Wie is de beste nu nog levende muzikant ter wereld?

Succes is maar iets raars.. een illusie die door je fans in stand wordt gehouden ofzo.. en daar moet je ook mee om kunnen gaan. Met beiden benen op de grond blijven staan.
Jazeker en helemaal sinds de dagen van multimedia en social media.
Het ene moment werkt iemand idd in een restaurant of een groentewinkel en een maand later is het een gekkenhuis....
Paul McCartney vertelde wel in een interview dat de mensen die Paul McCartney de Beatles kennen een ander persoon is dan hij die op dit moment geïnterviewed wordt, dat zijn twee verschillende mensen.
Dat doet ie alleen maar uit zelfbescherming zodat hij niet in de hype gaat geloven die de wereld om hem heen hem continue voorspiegelt.

Talent is ook iets wat ontplooit moet worden. Er zijn zoveel mensen die zingen of een kunstje kunnen maar het vergt heel veel discipline om door te gaan en dromen te blijven houden en je te blijven ontwikkelen.. ondanks dat je misschien niet ontdekt wordt of het niet meer gewaardeerd wordt. Waar doe je het dan voor??
Ik denk dat mensen die supergetalenteerd zijn ook een ontzettende drive hebben om de hele tijd met datgene wat ze zo goed afgaat mee bezig te zijn, het is een vrijheid die ze alleen via dat medium kunnen ervaren en tegelijkertijd is het een verslaving alleen moet je oppassen dat het je niet volledig overneemt want je kan er aan onderdoor gaan.

Wat mij wel 'ns is opgevalen is dat die multitalenten ook vaak zo goed zijn in andere disciplines, neem nou bijv Sammy Davis, speelde ik weet niet hoeveel instrumenten maar was ook een geweldig zanger en tapdancer, hij kon ook heel goed andere crooners imiteren.
Wat velen niet weten is dat hij ook een hele goede gunslinger was en oa samen met Jerry Lewis (ook zo'n multitalent) streed om de eerste plaats bij de jaarlijkse wedstrijden, vaak zijn ze ook goed in goochelen bijv, hier Sammy als gunslinger;

Ed Wynne van Ozric Tentacles, meer dan 30 albums uitgebracht en toert er nog steeds op los, sowieso een van de weinig nog levende gitaristen denk ik bij wie Jimi Hendrix nog wel eens thuis op bezoek kwam.

Screenshot 2023-01-14 at 16.10.03.png

Gaat het over wat je mooi vindt of instrumentbeheersing? Ik zet thuis bv geen James Galway op, maar ik ken niemand die de dwarsfluit beter beheerst dan hem. Ik zet thuis wel Jethro Tull op. Vanuit het conservatorium gezien veel mindere dwarsfluittechniek, maar het resultaat is meer mijn smaak.

Als Prince nog leefde was het antwoord eenvoudiger. Niet dat ik een hele grote fan van zijn muziek was, maar muzikaal kon hij zowat alles beter dan de rest.

Zal ik maar met Brian May eindigen? Hij laat zijn gitaarwerk misleidend simpel klinken, maar niemand doet het zoals hem na. Of Danny Carey, degene die in het lijstje met technische topdrummers een stuk muzikaler dan de anderen blijft.

Vergeet ook geen mensen als Phil Collins, die volledige albums zelf inspeelden en inzongen.

waarom is @Nap mij voor? een duel, ik daag uit.....

het heeft natuurlik altijd wel iets; de beste muzikant, maar wat betekent dat eigenlik. kunst is geen sport? of wel? (tragedies in griekenland, waren wedstrijden, de uitvoeringen. b.v. maar betekent dat iets?)

dus, zo ontdek eigenlik meer wat er allemaal is, dan wat de beste muzikant is??

ik zou gelijk altijd bijna een drummer noemen, maar dat hangt van de tijd af...

en ineens dacht ik aan de uitvoering van rachmaninows 2e piana concert door svjatoslav richter, oftewel richter speelt de piano. de dirigent is Kurt Sanderling. de oude opname die ik heb.
superromantisch eigenlik? dat concert (en piano concerten en ik, gaan nooit goed samen of té vaak niet, symfonieën; ja!).

de hele uitvoering, dus heel het orkest/dirigent...., is doortrokken van ekstreme, heerlikke dramatiek. en hoe hij speelt.

ach, zoveel beste muzikanten....
Vandaar mijn wat flauwe repliek ook inderdaad. 'De beste' in wat precies. Er zijn muzikanten die hun instrument technisch tot in de puntjes beheersen maar die misschien niet de muziek maken die mij raakt. Een mooie stem die een eenvoudige melodie zingt kan recht door je hart gaan. En soms hele mooie dingen die vernuftig in elkaar zitten en ook technisch nog eens heel knap zijn uitgevoerd. En dan ook nog waar je op dat moment zin in hebt of voor open staat.

OT: Mijn muzikale held is Roland Orzabal (Tears for Fears). Een begenadigd componist en producent, gitarist en zanger die bij mij altijd op de juiste knopjes weet te drukken en wiens meeste werken in de portfolio ook buitengewoon geslaagd zijn, en dat al zo'n 40 jaar lang. En live ook top. Maar ja, beste muzikant? Ik zie gassies op Youtube die waarschijnlijk moeiteloos veel moeilijkere gitaarpartijen kunnen spelen dan hij.

Ik blijf nog even binnen de grens (van Nederland).. vroeg me ineens af hoe het met Boris zou zijn.. Keep the soul alive!! Van zijn oude Idols imago afgestapt en omgedoopt in Bo Saris..
Heb em één keer live gezien in het Patronaat in Haarlem.. super goed!!!

zijn laatste singel, 6 maanden terug gepost, 14plays ??? Te gekke muziek.. ongelofelijk..

Deze track, 10 plays, ook 6 maanden online?? Is toch om depri van te worden??? :(

Laatst gewijzigd:
De beste nu nog levende muzikant kan natuurlijk ook een 11 jarig iemand zijn met een heel leven nog voor zich..

Maar zo zal het topic wel niet bedoeld zijn, we zoeken dus legendarische artiesten die nog hopelijk een paar jaar hebben?

Oke ff serieus weer. Mark Knopfler ken d'r ook wel wat van, oja, Ernest Ranglin ook niet vergeten.

Er zijn muzikanten die hun instrument technisch tot in de puntjes beheersen maar die misschien niet de muziek maken die mij raakt. Een mooie stem die een eenvoudige melodie zingt kan recht door je hart gaan. En soms hele mooie dingen die vernuftig in elkaar zitten en ook technisch nog eens heel knap zijn uitgevoerd. En dan ook nog waar je op dat moment zin in hebt of voor open staat.

je zegt het vele malen preciezer, m.a.w. perfekt, dan ik het had moeten zeggen.

de stemming van de luisteraar, is nogal een vergeten gebied, b.v.......

én als muzikant, komponist, of hoe je jezelf, of iemand zou willen noemen is tegelijkertijd ook een luisteraar, een toehoorder.... dat lijkt vanzelfsprekend, dat is het ook, maar díe resonantie, sja... ik kan het nu niet beter uitdrukken.

en buiten dat. het zal me altijd bij blijven; ik zat in mijn eerste band, en de flat waar ik woonde, studentenflat, was een zoete inval van vele figuren, iemand die konservatorium deed, volgens mij vooral gitaar, kon erg goed spelen, maar die vrij verloren eens naast me kwam zitten, en zei ik mag dan technisch erg goed zijn, ik kan niet wat 'jullie' doen. het bandje was niet slecht, maar ook niet hemelbrekend...

het is altijd een schaal beheersing techniek en beheersing sja, hoe je zat dat moeten noemen? je dat laatste geen beheersing van?

passie/techniek (om pseudo-longinus dan maar te "citeren", 2000 jaar oud geschrift, toen al.... vroeg men zich af, vanzeflsprekend). die balans, en die kan in vele vormen komen.

dus in wezen vallen we steeds terug, op wat al eeuwen, op vrijwel dezelfde wijze wordt 'gezegd'. ook 'de geboorte van de tragedie' van friedrich nietzsche, gaat zeker over die balans. maar dat is bekend..
of balans, schaal.

er vallen zeker zinnige dingen over te zeggen en er zijn zinnige zaken over geschreven, maar altijd, zal er dit blijven; bliksem bij heldere hemel......

De beste nu nog levende muzikant kan natuurlijk ook een 11 jarig iemand zijn met een heel leven nog voor zich..

Maar zo zal het topic wel niet bedoeld zijn, we zoeken dus legendarische artiesten die nog hopelijk een paar jaar hebben?

Oke ff serieus weer. Mark Knopfler ken d'r ook wel wat van, oja, Ernest Ranglin ook niet vergeten.

Als je kopje thee is dan kan ik je Jeff Parker aanbevelen. De beste, aardigste, meest bescheiden gitarist van de laatste 20 jaar

Deze persoon leeft en musiceert er ook nog op los.. vond ik vroeger altijd wel goed..

heb een aantal albums van em.. latere albums waren duidelijk minder succesvol..
Dit blijf ik altijd een van z'n mooiste liedjes vinden..

Laatst gewijzigd:
Steve Vai, Joe Satriani

Ik zit overigens in het kamp dat een muzikant vooral erg goed een instrument moet kunnen spelen overigens. 8)

Laatst gewijzigd:
Terence Trent d'Arby vindt zelf waarschijnlijk ook dat hij de beste muzikant ter wereld is, hoewel er leven nog Beatles...

Back