Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

Ik kan de verdwenen liefde coor de CD maar slecht duiden. 1€ bij de kringloop, het werkt gewoon en het klinkt altijd goed. In de auto, op de playstation, zat apparaten waar het op draait. Enige dat ruk is aan CD's is de verpakking, maar dat vind ik van LP's ook. Het probleem dat bij boeken al jaren is opgelost krijgt geen muziekdrager voor elkaar: leesbare rug, en uitneembaar uit de kast als ze strak op elkaar staan zonder te veel stofhappen.
Ik heb de CD's dus maar in "boeken" zitten, klappers met insteekhoezen met boekje boven schijf. Draak van een oplossing, maar redelijk compact.
Enige echte remedie bij de CD is zoeken naar een vintage 400 CD wisselaar. Jukebox is de mislukte LP versie daarvan, daar begin ik niet aan.

Ik koop nog af en toe eens een LP. CD’s al jaren niet meer.

Ik vind dat mensen op Marktplaats en op platenbeurzen veel te veel vragen voor vinyl. Veel meer dan 5 euro per plaat wil ik er niet aan uitgeven. Maar de meeste denken goud in handen te hebben en vragen vlot 40 euro of meer voor een plaat van Miles Davis of King Crimson. Dat vind ik echt waanzinnig. Vinyl wordt ook steeds duurder. Even wachten tot de hype weer voorbij is.

(OT) Audio cd's op playstation... lees ik dat goed? Kan dat op de ps4? Mij lukt dat niet.
Als het goed is heb je in je bibliotheek een mediaplayer. Het is me ooit wel gelukt iig, maar volgens mij moet je zelf naar de mediaplayer gaan en daar goedkeuring geven ofzo voordat het automatisch gaat.

Het was iig vreemd en omslachtig nadat de ps3 zo'n goede en uitgebreide mediacenter was...

ik mis de cd niet,,,,die krengen waren zo duur destijds.Ik heb nog een jaartje in een cd zaak gewerkt...40 gulden voor cd met 15 tracks:bekdicht:...tijdje terug maar destijds was dat veel geld.
Toegegeven was wel een verbetering qua qualitieit natuuurlijk de CD!.Vinyl wordt nog steeds gebruikt vooral door hipsters geloof ik ?!
Anyway...ik kom van de walkman en tape generatie (GEN X) en mis ze geen van beide tis meer nostalgie...

Anyway...ik kom van de walkman en tape generatie (GEN X) en mis ze geen van beide tis meer nostalgie...
Onze oudste is 15 en hij luistert alleen muziek via Spotify, ook in de huiskamer. Dan valt me op dat zijn aanbod echt beperkt is. Hij heeft wel playlists, maar het komt toch vaak op dezelfde bands en liedjes neer. Misschien ook wel door de algoritmes. Bij mijn fysieke collectie heb ik dat veel minder en trek ik regelmatig iets compleet anders uit de kast. Dat vind ik ook een voordeel. Ik ga van punk naar jazz naar elektronisch naar klassiek. Gewoon door de stapel met cd'tjes af te lopen en er impulsief een uit te trekken.

Onze oudste is 15 en hij luistert alleen muziek via Spotify, ook in de huiskamer. Dan valt me op dat zijn aanbod echt beperkt is. Hij heeft wel playlists, maar het komt toch vaak op dezelfde bands en liedjes neer.
Tijd dat je je kinderen 'ns een beetje opvoedt, je zet ze op de bank en verplicht elke week een uurtje luisteren :dj: :D
Maar ff zonder gein; het kan best leuk zijn om met je kind/kinderen af en toe te gaan zitten luisteren en dan bij het luisteren ook vertellen wat je juist zo goed vindt aan die track/band of vragen wat ze nou opvalt aan die plaat, op die manier ontwikkelen ze hun gehoor in ieder geval, alleen op die leeftijd hebben ze meestal geen zin om met pa op de bank te gaan zitten.:D
Onze zoon kreeg van alles te horen bij ons thuis toen ik nog getrouwd was maar het mocht niet baten; hij kent de muziek maar draait zelf vooral hardcore. :D

Voor de meeste mensen is muziek niet meer dan geluidsbehang, daar helpt geen lieve moedertje (of vadertje) aan.

Onze zoon kreeg van alles te horen bij ons thuis toen ik nog getrouwd was maar het mocht niet baten; hij kent de muziek maar draait zelf vooral hardcore. :D
Gaat hier prima hoor, we hebben veel overlap 😀 Hij houdt vooral van harde gitaren en ik minder. Jazz en zo gaat hem ook echt te ver. Zette van de week Steely Dan op en dat trok hij echt niet. Maar bands als Pixies, Weezer, oude Arctic Monkeys, Talking Heads en Franz Ferdinand zijn we allebei dol op 👍

Als AIC nog even veel t-shirts op de markt bracht als Nirvana, zou de jeugd ze dan nog kennen? Niet dat ik ooit een fan van AIC was.

@bombario Dat eclectische vind ik ook zo leuk. Daarom is mijn platenkast enkel alfabetisch gerangschikt. Ik kreeg vandaag een Kebu LP. De volgorde is nu: jethro tull, elton john, kebu, kiss, kitaro. Voor elk wat wils.

Da's ook mijn ervaring, meestal zag je alleen verzamel lp's (alle dertien goed enz) James Last, Nana Mouskouri,Rene Froger en meer van dat soort artiesten.
Ja gelukkig maar dat is wel het spul waar ik voor ga.

ook best wat van Motown, jj cale, Dire Straights, the Police, Sting, Nina Simone, Jame Brown, Pink Floyd, Bill Crosby, Clapton, Bob Marley

Alice in Chains heerlijk toch.

hahah ja dat klopt idd wel. Ben ongeveer 15 jaar weg uit NL dus mijn idee is wat achterhaald :)

Als je van draaiorgelverzamelaars, Nana Mouskouri en James Last houdt moet zo'n kringloopwinkel het paradijs zijn.

Als je van draaiorgelverzamelaars, Nana Mouskouri en James Last houdt moet zo'n kringloopwinkel het paradijs zijn.
Dat is dus niet waar. Althans, 98% is misschien oud en rommel. Maar als je een beetje je best doet, kun je echt leuke dingen vinden. Chemical Brothers, Underworld, toffe rockbandjes etc. Dat is dan ook extra bevredigend als je uit zo'n enorme bak toch weer 2 pareltjes opvist.

Ik heb het nu overigens wel over CD's. LP's zijn tegenwoordig zo weg. Sprak van de week een verkoper die 15 jaar geleden zijn albums aan de straatstenen niet kwijt kon. Hij verkocht goede LP's voor 1 euro per stuk en niemand wilde ze hebben. Nu kosten ze vaak tussen de 10 en 20 euro. Een album van Prince dat hij destijds verkocht is onlangs geveild voor 10.000 dollar. Wel in perfecte staat, maar toch. Gekte.

De laaste LP aankopen van mij zijn vaak nieuw en duur en af en toe iets goedkopers via ebay.
Maar de tijden van goedkope LP's lijken voorbij.

De grap is dat toen ik een jaar of 17 was begon met lp's kopen om van te samplen en te scratchen.
Mijn 'goede muziek' waren Drum & Bass en Hip Hop, electro platen waar ik dan veel geld in stopte en nieuw kocht.
Ik had geen idee wat ik kocht. Wist ik veel wie Dire Straights waren.
Maar die plaat was zo goed dat we die vaak afspeelde.
Paco De Lucia, Miles Davis, James Brown, Pink Floyed, Bill Grosby, Art Blakey.....geen idee....maar het klonk tof. Zo kwamen ook veel bekende breaks voorbij en kreeg ik een goede muziek opleiding. Want mijn pa speelde alleen maar The Shadows :).
Voor 5 gulden kocht je wel 20 platen.
En er waren toen weinig mensen te zien in de tweede hands winkels die ook platen kochten.

We praten dan 1998 ongeveer..

Dat heeft toch nog wat jaren aangehouden.

Maar daarna is er een enorme handel ontstaan.

Ik zo in contact gekomen met veel goede muziek.
Ook vergeten muziek. Veel zwarte muziek.
En ik denk als je blijft vissen dat je nog steeds goede dingen kunt ontdekken.

Meeste dance heb ik weggegeven maar de rest draai ik met plezier.

Dat klopt allemaal. Verreweg het meeste is James Last, Nana Mouskouri, Rene Froger en meer van dat soort artiesten. Heel soms komt een Beatles, Rolling Stones, Pink Floyd, o.i.d. binnen en dat is dan dezelfde dag weer verkocht. Ook bombario heeft gelijk: "98% is misschien oud en rommel". Hoewel oud niet altijd rommel is. :beard:. Dus voor de doorzetter die hele bakken wil doorworstelen valt er zo nu en dan nog iets te scoren, maar de goedkope tijden voor goede platen zijn voorbij. Daarvoor moet je nu bij de CD's of cassettebandjes zijn.

De druppel voor mij om niet meer door die baggerbakken te gaan: als je na een uur dan half depressief iets hoorbaar vindt, vragen ze er de hoofdprijs voor ipv 1eur zoals de andere lp's.

Back