het plezier voor mij als bezoeker is zo volledig weg.

Voor wie het nu nog niet begrijpt (of wil begrijpen): Kringloopwinkels moeten het hebben van wat ze krijgen aangeboden, droogt de aanvoer van een zeker artikel (zoals goede platen) op, dan kunnen we die goede platen ook niet meer verkopen. Dan staan we als Kringloop dus voor de keuze om of helemaal met platen te stoppen of om toch maar de mindere platen (hoempapa, Abba, BZN, Nana Mouskouri, James Last, ...) die nog wel binnenkomen in de bakken te zetten. Dat mindere type platen zegt de verzamelaar niets, maar zo nu en dan is er toch een klant die het leuk vindt. Het alternatief is om bijna alle platen direct na binnenkomst (weliswaar als gescheiden afval) weg te gooien of er na verwarming knutselwerkjes van te maken.

Met het verschil dat die zaag niks met Uli te maken heeft maar de vinylsnijder wel van dezelfde Rolandmoeder is als die van de MKS-50 (om maar wat te noemen).

Met het verschil dat die zaag niks met Uli te maken heeft maar de vinylsnijder wel van dezelfde Rolandmoeder is als die van de MKS-50 (om maar wat te noemen).
Uiteraard.. er zijn meer mensen in Duitsland met de achternaam Behringer.. :D

Voor wie het nu nog niet begrijpt (of wil begrijpen): Kringloopwinkels moeten het hebben van wat ze krijgen aangeboden, droogt de aanvoer van een zeker artikel (zoals goede platen) op, dan kunnen we die goede platen ook niet meer verkopen. Dan staan we als Kringloop dus voor de keuze om of helemaal met platen te stoppen of om toch maar de mindere platen (hoempapa, Abba, BZN, Nana Mouskouri, James Last, ...) die nog wel binnenkomen in de bakken te zetten. Dat mindere type platen zegt de verzamelaar niets, maar zo nu en dan is er toch een klant die het leuk vindt. Het alternatief is om bijna alle platen direct na binnenkomst (weliswaar als gescheiden afval) weg te gooien of er na verwarming knutselwerkjes van te maken.
Dat je niet kan aanbieden wat niet binnenkomt is meer dan evident. Het gaat mij om het niet regulier aanbieden van wat wel binnenkomt en ook maar enigszins de moeite is. Sommige kringloopwinkels hebben dit aanbod wel, en dan is het leuk om er regelmatig eens binnen te springen en wat te kopen. Degene dichtst bij huis was tot 2 jaar geleden zo. Sindsdien alleen maar duidelijke preselectie en veilingen, ik heb er nooit meer iets gekocht.

Op reis doen we iok altijd meerdere kringlopen, en dan merk je ook enorme verschillen tussen de ene en de andere.

Voor wie het nu nog niet begrijpt (of wil begrijpen): Kringloopwinkels moeten het hebben van wat ze krijgen aangeboden, droogt de aanvoer van een zeker artikel (zoals goede platen) op, dan kunnen ......
wij begrijpe het heel goed.
Er zijn goede tijden geweest en die zijn nu voorbij.
Ik kocht vinyl in een tijd dat het helemaal niet meer is was.
50 cent voor nieuwe Art Blakey, Mo Town etc.
Het internet heeft een hoop veranderd.
Net nog een moeilijk verhaal van iemand over een Yamaha VSS30 keyboardje. Tja die staan voor 500 euro op Reverb. Ik vind 100 euro al de max :)

@Nicolas 2000 Als je alles wat maar enigszins interessant is via internet verkoopt of veilt dan verpest je het inderdaad voor de klanten van de fysieke winkels. Dat is waar. Neemt niet weg dat de aanvoer van interessante platen sowieso sterk is afgenomen en dat ook Kringlopen die het wel goed doen voor de echte platen verzamelaar helaas weinig meer te bieden hebben.

Je mag er ook vanuit gaan dat wat bij de kringloop binnenkomt een dwarsdoorsnede is van wat mensen thuis hebben, met name oudere mensen waarschijnlijk omdat het vaak partijen van overleden mensen zijn of mensen die ruimen omdat ze kleiner gaan wonen.

Dus ja, dan krijg je uiteraard vooral veel van het TROS-Muziekfeest-Op-Het-Plein aanbod in de bakken.

Back