Wie is de beste nu nog levende muzikant ter wereld?

ik kan zo een lijst van 50 goede muziekanten bedenken.
Niemand is de 'beste'.
De vraag is meer van wie ben je het meest fan? Ik vind K3 echt tof om te kijken zonder geluid dan. Al hoewel die "regenboog track" het ik al 1000 x moeten aanhoren.

@Disharmonic Als iemand goede muzikale ideeën heeft en met een DAW geweldige tracks maakt, is de maker van die tracks dan wel of geen muzikant?
Ik vind persoonlijk van niet.
Een muziekant is iemand die de taal van muziek beheerst en kan samen spelen met andere muziekanten.
Dat neemt niet weg dat er ook heel creatieve producers bestaan. Sommige producers zijn ook muziekant somige niet of niet meer.

- Sting
- Quincy Jones
- Mark Knopfer
- Bob Dylan
- Al Green
- Aretha Franklin
- Neil Young
- Brian Eno
- Stevie Wonder
- Pat Metheny
- Herbie Hancock
- Ron Carter
- Keith Jarrett
- Joshua Redman
- Wayne Shorter
- K3

Ik vind persoonlijk van niet.
Een muziekant is iemand die de taal van muziek beheerst en kan samen spelen met andere muziekanten.
Dat neemt niet weg dat er ook heel creatieve producers bestaan. Sommige producers zijn ook muziekant somige niet of niet meer.

Er zijn mensen die muzikaal heel creatief zijn, instrumenten beheersen en in hun eentje complete producties maken. Mensen die dat solo goed kunnen, maar niet met anderen. Ondanks dat ze creatief zijn, goed kunnen spelen en produceren wil je dan echt beweren dat het dan toch geen muzikanten zijn?

Er zijn mensen die muzikaal heel creatief zijn, instrumenten beheersen en in hun eentje complete producties maken. Mensen die dat solo goed kunnen, maar niet met anderen. Ondanks dat ze creatief zijn, goed kunnen spelen en produceren wil je dan echt beweren dat het dan toch geen muzikanten zijn?
Idd. Ik zeg dat vanuit mijn ervaring.
Heb veel moeten doen, leren etc om muziekant te worden.
Dat ging iig bij mij niet vanzelf.
Ben zelf jarenlang DJ geweest die ook plaatjes maakte.
Maar als je dan met je band in de oefenruimte staat met goede jazz musici dan leer je wat het betekent om muziekant te zijn.
Daar komt ook bij dat die mensen die heeeel creatief tracks maken (producers) bijna allemaal wel een instrument bespelen en muziekant zijn of iig hebben gedaan.

Alleen muziek spelen is als mastruberen, samen spelen is als sex :-)

Idd. Ik zeg dat vanuit mijn ervaring.

Vanuit jouw ervaring, maar iedereen is anders. Er zijn mensen op het autisme-spectrum die heel muzikaal zijn, goed kunnen spelen en in hun eentje produceren. Met anderen lukt dat niet, voordat ze zich door alle sociale conventies heen hebben moeten worstelen die niks met muziek hebben te maken om überhaupt iets met anderen te kunnen dien zijn ze leeg en komen niet meer toe aan het musiceren. Maar solo lukt het wel en zijn ze creatief, spelen goed en maken producties. Het zijn dan evengoed muzikanten.

Vanuit jouw ervaring, maar iedereen is anders. Er zijn mensen op het autisme-spectrum die heel muzikaal zijn, goed kunnen spelen en in hun eentje produceren.
Muziekaal zijn staat los van het muziekant zijn.
Je kan heel muziekaal zijn maar niet met niemand kunnen samenspelen of geen instrument te bespelen.
Een producer kan heel muziekaal zijn.
Maar ook een luisteraar die veel verschillende muziek luisterd.

Ja je kan zeggen "iedereen die een instrument bespeelt is een muziekant".

Trent Reznor (NIN) is al jaren super origineel en consistent.
Gitaristen Joe Bonamassa (ook kwa zang) en Luca Turilli (ziek snelle powermetal solo's) maken op mij ook altijd indruk.
Ik heb er te weinig verstand van om objectief iemand aan te wijzen :D

ik kan zo een lijst van 50 goede muziekanten bedenken.
Niemand is de 'beste'.
De vraag is meer van wie ben je het meest fan? Ik vind K3 echt tof om te kijken zonder geluid dan. Al hoewel die "regenboog track" het ik al 1000 x moeten aanhoren.
:D

Mooi lijstje trouwens, ben ook groot fan van oa Al Green.

Gitaristen Joe Bonamassa (ook kwa zang) en Luca Turilli (ziek snelle powermetal solo's) maken op mij ook altijd indruk.
Toevallig dat je die noemt, die heeft een bijzondere connectie met Danny gatton die ik eerder postte, dat was z'n gitaarleraar toen Joe nog een jochie was.
Joe Bonamassa mocht als puber op de gitaar van Danny Gatton spelen toen hij bij een concert aanwezig was.

Een hele bijzondere zangeres vind ik Rachelle Ferrell, er is niemand zoals zij.
Ze staat op eenzame hoogte als het gaat om expressie en muzikaliteit, ze heeft daarnaast een bereik van 6 octaven, ze zingt soul, gospel, jazz en pop.
Zingt, speelt oa piano, viool en gitaar en speelde jarenlang samen met oa george duke maar heeft met alle groten in de jazz wel muziek gemaakt.
Zij heeft me meermalen tot tranen gekregen.

Laatst gewijzigd:
Er zijn mensen op het autisme-spectrum die heel muzikaal zijn, goed kunnen spelen en in hun eentje produceren. Met anderen lukt dat niet, voordat ze zich door alle sociale conventies heen hebben moeten worstelen die niks met muziek hebben te maken om überhaupt iets met anderen te kunnen dien zijn ze leeg en komen niet meer toe aan het musiceren. Maar solo lukt het wel en zijn ze creatief, spelen goed en maken producties. Het zijn dan evengoed muzikanten.
Iedereen kijkt daar anders tegenaan natuurlijk maar ik vind wel het muzikanten en het is niet aan ieder gegeven om ook sociaal bedreven te zijn.
Het is vaak wel triest om te zien dat die mensen zo sociaal geisoleerd zijn.
Savants zijn een bijzonder soort mensen, ik heb nog een boek van Darold Treffert ergens in een doos waarin hij een aantal gevallen beschrijft.
De lijn tussen geweldig getalenteerd, autist en savant is vrij dun trouwens want soms zitten mensen echt op het scheidsvlak, misschien moet je soms ook wle een beetje sociaal gestoord zijn om in iets anders zo diep te kunnen gaan.
Een andere theorie is dat aandacht zich kan verspreiden over een breed oppervlak en dan is iemandd breed georiënteerd en als iemand zoals een autist of een savant een heel beperkt aandachtsveld heeft dan kan de diepgang wel erg groot worden.

Op mij komt het over als een volstrekt willekeurige eis dat men zich pas een muzikant zou mogen noemen als men ook in een band kan spelen. Dat is net zo kortzichtig als iedereen als muzikant afwijzen die geen notenschrift kan lezen.
Daar lijkt het inderdaad op. Ik vind dat complete onzin, sterker nog.. Ik vind het nog knapper en puurder als men zelf de aanleg heeft en als de muziek rechtstreeks uit een persoon komt, dan als er input en aanvulling van anderen nodig is. De echte pure muziek komt wat mij betreft dan vaker uit singer-songwriters dan uit bandjes.

Inderdaad - zuiver muzikaal gezien is het een grotere prestatie om solo een goed muziekstuk neer te zetten, dan om dat als lid van een band te doen. Veel solo-albums van individuele leden van topbands vallen dan ook zwaar tegen.

Niet de meest virtuoze muzikant misschien maar in een rijtje met beste muzikanten mag Paul McCartney niet ontbreken natuurlijk, er is niemand meer gecoverd dan hem.
Joni Mitchell mag niet ontbreken vind ik, sommigen vinden Dylan de grootste tekstschrijver maar voor mij staat Joni op eenzame hoogte , haar vind ik ook zo'n begaafd iemand zoals zij haar gevoelens in tekst wist te brengen dat is maar weinigen gegeven en daarnaast die stem als een engel natuurlijk, zo kwetsbaar, echt groots.
Ze heeft in haar twenties zelfs een jaar in Canada in de bossen zonder electriciteit geleefd omdat ze zich in het reguliere leven te kwetsbaar voelde en back to nature ging om tot zichzelf te komen.

Hier bijv in Black Crow waarin zij beschrijft hoe ze op een kraai lijkt die vanuit de lucht op zoek is naar shiny things en dan zingt ze hoe ze constant op zoek is en ze gaat van het vliegtuig de taxi in en vanuit de taxi stapt ze weer op de trein en dan hoor je die rusteloosheid in de muziek, oa geweldig begeleid door jaco Pastorius op de bas.

Of hier in Car on the Hill waarin ze beschrijft hoe ze maar zit te wachten op een lover en het geluid van z'n auto tot die de heuvel op zal rijden, ondertussen zingt ze hoe die jongen het tegenovergestelde van haar is: hij maakt met iedereen vrienden terwijl zij angstig op het oordeel zit te wachten.

Laatst gewijzigd:
Ik vind het nog knapper en puurder als men zelf de aanleg heeft en als de muziek rechtstreeks uit een persoon komt, dan als er input en aanvulling van anderen nodig is. De echte pure muziek komt wat mij betreft dan vaker uit singer-songwriters dan uit bandjes.

Inderdaad knap als je alles echt zelf kunt. Aan de andere kant kun je het ook weer niet generaliseren, denk ik. Bands waarbij er een goede creatieve wisselwerking is tussen de leden en die het beste bij elkaar naar boven halen, dat komt ook voor. Iedereen is anders, er is geen algemene formule wat voor iedereen werkt.

Mij lijkt me een duo wel wat. In je eentje is, voor mij dan, ook maar alleen. Een band met veel leden is aan de andere kant best ingewikkeld, muzikaal gezien, maar ook met alles wat erbij komt.

Back