SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Ik bedoel eigenlijk meer dat de sound met die snelle attack niet mooi klinkt.

Ik omschrijf het beter door te typen dat ik eerst een ander geluid hoor en daarna pas het in geprogrammeerde geluid. Dat is voor mij negative attack. Maar tja we zitten in de kroeg hè. Dus daar komen sterke verhalen om de hoek zeilen. Ik neem nog een slok 0.0 Heineken. Je zou het attack probleem kunnen oplossen door er 6 stukjes papier op het metaal te plakken dat hij niet zover door gaat. Maar als je er aan gewend bent dan hou je er rekening mee . Alhoewel het een heel andere synth is vind ik hem bijna net zo leuk als een Sh101. Maar dat moet je niet nou nemen want we zitten in de kroeg.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
De attack is idd zo snel dat ie een lelijk tikje kan geven.

@demian heb ik zeker een speciale meter nodig om uit te vinden welke condensator het is?

Er is een ususal suspect, even googlen en je zou het moeten kunnen vinden.

C219 dus. ;)

Er zijn wel 2 broodnodige LFO's, maar LFO2 amount kan enkel met de pitchbenderjoystick, daar zit een veer in. Niet zo handig en bruikbaar.
Nu kan dat ook met een externe controll pedal.
Met mijn Yamaha FC pedal werkt het niet zo goed, keert niet mooi terug naar nul en gedraagt zich wat eigenaardig allemaal? software?
Net snel bij Thonmann wat andere pedalen besteld, we zien wel of het dan beter lukt.

Heb dezelfde problemen met expression pedalen.
Die hebben allemaal een gare "range" en gaan niet tot 0.
Ik zoek er 1 die je kan afstellen.

Ik heb hem nog niet in huis (Bax, bedankt!) maar de Moog kan je volgens mij instellen. Mogelijk alleen range, nulpunt weet ik niet.

Ik heb nu een M-Audio EX-P pedaal van €14,90 in de JP8000 gestoken en dat werkt nu perfect.

Laatste dag van week1

Hier is wat ik denk van de JP8000

Sound 7/10, het is wat gedateerd, er is op VA gebied (en softsynths) veel verbeterd in de laatste 27jaar.
Funfactor 10/10, een plezier om mee te werken, geen handleiding nodig. zo moet een hardware synth zijn.

Ik ben zo niet een trance sound gebruiker, voor mij is de JP8000 een lead synth. Past vrij goed in een mix, maakt niet veel uit welke synths je ernaast hebt.
Hij gaat niet terug in de opslag, veel dingen ontdekt en heb er nog plannen mee.

Morgen kondig ik de synth voor week2 aan, suggesties altijd welkom.

Week2

Kawai K5000S

Deze week gaan we met deze additieve digitale synth uit 1996 wat doen.

Er hangt een Lexicon MPX550 aan voor betere reverb.
Erboven een Yamaha DX7 en Prophet rev2
Eronder een Sequential Multitrak.

TOffe keuze, een bak waar je weinig over hoort.

Dit is niet die synth waarbij je met sliders de waveform kan tekenen (Fourier) he?

@Nicolas 2000 Ik weet iig dat de Korg DSS-1 de waveform met een slider kan tekenen

Ik had een andere in gedachten, Kawai of Gem oid met links een rij sliders voor de harmonics.

Laatst gewijzigd:
Week2

Kawai K5000S
Sorry, week 1 heb ik gemist, nu even inhaken met de synth van deze week. Meteen een ME-1 ingebouwd die ik nog steeds had liggen. Dus ook het eerste projectje van 2023 afgehandeld. Goeie gelegenheid om het Wizoo boek over de K5000 door te spitten.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
TOffe keuze, een bak waar je weinig over hoort.

Dit is niet die synth waarbij je met sliders de waveform kan tekenen (Fourier) he?
nee, het is een additieve synthese synth met 4 oscillators. Daarnaast zitten er ook samples in zoals bij een klassieke rompler.
Ik gebruik het rompler deel niet zoveel, als ik zelf patchen maak dan verdwaal ik meestal in de Odd en even harmonics.
Achter de additieve oscillators is de opbouw zoals een klassieke subtractieve synth met filter, vca etc.
Er zij wel enorm veel parameters die je kan tweeken, tot wel 1000 per patch.

Eerlijk gezegd ken ik maar 25% van wat de synth allemaal kan.

Meteen een ME-1 ingebouw
Wat is dat ? ken ik niet ;)

Snel door de manual gegaan vandaag en dan wat dieper gaan programeren in de additieve en formant filter secties.

Het aantal parameters is absurd, gelukkig zijn er veel groepen macro's waarmee je een heel nest parameters in 1 keer tegelijk tweaked.

Na veel knoeien toch gelukt om een mooie pad sound te maken maar al dat menu diving kan ik nu niet echt fun noemen.

Back